Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til Dokument 3:4 (2009–2010) Riksrevisjonens undersøking av arbeidet
til styresmaktene med å førebyggje flaum- og skredfare, og har merket
seg de kommentarer Riksrevisjonen der kommer med.
Komiteen viser til at store deler
av Norge gjennom tidene har vært, og også i fremtiden vil være,
utsatt for flom og skred. Dette har ført til store ødeleggelser
og tap av menneskeliv. I fremtiden kan klimaendringer medvirke til
økt risiko for tap av menneskeliv og materielle verdier. Komiteen har
merket seg at undersøkelsen viser at det bor mer enn 72 000 mennesker
og at det ligger vel 24 000 boliger i aktsomhetsområdet for stein-
og snøskred. I områder som er kartlagt som utsatt for 200-årsflom, bor
det over 22 000 mennesker.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen slår
fast at forebygging av flom og skred må settes inn på et så tidlig
tidspunkt som mulig, og at arealplanlegging er det viktigste virkemiddelet
for å få til dette. Komiteen slutter seg til dette.
Komiteen viser til at kommunene
etter plan- og bygningsloven har ansvar for å forebygge og sikre
innbyggerne mot flom- og skredfare. Kommunene har behov for statlig
rettledning og bistand i dette arbeidet. Nasjonale myndigheter har utarbeidet
flom- og skredkart for mange kommuner. Komiteen har
likevel merket seg at Riksrevisjonen mener at det kan stilles spørsmål ved
om dette fungerer tilfredsstillende. Komiteen viser
til at Riksrevisjonen peker på at flere kommuner og fylkesmenn ikke
har kjennskap til kartleggingen. Dette gjelder særlig for aktsomhetskartene
for stein- og snøskred, der over halvparten av kommunene og fylkesmennene ikke
kjente til kartene. Komiteen har videre merket seg
at undersøkelsen ikke kan slå fast at kommunene endrer omfanget
av sin byggeaktivitet i områder som ut fra statlig kartlegging er
utsatt for skred- eller kvikkleireskredfare.
Komiteen understreker i den forbindelse
det selvstendige ansvaret NVE har for å følge opp kommunale planleggingsprosesser
med tanke på å hindre nettopp bygging i de mest flom- og skredutsatte
områdene.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen mener
at det er behov for mer statlig oppfølging og hjelp til nødvendig
kompetanseheving, spesielt for små kommuner. Riksrevisjonen reiser
også spørsmål ved om formidlingsarbeidet er godt nok.
Komiteen viser til at undersøkelsen
viser at mange kommuner ikke har tilstrekkelig kompetanse til å
håndtere flom og skred og dra nytte av kartleggingen. Kommunene
har i dag varierende kjennskap til hvilke kart som foreligger. Undersøkelsen
viser dessuten at kommunene ikke har den nødvendige kompetansen
som trengs for å utnytte den informasjonen som ligger i de ulike
flom- og skredkartene. I tillegg kan den manglende forståelsen hos
kommunene av hvilket ansvar de har, føre til utbygging i områder
der det er fare for flom eller skred. Komiteen har
merket seg at Riksrevisjonen mener at det er nødvendig at ansvaret
for å forebygge flom og skred blir klargjort overfor kommunene.
Komiteen understreker at undersøkelsen
viser at det er behov for mer kartlegging av områder med høy risiko
for flom og skred fremover, og understreker betydningen av dette
arbeidet. Komiteen viser til at Riksrevisjonen er
positiv til at departementene vil øke kartleggingen, men understreker
samtidig at det er en forutsetning at kommunene og fylkesmennene
kan nyttiggjøre seg kartene. Komiteen er enig i dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
peker på at kommunestrukturen i Norge med 430 kommuner, hvorav mange
er svært små, reiser særlige utfordringer. Mange mindre kommuner
vil ha problemer med å skaffe seg nødvendig kompetanse for å håndtere
store og krevende, men samtidig viktige oppgaver som skredforebygging
og flomsikring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener at dette viser behovet for å se på
kommunestrukturen med tanke på å få mer robuste kommuner som har
tilstrekkelig kompetanse på dette viktige området. Disse
medlemmer mener at det er alvorlig dersom manglende kompetanse
i kommunene, blant annet fordi mange av dem er for små, fører til
økt fare for at liv og store materielle verdier går tapt.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener dette viser at det er nødvendig med interkommunalt
samarbeid på dette området. Flere mindre kommuner må kunne samarbeide om
både fagpersoner og tiltaksplaner.
Komiteen er kjent
med at det nasjonale flom- og skredarbeidet er blitt endret ved
at det er vedtatt at Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
skal være nasjonal skredetat, og har merket seg Olje- og energidepartementets
kommentarer i den forbindelse. NVE har i flere tiår ivaretatt de
statlige forvaltningsoppgavene for å forebygge risiko for flom og
vassdragsrelaterte skred. Fra og med 1. januar 2009 overtok NVE det
statlige ansvaret for å forebygge risiko også for andre typer skred,
og skal arbeide etter den samme modellen som de tidligere har gjort
med hensyn til vassdragsrelaterte skred. Komiteen er
enig med olje- og energiministeren i at det er en viktig styrking
av det nasjonale flom- og skredarbeidet at ansvaret er samlet i
én etat. Komiteen er imidlertid også enig med Riksrevisjonen i
at man samtidig må legge vekt på at kommunene har ansvar for å sikre
sine innbyggere mot flom og skred.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
i sin rapport konkluderer med at manglende kjennskap til kart, sviktende
kompetanse i bruken av dem og uklar ansvarsforståelse i kommunene
er alvorlig, og krever en målrettet og aktiv statlig innsats parallelt
med oppbyggingen av den nye etatsoppgaven i NVE. Komiteen slutter
seg til dette.