Jeg viser til Energi- og miljøkomiteens brev
av 24. mars 2010 vedrørende Representantlovforslag 95 S (2009-2010)
om endring av forvaltningen av rovdyrpolitikken. Representantene fremmer
fire endringsforslag.
Ved behandlingen av Stortingsmelding nummer 15
(2003-2004) Rovvilt i norsk natur ble det våren 2004 inngått et
forlik om rovviltforvaltningen i Stortinget. I tråd med rovviltforliket
ble det høsten 2004 opprettet åtte forvaltningsregioner for rovvilt.
De regionale rovviltnemndene er sammensatt av fylkespolitikere og
Sametingsrepresentanter i de regioner hvor dette er relevant, og
rovviltnemndene har hovedansvaret for å gjennomføre den nasjonalt
fastsatte rovviltpolitikken i de enkelte regionene. Rovviltnemndene
har myndighet til å fastsette regional forvaltningsplan for rovvilt,
fordele midler til forebyggende og konfliktdempende tiltak og fastsette
kvoter for jakt og felling for bestander når det regionale bestandsmålet
er nådd. Jeg mener dette legger til rette for en fleksibel forvaltning
og en reell regionalpolitisk medbestemmelse.
Når det gjelder komiteens forslag om at beslutningene
foretatt av rovviltnemndene bør være endelige viser jeg til at forvaltningen
har lang tradisjon for å behandle klager på vedtak om jakt og felling
av rovvilt. Slike vedtak blir ofte påklaget både fra næringsinteresser
og miljøverninteresser. På en rekke andre områder er det slik at
muligheten for å kunne påklage vedtak bidrar til kvalitetssikring,
økt rettssikkerhet og økt tillitt til forvaltningssystemene, og
jeg mener det er behov for å opprettholde klageadgangen også for
vedtak om kvoter for jakt og felling fattet av rovviltnemndene.
Jeg vil samtidig presisere at Miljøverndepartementet kun unntaksvis har
funnet behov for å omgjøre vedtak om kvoter for jakt og felling
av rovvilt fattet av rovviltnemndene.
Når det gjelder komiteens forslag om at rovviltnemndene
må få full tilgang til virkemiddelapparatet og Statens naturoppsyns
kompetanse antar jeg at det først og fremst siktes til virkemidler
og kompetanse knyttet til skadefelling av rovvilt. I den forbindelse
viser jeg til at skadefellingstillatelser normalt blir gitt til
en berørt part eller en kommune som søker om dette, og forsøk på
felling gjennomføres normalt av et lokalt fellingslag oppnevnt av
kommunen. Statens naturoppsyn kan i den forbindelse bistå de lokale
fellingslagene etter anmodning og nærmere vurdering. Av regjeringserklæringen
fremgår det at Regjeringen vil arbeide for å effektivisere skadefelling
av rovvilt. Høsten 2009 nedsatte jeg en arbeidsgruppe under ledelse
av Fylkesmannen i Hedmark med oppdrag om å gi råd for effektivisering
av skadefelling av rovvilt. Arbeidsgruppa avga sin rapport i mars
2010, og rapporten er et naturlig utgangspunkt for videre oppfølging.
Bestandsmål basert på antall ynglinger er valgt blant
annet fordi dette er et segment av rovviltbestandene det er mulig
å overvåke på en presis og hensiktsmessig måte. Når det gjelder
bjørn har det imidlertid vist seg krevende å registrere antall årlige
ynglinger, og det utarbeides nå en ny modell for beregning av ynglinger
av bjørn, tilpasset situasjonen i Norge. Når det gjelder totalbestanden,
blir også denne årlig estimert for samtlige arter, basert på data
om antall ynglinger og/eller DNA-analyser. Regjeringen vil i tråd med
regjeringserklæringen foreta en ny vurdering av bestandsmål for
ulv og bjørn, og innen utgangen av 2010 vil Regjeringen invitere Stortinget
til et bredt forlik om bestandsmål for disse to artene. Bestandsmålene
for jerv og gaupe ligger fast, jf. rovviltforliket av 2004.
Myndighetsfordelingen for fastsetting av kvoter for
jakt og felling ligger fast, jf. rovviltforliket våren 2004. Rovviltforvaltning
er viltmyndighetenes ansvar, og uttak av rovvilt skal skje innenfor
rammen av gjeldende regelverk i naturmangfoldloven, viltloven og
rovviltforskriften. Forvaltning av fåtallige arter stiller krav
til høy faglig kompetanse, og jeg finner det ikke aktuelt å overføre
myndighet i forbindelse med uttak av rovvilt til andre enn viltmyndighetene.
Miljøverndepartementet har fremmet ny lovproposisjon
om nødvergebestemmelsen, og forslaget til lovendring er nå til behandling
i Stortinget. Regjeringens forslag innebærer en utvidelse av fellingsadgangen
i nødverge under gitte forutsetninger. Forslaget omfatter ikke nødverge
ved rovdyrangrep på hund, med unntak av situasjoner hvor rovvilt
befinner seg i rovdyrsikkert hegn. Dersom rovdyr befinner seg i
rovdyrsikkert hegn utvides adgangen til å felle rovdyr når det er
påkrevet for å fjerne en aktuell og betydelig fare for skade på
produksjonsdyr eller hund. I regjeringserklæringen står imidlertid
at det skal arbeides videre med spørsmålet om en generell innlemmelse
av hund i nødvergebestemmelsen, og at det blant annet vil bli sett
nærmere på svenske erfaringer på området. I tillegg mener jeg det
er viktig at spørsmålet om nødverge for hund sees i sammenheng med
vurderingene knyttet til nytt bestandsmål for ulv.