Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Sverre Myrli,
Tore Nordtun og Helga Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen,
Siv Jensen, Tone Liljeroth, Peter N. Myhre og Karin S. Woldseth, fra
Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og lederen Ine M.
Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell,
fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Kristelig Folkeparti,
Dagfinn Høybråten, støtter at det iverksettes et nytt investeringsprosjekt for
å fremskaffe en kommunikasjonssatellitt til Forsvaret. Komiteen merker
seg at den anbefalte kostnadsrammen for prosjektet er 982 mill. kroner,
og forventer at rammen for prosjektet holdes.
Komiteen merker seg at den aktuelle
satellittkapasiteten vil ha et dekningsområde fra Brasil i vest
til Indonesia i øst og fra Svalbard i nord til Dronning Mauds land
i syd og at dette dekningsområde vil gi norske styrker den kapasitet
de har behov for i sine ulike operasjonsområder. Komiteen er
meget fornøyd med at denne kapasiteten også vil gi bakkestyrker
i Afghanistan og andre steder de operasjonelle kapasiteter de har
behov for kommunikasjonsmessig som følge av denne anskaffelsen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at regjeringen har valgt å anskaffe norsk kapasitet for satellittkommunikasjon
gjennom et bilateralt materiellsamarbeid med Spania, og med det
spanske selskapet Hisdesat som Forsvarets samarbeidspartner. Flertallet noterer
at regjeringen skriver at man har vurdert til sammen syv alternativ,
men at det kun var et nasjonalt samarbeid mellom FD og NHD (StatSat)
og det spanske alternativet som hadde en akseptabel kapasitet og
kostnad for Forsvaret.
Flertallet finner det uheldig
at proposisjonen ikke gjør nærmere rede for de ulike alternativene,
noe som ville gitt Stortinget et bedre grunnlag for å vurdere den
løsningen regjeringen nå har valgt.
Flertallet har merket seg at
både fremgangsmåte og det raske valget av samarbeidspartner synes
å ha kommet overraskende på et samlet norsk satellitt- og teknologimiljø,
samt etablerte internasjonale leverandører av satellitter og forsvarsmateriell.
Kommunikasjonen med aktuelle norske fagmiljø og potensielle leverandører
synes ikke å ha vært tilfredsstillende. Flertallet viser
i den forbindelse til at ledende satellittleverandører uttaler at
de så langt ikke har fått levere tilbud etter kravspesifikasjoner, eller
ikke har blitt kontaktet i løpet av Forsvarsdepartementets vurdering
av mulige samarbeidspartnere og driftsløsning for satellitten.
Flertallet merker seg at anskaffelsen
av selve satellitten skal ut på åpen anbudskonkurranse i markedet
av satellittleverandører, men at driften av satellitten faller inn
under forsvarsunntaket i EØS-avtalen og at Forsvaret derfor har
hjemmel til å fravike normale anskaffelses- og anbudsregler. Flertallet vil
understreke at åpen konkurranse likevel bør etterstrebes både i
prinsipp og i praksis.
Flertallet vil for øvrig vise
til Innst. S. nr. 117 (2007–2008), jf. St.meld. nr. 38 (2006–2007), hvor
en enstemmig komité beskrev det som avgjørende for norsk industri
at Forsvaret i forbindelse med anskaffelsesprosjekter så tidlig
som mulig kartlegger de mulige industrielle prosjekter norsk industri
kan involveres i – for å styrke norsk industris mulighet til å delta
i utviklingsarbeider og materiellsamarbeid på et internasjonalt nivå.
Flertallet viser til svar på
spørsmål fra komiteen, gitt i vedlagt brev fra statsråden av 25. februar
2010.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
gode kommunikasjonssystem er avgjørende for at Forsvaret skal kunne
bidra til stabilitet og effektiv overvåking av norske interesseområder,
samt å kunne håndtere episoder raskt og troverdig. Sterkere fokus
på militært nærvær i nordområdene gjør at Forsvarets behov for kommunikasjonskapasitet
vil være økende i de kommende år. Behovet forsterkes ytterligere
gjennom Forsvarets deltagelse i operasjoner i utlandet der det ikke
finnes nødvendig kommunikasjonsinfrastruktur. Disse medlemmer er
derfor positive til at det nå skal anskaffes en kommunikasjonssatellitt
som vil ivareta Forsvarets behov for sikker kommunikasjon de neste
tiår.
Disse medlemmer merker seg videre
at Forsvarsdepartementet har foretatt en grundig vurdering av både
nasjonale og internasjonale samarbeidsløsninger for å anskaffe en
kommunikasjonssatellitt til Forsvaret. Disse medlemmer viser
til at det foreslåtte alternativet om anskaffelse av kommunikasjonssatellitt
i et bilateralt materiellsamarbeid med Spania og selskapet Hisdesat,
er den beste løsningen for Forsvaret og er i tråd med anbefaling
fra ekstern kvalitetssikrer. Disse medlemmer har
merket seg at denne løsningen innebærer at Forsvaret får dekket
sine behov med tilstrekkelig kvalitet, og med lavest mulig risiko
og kostnad.
Disse medlemmer støtter derfor
regjeringens forslag om å starte opp et nytt investeringsprosjekt
for å anskaffe en kommunikasjonssatellitt til Forsvaret i et materiellsamarbeid
med Spania.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
med bekymring på at et prosjekt av denne størrelse kun er omtalt
i en så begrenset form som denne proposisjonen. Disse medlemmer savner
en dypere utredning av de ulike alternativer både økonomisk og operativt. Disse
medlemmer finner det vanskelig å få innsyn i de bakenforliggende
prosesser og behov som er premissgivende for regjeringens konklusjon. Disse
medlemmer har gjennom de spørsmål og svar som har vært utvekslet
mellom komiteen og regjeringen i denne saken ikke funnet informasjon
som underbygger regjeringens konklusjon utover de fremsatte påstander
og beregninger regjeringen har fremlagt gjennom proposisjonen. Disse
medlemmer finner det vanskelig å kunne vurdere de innsigelser
som har kommet fra eksterne aktører, da informasjon om prosessen
og kriterier for drift og organisasjonsform for satellittkapasiteten
ikke har fremkommet i detalj i proposisjonen. Disse medlemmer mener
det er uklart hvordan regjeringen har kommet frem til sin løsning,
all den tid det ikke enda er utlyst en anbudskonkurranse for selve
satellittleveransen. Disse medlemmer savner en helhetlig
sammenligning av tilbud fra ulike aktuelle aktører for både satellitten
og drift av satellittressursen. Disse medlemmer finner
det symptomatisk at regjeringen fremlegger korte og lite dyptgående
saksdokumenter når det gjelder anskaffelser til Forsvaret. Disse
medlemmer beklager dette og mener dette er med på å fjerne Stortingets
bevissthet rundt de vedtak som blir fattet vedrørende forsvarsanskaffelser.