Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Gunn Olsen, Kåre Simensen og Arild Stokkan-Grande,
fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen,
fra Høyre, Olemic Thommessen og Lars Bjarne Tvete, fra Sosialistisk
Venstreparti, Einar Horvei, fra Senterpartiet, Christina Nilsson
Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke, er
enig med forslagsstillerne i at barnevernet er en svært viktig deltaker
for å sikre at alle barn får en trygg og god oppvekst. Barnevernet
har betydelige oppgaver i dagens samfunn, og det politiske arbeidet
med barnevern er avhengig av at det foreligger god forskning og dokumenterbart
materiale til grunn for de beslutninger som tas. Komiteen er
videre enig i forslagsstillernes oppfatning av at noen kommuner
har et velfungerende barnevern, mens andre sliter med lite ressurser
og lange restanser, og at dette kan få alvorlige konsekvenser for
de barna det gjelder.
Komiteen deler forslagsstillernes
bekymring for at barnevernet ikke makter å gi den hjelpen mange
barn trenger på grunn av store utfordringer knyttet til ressurser
og samhandling. Komiteen vil derfor understreke betydningen
av at forsknings- og utviklingsprogrammer etableres og videreføres,
slik at det formidles god og etterrettelig kunnskap om hvilke utfordringer
barnevernet står overfor, hvordan barnevernet lykkes i sitt arbeid
og hvorfor det ikke lykkes. Det er i den sammenheng viktig å se
på økonomistyring og ressursforvaltning innen barnevernet både på statlig
og kommunalt nivå. Målet er å få til et effektivt barnevern hvor
ressursene brukes på tiltak direkte rettet mot barn og deres familier,
og ikke på en topptung organisasjon med unødig byråkrati og administrasjon
og hvor politiske og ideologiske føringer virker styrende på virksomheten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at et totalansvar for barnevernets første-
og andrelinjetjeneste kan vise seg å gi et mer helhetlig tiltak.
I dag er det slik at kommunen innstiller i forhold til tiltak. Saken
oversendes så til fylkesnemndene som fatter beslutningen. Samarbeid
mellom fagteam og kommunalt barnevern er utfordrende, og det hevdes
at beslutninger tas fjernt fra dem som har kunnskap om og kjennskap
til det enkelte barn. Disse medlemmer mener videre
at der hvor kommunene mener at de kan gi bedre tilbud ved å få økt
beslutningsmyndighet og et helhetlig ansvar, bør det åpnes for det.
Gjennom et selvstendig ansvar på kommunenivå vil man kunne unngå
de negative effekter som har funnet sted på grunn av det økende
konfliktnivået vi har sett mellom kommunalt og statlig barnevern.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
i utgangspunktet at fylkesnemndene bør legges ned, og oppgavene
overføres til det ordinære rettssystemet. Samtidig mener disse
medlemmer at administrasjonen av fylkesnemndene er altfor
kostnadskrevende og at det må effektiviseres.
Disse medlemmer merker seg også
at enkelte fylkesnemnder har lang saksbehandlingstid. Dette går
ut over barn og familier i en sårbar situasjon og er enda et argument
for avvikling av fylkesnemndene.
Komiteen viser til
at en rapport fra 2008 dokumenterer at det en del steder er et høyt
konfliktnivå mellom kommunalt barnevern og fagteamene i det statlige
barnevernet («Vurdering og videreutvikling av fagteam», Rambøll Management
AS, 2008). Rapporten synliggjør på hvilken måte et slikt konfliktfylt
forhold svekker tilbudet til barna.
Komiteen påpeker at en rekke
kommuner besitter god kompetanse og gode systemer for å ivareta
ansvaret for barnevernet. Det er likevel slik at flere av våre kommuner
er små og derfor vil få problemer med å etablere gode nok kompetansemiljøer
og administrative enheter for å ivareta et helhetlig barnevernsansvar
på en god måte. Barnevernsfeltet er derfor et område som komiteen mener
er egnet for interkommunalt samarbeid en rekke steder i landet.
Komiteen mener at et levende
og sterkt lokalt engasjement, særlig med hensyn til de oppgaver som
barnevernet er satt til å løse, er av stor betydning når det gjelder
gode lokale prioriteringer. God innsats og gode tiltak for barn
og unge med særskilte utfordringer er en betingelse for at denne
gruppen skal kunne mestre et selvstendig voksenliv. Komiteen er
opptatt av at politikere bør få det ansvaret det er å sikre gode
rammevilkår for denne gruppen i egen kommune. Et sterkere lokalt
engasjement innen barnevernsområdet gir mange muligheter for den
enkelte kommune til å bedre barnevernets ressursbruk, gi et mer
helhetlig tilbud og sikre et godt lokalt fagmiljø med gode utviklingsmuligheter
for dem som har sitt arbeid i sektoren.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
et totalansvar for barnevernet på kommunalt nivå i en rekke kommuner
vil kunne gi et bedre barnevern. Disse medlemmer viser
til at Trondheim kommune fikk innvilget et oppgavedifferensieringsforsøk
i forbindelse med den statlige overtagelsen av de tidligere fylkeskommunale
oppgavene innen barnevernsområdet. Dette fordi kommunen i lengre
tid hadde jobbet med samarbeid på tvers av ulike tjenester for barn
og unge og hadde høy kompetanse på barnevern. Trondheim kommune
kunne gjennom fire år som forsøkskommune vise til meget gode resultater.
I forsøksperioden ble det barnevernsfaglige kompetansenivået i kommunen
styrket, og det ble høy grad av både politisk engasjement for og
vilje til å satse økonomisk på barnevernet. Tilbudet til barn og
unge utviklet seg til å bli meget mangfoldig i perioden. Kjøp av
tiltaksplasser ble ikke styrt av økonomiske og ideologiske styringssignaler
fra Barne- og likestillingsdepartementet, nå Barne-, likestillings- og
inkluderingsdepartementet, og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet,
men mer ut fra barnas behov.
Disse medlemmer mener at ordninger
med kommunale forsøk skal ha som mål å tilføre kunnskap og empiri
som grunnlag for nyorganiseringer og endringer i offentlig sektor.
Når resultatene av en forsøksordning har vist seg så positive, slik
vi har sett i trondheimsforsøket, mener disse medlemmer at
manglende videreføring av prosjektet var det samme som å undergrave
selve motivet bak ordningen. Det er rimelig å legge til grunn at
de erfaringer vi har fra Trondheim, ikke er tilstrekkelige til å
innføre en ny reform, men resultatene tilsier at man her var på
rett vei. Disse burde derfor ha ført til en beslutning om å videreføre
forsøket i Trondheim, samt utvide forsøksordningen til også å gjelde
andre kommuner. Da ville man på sikt kunne sett om denne innretningen
også burde gjennomføres i hele landet.
Disse medlemmer vil på grunnlag
av ovennevnte fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjenopprette og
utvide forsøksordningen med lokalt ansvar for barnevernstjenesten,
og tilrettelegge for at alle kommuner, enten på selvstendig grunnlag
eller gjennom interkommunalt samarbeid, gis mulighet til å søke
om å delta i et slikt forsøk.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå arbeidsfordelingen
mellom den kommunale barnevernstjenesten og Barne-, ungdoms- og
familieetaten (Bufetat) med tanke på å overføre oppgaver fra Bufetats
regionskontorer til kommunene.»
Komiteens medlemmer fra Høyre deler forslagsstillernes
ønske om å åpne mulighetene for kommunene til å ta et helhetlig
ansvar for alle barnevernets virkeområder, og støtter derfor forslaget
om å se på arbeidsfordelingen mellom den kommunale barnevernstjenesten
og Bufetat.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
imøteser blant annet på denne bakgrunn den varslede helhetlige evalueringen
av barnevernsreformen som skal igangsettes våren 2010, og ber regjeringen
legge fram en sak for Stortinget om oppfølgingen av denne.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Dokument 8:21 S (2009–2010) fra stortingsrepresentanter
fra Kristelig Folkeparti om en opptrappingsplan for å sikre full
barnevernsdekning. Dette medlem viser til at organiseringen
av barnevernet har gjennomgått en omfattende reform. Parallelt med
opptrappingen av ressurser må organiseringen av barnevernet videreutvikles
for å sikre at ressursene brukes så effektivt som mulig. Det er
for tidlig å trekke omfattende konklusjoner om organisering av barnevernet
på nåværende tidspunkt, men dette medlem støtter
forslaget om å gjennomgå arbeidsfordelingen mellom den kommunale
barnevernstjenesten og Bufetat.