Forslagsstillerne viser til at barnevernet er
en svært viktig deltaker for å sikre at alle barn får en trygg oppvekst.
Forslagsstillerne viser til lov 17. juli 1992
om barneverntjenester (barnevernloven) hvis formål er å: «sikre
at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse
og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid» og «å bidra
til at barn og unge får trygge oppvekstvilkår.» Forslagsstillerne
er av den oppfatning at barnevernet i dag ikke klarer å leve opp
til dette formålet. Noen kommuner har et velfungerende barnevern,
mens andre sliter med lite ressurser og lange restanser. Forslagsstillerne
er bekymret for at dette får alvorlige konsekvenser for de barna
det gjelder.
Forslagsstillerne viser videre til at i henhold
til flere rapporter har barnevernet store utfordringer både når
det gjelder ressurser og samhandling. Resultatet er et barnevern
som ikke makter å gi barna den hjelpen de trenger. Forslagsstillerne mener
vi har et barnevern med store utfordringer og at tiden er inne for
å sette i verk sterkere virkemidler for å bedre barnevernets arbeid
i kommunene.
Forslagsstillerne mener videre barnevernsreformen
som er gjennomført, hadde mange gode intensjoner, og støttet tanken
om et likeverdig tilbud til barn over hele landet. Forslagsstillerne ser
imidlertid at reformen var avhengig av at Bufetat hadde et godt
samarbeid med kommunene og at ansvarsforholdene var tydelige.
Forslagsstillerne mener at kvaliteten på de
kommunale barnevernstjenestene i dag er for varierende og for tilfeldig.
I flere kommuner er barnevernstilbudet for dårlig.
Forslagsstillerne mener en del av løsningen
er å gjøre kommunene i stand til å overta mye av det ansvaret for
barnevernet som i dag ligger under Bufetat.
Forslagsstillerne viser til en Fafo-rapport
hvor det kommer fram at det kommunale og statlige barnevernet har
store samarbeidsproblemer. Forslagsstillerne er opptatt av at kommunene
må få et helhetlig ansvar for barnevernet og mener nedleggelse og
overføring av Bufetats oppgaver regionalt er noe som nå må vurderes.
En slik overføring vil, etter forslagsstillernes syn, bli langt
mer vellykket dersom det gjennomføres en kommunereform der flere
offentlige oppgaver blir desentralisert fra staten til kommunene.
En slik reform krever en ny kommunestruktur som vil sikre at langt
flere barn enn i dag bor i kommuner med nok ekspertise og fagfolk
innen barnevernet.
Forslagsstillerne har merket seg at Regjeringen ønsker
å styrke kapasiteten og kvaliteten i det kommunale barnevernet.
Et kvalifisert, kommunalt barnevern krever imidlertid, etter forslagsstillernes
syn, at kommunene får et helhetlig ansvar innen barnevernet.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå arbeidsfordelingen
mellom den kommunale barnevernstjenesten og Barne-, ungdoms- og
familieetaten (Bufetat) med tanke på å overføre oppgaver fra Bufetats
regionskontorer til kommunene.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Gunn Olsen, Kåre Simensen og Arild Stokkan-Grande,
fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen,
fra Høyre, Olemic Thommessen og Lars Bjarne Tvete, fra Sosialistisk
Venstreparti, Einar Horvei, fra Senterpartiet, Christina Nilsson
Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke, er
enig med forslagsstillerne i at barnevernet er en svært viktig deltaker
for å sikre at alle barn får en trygg og god oppvekst. Barnevernet
har betydelige oppgaver i dagens samfunn, og det politiske arbeidet
med barnevern er avhengig av at det foreligger god forskning og dokumenterbart
materiale til grunn for de beslutninger som tas. Komiteen er
videre enig i forslagsstillernes oppfatning av at noen kommuner
har et velfungerende barnevern, mens andre sliter med lite ressurser
og lange restanser, og at dette kan få alvorlige konsekvenser for
de barna det gjelder.
Komiteen deler forslagsstillernes
bekymring for at barnevernet ikke makter å gi den hjelpen mange
barn trenger på grunn av store utfordringer knyttet til ressurser
og samhandling. Komiteen vil derfor understreke betydningen
av at forsknings- og utviklingsprogrammer etableres og videreføres,
slik at det formidles god og etterrettelig kunnskap om hvilke utfordringer
barnevernet står overfor, hvordan barnevernet lykkes i sitt arbeid
og hvorfor det ikke lykkes. Det er i den sammenheng viktig å se
på økonomistyring og ressursforvaltning innen barnevernet både på statlig
og kommunalt nivå. Målet er å få til et effektivt barnevern hvor
ressursene brukes på tiltak direkte rettet mot barn og deres familier,
og ikke på en topptung organisasjon med unødig byråkrati og administrasjon
og hvor politiske og ideologiske føringer virker styrende på virksomheten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at et totalansvar for barnevernets første-
og andrelinjetjeneste kan vise seg å gi et mer helhetlig tiltak.
I dag er det slik at kommunen innstiller i forhold til tiltak. Saken
oversendes så til fylkesnemndene som fatter beslutningen. Samarbeid
mellom fagteam og kommunalt barnevern er utfordrende, og det hevdes
at beslutninger tas fjernt fra dem som har kunnskap om og kjennskap
til det enkelte barn. Disse medlemmer mener videre
at der hvor kommunene mener at de kan gi bedre tilbud ved å få økt
beslutningsmyndighet og et helhetlig ansvar, bør det åpnes for det.
Gjennom et selvstendig ansvar på kommunenivå vil man kunne unngå
de negative effekter som har funnet sted på grunn av det økende
konfliktnivået vi har sett mellom kommunalt og statlig barnevern.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
i utgangspunktet at fylkesnemndene bør legges ned, og oppgavene
overføres til det ordinære rettssystemet. Samtidig mener disse
medlemmer at administrasjonen av fylkesnemndene er altfor
kostnadskrevende og at det må effektiviseres.
Disse medlemmer merker seg også
at enkelte fylkesnemnder har lang saksbehandlingstid. Dette går
ut over barn og familier i en sårbar situasjon og er enda et argument
for avvikling av fylkesnemndene.
Komiteen viser til
at en rapport fra 2008 dokumenterer at det en del steder er et høyt
konfliktnivå mellom kommunalt barnevern og fagteamene i det statlige
barnevernet («Vurdering og videreutvikling av fagteam», Rambøll Management
AS, 2008). Rapporten synliggjør på hvilken måte et slikt konfliktfylt
forhold svekker tilbudet til barna.
Komiteen påpeker at en rekke
kommuner besitter god kompetanse og gode systemer for å ivareta
ansvaret for barnevernet. Det er likevel slik at flere av våre kommuner
er små og derfor vil få problemer med å etablere gode nok kompetansemiljøer
og administrative enheter for å ivareta et helhetlig barnevernsansvar
på en god måte. Barnevernsfeltet er derfor et område som komiteen mener
er egnet for interkommunalt samarbeid en rekke steder i landet.
Komiteen mener at et levende
og sterkt lokalt engasjement, særlig med hensyn til de oppgaver som
barnevernet er satt til å løse, er av stor betydning når det gjelder
gode lokale prioriteringer. God innsats og gode tiltak for barn
og unge med særskilte utfordringer er en betingelse for at denne
gruppen skal kunne mestre et selvstendig voksenliv. Komiteen er
opptatt av at politikere bør få det ansvaret det er å sikre gode
rammevilkår for denne gruppen i egen kommune. Et sterkere lokalt
engasjement innen barnevernsområdet gir mange muligheter for den
enkelte kommune til å bedre barnevernets ressursbruk, gi et mer
helhetlig tilbud og sikre et godt lokalt fagmiljø med gode utviklingsmuligheter
for dem som har sitt arbeid i sektoren.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
et totalansvar for barnevernet på kommunalt nivå i en rekke kommuner
vil kunne gi et bedre barnevern. Disse medlemmer viser
til at Trondheim kommune fikk innvilget et oppgavedifferensieringsforsøk
i forbindelse med den statlige overtagelsen av de tidligere fylkeskommunale
oppgavene innen barnevernsområdet. Dette fordi kommunen i lengre
tid hadde jobbet med samarbeid på tvers av ulike tjenester for barn
og unge og hadde høy kompetanse på barnevern. Trondheim kommune
kunne gjennom fire år som forsøkskommune vise til meget gode resultater.
I forsøksperioden ble det barnevernsfaglige kompetansenivået i kommunen
styrket, og det ble høy grad av både politisk engasjement for og
vilje til å satse økonomisk på barnevernet. Tilbudet til barn og
unge utviklet seg til å bli meget mangfoldig i perioden. Kjøp av
tiltaksplasser ble ikke styrt av økonomiske og ideologiske styringssignaler
fra Barne- og likestillingsdepartementet, nå Barne-, likestillings- og
inkluderingsdepartementet, og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet,
men mer ut fra barnas behov.
Disse medlemmer mener at ordninger
med kommunale forsøk skal ha som mål å tilføre kunnskap og empiri
som grunnlag for nyorganiseringer og endringer i offentlig sektor.
Når resultatene av en forsøksordning har vist seg så positive, slik
vi har sett i trondheimsforsøket, mener disse medlemmer at
manglende videreføring av prosjektet var det samme som å undergrave
selve motivet bak ordningen. Det er rimelig å legge til grunn at
de erfaringer vi har fra Trondheim, ikke er tilstrekkelige til å
innføre en ny reform, men resultatene tilsier at man her var på
rett vei. Disse burde derfor ha ført til en beslutning om å videreføre
forsøket i Trondheim, samt utvide forsøksordningen til også å gjelde
andre kommuner. Da ville man på sikt kunne sett om denne innretningen
også burde gjennomføres i hele landet.
Disse medlemmer vil på grunnlag
av ovennevnte fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjenopprette og
utvide forsøksordningen med lokalt ansvar for barnevernstjenesten,
og tilrettelegge for at alle kommuner, enten på selvstendig grunnlag
eller gjennom interkommunalt samarbeid, gis mulighet til å søke
om å delta i et slikt forsøk.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå arbeidsfordelingen
mellom den kommunale barnevernstjenesten og Barne-, ungdoms- og
familieetaten (Bufetat) med tanke på å overføre oppgaver fra Bufetats
regionskontorer til kommunene.»
Komiteens medlemmer fra Høyre deler forslagsstillernes
ønske om å åpne mulighetene for kommunene til å ta et helhetlig
ansvar for alle barnevernets virkeområder, og støtter derfor forslaget
om å se på arbeidsfordelingen mellom den kommunale barnevernstjenesten
og Bufetat.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
imøteser blant annet på denne bakgrunn den varslede helhetlige evalueringen
av barnevernsreformen som skal igangsettes våren 2010, og ber regjeringen
legge fram en sak for Stortinget om oppfølgingen av denne.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Dokument 8:21 S (2009–2010) fra stortingsrepresentanter
fra Kristelig Folkeparti om en opptrappingsplan for å sikre full
barnevernsdekning. Dette medlem viser til at organiseringen
av barnevernet har gjennomgått en omfattende reform. Parallelt med
opptrappingen av ressurser må organiseringen av barnevernet videreutvikles
for å sikre at ressursene brukes så effektivt som mulig. Det er
for tidlig å trekke omfattende konklusjoner om organisering av barnevernet
på nåværende tidspunkt, men dette medlem støtter
forslaget om å gjennomgå arbeidsfordelingen mellom den kommunale
barnevernstjenesten og Bufetat.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen gjennomgå arbeidsfordelingen
mellom den kommunale barnevernstjenesten og Barne-, ungdoms- og
familieetaten (Bufetat) med tanke på å overføre oppgaver fra Bufetats
regionskontorer til kommunene.
Forslag fra Høyre:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen gjenopprette og utvide forsøksordningen
med lokalt ansvar for barnevernstjenesten, og tilrettelegge for
at alle kommuner, enten på selvstendig grunnlag eller gjennom interkommunalt
samarbeid, gis mulighet til å søke om å delta i et slikt forsøk.
Komiteen viser til
sine merknader og til representantforslaget og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:18 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden
om å overføre oppgaver fra Barne-, ungdoms- og familieetatens regionskontorer
til den kommunale barnevernstjenesten – bifalles ikke.
Jeg viser til brev av 12. november 2009 fra
Familie- og kulturkomitéen, med oversendelse av Representantforslag
18 S (2009-2010) (dokument 8:18 (2009-2010)) fra stortingsrepresentantene
Trine Skei Grande og Borghild Tenden om å overføre oppgaver fra
Barne-, ungdoms- og familieetatens regionkontorer til den kommunale
barnevernstjenesten. Komiteen ber om departementets vurdering av
forslaget.
Stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild
Tenden har fremmet følgende forslag:
Stortinget ber Regjeringen
gjennomgå arbeidsfordelingen mellom den kommunale barnevernstjenesten
og Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) med tanke på å overføre
oppgaver fra Bufetats regionskontorer til kommunene.
Jeg har følgende kommentarer til forslaget:
1. januar 2004 overtok staten den fylkeskommunale
delen av familievernet og barnevernet. For barnevernets del gjaldt
dette i første rekke ansvar for og drift av barneverninstitusjoner,
og rekruttering og formidling av fosterhjem.
En hovedmålsetting med barnevernreformen var å
utjevne de store forskjellene som var tilstede da fylkeskommunene
hadde ansvaret for andrelinjetjenestene. 18 fylkeskommuner med ulik
praksis gjorde at barn og unge hadde ulike tilbud avhengig av hvor
i landet de bodde. En annen viktig grunn til reformen var at andrelinjeansvaret
for psykisk helsevern allerede var flyttet til helseforetakene.
For å sikre et bedre samarbeid mellom barnevern og psykisk helsevern
for barn og unge, var en inndeling i fem regioner som samsvarte
med helseregionene formålstjenelig.
De viktigste målene for reformen på barnevernsområdet
var:
å sikre en bedre
faglig og økonomisk styring av barnevernet
å sikre like gode tilbud til barn og unge
med behov for barneverntjenester uavhengig av hvor i landet de bor
å utvikle bedre samarbeid med kommunene
å sikre forsvarlig kvalitet i alle ledd
innenfor barnevernet
å bidra aktivt til faglig videreutvikling
av tjenestetilbudet i barnevernet
Stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild
Tenden foreslår at Regjeringen gjennomgår arbeidsfordelingen mellom
den kommunale barneverntjenesten og Bufetat med tanke på å overføre
oppgaver fra Bufetats regionkontor til kommunene.
Vi vil starte en evalueringen av reformen neste år.
Ved å ta utgangspunkt i målene for barnevernreformen og konkretisere
målbare resultatindikatorer på bakgrunn av disse, skal evalueringen
gi oss svar om både tilstanden og utviklingen i barnevernet. Evalueringen
vil ikke begrenses til en evaluering som bare omfatter Bufetat.
Det er barnevernet i kommunen som er ansvarlig for å vedta og å
iverksette tiltak overfor barn og familier som trenger hjelp. Det
kommunale barnevernet har også et oppfølgingsansvar for de som mottar
hjelp, også når det iverksettes statlige tiltak. Barnevernet må
derfor sees som en helhet, og kommuneperspektivet vil være med i
evalueringen. Evalueringen vil med andre ord gjennomgå arbeidsfordelingen
mellom det kommunale og det statlige barnevernet. Resultatene vil
foreligge i løpet av 2011.
Jeg har akkurat fått overlevert utredningen
til Flatøutvalget (NOU 2009:22) om det samlede tjenestetilbudet
til barn og unge ”Det du gjør, gjør det helt”. Utvalget har vurdert
mulighetene for et systematisk og forpliktende samarbeid mellom
kommunale og statlige tjenester som gir hjelp til utsatte barn og
deres foreldre. Barnevern, helsetjenester og sosiale tjenester må
knyttes sammen, slik at brukerne av tilbudene i større grad opplever
at det er ”en dør inn” når de trenger hjelp fra flere tjenester.
Jeg ser frem til å studere forslagene deres nærmere. NOUen vil nå sendes
ut på bred høring. Høringsinstansene skal gis god anledning til
å uttale seg. Deretter vil jeg i samråd med de andre berørte departementene vurdere
hvilke tiltak som skal prioriteres.
I representantforslaget går det frem at forslagsstillerne
mener at kvaliteten på de kommunale barneverntjenestene i dag er
for varierende og for tilfeldig. Dette er jeg enig i. Derfor er
jeg opptatt av å heve kvaliteten og kompetansen i det kommunale
barnevernet. Departementet startet i 2007 et arbeid med å styrke
den faglige utviklingen og kompetansen i barneverntjenesten i kommunene.
Denne kompetanseplanen skal gå frem til 2012. I 2010 vil departementet
fortsette arbeidet med å utvikle kunnskapsgrunnlaget, fremdeles
gjennom konkrete FoU-prosjekt, utvikling av materiell og kompetansetiltak
rettet mot kommunene.
Våren 2009 ble NOU 2009:8 ”Kompetanseutvikling
i barnevernet” lagt frem. Her er det utredet hvordan grunnutdanningene
rettet mot arbeid i barnevernet kan styrkes, og hvordan kompetansen
generelt kan bedres (for eksempel gjennom etablering av en autorisasjonsordning
og etablering av en ordning med veiledet praksis etter endt utdanning).
Utredningen er nå på høring og jeg vil komme tilbake til hva vi
vil gjøre for å styrke kompetansen i barnevernet med utgangspunkt
i denne innstillingen fra ekspertutvalget.
I tillegg må det kommunale barnevernet styrkes med
flere ansatte. I statsbudsjettet for 2010 sier regjeringen at det
innenfor kommunenes frie inntekter er rom for 400 nye stillinger
i det kommunale barnevernet. Jeg håper og tror at kommunene nå vil
prioritere dette. Mitt mål er at dette vedtaket er et første trinn
i en større og langsiktig opptrapping av det kommunale barnevernet.
I tillegg vil jeg oppfordre kommunene til interkommunalt samarbeid.
Erfaringene med dette er positive. Det å ha flere fagfolk å diskutere
vanskelige spørsmål med og å tilhøre et større nettverk, oppleves
som en gevinst både for de ansatte og for de som mottar hjelp fra
barnevernet.
På bakgrunn av de ulike prosessene som er omtalt
ovenfor mener jeg dette ikke er tidspunktet for å vurdere representantenes
forslag. For det første vil det være uklokt å gjøre omfattende organisatoriske
endringer før resultatene fra evalueringen av forvaltningsreformen
foreligger. For det andre mener jeg at det kompetanseløftet som allerede
er i gang i kommunene vil bære frukter. Flere stillinger i barneverntjenesten
vil styrke den kommunale virksomheten. Parallelt vil jeg selvfølgelig
også arbeide for å forbedre det statlige barnevernet i tiden som
kommer.
Mitt mål er at alle barn skal få like muligheter
og at alle barn skal sikres trygge oppvekstvilkår.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 4. mars 2010
Gunn Karin Gjul |
Lars B. Tvete |
leder |
ordfører |