2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet, lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til at Regjeringen har uttalt i St.meld. nr. 13 (2006–2007) at den vil legge stor vekt på å vurdere styrenes arbeid på en god og systematisk måte. I kontrollen med forvaltningen av statlige selskaper for 2008 har Riksrevisjonen funnet svakheter i måloppnåelsen i de regionale helseforetakene under Helse- og omsorgsdepartementet, i NRK under Kultur- og kirkedepartementet, i SIVA SF under Nærings- og handelsdepartementet, i Avinor AS og i Posten Norge AS under Samferdselsdepartementet. Komiteen har merket seg Riksrevisjonens kritikk av eierstyringen av de ovennevnte selskaper, og støtter den kritikken som er kommet frem når det gjelder selskapene. Manglende oppfølging skaper betydelig risiko for at staten taper store verdier og at viktige samfunnsoppgaver ikke blir ivaretatt på en tilfredsstillende måte. Riksrevisjonen mener at flere departementer ikke har fulgt opp selskapenes resultater i samsvar med Regjeringens intensjoner for et aktivt eierskap. Komiteen vil be Regjeringen rapportere tilbake til Stortinget om systematisk evaluering av styrenes arbeid og oppfølging av St.meld. nr. 13 (2006–2007).

Komiteen vil spesielt påpeke kritikken fra Riksrevisjonen når det gjelder følgende områder; de regionale helseforetakene, Posten, NRK, SIVA og Avinor.

De regionale helseforetakene har gjennom flere år hatt mangelfull og ulik kvalitet i rapporteringen til Helse- og omsorgsdepartementet. Riksrevisjonen peker på usikkerhet om hvorvidt departementet mottar tilstrekkelig informasjon til å kunne vurdere de regionale helseforetakene. Komiteen finner det kritikkverdig at de regionale helseforetakene ikke klarer å sørge for at spesialisthelsetjenesten fungerer i tilstrekkelig grad. Komiteen er også kritisk til omfanget av feil i den medisinske kodingen som gir grunnlag for innsatsstyrt finansiering (ISF), utviklingen med økte ventetider for pasientene og de store regionale forskjellene i praktiseringen av prioriteringsforskriftene. Komiteen mener at Helse- og omsorgsdepartementet må ha større fokus rettet mot denne utviklingen, slik at alle pasienter får den hjelp de har krav på, uavhengig av hvor i landet de bor. Departementet har utarbeidet en mal for rapportering på styringskrav og styringsparametre som de regionale helseforetakene skal følge. Riksrevisjonens gjennomgang av de årlige meldingene for 2008 viser at kun ett av fire regionalhelseforetak har tatt i bruk denne malen. Komiteen forutsetter at departementet følger opp dette, slik at denne malen blir fulgt av alle de regionale helseforetakene.

Komiteen deler Riksrevisjonens kritikk mot Posten Norge AS, som i perioden 2004–2008 ikke oppnådde forventet høy lønnsomhet på de nye tjenestene, noe som var en forutsetning for Postens ekspansjon. Komiteen er enig med Riksrevisjonen i at lønnsomheten i Posten må vurderes i et lengre perspektiv, men mener det er bekymringsfullt når de nye tjenestene ikke øker lønnsomheten, noe som var en forutsetning for gjennomføringen av oppkjøpsstrategien. Komiteen finner det riktig at Samferdselsdepartementet følger bedre opp resultatene av Postens utvidelse fremover.

Den kommersielle virksomheten i NRK, som er organisert i datterselskapet NRK Aktivum, har i de siste årene ikke oppnådd et økonomisk resultat som bidrar til å styrke allmennkringkastingen. Komiteen er enig med Riksrevisjonen som mener det er økonomisk lite tilfredsstillende at NRK ikke har bedre avkastning på de verdiene som ligger i sekundærutnyttelse av NRKs produksjon. Komiteen mener også at svak avkastning kan innebære at den gjennomførte kapitalutvidelsen kan oppfattes som en form for subsidiering av NRK Aktivum.

Komiteen viser til at formålet med statens eierskap i SIVA SF er å bidra til innovasjon og næringsutvikling gjennom eiendomsvirksomhet og utvikling av sterke regionale innovasjons- og verdiskapingsmiljøer i alle deler av landet. Komiteen mener det er grunn til å stille spørsmål ved om gjennomføringen av de enkelte programmene hos SIVA bidrar til å nå de fastsatte målene for virksomheten. Komiteen registrerer at Nærings- og handelsdepartementet har gitt uttrykk for at andelen nyetableringer ikke er avgjørende for å oppfylle programmets mål, og at bare 26 prosent av veksten i antall bedrifter er et resultat av nyetableringer. Komiteen mener det må legges til grunn at en større satsing på nyetableringer ville ha gitt forbedret måloppnåelse. Komiteen forventer at de berørte departementene i tiden fremover i større grad vil følge opp om målsettingene ved SIVAs programmer nås.

Når det gjelder Avinor, viser komiteen til Riksrevisjonens kritikk av underdekning av flygeledere. Undersøkelsen viser at denne situasjonen vil fortsette i mange år fremover, og komiteen vil at Samferdselsdepartementet følger situasjonen nøye. Avinor har også i hele perioden 2003–2008 manglet utslippstillatelser og hatt brudd på gitte utslippstillatelser i et betydelig antall flyhavner. Avinor har hvert år rapportert om disse manglende utslippstillatelsene til Samferdselsdepartementet. Komiteen forutsetter at departementet rydder opp i disse forholdene og imøteser at Stortinget får en redegjørelse.

Komiteen er tilfreds med at Riksrevisjonen følger opp følgende forhold: Helse- og omsorgsdepartementets oppfølging av tidligere rapporterte forhold ved de regionale helseforetakene, avvik knyttet til kap. 732 post 77 – refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus, oppfølging av avtalespesialistene, rutiner for oppfølging av ansattes bierverv, systemet for fordeling av nye spesialistlegestillinger, vedlikehold av sykehusbygg, forhold fra 2007-kontrollen og Samferdselsdepartementets oppfølging av tidligere rapportert sak om effektiviteten i NSBs persontransport.

Komiteen ber samtidig om fortgang i dette arbeidet.