Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til at Regjeringen har uttalt i St.meld. nr. 13 (2006–2007) at den
vil legge stor vekt på å vurdere styrenes arbeid på en god og systematisk
måte. I kontrollen med forvaltningen av statlige selskaper for 2008
har Riksrevisjonen funnet svakheter i måloppnåelsen i de regionale
helseforetakene under Helse- og omsorgsdepartementet, i NRK under
Kultur- og kirkedepartementet, i SIVA SF under Nærings- og handelsdepartementet,
i Avinor AS og i Posten Norge AS under Samferdselsdepartementet. Komiteen har
merket seg Riksrevisjonens kritikk av eierstyringen av de ovennevnte selskaper,
og støtter den kritikken som er kommet frem når det gjelder selskapene.
Manglende oppfølging skaper betydelig risiko for at staten taper
store verdier og at viktige samfunnsoppgaver ikke blir ivaretatt
på en tilfredsstillende måte. Riksrevisjonen mener at flere departementer
ikke har fulgt opp selskapenes resultater i samsvar med Regjeringens
intensjoner for et aktivt eierskap. Komiteen vil
be Regjeringen rapportere tilbake til Stortinget om systematisk evaluering
av styrenes arbeid og oppfølging av St.meld. nr. 13 (2006–2007).
Komiteen vil spesielt påpeke
kritikken fra Riksrevisjonen når det gjelder følgende områder; de regionale
helseforetakene, Posten, NRK, SIVA og Avinor.
De regionale helseforetakene har gjennom flere år
hatt mangelfull og ulik kvalitet i rapporteringen til Helse- og
omsorgsdepartementet. Riksrevisjonen peker på usikkerhet om hvorvidt departementet
mottar tilstrekkelig informasjon til å kunne vurdere de regionale
helseforetakene. Komiteen finner det kritikkverdig
at de regionale helseforetakene ikke klarer å sørge for at spesialisthelsetjenesten
fungerer i tilstrekkelig grad. Komiteen er også kritisk
til omfanget av feil i den medisinske kodingen som gir grunnlag
for innsatsstyrt finansiering (ISF), utviklingen med økte ventetider
for pasientene og de store regionale forskjellene i praktiseringen
av prioriteringsforskriftene. Komiteen mener at Helse-
og omsorgsdepartementet må ha større fokus rettet mot denne utviklingen,
slik at alle pasienter får den hjelp de har krav på, uavhengig av
hvor i landet de bor. Departementet har utarbeidet en mal for rapportering
på styringskrav og styringsparametre som de regionale helseforetakene skal
følge. Riksrevisjonens gjennomgang av de årlige meldingene for 2008
viser at kun ett av fire regionalhelseforetak har tatt i bruk denne malen. Komiteen forutsetter
at departementet følger opp dette, slik at denne malen blir fulgt
av alle de regionale helseforetakene.
Komiteen deler Riksrevisjonens
kritikk mot Posten Norge AS, som i perioden 2004–2008 ikke oppnådde
forventet høy lønnsomhet på de nye tjenestene, noe som var en forutsetning
for Postens ekspansjon. Komiteen er enig med Riksrevisjonen
i at lønnsomheten i Posten må vurderes i et lengre perspektiv, men
mener det er bekymringsfullt når de nye tjenestene ikke øker lønnsomheten,
noe som var en forutsetning for gjennomføringen av oppkjøpsstrategien. Komiteen finner
det riktig at Samferdselsdepartementet følger bedre opp resultatene
av Postens utvidelse fremover.
Den kommersielle virksomheten i NRK, som er organisert
i datterselskapet NRK Aktivum, har i de siste årene ikke oppnådd
et økonomisk resultat som bidrar til å styrke allmennkringkastingen. Komiteen er
enig med Riksrevisjonen som mener det er økonomisk lite tilfredsstillende at
NRK ikke har bedre avkastning på de verdiene som ligger i sekundærutnyttelse
av NRKs produksjon. Komiteen mener også at svak avkastning
kan innebære at den gjennomførte kapitalutvidelsen kan oppfattes
som en form for subsidiering av NRK Aktivum.
Komiteen viser til at formålet
med statens eierskap i SIVA SF er å bidra til innovasjon og næringsutvikling
gjennom eiendomsvirksomhet og utvikling av sterke regionale innovasjons-
og verdiskapingsmiljøer i alle deler av landet. Komiteen mener
det er grunn til å stille spørsmål ved om gjennomføringen av de
enkelte programmene hos SIVA bidrar til å nå de fastsatte målene
for virksomheten. Komiteen registrerer at Nærings-
og handelsdepartementet har gitt uttrykk for at andelen nyetableringer
ikke er avgjørende for å oppfylle programmets mål, og at bare 26
prosent av veksten i antall bedrifter er et resultat av nyetableringer. Komiteen mener det
må legges til grunn at en større satsing på nyetableringer ville
ha gitt forbedret måloppnåelse. Komiteen forventer
at de berørte departementene i tiden fremover i større grad vil
følge opp om målsettingene ved SIVAs programmer nås.
Når det gjelder Avinor, viser komiteen til
Riksrevisjonens kritikk av underdekning av flygeledere. Undersøkelsen
viser at denne situasjonen vil fortsette i mange år fremover, og komiteen vil
at Samferdselsdepartementet følger situasjonen nøye. Avinor har
også i hele perioden 2003–2008 manglet utslippstillatelser og hatt
brudd på gitte utslippstillatelser i et betydelig antall flyhavner.
Avinor har hvert år rapportert om disse manglende utslippstillatelsene
til Samferdselsdepartementet. Komiteen forutsetter
at departementet rydder opp i disse forholdene og imøteser at Stortinget
får en redegjørelse.
Komiteen er tilfreds med at Riksrevisjonen følger
opp følgende forhold: Helse- og omsorgsdepartementets oppfølging
av tidligere rapporterte forhold ved de regionale helseforetakene,
avvik knyttet til kap. 732 post 77 – refusjon poliklinisk virksomhet
ved sykehus, oppfølging av avtalespesialistene, rutiner for oppfølging
av ansattes bierverv, systemet for fordeling av nye spesialistlegestillinger,
vedlikehold av sykehusbygg, forhold fra 2007-kontrollen og Samferdselsdepartementets
oppfølging av tidligere rapportert sak om effektiviteten i NSBs persontransport.
Komiteen ber samtidig om fortgang
i dette arbeidet.