Stortingets forretningsorden § 12 annet ledd nr. 9b
forutsetter at Regjeringen legger fram en årlig melding om oppfølging
av stortingsvedtak som inneholder en anmodning til Regjeringen (anmodningsvedtak)
og om behandlingen av private forslag som er vedtatt oversendt Regjeringen
til utredning og uttalelse (utredningsvedtak). Ordningen ble innført
for at Stortinget skal kunne føre en bedre kontroll med Regjeringens oppfølging
av slike vedtak, jf. Innst. S. nr. 168 (1998–1999).
Går en 20–30 år tilbake i tid, lå antallet anmodningsvedtak
på 0–4 i året, og så sent som på slutten av 1980-tallet var det
fremdeles beskjedent. På slutten av 1990-tallet endret dette seg,
og det årlige antallet vedtak de første årene etter århundreskiftet
var meget stort.
Tabell 1.1 Antall anmodningsvedtak
de siste 10
stortingssesjoneneStortingssesjon | Antall vedtak |
1999–2000 | 127 |
2000–2001 | 183 |
2001–2002 | 141 |
2002–2003 | 247 |
2003–2004 | 181 |
2004–2005 | 171 |
2005–2006 | 9 |
2006–2007 | 20 |
2007–2008 | 24 |
2008–2009 | 35 |
Reduksjonen i antall anmodningsvedtak i de siste
stortingssesjonene er i tråd med Stortingets ønske, jf. Dokument
nr. 14 (2002–2003) sidene 90–92, og Innst. S. nr. 142 (2003–2004).
Som det framgår av tabellen, nådde antallet anmodningsvedtak en
topp i stortingssesjonen 2002–2003. Etter dette har antallet blitt
redusert. Særlig markant er reduksjonen fra stortingssesjonen 2004–2005
til stortingssesjonen 2005–2006. Dette må også ses i sammenheng
med at nåværende regjering har et flertall på Stortinget bak seg.
Statsministerens kontor har innhentet uttalelser fra
de respektive departementer om oppfølging og behandling av vedtakene
fra stortingssesjonen 2008–2009. Svarene er inntatt i kapittel 2
i meldingen.
I Innst. S. nr. 156 (2000–2001) ga kontroll-
og konstitusjonskomiteen uttrykk for at dersom det i den første
meldingen som fremmes etter at vedtak er gjort, opplyses at Regjeringen
senere vil følge opp vedtaket, må det i den neste meldingen gis
nærmere opplysninger om dette. Slike opplysninger er inntatt i meldingens
kapittel 3.
Kapittel 4 i meldingen inneholder en omtale
av enkelte vedtak fra stortingssesjonen 2006–2007. Dette gjelder
vedtak hvor kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. S. nr. 119
(2008–2009) uttrykkelig har bedt om en videre oppfølging.
Ved behandlingen av St.meld. nr. 4 (2004–2005) ga
kontroll- og konstitusjonskomiteen uttrykk for at det ikke alltid
ble gitt tilstrekkelig redegjørelse for Regjeringens oppfølging
av vedtakene. Saksordfører ga i debatten uttrykk for at:
"... når Stortinget ber Regjeringen komme tilbake
til Stortinget med en bestemt problemstilling i en bestemt sak,
bør dette fortrinnsvis skje i en bestemt sak. Men komiteen innser
også at det fra tid til annen kan være hensiktsmessig å vurdere
de ulike problemstillinger i relasjon til andre problemstillinger,
og at det kan være en fordel å bake dette inn i større vurderinger
og i andre saker. Det komiteen har understreket, er at hvis det
er det mest hensiktsmessige, må Regjeringen synliggjøre i dokumentet
at dette er en oppfølging og et svar på de anmodningsvedtak som
Stortinget har gjort."
Regjeringen legger vekt på at Stortinget alltid skal
få en tydelig tilbakemelding om Regjeringens oppfølging av de enkelte
anmodningsvedtak. Tilbakemeldingen gis i proposisjoner eller meldinger.
Det skal alltid framgå tydelig når et dokument fra Regjeringen til
Stortinget inneholder en oppfølging av og et svar på et anmodningsvedtak
som Stortinget har gjort. Gis tilbakemeldingen i ordinære proposisjoner
eller meldinger, skal vedtaksnummer, vedtaksdato og teksten i anmodningsvedtaket
gjengis før det redegjøres for Regjeringens oppfølging. Det bør også
vises til i hvilken sammenheng anmodningsvedtaket er kommet opp,
med henvisning til hvilke stortingsdokumenter som ligger til grunn for
vedtaket.
Mange av anmodningsvedtakene vil det bli gitt tilbakemelding
på i de årlige budsjettproposisjonene. Ofte forutsetter anmodingsvedtakene økte
bevilgninger for å kunne gjennomføres. I så fall er det naturlig
å vurdere gjennomføringen av vedtakene i budsjettet. For å bedre
oversikten, er det i fagproposisjonene laget en samlet framstilling
av anmodningsvedtak som departementet gir tilbakemelding på i budsjettproposisjonen.
Når det er tatt inn en slik redegjørelse om gjennomføringen av vedtakene
i en budsjettproposisjon, vil det i denne meldingen bare bli tatt
inn en kort henvisning til den mer utførlige tilbakemeldingen i
budsjettproposisjonen.
Dersom Regjeringen i budsjettframlegget ikke har
funnet rom for å foreslå de nødvendige bevilgninger til tiltaket,
vil dette klart framgå. Stortinget kan ved budsjettbehandlingen
derved ta standpunkt til behovet for, og eventuelt vedta, endringer
i budsjettet.
Det er ikke fattet noen utredningsvedtak i stortingssesjonen
2008–2009.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til at det i 1999 ble tatt inn en særlig bestemmelse i Stortingets
forretningsorden som påla regjeringen å oversende en årlig melding
"om oppfølgingen av stortingsvedtak som inneholder en anmodning
til regjeringen, og om behandlingen av private forslag som er vedtatt
oversendt regjeringen til utredning og uttalelse". Meldingen skal
gi en kort redegjørelse for hva regjeringen har gjort eller har
til hensikt å gjøre med vedtakene.
Komiteen vil understreke at erfaringene
med meldingen er positive. Det er viktig å sikre at Stortingets
vedtak følges opp og at Stortinget gis mulighet for å følge med
hvor langt man er kommet i gjennomføringen av det enkelte vedtak.
Når det gjelder form på og oppfølgingen av vedtakene
viser komiteen til Innst. S. nr. 210 (2002–2003),
jf. Frøilandutvalgets innstilling, der en enstemmig kontroll- og
konstitusjonskomité blant annet uttalte:
"På hvilken måte regjeringen skal følge opp vedtaket
vil måtte fremgå av forslaget. Vedtak som klart og entydig er en
beslutning som krever en bestemt handling, kan bare endres ved nytt
vedtak i Stortinget. Dersom regjeringen ikke kan eller vil gjennomføre
den bestemte handling, så vil det foreligge en plikt for regjeringen
til å fremlegge saken for Stortinget med forslag til nytt vedtak.
Vedtak som etterspør en utredning eller i andre tilfeller en vurdering,
må det forventes at regjeringen følger opp og på en egnet måte melder
resultatet av til Stortinget."
Komiteen forutsetter at sitatet
ovenfor danner grunnlaget for Regjeringens oppfølging av Stortingets
anmodnings- og utredningsvedtak.
Antall anmodningsvedtak har variert fra år til
år. Fra en topp i 2002–2003 på 247 vedtak til 9 i perioden 2005–2006. Komiteen registrerer
at antall vedtak gradvis har økt de siste tre årene. For perioden
2008–2009 rapporteres det om oppfølging av 35 vedtak. I tillegg
kommer 11 vedtak fra tidligere år.
Komiteen vil gi honnør til Regjeringen
for den form man har valgt på tilbakemeldinger i de årlige budsjettproposisjoner.
En samlet fremstilling av anmodningsvedtak i de enkelte fagproposisjoner
letter kontroll- og konstitusjonskomiteens kontroll med oppfølgingen
av de enkelte vedtak.
Komiteen har valgt å kommentere
Regjeringens svar på de vedtak komiteen mener krever ytterligere
oppfølging og tar de øvrige svar til orientering