Jeg viser til Stortingets brev av 18. november 2009
med spørsmål fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen knyttet til
Riksrevisjonens Dokument 1 (2009–2010) på Fornyings- og administrasjonsdepartementets
(FAD) politikkområder. Nedenfor følger svar på komiteens spørsmål.
Det at Riksrevisjonen har påvist mangler ved etatsstyringen
i flere departementer er alvorlig og beklagelig. Når det gjelder
hva som er gjort for å avhjelpe dette i forvaltningen generelt må jeg
henvise til Finansministeren, som har ansvaret for regelverket som
legger føringene for etatsstyringen: Reglement for økonomistyring
i staten og Bestemmelser om økonomistyring i staten.
Selv om Riksrevisjonens kritikk ikke rammer FAD
spesielt, er det internt i departementet iverksatt flere tiltak
for å styrke etatsstyringen. Ut over et sterkt fokus på kvalitetsutvikling
av FADs mål- og resultatstyring er det blant annet etablert et internt
nettverk for etatsstyring, der temaer knyttet til mål- og resultatstyring,
risikostyring og rapportering behandles på tvers av fagområdene.
Gruppens arbeid bidrar til intern læring og kvalitetsheving. FAD
har i tillegg en representant i styringsgruppen for det interdepartementale
etatsstyringsnettverket som drives av Finansdepartementet. Videre
vil jeg vise til punkt 4 i brevet og utarbeidelsen av retningslinjer
for finansiering av fylkesmannen. Retningslinjene skal bidra til
klarer styringslinjer og bedre måloppnåelse og rapportering.
Behovet for samordning og koordinering av departementenes
IKT-arbeid er nå aktualisert, etter en periode på 1990-tallet med
lite samordning på tvers. I perioden 2000–2006 ble det blant annet lagt
fram flere eNorge-planer, inspirert av tilsvarende tiltak i EU-området.
De første eNorge-planene la vekt på å synliggjøre konkrete tiltak
i de enkelte departementene. Etter hvert ble planene utformet mer
i retning av felles, overordnede rammer og mål. Pendelen har svingt
i retning av mer koordinering og samordning. Dette ble forsterket
i St.meld. nr. 17 (2006–2007) Eit informasjonssamfunn for alle, som
gir en bred og helhetlig presentasjon av IKT-politikken. Meldingen
har bl.a. fokus på å realisere en døgnåpen forvaltning basert på
følgende hovedprinsipper:
desentralisert ansvar
for etablering av elektroniske selvbetjeningstjenester, der virksomheten/sektoren
er ansvarlig for å tilgjengeliggjøre sine elektroniske tjenester
på fellesportalene for innbyggere, Minside (FAD), og næringslivet,
Altinn (NHD)
etablering av felles arkitekturprinsipper
for offentlig sektor (FAD)
etablering av felles IKT-komponenter for
offentlig sektor (FAD er koordinator)
Vedlagt følger også en statusrapport på tiltak
beskrevet i kapittel 7 i St.meld. nr. 17 (2006–2007).
I St.meld. nr. 19 (2008–2009) Ei
forvaltning for demokrati og fellesskap (forvaltningsmeldingen) ble
det lagt frem syv arkitekturprinsipper som skal legges til grunn
ved planlegging av nye IKT-løsninger, eller ved vesentlig ombygging
av eksisterende løsninger.
I FADs rundskriv P3/2009 Fellesføringar i tildelingsbreva
for 2010 legges det føringer for alle virksomhetene i staten for
utvikling og etablering av IKT-systemer. Det stilles krav til at
virksomhetene legger arkitekturprinsippene til grunn når de utvikler
sine IKT-systemer og at de tar i bruk felles elektronisk ID (eID)
når de legger nye tjenester ut på nett. Dersom de velger bort Altinn
ved produksjon av relevante tjenester mot næringsliv og publikum
må dette begrunnes særskilt.
Signalene i ovennevnte rundskriv er konkretisert ytterligere
i FADs rundskriv P4/2009 Bedre planlegging
og samordning av IKT-relaterte investeringer i staten. Her
er kravene til samordning, styring og arkitektur m.v. knyttet opp
mot budsjettarbeidet, der en skiller mellom:
krav til alle IKT-relaterte
prosjekter, inkludert vesentlig ombygging av eksisterende systemer
krav til store/strategisk viktige IKT-prosjekter som
finansieres innen sektorens egen budsjettramme. Her skal virksomheten
fylle ut et selvdeklarasjonsskjema, hvor de skal redegjøre for om
de har vurdert kravene i P4/2009 og eventuelt forklare avvik. Virksomheten
skal også vurdere samordning mot relevante aktører i statlig sektor
og eventuelt gjenbruk av tidligere IKT-investeringer. Selvdeklarasjonsskjemaet skal
følge med budsjettforslaget opp til fagdepartementet
krav til IKT-prosjekter som fremmes som
satsingsforslag. Virksomheten skal sende utfylt selvdeklarasjonsskjema
sammen med budsjettforslaget til fagdepartementet. Fagdepartementet sender
kopi av prosjektforslaget og selvdeklarasjonsskjemaet til FAD, samtidig
som de sendes til Finansdepartementet
For å forenkle det praktiske arbeidet for virksomhetene
på dette området, har Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi)
på oppdrag fra FAD nylig etablert en nettside med krav og veiledning for
de som planlegger eller arbeider med IKT-prosjekter i staten, www.prosjektveiviseren.no. Den
er utviklet i samarbeid med blant annet SSØ.
I FADs budsjettproposisjon for 2010 er det under
programkategori 01.60 Forvaltningsutvikling og IKT-politikk redegjort
mer utførlig for arbeidet for å oppnå bedre og mer effektiv IKT-bruk
i offentlig forvaltning. Der fremkommer det blant annet at arbeidet
med elektronisk ID og signatur fortsatt er et høyt prioritert område
både i FAD og i Difi.
Regjeringen har foretatt en kartlegging av brudd på
regelverket som er avdekket av Riksrevisjonen, kommunerevisjonen
og Klagenemnda for offentlige anskaffelser. Kartleggingen viser
at årsaksbildet er sammensatt, og at det er nødvendig med en helhetlig
tilnærming til hvordan innkjøpene gjennomføres i offentlig sektor.
Imidlertid er det særlig tre områder som peker seg ut når det gjelder
videre oppfølging, nemlig lederforankring, organisering og kompetanse.
Når det gjelder kompetanse, er det særlig kunnskap om regelverket
som blir fremhevet. Samtidig pekes det på at mange offentlige virksomheter
har svak innkjøpsfaglig kompetanse.
Tilstrekkelig kompetanse i virksomheten er altså en
av flere forutsetninger for å gjøre både gode og riktige innkjøp.
Virksomheten må ha tilstrekkelig bestillerkompetanse for å kunne
definere hva den trenger, og for å vurdere hvilken innkjøpsmetode
som er mest formålstjenelig. Videre er det nødvendig med kunnskap
om innkjøpsfag, leverandørmarkeder og regelverket for offentlige
innkjøp. Behovet for kompetanse henger nøye sammen med hvordan innkjøpsaktivitetene
er organisert i virksomheten. I virksomheter hvor ansvaret for innkjøp
er desentralisert, kan det være behov for kompetanse om regelverk
og innkjøpsfag hos mange personer i virksomheten. Det vil også være
ulike behov for kompetanse for ulike innkjøpsfunksjoner i en virksomhet.
Som forvalter av regelverket for offentlige
innkjøp utarbeidet FAD i forbindelse med regelrevisjonen i 2007,
en omfattende veileder til lov og forskrift om offentlige anskaffelser.
Veilederen er distribuert i et stort antall, og finnes lett tilgjengelig
på departementets hjemmesider. Departementet publiserer også jevnlig
fortolkningsuttalelser om regelverket. Klagenemnda for offentlige
anskaffelser har en viktig oppgave med å spre kunnskap om tolkning
av reglene, og har gjennom å publisere sine avgjørelser bidratt mye
til å løfte regelforståelsen blant innkjøpere i offentlig sektor.
Regelverket for offentlige anskaffelser har
vært gjenstand for flere revisjoner. Sist i 2007, etter et omfattende
arbeid med tanke på å forbedre og forenkle reglene. Fremover vil
departementet arbeide med regelverksspørsmål på utvalgte områder
der praktiseringen innebærer spesielle utfordringer.
I 2008 opprettet regjeringen Difi. En viktig
oppgave for direktoratet er å legge til rette for samfunnsnyttige,
kostnadseffektive og kvalitetsrettede innkjøp. Direktoratet har
utarbeidet et landsdekkende opplæringstilbud med bredde og kvalitet.
Her gis opplæring i innkjøpsregelverk, innkjøpsfag, miljø- og samfunnshensyn
samt ledelse og styring av innkjøp. Difi arbeider også med etablering
og videreutvikling av innkjøpsnettverk, for å legge bedre til rette
for erfarings- og kunnskapsdeling om offentlige anskaffelser. Det
skal også arbeides med utvikling av maler, sjekklister og annet
veiledningsmateriell som kan forbedre innkjøpsprosessen. Gjennom
styrking av det nettbaserte informasjons- og kompetansetilbudet
skal Difi spre informasjon og nyttige hjelpemidler til innkjøpere
og virksomheter. I 2009 ble kunnskapsportalen www.anskaffelser.no
etablert. Her finnes tilgjengelig veiledning til regelverk og aktuelle temaer,
ulike hjelpemidler og beskrivelser av aktiviteter, vurderinger og
beslutninger som skal foretas i en innkjøpsprosess. Portalen skal
utvikles til å bli et foretrukket møtested på nett for både ledere,
innkjøpere og nettverk.
Styring av fylkesmannsembetene er komplisert
i den forstand at de løser oppgaver for en rekke departement. Embetenes
ansvarsområde speiler kommunenes vide oppgavespenn. Dette gjør at embetene
både må være generalister og spesialister på flere felt. Fylkesmennene
skal innenfor rammene av de statlige sektoroppgavene samordne statlig
virksomhet overfor kommunene for å trygge helhet og sammenheng i
oppgaveløsningen. Dette krever et visst handlingsrom og bruk av
skjønn i embetene. Dette kan derimot komme i konflikt med et detaljert
styrings- og kontrollsystem innenfor de enkelte oppgavene. Det er ikke
brukervennlig og gir ikke god samfunnsøkonomisk gevinst, når sentrale
styresmakter detaljstyrer ytre etater på en måte som hindrer lokale
tilpasninger.
Styringslinjene går både gjennom FAD, og direkte
fra fagdepartementene til den enkelte fylkesmann. Styringsmodellen
bygger på at ansvaret for fylkesmannens virksomhet og de avgjørelser
som treffes, tilligger den statsråd som er overordnet oppgaveansvarlig
for det aktuelle fagområdet, jf. også Fylkesmannsinstruksen § 1:
"de enkelte departementer har direkte faglig instruksjonsmyndighet
overfor fylkesmannen innen vedkommende departements saksområde".
Prioriteringer innen hvert av departementenes fagområde må dermed
foretas av det enkelte departement. Tilsvarende må det enkelte departement
vurdere om embetene i rimelig grad har prioritert og utført oppgavene/tiltakene
tilfredsstillende innenfor sitt fagområde. Fagdepartementet har
ansvar for å sørge for at nye/endrede oppgaver kan løses ved avbalansering
mot opphør/nedprioritering av eksisterende oppgaver, eventuelt at
embetene tilføres nye midler.
FAD har lagt opp til omfattende samordning departementene
imellom. Prop. 1 S og tildelingsbrevet blir utarbeidet av FAD i
nært samarbeid med fagdepartementene blant annet gjennom faste møter.
Tildelingsbrevet tar utgangspunkt i Prop. 1 S, og følger i stor
grad oppbyggingen av denne. Tildelingsbrevet har i tillegg Embetsoppdraget,
som er en elektronisk katalog over alle oppgaver som er lagt til
fylkesmannsembetene, systematisert etter resultatområder. Embetsoppdraget
gir oversikt både over oppgaver som er finansiert over kap. 1510
og oppgaver som er finansiert av fagdepartementene. I embetsoppdraget
gis en systematisk oversikt over oppgaven, finansiering, bakgrunnsinformasjon
med aktive lenker (regelverk, arbeidsbeskrivelser mv), resultatkrav
og rapportering. Embetsoppdraget angir ikke prioriteringssignaler
fra ett år til et annet. Prioriteringssignaler gis gjennom fagdepartementenes
Prop. 1 S i det enkelte år og i det årlige tildelingsbrevet fra
FAD.
Høsten 2009 fastsatte FAD, i samarbeid med fagdepartementer,
retningslinjer for finansiering av fylkesmannsembetene (vedlagt).
Retningslinjene slår fast at fagdepartementet som har instruksjonsmyndighet
på et område også har ansvaret for ressurssituasjonen på området.
FAD har ansvar for å innhente oversikt over samsvar mellom oppgaver
og ressurser på kap. 1510 totalt sett. Omforent holdning til finansieringsordningen
og bruk av retningslinjene skal bidra til balanse og samsvar mellom
oppgaver og ressurser som legges til fylkesmannsembetet.
FAD er administrativt overordnet fylkesmennene.
Dette innebærer at FAD har et hovedansvar for styringssystemene,
jf. også pkt. 1.5.2 i Bestemmelser om økonomistyring i staten. FAD
har arbeidet kontinuerlig med å forbedre fylkesmannsembetenes administrative system,
blant annet gjennom felles tildelingsbrev, elektronisk embetsoppdrag
og årsrapport etter en strukturert mal, samt felles økonomimodell
i embetene. Dette har gitt grunnlag for mer enhetlig styring enn
tidligere.
FAD følger prinsippene om mål- og resultatstyring
i styringen av embetene. Vi legger derfor ikke føringer for det
enkelte embete om ressurser som skal brukes på de enkelte oppgavene.
FAD verken kan eller skal gi føringer knyttet til prioriteringer
innen ett fagområde eller mellom fagområde. Det følger av styringsmodellen
at FAD heller ikke skal eller kan påse at oppgaver skissert i embetsoppdraget
er tilstrekkelig innarbeidet i virksomhetsplanene, herunder om oppdragsteksten
i det opprinnelige oppdraget er tilpasset lokale forhold. En slik
vurdering krever særskilt sektorkunnskap om oppdragets egenart, risiko
og vesentlighet. Ansvarlig fagdepartement må selv vurdere situasjonen
på det enkelte fagområde.