Kontroll- og konstitusjonskomiteen har for tiden til
behandling Dokument 1 (2009–2010) Riksrevisjonens
rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2008.
Som et ledd i sin behandling av saken ønsker komiteen å stille følgende
spørsmål om rapporteringen på Forsvarsdepartementets område:
1. Forsvarets øvingsaktivitet
har verken i 2008 eller i langtidsperioden, tilfredsstilt Stortingets forventninger.
Hvordan mener statsråden dette påvirker forsvarets evne til å delta
i utenlandsoperasjoner og hvilke tiltak er gjennomført for å kompensere
manglende øvelser for Forsvarets personell?
2. På hvilken måte gjorde departementet
Forsvaret oppmerksom på at det var mulig å be om endret gjennomføringstidspunkt
for rapportering i Økonomiprosjektet FIF 2.0?
3. Hvilke tiltak har statsråden gjennomført
for å kompensere den sannsynlige negative konsekvensen for forsvarets
operative evne i 2009 og 2010 etter innføringen av FIF 2.0?
4. Riksrevisjonen peker på at reservedeler
og dokumentasjon til de nye fregattene ikke er levert i henhold
til kontrakten. Er statsråden enig i Riksrevisjonens bemerkning
og så fall hva er gjort for å gjøre leveransen i tråd med avtalen
på dette punkt?
5. Riksrevisjonen opplyser at syv av 25
reviderte investeringsprosjekter er forsinket med fire til seks
år. Hvordan har statsråden sørget for at forsinkelsene ikke medfører
nedsatt forsvarsevne og således uoverenstemmelse med Stortingets vedtak
og forutsetninger for implementering av ny forsvarsstruktur?
6. Riksrevisjonen har i 2007 og 2008 pekt
på alvorlige brud på bevilgningsreglementet ved at Forsvaret fremskynder
betaling av ikke-forfalt faktura ved årsskiftet. I 2008 var beløpet
364 millioner kroner. Hvilke konsekvenser har det hatt for ansvarlig
personell i Forsvaret at det gjennomføres slike alvorlige brudd
på bevilgningsreglementet to påfølgende år?
7. Riksrevisjonen peker på at Forsvarsbygg
ikke har tilfredsstillende internkontroll og at det har medført
manglende innberettning av oppgavepliktige ytelser og brudd på lov
og forskrift om offentlige anskaffelser. Blant annet er det foretatt anskaffelser
for 50 millioner kroner uten godkjenning av ansatt med budsjett-
og disponeringsmyndighet. Mener statsråden, utfra tidigere påpekninger
fra Riksrevisjonen, at departementet har gitt tilstrekkelig prioritet
til arbeidet med å etablere tilfredsstillende styring og kontroll med
Forsvarsbygg?
8. Til tross for at Forsvarsdepartementet
har kontinuerlig fokus på forsvarlig forvaltning og god dialog med
Forsvarsbyggs styre og administrasjon om forbedringstiltak for å
hindre fremtidige regelbrudd, var 73 prosent av de kontrollerte
fakturaene knyttet til drift og vedlikehold for regnskapsåret 2008,
uten tilfredsstillende dokumentasjon. Hvilke andre tiltak enn "kontinuerlig
fokus" har statsråden gjennomført for å hindre slike regelbrudd?
9. Riksrevisjonens undersøkelser har over
tid vist flere alvorlige svakheter ved Forsvaret og dets forvaltning
av tilgodesette midler. Forsvaret som sådan er avhengig av tillit
og deres handlemåte må være troverdig. Hvilke tiltak har statsråden gjennomført
for å gjenopprette tilliten til Forsvaret og Forsvarets disposisjoner?
Av hensyn til den videre fremdrift i saken bes
det om snarlig svar.