Brev fra kontroll- og konstitusjonskomiteen til Forsvarsdepartementet v/statsråden, datert 18. november 2009

Dokument 1 (2009–2010) Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2008

Kontroll- og konstitusjonskomiteen har for tiden til behandling Dokument 1 (2009–2010) Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2008. Som et ledd i sin behandling av saken ønsker komiteen å stille følgende spørsmål om rapporteringen på Forsvarsdepartementets område:

  • 1. Forsvarets øvingsaktivitet har verken i 2008 eller i langtidsperioden, tilfredsstilt Stortingets forventninger. Hvordan mener statsråden dette påvirker forsvarets evne til å delta i utenlandsoperasjoner og hvilke tiltak er gjennomført for å kompensere manglende øvelser for Forsvarets personell?

  • 2. På hvilken måte gjorde departementet Forsvaret oppmerksom på at det var mulig å be om endret gjennomføringstidspunkt for rapportering i Økonomiprosjektet FIF 2.0?

  • 3. Hvilke tiltak har statsråden gjennomført for å kompensere den sannsynlige negative konsekvensen for forsvarets operative evne i 2009 og 2010 etter innføringen av FIF 2.0?

  • 4. Riksrevisjonen peker på at reservedeler og dokumentasjon til de nye fregattene ikke er levert i henhold til kontrakten. Er statsråden enig i Riksrevisjonens bemerkning og så fall hva er gjort for å gjøre leveransen i tråd med avtalen på dette punkt?

  • 5. Riksrevisjonen opplyser at syv av 25 reviderte investeringsprosjekter er forsinket med fire til seks år. Hvordan har statsråden sørget for at forsinkelsene ikke medfører nedsatt forsvarsevne og således uoverenstemmelse med Stortingets vedtak og forutsetninger for implementering av ny forsvarsstruktur?

  • 6. Riksrevisjonen har i 2007 og 2008 pekt på alvorlige brud på bevilgningsreglementet ved at Forsvaret fremskynder betaling av ikke-forfalt faktura ved årsskiftet. I 2008 var beløpet 364 millioner kroner. Hvilke konsekvenser har det hatt for ansvarlig personell i Forsvaret at det gjennomføres slike alvorlige brudd på bevilgningsreglementet to påfølgende år?

  • 7. Riksrevisjonen peker på at Forsvarsbygg ikke har tilfredsstillende internkontroll og at det har medført manglende innberettning av oppgavepliktige ytelser og brudd på lov og forskrift om offentlige anskaffelser. Blant annet er det foretatt anskaffelser for 50 millioner kroner uten godkjenning av ansatt med budsjett- og disponeringsmyndighet. Mener statsråden, utfra tidigere påpekninger fra Riksrevisjonen, at departementet har gitt tilstrekkelig prioritet til arbeidet med å etablere tilfredsstillende styring og kontroll med Forsvarsbygg?

  • 8. Til tross for at Forsvarsdepartementet har kontinuerlig fokus på forsvarlig forvaltning og god dialog med Forsvarsbyggs styre og administrasjon om forbedringstiltak for å hindre fremtidige regelbrudd, var 73 prosent av de kontrollerte fakturaene knyttet til drift og vedlikehold for regnskapsåret 2008, uten tilfredsstillende dokumentasjon. Hvilke andre tiltak enn "kontinuerlig fokus" har statsråden gjennomført for å hindre slike regelbrudd?

  • 9. Riksrevisjonens undersøkelser har over tid vist flere alvorlige svakheter ved Forsvaret og dets forvaltning av tilgodesette midler. Forsvaret som sådan er avhengig av tillit og deres handlemåte må være troverdig. Hvilke tiltak har statsråden gjennomført for å gjenopprette tilliten til Forsvaret og Forsvarets disposisjoner?

Av hensyn til den videre fremdrift i saken bes det om snarlig svar.