Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke
Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop.
48 S (2009–2010) om endringar i statsbudsjettet for 2009 under Nærings-
og handelsdepartementet, der de fleste endringsforslagene er av
teknisk karakter.
Komiteen har merket seg at utviklingskostnadene
vedrørende Altinn har blitt 22 mill. kroner høyere i 2009 enn det
overslaget som lå til grunn ved inngåelsen av avtalene. Komiteen har
også merket seg at bygging av nytt kraftverk i Ny Ålesund er utsatt,
da en gjennomgang av kostnadene viser at budsjettet ville bli overskredet
og at også drifts- og vedlikeholdskostnadene ville bli høyere enn
opprinnelig vurdert.
Komiteen har merket seg at EFTA
sitt overvåkningsorgan (ESA) har konkludert med at Mesta AS mottok
ulovlig statsstøtte i forbindelse med etableringen i 2003, og at
Regjeringen innen 7. desember 2009 må avgjøre om vedtaket skal aksepteres
eller bringes inn for EFTA-domstolen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Regjeringen gjennom sine tiltakspakker har økt rammene til
Innovasjon Norge vesentlig, for å dempe virkningene av den internasjonale
finanskrisen på norsk økonomi. Økte rammer til Innovasjon Norge
har vært spesielt viktig i en periode med stor usikkerhet i de internasjonale
finansmarkedene. Flertallet har merket seg at NHD nå
vurderer det som mer hensiktsmessig å endre forholdet mellom rammene
for innovasjonslån og landsdekkende garantier, og støtter forslaget om
at rammen for innovasjonslån økes med 70 mill. kroner, mot en tilsvarende
reduksjon i rammen for landsdekkende garantier.
Flertallet er kjent med at Eksportfinans
er en sentral tilbyder av konkurransedyktig finansiering til norsk
eksportindustri. Flertallet er tilfreds med at Regjeringen
høsten 2008 la til rette for at staten skulle kunne tilby Eksportfinans
lån på markedsvilkår, jf. St.prp. nr. 32 (2008–2009), for å sikre
at norske bedrifter fortsatt skulle gis tilbud om finansiering selv
om Eksportfinans hadde problemer med å få tilgang til langsiktig
finansiering. Flertallet har merket seg at Eksportfinans
pr. 1. november 2009 ikke har utnyttet denne låneordningen, og støtter
derfor Regjeringens forslag om at bevilgningen på kap. 2428 post
90 settes til kr 0 i 2009. Flertallet har videre
merket seg at Regjeringen foreslår at bevilgningen på kap. 2428
post 90 settes til 20 mrd. kroner på neste års budsjett.
Flertallet viser til at det har
vært variasjon i ressursbruken knyttet til eierskapsforvaltningen de
siste årene. Flertallet har merket seg at det er
store verdier som forvaltes. Når det gjelder kostnader knyttet til
ekstern rådgivning, har det samlede omfanget variert sterkt fra
år til år. Høyest var kostnadene i 2003, på 45,9 mill. kroner. Kostnadene
har vært noe lavere de siste fire årene enn i fireårsperioden 2002–2005. Flertallet mener
at disse kostnadene naturlig vil kunne variere fra år til år som
følge av at sakene staten som eier må håndtere, varierer. Flertallet mener
det er naturlig å være varsom med bruken av eksterne konsulenter,
men vil allikevel understreke at det må være tilstrekkelig fleksibilitet
for å håndtere de sakene som kommer opp, på en profesjonell måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er bevilget 10,7 mill. kroner til å dekke utgifter og
faglig bistand i forbindelse med forvaltningen av det statlige eierskapet
mens utgiftene er forventet å bli 43,5 mill. kroner. Disse
medlemmer reagerer på den stadig økende konsulentbruken
mens det samtidig gjennomføres økede bevilgninger til personlige
ressurser i departementet. Disse medlemmer mener
det er forståelig at det kan være behov for profesjonell bistand
i krevende eierskapsspørsmål, men disse medlemmer mener
at man da burde sørget for en mer nøysom ressursbruk internt i departementet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at budsjettet for 2009 er dramatisk overskredet ved at de samlede
utgiftene for 2009 nå anslås til om lag 43,5 mill. kroner mot en
budsjettert bevilgning på 10,7 mill. kroner. Disse medlemmer viser
til at dette er en mangel på budsjettdisiplin som er uakseptabel
og som må forbedres. Disse medlemmer mener at ikke alle
saker er av en så komplisert natur at det er nødvendig å leie inn
landets dyreste rådgivere hver gang det oppstår eierskapssaker,
og mener videre at det er naturlig at en del slike saker må kunne
løses og fremstilles av tilgjengelig kompetanse i departementet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer den positive utviklingen i Entra Eiendom
A/S som gjør at selskapet vurderer å ikke lenger ha bruk for det ansvarlige
lånet Stortinget tidligere har bevilget, en bevilgning Høyre for
øvrig var imot.
Disse medlemmer er imidlertid
overrasket over at selskapet med støtte fra eier nå selger bygg
av en type som var grunnlaget for at selskapet ble dannet. Disse
medlemmer viser til næringsministerens brev til komiteen
av 26. november 2009 (vedlagt) hvor det klart fremgår at staten
som eier har oppfordret Entra til å selge såkalte "formålsbygg"
tilbake til Statsbygg. Disse medlemmer viser til
at det i samme brev henvises til at selskapet arbeider med en strategiprosess
i tråd med eiers oppfordringer på generalforsamlingen i 2009, men disse
medlemmer vil påpeke at arbeidet synes å gå svært langsomt
siden det ikke foreligger nyheter om dette arbeidet det siste halve
året.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i eierskapsmeldingen mente at selskapet burde selges
ut fra staten, da det vesentlige av virksomheten er konkurranseutsatt,
drives på forretningsmessige vilkår og minst like godt kan ivaretas
av private selskaper, særlig når kjernevirksomheten nå synes å bli
tonet ned.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
"Stortinget gir Regjeringen fullmakt til et
nedsalg av statens eierinteresser i Entra Eiendom A/S til 0 pst."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at det nå er klarlagt at budsjettet for bygging av nytt kraftverk
i Ny-Ålesund inneholdt sviktende forutsetninger, særlig når det
gjelder drifts- og vedlikeholdskostnadene, og at de positive virkningene
som var forutsatt i investeringsbudsjettet, var overvurdert. Disse
medlemmer mener det er det eneste fornuftige at byggingen
nå er stoppet og utsatt etter at det er brukt kr 700 000 på det
opprinnelige, ikke gjennomførbare prosjektet.