Innstilling fra helse- og omsorgskomiteen om endringer i statsbudsjettet for 2009 under Helse- og omsorgsdepartementet (takstoppgjørene for leger, psykologer og fysioterapeuter, samt fullmakt til bestilling av pre-pandemivaksine)
Dette dokument
- Innst. S. nr. 352 (2008–2009)
- Kildedok: St.prp. nr. 86 (2008–2009)
- Dato: 11.06.2009
- Utgiver: helse- og omsorgskomiteen
- Sidetall: 4
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- 1. Takstoppgjørene for leger, psykologer og fysioterapeuter
- 2. Pre-pandemivaksine
- 3. Komiteens tilråding
Til Stortinget
Det foreslås i proposisjonen at Stortinget gir departementet fullmakt til å gjøre endringer i trygderefusjoner for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi fra 1. juli 2009 på grunnlag av eventuelle avtaler med Den norske legeforening, Norsk Psykologforening og Norsk Fysioterapeutforbund. Forhandlingene med disse organisasjonene var ikke avsluttet da proposisjonen ble lagt fram. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med forslag til eventuell bevilgningsendring.
Et tema i forhandlingene med Norsk Fysioterapeutforbund er omlegging av finansieringsordningen, slik at det kommunale driftstilskuddet skal utgjøre en større del av fysioterapeutenes omsetning. Det uttales at det kan bli aktuelt å overføre midler fra folketrygden til kommunene, og det foreslås at det gis fullmakt til å gjøre endringer i trygderefusjonene og bevilgning til kommunene som følge av de avtalene partene eventuelt kommer fram til. Bevilgningssakene vil bli lagt fram for Stortinget seinere.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, har merket seg at Regjeringen ber om fullmakt til å gjøre endringer i trygderefusjoner for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi fra 1. juli 2009 på grunnlag av de avtaler man kommer frem til med de tre forhandlingsmotpartene, Den norske legeforening, Norsk Psykologforening og Norsk Fysioterapeutforbund. Bakgrunnen for denne fullmakten er at man ennå ikke har sluttført forhandlingene med disse organisasjonene.
Komiteen viser til at stortingsflertallet i forbindelse med statsbudsjettet for 2009 vedtok å øke egenandelene for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi med 5 prosent fra 1. juli 2009. Trygderefusjonene blir tilpasset dette. Det fremkommer i proposisjonen at økningen i honorartakstene som følge av eventuelle nye avtaler derfor vil få full virkning i refusjonsutgiftene.
Forhandlingene mellom de forskjellige aktørene for perioden 1. juli 2009–30. juni 2010 startet i midten av mai 2009 og er forventet sluttført i løpet av juni 2009. Komiteen støtter forslaget om å gi en fullmakt som det legges opp til i proposisjonen, men under den klare forutsetning at det ikke blir en økning i egenbetalingen for pasientene ut over de 5 prosent som allerede er vedtatt i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2009, og som blir gjort gjeldende fra og med 1. juli 2009. Komiteen har merket seg at Regjeringen vil legge frem bevilgningssakene som følge av eventuelle endringer i trygderefusjonene og bevilgninger til kommunene på et senere tidspunkt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil vise til at Fremskrittspartiet i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2009 stemte imot å øke egenandelene i helsevesenet. Dette hadde sin bakgrunn i at disse medlemmer mener at egenandelene nå er blitt så høye at de har blitt en ekstraskatt på sykdom.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti stemte imot den omleggingen av fysioterapitjenesten som ble foretatt i statsbudsjettet for 2009, og som vil kunne medføre lengre ventetider og dermed et dårligere tilbud for dem som har størst behov for fysioterapi ute i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil ikke kunne akseptere en ytterligere økning i egenandelene for norske pasienter som en følge av årets takstforhandlinger.
Det vises til St.prp. nr. 59 (2007–2008) og St.prp. nr. 1 (2008–2009), kap. 702 post 21, om avtale fra 1. juli 2008 for kjøp av vaksine mot pandemisk influensa. Avtalen er gjort med legemiddelfirmaet GlaxoSmithKline (GSK) og innebærer at Norge gjennom en årlig reservasjonsavgift er sikret kjøp av 9,4 millioner doser pandemivaksine dersom WHO erklærer en pandemi, definert som fase 6 i pandemiberedskapen.
Utenom denne avtalen har GSK tilbudt Helse- og omsorgsdepartementet å kjøpe inntil 4,7 millioner doser såkalt pre-pandemivaksine basert på nytt influensavirus A(H1N1). Ved kongelig resolusjon av 29. mai 2009 har Nasjonalt folkehelseinstitutt fått fullmakt til å bestille 4,7 millioner vaksinedoser fra GSK innenfor en ramme av 290 mill. kroner med levering senest første kvartal 2010.
Saken fremmes nå for Stortinget med forslag om at Nasjonalt folkehelseinstitutt gis tillegg til bestillingsfullmakt over kap. 710 post 21 innenfor en ramme av 290 mill. kroner.
Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet om dekning av eventuelle merutgifter knyttet til vaksineringen.
Komiteen har merket seg at Regjeringen ber om fullmakt til å bestille pre–pandemivaksine fra legemiddelfirmaet GlaxoSmithKline. Dette skal skje etter de forutsetninger som er lagt til grunn gjennom de avtaler som er inngått på et tidligere tidspunkt. Komiteen har videre merket seg at dersom GSK starter produksjon av pandemivaksine som en følge av ett av to forhåndsavtalte forløp, så vil avtalen om pre–pandemivaksine bli satt til side. Disse to forløpene er som følger:
"På bakgrunn av avstemning mellom avtalepartene i fase 4-5 i pandemiberedskapen, der Norge, dersom det besluttes å starte vaksineproduksjon, vil ha rett til å kjøpe vaksine
Etter WHO har erklært pandemi fase 6, der Norge vil ha en plikt til å kjøpe 9,4 mill. doser til en samlet pris av anslagsvis 650 mill. kroner"
Komiteen ser ikke bort fra at muligheten for at disse forløpene kan inntreffe, er til stede, og er derfor fornøyd med at en har klart å få på plass en avtale som vil kunne blir gjort gjeldende uansett hvilken situasjon som vil finne sted dersom en pandemi vil inntreffe. I den forbindelse vil komiteen henvise til at det per i dag ikke er fattet noen beslutning om å øke pandemiberedskapen til nivå 6 hos WHO. Komiteen er kjent med at IHR Emergency committee har hatt sitt tredje møte vedrørende utbruddet av svineinfluensa. Møte ble avholdt 5. juni 2009 og konkluderer med fortsatt samme beredskapsnivå. Dette innebærer en intensiv overvåkning knyttet til uvanlige utbrudd av influensalignende symptomer, ingen stengning av landegrenser, men en oppfordring til at mennesker med influensalignende symptomer utsetter reisene sine, og at produksjonen av sesonginfluensavaksine går som vanlig. Dette er gjenstand for evaluering etter hvert som situasjonen utvikler seg.
Komiteen støtter på denne bakgrunn forslaget om å gi Regjeringen en bestillingsfullmakt til innkjøp av pre-pandemivaksine.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget samtykker i at Helse- og omsorgsdepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet får fullmakt til å gjøre endringer i bevilgningen til kommunene og trygderefusjonene for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi fra 1. juli 2009 på grunnlag av eventuelle avtaler med Den norske legeforeningen, Norsk Psykologiforening og Norsk fysioterapeutforbund fra samme dato.
II
Bestillingsfullmakt
Stortinget samtykker i at Helse- og omsorgsdepartementet i 2009 kan foreta bestillinger utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
710 | Nasjonalt folkehelseinstitutt | ||
21 | Spesielle driftsutgifter | 470 mill. kroner |
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 11. juni 2009
leder og ordfører |
Harald T. Nesvik |