Innstilling fra familie- og kulturkomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth om å redusere avgiften på video/dvd og å sikre mulighet for norske nettbaserte distributører av film
Dette dokument
- Innst. S. nr. 36 (2008–2009)
- Kildedok: Dokument nr. 8:70 (2007–2008)
- Dato: 13.11.2008
- Utgiver: familie- og kulturkomiteen
- Sidetall: 4
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
Forslagsstillerne mener det bør foretas en grundig drøfting av avgiftssystemet innen film – og de konsekvenser som dette kan gi i form av konkurransevridninger.
Norsk kino- og filmfond (NKFF) finansieres gjennom avgifter på kino- og videobransjen. Stortinget fastsetter satsene for video (i dag i praksis dvd). For 2008 er avgiften kr 3,50 per enhet, det samme som avgiften har ligget på siden 2000.
Forslagsstillerne viser til at denne avgiften kommer på toppen av at video/dvd-bransjen betaler full mva. på 25 pst. Andre kulturtjenester er fritatt for mva. eller betaler lav mva.
Forslagsstillerne viser til at avgiften representerer en konkurransevridning til fordel for kinobransjen. Dette kan etter forslagsstillernes oppfatning også reise EØS-rettslige problemstillinger i forhold til de reglene i EØS-avtalen som forbyr staten å begunstige visse næringer på bekostning av andre, nemlig statsstøttereglene.
Forslagsstillerne mener å ha konstatert at avgiften ikke er blitt satt inn i en slik konkurransesammenheng og vurdert næringspolitisk.
Forslagsstillerne mener at den totale avgiftsbelastningen for næringen når avgiften kommer på toppen av vanlig mva. på 25 pst., er uforholdsmessig høy. Forslagsstillerne mener det derfor er viktig at avgiften blir vurdert bredere enn rent kulturpolitisk.
Forslagsstillerne viser til at omsetningen av video/dvd har økt betydelig, samtidig som prisene har blitt lavere. Inntektene til fondet fra video/dvd har økt fra 18–19 mill. kroner i 1998 til 65,7 mill. kroner i 2006.
Forslagsstillerne mener utviklingen viser hvor urimelig avgiften er blitt. I dag utgjør avgiften kr 3,50 per enhet som er 6 pst. av kostnadene – dvs. at den forholdsmessige avgiftsbelastningen er doblet.
Forslagsstillerne mener video/dvd-bransjen står for en viktig del av kulturkonsumet for de brede lag av befolkningen, likevel pålegges den avgifter som er betydelig større enn det som gjelder for de fleste bransjer, og særlig hvis man sammenligner med andre aktører i kultursektoren, må forskjellsbehandlingen sies å være grov.
Forslagsstillerne viser til at Norsk Videogramforening (NVF) mener at i utgangspunktet burde bransjen behandles på samme måte som kinodrift, dvs. med en merverdiavgiftsats på 8 pst. Dersom merverdiavgiftsatsen opprettholdes, må særavgiften fjernes eller i alle fall legges om og reduseres. Forslagsstillerne deler dette synet.
Forslagsstillerne viser til at utviklingen i mediebransjen skjer svært raskt, og det blir stadig mer vanlig å laste ned filmer, musikk osv. fra Internett.
Forslagsstillerne viser også til at i filmmeldingen er utviklingen av nettbasert distribusjon lite berørt, og man har så langt ikke kommet frem til noen effektiv politikk for å møte utfordringene.
Forslagsstillerne mener at svaret på de fremtidige utfordringene ikke er å ilegge nye avgifter på lovlig nedlasting av filmer. Forslagsstillerne mener man må ta inn over seg at dette er en grenseoverskridende virksomhet. Det betyr at en slik avgift vil stille norske distributører i en helt umulig konkurransesituasjon.
Forslagsstillerne mener at det bør legges opp til en omlegging av avgiften, og i stedet utforme en helhetlig politikk på området slik at vi også i fremtiden vil ha norske nettbaserte distributører av film.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen legge til grunn for arbeidet med statsbudsjettet for 2009 at avgiften på video/dvd til Norsk kino- og filmfond (NKFF) tas bort.
II
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om en helhetlig politikk for å sikre norske nettbaserte distributører av film like vilkår som utenlandske konkurrenter – herunder å skrinlegge forslaget om avgift per nedlastet eksemplar."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, fung. leder Gunn Karin Gjul, Synnøve Brenden Klemetrud, Tove Karoline Knutsen og Khalid Mahmood, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, fra Senterpartiet, Magnhild Eia, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til dagens særlige avgiftsordning på videogram som finansierer Norsk kino- og filmfonds virksomhet. Ordningen administreres av Film og Kino. Avgiften bringer i dag inn anslagsvis 90 mill. kroner i året. Disse pengene benyttes til en rekke filmkulturelle tiltak, blant annet særlige tiltak for barn og unge og festivaler på filmområdet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil peke på at avgiftsordningen for video/dvd genererer betydelige inntekter som går til viktige kulturformål innen filmfeltet. En samlet komité støttet forslaget i St.meld. nr. 22 (2006–2007) Veiviseren om at midlene fra avgiften til Norsk kino- og filmfond skal gå til digitalisering av norske kinoer. Komiteen sluttet seg også i sine merknader til departementets intensjon om dialog med Film og Kino med tanke på at deler av fondet etter gjennomført digitalisering kan brukes til andre formål på filmområdet.
Flertallet har merket seg at Norsk Videogramforening tar til orde for å fjerne avgiften for dvd/video, ut fra resonnementet at denne er negativ for bransjen.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener imidlertid at avgiftsordningen bidrar til å styrke det filmkulturelle feltet, noe som gir større etterspørsel og vekst for hele filmbransjen. Dette vil, etter dette flertallets mening, komme alle distributører til gode. Dette flertallet er enig i at utviklingen skjer raskt innen dette feltet, og at nedlasting av musikk, filmer etc. fra Internett er blitt vanlig. Det er dette flertallets mening at også slike distribusjonskanaler skal svare avgift på linje med andre, og at det må settes inn mange ulike tiltak for å hindre ulovlig nedlasting. Dette flertallet viser for øvrig til formuleringene i St.meld. nr. 22 (2006–2007) hvor dette omtales.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre har merket seg innspill fra Norsk Videogramforening der det påpekes at avgiften virker hemmende på bransjen og konkurransevridende i forhold til utenlandske distributører. Disse medlemmer har særlig merket seg de bekymringer som har kommet til uttrykk når det gjelder mulig fremtidig avgift på nedlasting av film via nettbasert distribusjon.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til de viktige filmkulturelle formål denne avgiftsordningen finansierer. Dersom avgiften skal trappes ned, eller fjernes, legger disse medlemmer til grunn at bortfallet av disse inntektene må kompenseres gjennom bevilgninger over statsbudsjettet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre viser til at markedsforholdene i forhold til distribusjon av film er under sterk endring. Digitaliseringen, og Internett som omsetningskanal, representerer grunnleggende endringer i forhold til de rammebetingelser for omsetning av film som gjaldt da avgiftsordningen ble etablert. Disse medlemmer mener nettbasert distribusjon kan vise seg å være ineffektiv i forhold til indrivelse av avgift, og at konkurransemessige hensyn tilsier at avgiften under slike vilkår ikke kan videreføres i sin alminnelighet. Disse medlemmer mener det er viktig å få avklart hvorvidt dagens avgiftsordning fungerer i forhold til konkurransen i markedet generelt. Disse medlemmer er også bekymret for at de endringene digitaliseringen fører med seg vil undergrave ordningen som sådan, og at inntektene til Norsk kino- og filmfond uansett kan bli sterkt redusert i fremtiden. Disse medlemmer mener det er viktig å ha en beredskap i forhold til dette og fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak om hvordan finansieringen av virksomheten i norsk kino og filmfond kan ivaretas for fremtiden, samtidig som norske nettbaserte distributører av film sikres gode konkurransemessige vilkår."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak om hvordan finansieringen av virksomheten i norsk kino og filmfond kan ivaretas for fremtiden, samtidig som norske nettbaserte distributører av film sikres gode konkurransemessige vilkår.
Komiteen viser til sine merknader og representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:70 (2007–2008) representantforslag fra stortingsrepresentantene Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth om å redusere avgiften på video/dvd og å sikre mulighet for norske nettbaserte distributører av film – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 31. mars 2008 der familie- og kulturkomiteen ber om departementets vurdering av Dokument nr. 8:70 (200-2007) om å "redusere avgiften på video/dvd og å sikre mulighet for norske nettbaserte distributører av film". I dokumentet fremmer stortingsrepresentantene Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth følgende forslag:
i. Stortinget ber Regjeringen legge til grunn for arbeidet med statsbudsjettet for 2009 at avgiften på video/dvd til Norsk kino- og filmfond (NKFF) tas bort.
ii. Stortinget ber Regjeringen legge fram sak om en helhetlig politikk for å sikre norske nettbaserte distributører av film like vilkår som utenlandske konkurrenter – herunder å skrinlegge forslaget om avgift per nedlasteteksemplar.
Jeg minner om at Stortinget nylig drøftet videogramavgiften i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 22 (2006-2007) Veiviseren – for det norske filmløftet. Meldingen ble behandlet i Stortinget 12. juni 2007. I meldingen foreslo departementet at en del av avgiftsmidlene skal brukes til å sikre digitaliseringen av norske kinoer og slo fast at det er behov for en tilpasning av avgiftsreglene til elektronisk omsetning av videogram. En samlet komité, inkludert Fremskrittspartiet, uttalte i Innst. S. nr. 277 (2006-2007) at:
"Digitalisering av norske kinoer vil være en svært viktig oppgave i årene som kommer, og komiteen er tilfreds med at filmmeldingen tar til orde for at dette skal skje gjennom bruk av midlene fra avgiften til Norsk kino- og filmfond. Det har vært stor økning i inntektene til fondet, og komiteen merker seg at departementet vil gå inn i dialog med FILM&KINO etter at digitaliseringen er gjennomført for å vurdere om deler av fondet kan brukes til andre formål innen filmfeltet."
Selv om meldingen ikke tok uttrykkelig opp spørsmålet om avgiften bør avvikles, tolker jeg sitatet over slik at Stortinget mener avgiften er berettiget og bør opprettholdes.
Jeg kan på denne bakgrunn ikke se at det er behov for å legge disse spørsmålene fram for Stortinget på nytt etter så kort tid.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 13. november 2008
Gunn Karin Gjul |
Olemic Thommessen |
fung. leder |
ordfører |