Forslagsstillerne mener det bør foretas en grundig
drøfting av avgiftssystemet innen film – og de konsekvenser som
dette kan gi i form av konkurransevridninger.
Norsk kino- og filmfond (NKFF) finansieres gjennom
avgifter på kino- og videobransjen. Stortinget fastsetter satsene
for video (i dag i praksis dvd). For 2008 er avgiften kr 3,50 per
enhet, det samme som avgiften har ligget på siden 2000.
Forslagsstillerne viser til at denne avgiften
kommer på toppen av at video/dvd-bransjen betaler full mva. på 25
pst. Andre kulturtjenester er fritatt for mva. eller betaler lav
mva.
Forslagsstillerne viser til at avgiften representerer
en konkurransevridning til fordel for kinobransjen. Dette kan etter
forslagsstillernes oppfatning også reise EØS-rettslige problemstillinger
i forhold til de reglene i EØS-avtalen som forbyr staten å begunstige
visse næringer på bekostning av andre, nemlig statsstøttereglene.
Forslagsstillerne mener å ha konstatert at avgiften
ikke er blitt satt inn i en slik konkurransesammenheng og vurdert
næringspolitisk.
Forslagsstillerne mener at den totale avgiftsbelastningen
for næringen når avgiften kommer på toppen av vanlig mva. på 25
pst., er uforholdsmessig høy. Forslagsstillerne mener det derfor
er viktig at avgiften blir vurdert bredere enn rent kulturpolitisk.
Forslagsstillerne viser til at omsetningen av
video/dvd har økt betydelig, samtidig som prisene har blitt lavere.
Inntektene til fondet fra video/dvd har økt fra 18–19 mill. kroner
i 1998 til 65,7 mill. kroner i 2006.
Forslagsstillerne mener utviklingen viser hvor urimelig
avgiften er blitt. I dag utgjør avgiften kr 3,50 per enhet som er
6 pst. av kostnadene – dvs. at den forholdsmessige avgiftsbelastningen er
doblet.
Forslagsstillerne mener video/dvd-bransjen står for
en viktig del av kulturkonsumet for de brede lag av befolkningen,
likevel pålegges den avgifter som er betydelig større enn det som gjelder
for de fleste bransjer, og særlig hvis man sammenligner med andre
aktører i kultursektoren, må forskjellsbehandlingen sies å være grov.
Forslagsstillerne viser til at Norsk Videogramforening
(NVF) mener at i utgangspunktet burde bransjen behandles på samme måte
som kinodrift, dvs. med en merverdiavgiftsats på 8 pst. Dersom merverdiavgiftsatsen
opprettholdes, må særavgiften fjernes eller i alle fall legges om
og reduseres. Forslagsstillerne deler dette synet.
Forslagsstillerne viser til at utviklingen i
mediebransjen skjer svært raskt, og det blir stadig mer vanlig å
laste ned filmer, musikk osv. fra Internett.
Forslagsstillerne viser også til at i filmmeldingen er
utviklingen av nettbasert distribusjon lite berørt, og man har så
langt ikke kommet frem til noen effektiv politikk for å møte utfordringene.
Forslagsstillerne mener at svaret på de fremtidige
utfordringene ikke er å ilegge nye avgifter på lovlig nedlasting
av filmer. Forslagsstillerne mener man må ta inn over seg at dette
er en grenseoverskridende virksomhet. Det betyr at en slik avgift
vil stille norske distributører i en helt umulig konkurransesituasjon.
Forslagsstillerne mener at det bør legges opp
til en omlegging av avgiften, og i stedet utforme en helhetlig politikk
på området slik at vi også i fremtiden vil ha norske nettbaserte
distributører av film.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen legge til grunn for
arbeidet med statsbudsjettet for 2009 at avgiften på video/dvd til
Norsk kino- og filmfond (NKFF) tas bort.
II
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om
en helhetlig politikk for å sikre norske nettbaserte distributører
av film like vilkår som utenlandske konkurrenter – herunder å skrinlegge
forslaget om avgift per nedlastet eksemplar."