Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om tilleggsbevilgning som følge av økt antall asylsøkere

Dette dokument

Innhold

Til Stortinget

I St.prp. nr. 1 (2007–2008) ble det lagt til grunn at det ville komme 5 500 asylsøkere til Norge i 2008. I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2008, jf. St.prp. nr. 59 (2007–2008), ble prognosen for antall asylsøkere oppjustert til 10 500 og bevilgningen knyttet til utlendingsforvaltningen ble økt med til sammen om lag 710 mill. kroner.

Økningen i antall asylsøkere har fortsatt. Oppdaterte prognoser tilsier nå at det vil komme om lag 15 000 asylsøkere til Norge i 2008. Regjeringen foreslår derfor i proposisjonen å øke bevilgningen knyttet til utlendingsforvaltningen og andre berørte områder ytterligere med til sammen 423,5 mill. kroner netto.

Målet er at asylsøknadene skal behandles raskt og forsvarlig, slik at personer uten lovlig opphold raskt returneres, og personer som får opphold raskt kan bosettes og komme i arbeid eller utdanning.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Tore Hagebakken, Siliva K. Kosmo, Inger Løite, Khalid Mahmood og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre, Vera Lysklætt, viser til at prognosene for antall asylsøkere nå har økt til 15 000 for 2008. Komiteen vil understreke viktigheten av at asylsøknadene får en så rask behandling som mulig. Komiteen mener bosetting i kommunene må skje så fort som mulig etter innvilget søknad. Likeledes vil komiteen påpeke viktigheten av hurtig retur for dem som får avslag på asylsøknaden.

Komiteen støtter bevilgningsforslagene i proposisjonen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er urovekkende at Regjeringen gjentatte ganger har måttet oppjustere anslagene for antall asylsøkere til Norge i år. Først sa Regjeringen at det skulle komme 5 500 asylsøkere til Norge i 2008, deretter sa Regjeringen i St.prp. nr. 59 (2007–2008) at det skulle komme 10 500 asylsøkere i år. I den forbindelse ble det satt av hele 710 mill. kroner ekstra. 29. august 2008 hadde Regjeringen økt estimatet til 15 000 asylsøkere, og prisen for dette er ytterligere 423,5 mill. kroner. Disse medlemmer vil påpeke at tall fra FN viser at Norge har størst asylvekst i verden, og hvis fasiten er i nærheten av Regjeringens estimater vil Norge i år motta fire ganger så mange asylsøkere som Danmark og Finland til sammen. Disse medlemmer viser til at NRK har lagt frem et regnestykke som viser at 15 000 nye asylsøkere i året vil gi en gigantisk tilleggsregning på 6,4 mrd. kroner for bl.a. asylmottak, norskopplæring og kommunetilskudd.

Disse medlemmer mener Regjeringens asyltiltak ikke går langt nok, og viser til at Regjeringen kunne hentet mange gode forslag og tiltak fra Fremskrittspartiets forslag til ny norsk utlendingslov i Innst. O. nr. 42 (2007–2008), hvis målet virkelig hadde vært å begrense asyltilstrømningen.

Disse medlemmer er negative til at asylsøkere skal få norskopplæring før endelig vedtak er truffet i sakene deres, noe som betyr at staten vil ende opp med å ha brukt ressurser på folk som får avslag og sendes ut av landet. Disse medlemmer vil derfor kutte kraftig i posten i forbindelse med alternativt statsbudsjett for 2009.

Disse medlemmer viser til at ressursbehovet i utlendingsforvaltningen ville ha vært lavere hvis Fremskrittspartiets innvandrings- og integreringspolitikk hadde blitt lagt til grunn, slik denne politikken blant annet fremkommer av Fremskrittspartiets forslag til utlendingslov, og at disse medlemmer derfor kutter betydelig i utlendingsforvaltningens kapitler i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for å illustrere dette. Disse medlemmer ser imidlertid at UDI og resten av utlendingsforvaltningen, med dagens snillistiske innvandringspolitiske regime og ineffektive behandlingsprosedyrer, har behov for mer ressurser til å håndtere den massive asylveksten. Disse medlemmer vil derfor støtte Regjeringens forslag til bevilgninger i St.prp. nr. 80 (2007–2008).

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til merknader og forslag fra Høyres fraksjon i Innst. S. nr. 270 (2007–2008) vedrørende Revidert nasjonalbudsjett for 2008. Disse medlemmer vil bemerke at dersom forslagene om innstramninger hadde blitt vedtatt, ville det vært unødvendig med den økte bevilgningen som Regjeringen nå foreslår.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

167

Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA)

21

Driftsutgifter, forhøyes med

170 300 000

fra kr 657 176 000 til kr 827 476 000

225

Tiltak i grunnskoleopplæringen

64

Tilskudd til opplæring av barn og unge i statlige asylmottak, forhøyes med

17 400 000

fra 97 836 000 til 115 236 000

600

Arbeids- og inkluderingsdepartementet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

1 000 000

fra 206 944 000 til 207 944 000

651

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

61

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, forhøyes med

28 000 000

fra kr 1 323 100 000 til kr 1 351 100 000

690

Utlendingsdirektoratet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

30 000 000

fra kr 608 400 000 til kr 638 400 000

21

Spesielle driftsutgifter, statlige mottak, forhøyes med

211 000 000

fra kr 1 152 400 000 til kr 1 363 400 000

22

Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse, forhøyes med

22 000 000

fra kr 49 600 000 til kr 71 600 000

800

Barne- og likestillingsdepartementet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

350 000

fra kr 99 847 000 til kr 100 197 000

856

Barnevernets omsorgssenter for enslige mindreårige personer

1

Driftsutgifter, forhøyes med

112 700 000

fra kr 96 342 000 til kr 209 042 000

858

Barne,- ungdoms- og familiedirektoratet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

350 000

fra kr 152 695 000 til kr 153 045 000

1510

Fylkesmannsembetene

1

Driftsutgifter, forhøyes med

700 000

fra kr 1 098 408 000 til kr 1 099 108 000

3225

Tiltak i grunnopplæringen

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter, forhøyes med

5 900 000

fra kr 32 924 000 til kr 38 824 000

3651

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

2

Norskopplæring i mottak, ODA-godkjente utgifter, forhøyes med

23 800 000

fra kr 50 945 000 til kr 74 745 000

3690

Utlendingsdirektoratet

4

Statlige mottak, ODA-godkjente utgifter, forhøyes med

71 700 000

fra kr 391 845 000 til kr 463 545 000

3856

Barnevernets omsorgssenter for enslige mindreårige personer

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter, forhøyes med

68 900 000

fra kr 66 300 000 til kr 135 200 000

Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 14. oktober 2008

Tore Hagebakken

Kari Lise Holmberg

leder

ordfører