Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian
Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Kristelig Folkeparti,
Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk, viser
til Riksrevisjonens melding om virksomheten i 2007 – Dokument nr.
2 (2007–2008) – og ser positivt på den måten Riksrevisjonen har
presentert sine aktiviteter på for 2007, med faglige innspill strukturert
på en klar og balansert måte.
Komiteen understreker og setter
fokus på Riksrevisjonens rammevilkår som gjennom revisjon, kontroll
og veiledning skal bidra til at statens inntekter blir innbetalt
som forutsatt og at statens midler og verdier blir brukt og forvaltet på
en økonomisk forsvarlig måte, og i samsvar med Stortingets vedtak
og forutsetninger.
Komiteen merker seg de utviklingstrekk
i forvaltningen som har betydning for Riksrevisjonen – særlig de
to omfattende reformene, NAV-reformen og Pensjonsreformen – hvor
fokus settes på fornyingsarbeidet med vekt på større effektivitet,
brukerretting, åpenhet, medvirkning og kvalitet. Komiteen ser
også nødvendigheten og viktigheten relatert til utviklingen av elektroniske
tjenester i offentlig sektor hvor det er behov for felles løsninger
for å kunne oppnå bedre tjenester til lavere priser for brukerne.
I denne sammenheng ser komiteen viktigheten av at fornyingsarbeidet
ikke går på bekostning av IKT-sikkerhet og vern av enkeltindividet.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
nok en gang tar opp gjentatte brudd på regelverket for offentlige
anskaffelser i de fleste departementer og etater når det gjelder
konkurranse og likebehandling. Komiteen ser positivt
på at Riksrevisjonen antar at økt bruk av e-handel vil gi bedre,
enklere og sikrere innkjøp i det offentlige, kombinert med de nye
inngåtte rammebetingelser av e-handelssekretariatet i 2007. Disse
nye verktøyene vil slik komiteen tolker Riksrevisjonens
syn, føre til bedre etterprøving av alle ledd i innkjøpsprosessen
og som igjen vil være med på å hindre mulig korrupsjon. Også kompetansetiltak
for de ansvarlige i innkjøp vil sikre bedre etterlevelse av anbudsreglementet
– noe komiteen har merket seg.
Komiteen hadde i Innst. S. nr.
195 (2005–2006) en enstemmig merknad om:
"behovet for at det offentlige i sine viktigste og største
kontrakter med private aktører i avtaleteksten bygger inn Riksrevisjonens
adgang til innsyn, samt adgang til å kunne stille konkrete spørsmål
i spesielle saker via de respektive private selskapers valgte revisor."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er positiv til at
Riksrevisjonen følger opp komiteens merknad, og tar til etterretning
av Fornyings- og administrasjonsdepartementet har startet arbeidet
med en lovregulering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
positivt på at Riksrevisjonen følger opp denne type viktige merknader,
men stiller spørsmål ved nødvendigheten av en omfattende lovregulering
for å sikre innsynsretten. En veiledning, samt nye vedtekter/rundskriv
for alle offentlige innkjøp, bør inneholde et standard kontraktspunkt
som gir Riksrevisjonen nødvendig innsynsrett etter behov hos private
aktører via deres valgte revisor. Hvis dette i praksis ikke fungerer
tilfredsstillende, mener disse medlemmer at en lovendring
som et sterkere virkemiddel da blir veien å gå.
Det statlige eierskap og forvaltningen
av disse store verdier er sentralt i Riksrevisjonens arbeid, og komiteen ser
med tilfredshet at det blir satt fokus på selskapenes samfunnsansvar
og på at styrene fungerer tilfredsstillende i pakt med Stortingets
vedtak og forutsetninger. I denne forbindelse er komiteen tilfreds
med at Riksrevisjonen har fokus på kravet om effektiv og økonomisk
forsvarlig drift i de regionale helseforetakene og i de underliggende
virksomhetene.
Komiteen er fornøyd med parallellrevisjonen mellom
den russiske og norske riksrevisjon om forvaltningen av fiskeressurser
i Barentshavet og Norskehavet – et prosjekt som har vært vellykket med
fornøyde parter, og som nå er besluttet videreført frem til 2010.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til de analyser
og den rapportering Finansdepartementet i dag foretar av risiko
og avkastning i Pensjonsfondet og at dette rapporteres i et separat dokument
til Stortinget. Riksrevisjonen skal påse at Finansdepartementets
forvaltning av fondet er i henhold til de vedtak og retningslinjer Stortinget
har lagt til grunn. Riksrevisjonen skal videre påse at den rapportering
som finner sted er korrekt, utfyllende og relevant – slik det gjøres
i dag. Etter flertallets mening bør denne rolle-
og ansvarsfordelingen videreføres. Flertallet har
videre registrert at det er varslet egen evaluering av det etiske
regelverket for Pensjonsfondet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det bør være en av Riksrevisjonens prioriterte
oppgaver å følge opp at statens betydelige internasjonale plasseringer
av milliardinntektene fra oljeproduksjonen, er i henhold til de
vedtak og retningslinjer Stortinget har lagt til grunn for Pensjonsfondet.
Disse medlemmer foreslår at Riksrevisjonen gjennomfører
årlig en revisjon av statens internasjonale plasseringer av inntekter
fra olje- og gassproduksjonen som også inneholder nødvendige analyser,
statistikk og risikoprofiler, og at undersøkelsen sendes Stortinget
som en del av Riksrevisjonens Dokument 3-serie.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Riksrevisjonen vurdere muligheten
for å gjennomføre en årlig revisjon som inkluderer analyse, statistikk
og risikoprofil, i forbindelse med statens internasjonale plasseringer
av inntektene fra olje- og gassproduksjonen. Revisjonen presenteres
som en del av Riksrevisjonens Dokument 3-serie."
Komiteen merker seg
Riksrevisjonens økte fokus på miljørevisjon og den kompetanseheving
som har funnet sted på dette felt. Oppgaven med å lede og være sekretariat
for arbeidsgruppen for miljørevisjon i den europeiske paraplyorganisasjonen
for riksrevisjoner, EUROSAI, er etter komiteens syn
en positiv utvikling, sammen med revisjonssamarbeidet med Russland samt
styrking av bistandsarbeidet.
Komiteen registrerer med interesse
det høye aktivitetsnivå Riksrevisjonen kan vise til, hvor rapporteringen
til Stortinget i 2007 utgjorde hele 16 omfattende revisjonsrapporter,
mens 30 forvaltningsrevisjoner var påbegynt og videreføres i 2008.
Komiteen har også merket seg
Riksrevisjonens bemanningssituasjon hvor det er satt inn tiltak for
å beholde og rekruttere godt kvalifiserte medarbeidere. Utstrakt
bruk av kompetanseutvikling og opplæringsprogrammer kombinert med
høyere krav til utdannelse og praksis, bidrar slik komiteen ser
det, positivt til Riksrevisjonens respekt og omdømme. Også nødvendige
tiltak for å beholde seniorene, ser komiteen er viktig
i dagens arbeidsmarked.
Komiteen merker seg til slutt
at Riksrevisjonen ved årsskiftet hadde 504 personer ansatt i virksomheten
med en kvinneandel på 54,8 pst. som tilsvarer nivået fra forrige
år.