13. Landbruks- og matdepartementet
- 13.1 Kap. 1115 Mattilsynet
- 13.2 Kap. 1143 Statens landbruksforvaltning
- 13.3 Kap. 1147 Reindriftsforvaltningen
- 13.4 Kap. 1148 Naturskade – erstatninger og sikring
- 13.5 Kap. 1150 Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.
- 13.6 Kap. 5576 Sektoravgifter under Landbruks- og matdepartementet
- 13.7 Kap. 5652 Innskuddskapital Statskog SF
- 13.8 Andre saker
- 13.9 Andre merknader og forslag framkomne under behandlinga i komiteen
Det er i saldert budsjett for 2008 bevilget 10 mill. kroner på posten. Det er vanskelig å gi et presist anslag på utbetalingene til reguleringspremie for det enkelte år, siden størrelsen på summen blant annet avhenger av lønnsvekst og G-regulering for budsjettåret og pensjonskassenes generelle avkastning. Ut fra påløpte utgifter i 2007 og tidligere år, anslås Mattilsynets utgifter til reguleringspremie til om lag 7 mill. kroner i 2008. Det foreslås derfor at bevilgningen på posten reduseres med 3 mill. kroner til 7 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Bevilgningen på posten benyttes til å dekke kostnader til klinisk veterinærvakt. Ansvaret for klinisk veterinærvakt og andre tiltak for å sørge for tilfredsstillende tilgang på tjenester fra dyrehelsepersonell er lagt til kommunene med virkning fra 1. januar 2008. Tilskudd til kommunene for veterinærdekning bevilges på kap. 1143 post 60.
Vaktgodtgjørelse utbetales etterskuddsvis hver måned. Bevilgningen på kap. 1115 post 70 gjelder statens betalingsforpliktelser for vakttjeneste utført i 2007. Ved budsjettering på posten for 2008 var det lagt til grunn at utbetalingene på posten skulle omfatte vakttjeneste utført i desember 2007. Det har imidlertid i tillegg vist seg å være et etterslep på godtgjøring for vaktoppgaver utført tidligere i 2007.
Det foreslås derfor at bevilgningen økes med 3 mill. kroner fra 7,5 mill. kroner til 10,5 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon på kap. 1143 post 60.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Endringer i markedsordningen for melk trådte i kraft 1. juli 2007, der blant annet ordningen med etterregning i prisutjevningsordningen for melk ble avviklet. Dette har frigjort noe ressurser i Statens landbruksforvaltning. Konkurransetilsynet ser det som nødvendig med et noe forsterket tilsyn for å utvide sin overvåking og oppfølging av konkurranseforholdene i meierimarkedet. Det foreslås en overføring på 1,5 mill. kroner fra kap. 1143 Statens landbruksforvaltning, post 1 til kap. 1550 Konkurransetilsynet, post 1.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Det vises til omtale under kap. 1115 post 70. Posten foreslås redusert med 3 mill. kroner mot en tilsvarende økning på kap. 1115 post 70. Reduksjonen vil ikke påvirke ordningen for veterinærvakt som er avtalt mellom Kommunenes Sentralforbund og Den Norske Veterinærforening.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Reindriftsforvaltningens prosjektkontor i Kautokeino skal avvikles innen 1. januar 2009. Bakgrunnen for dette er at arbeidet med reintallstilpasning og omstilling nå skal koordineres med forvaltningens øvrige arbeidsområder. De ansatte ved prosjektkontoret vil fra og med neste år ha kontorsted ved lokalkontoret i Kautokeino. Det er behov for å utvide dette kontoret med tilstrekkelige kontorlokaler, samt et møterom. I den forbindelse foreslås det at bevilgningen på posten økes med 2 mill. kroner ved en omprioritering fra kap. 1147 post 71. Arbeidet med utvidelsen er under planlegging, og det forutsettes at bevilgningen på 2,0 mill. kroner er tilstrekkelig for å finansiere den nevnte utbyggingen.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Posten foreslås redusert med 2 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1147 post 45.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Statlig medvirkning på 10 mill. kroner til døgnkontinuerlig overvåking av skredfarlige områder i Storfjorden finansieres over Kommunal- og regionaldepartementets budsjett i 2008. I den sammenheng foreslås det å øke kap. 571 post 64 Skjønnstilskudd over Kommunal- og regionaldepartementets budsjett med 7,5 mill. kroner. For å dekke inn deler av dette beløpet foreslås det å redusere bevilgningen over kapittel 1148 Naturskade – erstatninger og sikring post 70 Tilskudd til sikringstiltak m.m. med 0,5 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener erstatning for naturskade skal være et statlig ansvar og at det er uansvarlig å redusere bevilgningen til dette slik Regjeringen foreslår. Disse medlemmer mener det er et stort behov for en forsvarlig erstatningsordning for naturskade og foreslår på denne bakgrunn en styrking av ordningen.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 1 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 0,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1148 | Naturskade – erstatninger og sikring | ||
70 | Tilskudd til sikringstiltak m.m., kan overføres, forhøyes med | 500 000 | |
fra kr 9 038 000 til kr 9 538 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at disse medlemmer tidligere har foreslått å bevilge penger til drifting/døgnkontinuerlig overvåking av beredskapssenteret for overvåking av det skredfarlige området i Storfjorden, nærmere bestemt Åknesrevna. Disse medlemmer er derfor fornøyd med at Regjeringen nå har sagt seg villig til å bidra med statlig økonomisk medvirkning. Disse medlemmer er kjent med at fagfolk på området, mener at det er grunnvannstrykket i fjellet som forårsaker den stadig økende bevegelsen i fjellet. Disse medlemmer er også kjent med at det sist høst ble utført et diplomarbeid ved NTNU, der ulike dreneringsalternativer ble vurdert. Disse medlemmer vil derfor be Regjeringen undersøke nytten av, og mulighetene for å tilrettelegge for drenering av Åknesrevna i Storfjorden.
Etter lov om naturskade utbetaler staten på visse vilkår erstatning etter naturskade. Statens landbruksforvaltning, som er sekretariat for Statens naturskadefond, har ut fra oppdaterte prognoser anslått behov for en bevilgning for 2008 på 103 mill. kroner. Økningen skyldes forventning om et høyere antall utbetalinger av store erstatningssaker enn antatt, blant annet som følge av flommen i 2007. Det foreslås derfor å øke bevilgningen med 23 mill. kroner, fra 80 mill. kroner til 103 mill. kroner.
På grunnlag av beregninger fra Statens landbruksforvaltning foreslås det videre at tilsagnsfullmakten på posten reduseres med 4 mill. kroner, fra 39 mill. kroner til 35 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa, jf. forslag til vedtak I og V. 2 under kapittel 21 Tilråding frå komiteen.
Pristilskuddene i ett kalenderår utbetales normalt på grunnlag av produsentenes leveranser i månedene november til oktober. Høsten 2007 ble Norturas rapporteringsbase oppgradert. Driftstekniske problemer knyttet til dette førte til at den månedlige rapportering til Statens Landbruksforvaltning (SLF) for leveransene i oktober ble svært forsinket. Dette medførte igjen at utbetalingen av pristilskuddene fra SLF for oktober 2007 ble gjort noen dager inn i 2008, og at den samlede utbetaling i 2007 gjelder 11 måneder.
Samlet utbetaling på kap. 1150 post 73 i 2007 var på 1 874,1 mill. kroner, som er 155,9 mill. kroner lavere enn budsjettet. Av dette skyldes den forsinkede utbetalingen totalt 107,7 mill. kroner, som fordeler seg med:
Post 73.11 Tiskudd til norsk ull med 14,0 mill. kroner.
Post 73.15 Pristilskudd kjøtt med 88,8 mill. kroner.
Post 73.18 Fraktilskudd med 4,9 mill. kroner.
Post 73 er en overslagsbevilgning og ubenyttet bevilgning er derfor ikke overførbar. Den forsinkede utbetalingen for oktober 2007 medfører at utbetalingene i 2008 vil gjelde leveranser i 13 måneder, og dermed være høyere enn bevilgningen i saldert budsjett 2008.
Det foreslås at bevilgningen på kap. 1150 post 73 økes med 107,7 mill. kroner i 2008.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker et aktivt landbruk over hele landet, å opprettholde matproduksjonen og dyrket areal, samt å ta vare på kulturlandskapet. Dette målet mener disse medlemmer det er realistisk å nå med et noe lavere overføringsnivå dersom man viser vilje til å deregulere, forenkle og avbyråkratisere, styrke eiendomsretten og gi bøndene økte inntektsmuligheter på sine gårdsbruk. Disse medlemmer mener at det er viktig å forberede jordbruket på et strammere tollvern.
Disse medlemmer viser til Dokument nr. 8:79 (2006–2007) fra Høyre om en fremtidsrettet jordbrukspolitikk der en alternativ kurs for norsk jordbruk trekkes opp, til Dokument nr. 8:40 (2006–2007) fra Høyre om å fjerne boplikten og prisreguleringen av landbrukseiendom og til Innst. O. nr. 43 (2005–2006) om lov om endring i lov 12. mai 1995 nr. 23 om oppheving av det generelle forbodet mot å dele landbrukseiendom samt til Innst. S. nr. 183 (2007–2008) om tiltak for å redusere landbruksbyråkratiet.
Disse medlemmer viser videre til Høyres prioriteringer i Budsjett-innst. S. I (2007–2008) når det gjelder omprioriteringer på kap. 1150 Til gjennomføring av jordbruksavtalen.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1150 | Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m. | ||
50 | Fondsavsetninger, nedsettes med | 140 000 000 | |
fra kr 910 503 000 til kr 770 503 000 | |||
70 | Markedsregulering, kan overføres, nedsettes med | 10 000 000 | |
fra kr 165 600 000 til kr 155 600 000 | |||
73 | Pristilskudd, overslagsbevilgning, nedsettes med | 42 300 000 | |
fra kr 2 089 900 000 til kr 2 047 600 000 | |||
74 | Direkte tilskudd, kan overføres, nedsettes med | 485 000 000 | |
fra kr 6 955 469 000 til kr 6 470 469 000 | |||
77 | Utviklingstiltak, kan overføres, nedsettes med | 15 000 000 | |
fra kr 194 930 000 til kr 179 930 000" |
Posten omfatter inntekter fra avgift på totalisatorspill. Det er budsjettert med inntekter på 105 mill. kroner på posten i 2008. Foreløpige prognoser viser en høyere omsetning i totalisatorspillet enn det som var forutsatt i saldert budsjett 2008. Det foreslås derfor at posten økes med 7 mill. kroner til 112 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Utbyttepolitikken for Statskog SF er fastsatt av Landbruks- og matdepartementet, jf. St.prp. nr. 1 (2001–2002). Vedtak om utbytte blir gjort på ordinært foretaksmøte i løpet av første halvår etter resultatåret. Utbyttet blir satt til 75 pst. av årsresultatet i konsernet inntil utbyttet tilsvarer statens innlånsrente multiplisert med den gjennomsnittlige bokførte egenkapitalen til konsernet.
Årsresultatet i 2007 ble 35 mill kroner. Årsaken til det høye årsresultatet var ekstraordinære skattefrie erstatningsinntekter fra skogvern på 28 mill. kroner. Utbyttepolitikken tilsier at utbyttet for 2007 settes til 12,6 mill. kroner, noe som innebærer en økning på 7,6 mill. kroner i forhold til saldert budsjett 2008.
Det foreslås at bevilgningen på kap. 5652 post 85 økes med 7,6 mill. kroner til 12,6 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Som følge av ulik praksis mellom aktørene i melkemarkedet med hensyn til hvilket ledd i kjeden som innbetaler avgift, har det fram til nå ikke blitt innbetalt matproduksjonsavgift på all melk som har gått til humant konsum. Det har også vært noe uklarhet om hvordan avgiften skal beregnes.
Mattilsynet har nå klargjort for aktørene hvordan avgiften skal beregnes og betales. Dette medfører at et større volum melk blir omfattet av avgiften enn tidligere. Uendrete satser ville derfor gitt en merinntekt i 2008 på kap. 5576 post 70 på anslagsvis 10 mill. kroner med de forutsetningene som ble lagt til grunn ved budsjettering for 2008.
Avgiftssatsene er fastsatt med sikte på å nå budsjettert inntektskrav. Stortingets budsjettvedtak for 2008 angir maksimalnivå for de enkelte avgiftene. For å tilpasse avgiftsnivået på norskproduserte animalier til det budsjetterte inntektskravet, blir alle avgiftssatser for norskproduserte animalier redusert med om lag 4 pst., med virkning fra 1. april 2008.
Dette innebærer at matproduksjonsavgift for norskproduserte animalier blir innkrevd etter følgende satser:
Kjøtt: 0,49 øre per kg.
Andre animalier: 1,92 pst. av brutto fakturaverdi.
Komiteen viser til pkt. 2.4 i denne innstillinga og tek omtalen til orientering.
Det er i 2008 satt av en bevilgning på 15 mill. kroner til oppstart av arbeidet med fase 2 av renovering av Plantevernbygningen på Ås på Fornyings- og administrasjonsdepartementets budsjett med forbehold om at Regjeringen skal komme tilbake med forslag til en endelig kostnadsramme før prosjektet settes i gang. Prosjektet omfatter kantine for de ansatte, utbygging og modernisering av biblioteket, større kontor- og møteromskapasitet samt nytt inngangsparti. Fase 2 ble prosjektert og kostnadsberegnet parallelt med fase 1 som ble sluttført våren 2004, men ble utsatt. Dette har medført at østfløyen av bygget i dag står tom i påvente av at renoveringen kan sluttføres. Forslag om kostnadsramme er utarbeidet med utgangspunkt i at renoveringen skal gjennomføres slik den opprinnelig var prosjektert og innenfor en nøktern økonomisk ramme.
Regjeringen foreslår en kostnadsramme på 45,9 mill. kroner for renovering av Plantevernbygningen på Ås fase 2, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa, jf. forslag til vedtak VIII. 2 under kapittel 21 Tilråding frå komiteen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at nivået på norske matproduksjonsavgifter utpeker seg negativt sammenliknet med våre naboland. Disse medlemmer mener dette er en uholdbar situasjon for norsk matproduksjon og det er også grunn til å se på andre avgifter som pålegges norske matprodusenter.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av matavgifter og nivå med sikte på å gi norske matprodusenter rammebetingelser på linje med våre naboland."