Som en kompensasjon for økte kostnader knyttet til
den nye NOx-avgiften fra 1. januar 2007,
ble blant annet kap. 1021 post 1 økt med henholdsvis 6,4 mill. kroner
og 6,7 mill. kroner i 2007 og 2008.
Den faktiske avgiftsbelastningen har vært lavere enn
anslått. I 2007 var mindreforbruket i forhold til bevilgning 3,8
mill. kroner, og restbevilgning ble overført til 2008. I tillegg
anslås mindreforbruket i 2008 til om lag 4 mill. kroner. Samlet sett
anslås dermed mindreforbruket knyttet til kompensasjon av NOx-avgift
til å være om lag 7,8 mill. kroner ved utgangen av 2008. Det foreslås
på denne bakgrunn å redusere kap. 1021 post 1 med 7,8 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til forslag om avvikling av NOx-avgiften fra 1. juli 2007 og påpeker
de ulemper det har medført næringen ved opprettelse av denne avgiften.
Disse medlemmer viser til tidligere
merknader vedrørende viktigheten av et tidsriktig utstyr samt mulighetene
for å utnytte de samlede fartøyressursene mer effektivt.
I saldert budsjett 2008 ble bevilgningene knyttet til
oppdragsvirksomheten i NIFES vesentlig økt på grunn av økt aktivitetsnivå.
Bevilgningen er imidlertid nå noe høyere enn det oppdragsmengden
tilsier. For å ivareta hensynet til realistisk budsjettering foreslås
derfor kap. 1022 post 21 redusert med 20 mill. kroner til 65 mill.
kroner, mot en tilsvarende reduksjon av kap. 4022 post 1.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet,
Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre viser til Innst.
S. nr. 143 (2007–2008) om forvaltinga av kongekrabbe, der mellom anna
Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti bad Regjeringa om å avsetja
midlar i Revidert nasjonalbudsjett for 2008 for å koma i gang med desimeringsfisket
etter kongekrabbe utanfor den kommersielle sona så snart som råd
av omsyn til viktig fiskeri- og miljøinteresser.
Desse medlemene fremmar på denne bakgrunn
følgjande forslag:
"Stortinget ber Regjeringa avsetja tilstrekkeleg med
midlar på statsbudsjettet for 2009 slik at desimeringsfisket etter
kongekrabbe kan koma i gang så snart som råd."
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1050 | | Diverse fiskeriformål | |
| 75 | Tilskudd til næringstiltak i
fiskeriene, kan overføres, forhøyes med
| 8 000 000 |
| | fra kr 54 000 000 til
kr 62 000 000" | |
Det vises til omtale under kap. 1022 post 1.
Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 4022 post 1 med 20
mill. kroner i 2008.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Akvakulturregisteret inneholder en oversikt
over akvakulturkonsesjoner, og vesentlige vedtak knyttet til disse.
I tillegg inneholder registeret en oversikt over overføringer, pantsettinger
og andre rettigheter som er tinglyst på konsesjonene. Registeret
driftes av Brønnøysundregistrene.
Med virkning fra 1. mai 2007 er forskriften
for akvakulturregisteret endret slik at betalingen for tinglysingstjenester
knyttes opp mot hver akvakulturkonsesjon som blir tinglyst. Registeret gikk
da over fra en utviklingsfase til ordinær drift. Det er forutsatt
at registeret skal være brukerfinansiert, og gebyrinntektene har
til nå vært budsjettert på kap. 3904 post 1 på Nærings- og handelsdepartementets
budsjett. Beregnet gebyrinntekt i 2008 er på 950 000 kroner.
Det foreslås nå at gebyrinntektene inntektsføres på
Fiskeri- og kystdepartementets budsjett og at bevilgningen på kap.
4030, post 8 Gebyr havbruk økes med 950 000 kroner. For å dekke utbetalinger
knyttet til Brønnøysundregistrenes drift av registeret foreslås
kap. 1030 post 1 økt tilsvarende.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Det vises til omtale under kap. 1030 post 1.
Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 4030 post 8 med 950 000
kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Bevilgningen på posten er knyttet til det såkalte strukturfondet,
hvor midlene benyttes til å redusere overkapasitet i fiskeflåten
gjennom tilskudd til kondemnering av fartøy med deltakeradgang.
Ved utgangen av 2007 var det til sammen 22,375 mill. kroner i ikke
utbetalte midler på posten. Hele bevilgningen var imidlertid bundet
opp i gitte tilsagn. Som følge av at det maksimalt kan overføres
inntil summen av siste to års bevilgning mellom budsjettår, ble kun
20 mill. kroner overført til 2008. For å sikre nødvendige midler
til utbetalinger i 2008, foreslås det at bevilgningen på kap. 1050
post 76 økes med 2,375 mill. kroner i 2008.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Regjeringen setter ned anslaget for avgiftsinntekter
fra NOx-avgiften og utgifter til tilskudd og kompensasjon for NOx-avgift
fordi Regjeringen har kommet til enighet med 14 næringsorganisasjoner
om en miljøavtale om NOx-reduserende tiltak. Se nærmere omtale av avtalen
under kapittel 2 Forslag om endrede skatte- og avgiftsbestemmelser.
Det antas at de fleste fiskefartøy som er omfattet av NOx-avgiften
vil ønske å delta i en eventuell miljøavtale, og dermed ikke vil
kunne søke om støtte til NOx-reduserende tiltak. Det foreslås på denne
bakgrunn at bevilgningen på kap. 1050 post 77 reduseres med 100
mill. kroner til 0 kroner i 2008. Ubenyttet bevilgning fra 2007
på 75 mill. kroner er overført til 2008 og vil kunne benyttes til
eventuelle utbetalinger.
Det foreslås også å trekke tilbake den vedtatte tilsagnsfullmakten
på 100 mill. kroner i 2008, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa, jf. forslag til vedtak I og XI. 2
under kapittel 21 Tilråding frå komiteen.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 17 (2007–2008) Om
endringar i statsbudsjettet for 2007 under Fiskeri- og kystdepartementet
vedtok Stortinget å omdisponere 5,5 mill. kroner av mindreforbruket
ved aksjonen etter "Server"-forliset til å tømme vraket "Nordvard"
for olje. I tillegg fikk Fiskeri- og kystdepartementet en bestillingsfullmakt
på 27 mill. kroner for å ta høyde for de samlede kostnadene ved
tømmingen av "Nordvard" som da var anslått til 32,5 mill. kroner.
Tømmingen av "Nordvard" er nå så godt som avsluttet.
Oppdaterte tall fra Kystverket viser at de samlede kostnadene ved
tømmingen vil være om lag 29,5 mill. kroner, dvs. om lag 3 mill.
kroner lavere enn tidligere anslått. Når det tas hensyn til bevilgningen
på 5,5 mill. kroner i 2007, er det behov for en økt bevilgning på
24 mill. kroner for å dekke resterende kostnader knyttet til tømmingen
av "Nordvard".
"Welheim" ble senket av en norsk motortorpedobåt
i 1944. Vraket ligger om lag 10 km sør for Florø på skrånende sjøbunn,
mellom 30 og 65 meter dypt. Det antas at skipet kan ha inneholdt mellom
300 og 1 200 tonn dieselolje da det ble senket.
"Welheim" lekker olje og det er observert en hyppigere
utslippsfrekvens de siste to månedene. I mars 2008 ble det observert
oljelekkasje fra opptil ti punkter på skroget, mot bare noen få
punkter fire uker tidligere. Samtidig er det mistanke om forverring
av skrogstyrken siden det også rapporteres om en mulig ny sprekkdannelse
i skroget. I området ved vraket er det viktige sjøfuglområder og
stamfiskanlegg, og det foregår også kystfiske, turistfiske og oppdrett
i nærområdet.
Regjeringen mener det er nødvendig med tiltak mot
akutt forurensning fra vraket "Welheim". Kystverket anslår kostnadene
ved å tømme vraket for olje, inklusive beredskapstiltak, til om
lag 25 mill. kroner.
Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen på
kap. 1062 post 21 økes med totalt 49 mill. kroner i 2008.
Kystverkets anleggsvirksomhet består av få men store
anlegg hvor anleggsperioden kan strekke seg utover det enkelte budsjettår.
Fra etableringen av Secora AS og fram til nå har Kystverket hatt
kontrakter og rammeavtaler med Secora AS, innenfor gitte bevilgninger
og bestillingsfullmakt fra Stortinget vedtatt ved etableringen av Secora
AS.
Fra og med 2009 vil imidlertid eksisterende
kontrakter og rammeavtaler være utløpt.
Som følge av dette vil det i 2008 være behov
for å inngå bindende avtaler med eksterne entreprenører som medfører
betalingsforpliktelser utover budsjettåret 2008. Det er anslått
at det vil være behov for en bestillingsfullmakt i 2008 på inntil
230 mill. kroner.
På denne bakgrunn fremmes et romertallsvedtak hvor
Fiskeri- og kystdepartementet gis fullmakt til å pådra seg forpliktelser
utover budsjettåret 2008 på inntil 230 mill. kroner på kap. 1062
post 30, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa, jf. forslag til vedtak I og IV under
kapittel 21 Tilråding frå komiteen.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til behandlingen av statsbudsjettet for 2008, Budsjett-innst. S.
nr. 13 (2007–2008), hvor Venstre i sitt alternative budsjett foreslo
å bevilge 30 mill. kroner til tømming av vrak som lekker olje langs kysten,
blant annet vrakene etter:
Welheim, utenfor
Florø
Nordvard, i Mossesundet
Neuenfels, utenfor Narvik
Erich Giese, utenfor Narvik
Boardale, utenfor Bø i Vesterålen
Dette medlem synes det er positivt
at Regjeringen følger dette opp i forbindelse med revidert budsjett
når det gjelder tømmingen av vrakene etter Norvard og Welheim. Dette medlem vil
påpeke at dette er en god start, men vil understreke at det finnes
flere vrak som utgjør en alvorlig miljøtrussel og som bør tømmes
for miljøskadelige stoffer. Dette medlem forventer
at Regjeringen følger satsingen opp i sitt budsjettforslag for 2009.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Representantforslag nr. 39 (2007-2008), jf. Dokument nr. 8:39
(2007–2008), om å utarbeide handlingsplan for forsterket oljevernberedskap.
Av forslaget fremgår det at i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2008 ble det fra transport- og kommunikasjonskomiteen stilt
spørsmål om oljevernberedskap til fiskeri- og kystministeren som
følger:
"Hva er konstatert etterslep/behov for erstatning/fornyelse/modernisering
av oljevernutstyr, og kan forslaget til bevilgning i 2008 presiseres?"
Svaret lød:
"Som omtalt i St.prp. nr. 1 (2007–2008) for Fiskeri-
og kystdepartementet på side 132 har Kystverket levert en statusrapport
for det statlige oljevernmateriellet. I Kystverkets rapport fra januar
2006 er det en gjennomgang av behovet for både reinvesteringer i
oljevernutstyr på statens oljeverndepoter og nyinvestering i bl.a.
utstyr på depotene, oljevernutstyr på fartøyer i indre kystvakt,
nødlosseutstyr for bunkersolje og dispergeringsberedskap for å styrke
beredskapen. Den skisserer et forslag til investeringer over en
5 års periode for oppgradering av eksisterende utstyr og styrking
av beredskapen til et anbefalt beredskapsnivå. Kystverket anslår behovet
til 260 mill. kroner."
Disse medlemmer viser til sine
forslag om økte bevilgninger til Kystverket og til at Fremskrittspartiet
ikke fikk tilslutning fra de øvrige partier til følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2008
legge frem for Stortinget en handlingsplan for forsterket oljevernberedskap.
Stortinget legger til grunn at planen inneholder avklart og forpliktende
finansiering for oppgradering av oljevernutstyr og fartøy."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre legger vekt på føre-var-prinsippet i miljøpolitikken.
Hovedinnsatsen må derfor legges inn på å forebygge forurensing.
Man må også ha et apparat med kort responstid og moderne utstyr
for å bekjempe akutt forurensing, dersom uhellet først er ute. Disse
medlemmer er bekymret over Regjeringens manglende vilje
til å satse på og forebygge miljøskade fra akutt forurensing slik
som oljelekkasjer fra skipsuhell og operasjoner på norsk sokkel. Disse
medlemmer vil foreslå å øke bevilgningene til økt beredskap,
økt slepebåtkapasitet og større utstyrsanskaffelser med 25 mill.
kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1062 | | Kystverket | |
| 30 | Nyanlegg og større
vedlikehold, kan overføres, forhøyes
med | 25 000 000 |
| | fra kr 341 250 000 til
kr 366 250 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre er enig i det påpekte behovet
for å styrke oljevernberedskapen, og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å øke bevilgningene
til Kystverket når det gjelder oljevernberedskap, herunder slepebåtkapasitet
og utstyr, i forbindelse med statsbudsjettet for 2009."
Kystverket har en opsjonsavtale om bygging av fem
nye losfartøyer. Det mest kostnadseffektive vil være å utløse alle
opsjonene samtidig slik at fartøyene kan serieproduseres og leveres
med om lag 6 måneders mellomrom fram til 2011. Samlet investering
anslås til om lag 60 mill. kroner. En utløsning av alle opsjonene
innebærer at Kystverket pådrar seg framtidige forpliktelser utover
bevilgningen i 2008. Det er derfor behov for en bestillingsfullmakt
på inntil 60 mill. kroner i 2008.
Lostjenesten er fullt ut brukerfinansiert. I
saldert budsjett 2008 er det lagt til grunn en investeringsramme
for lostjenesten på 16,6 mill. kroner i 2008. Dersom det nå bestilles
fem nye losfartøyer, vil det være nødvendig å øke bevilgningen på post
45 med om lag 5 mill. kroner i hvert av årene 2009 og 2010, mot
tilsvarende økning av losgebyrene på kap. 4062 post 1. Etter utløpet
av 2010 vil bevilgningen kunne justeres ned igjen.
På denne bakgrunn fremmes det forslag til romertallsvedtak
hvor Fiskeri- og kystdepartementet gis fullmakt til å pådra forpliktelser utover
budsjettåret 2008 på inntil 60 mill. kroner på kap. 1062 post 45.
Det er allerede vedtatt en årlig bestillingsfullmakt på 3 mill.
kroner på posten, så dette innebærer at det er behov for en samlet
bestillingsfullmakt på 63 mill. kroner på posten i 2008, jf. forslag
til romertallsvedtak.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa, jf. forslag til vedtak IV under kapittel
21 Tilråding frå komiteen.
Basert på nye prognoser for anslåtte utbetalinger til
arbeidsledighetstrygd til fiskere i 2008 foreslås bevilgningen på
kap. 2540 post 70 redusert med 15 mill. kroner fra 40 mill. kroner
til 25 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Ved lønns- og prisjustering av Kystverkets utgiftsbevilgninger
foretas det en tilsvarende økning av gebyrinntektene på kap. 4062
post 1 for den andelen som omfatter gebyrfinansierte tjenester.
I forbindelse med utarbeidelsen av statsbudsjettet for 2008 ble
bevilgningen på kap. 4062 post 1 satt 2,035 mill. kroner for høyt.
For å unngå at gebyrene dekker mer enn forutsatt, foreslås det derfor
at bevilgningen på kap. 4062 post 1 reduseres med 2,035 mill. kroner
i 2008.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en modell for rekrutteringskvoter for ungdom."
I forbindelse med Regjeringens arbeid for økt
rekruttering til fiskeflåten er det utarbeidet en del forslag til
rekrutteringstiltak. Forslagene sendes på høring 15. mai 2008. I
korthet blir det foreslått følgende:
Utlysning av 30 etableringsstipender.
Stipendets størrelse foreslås til 250 000 kroner, hvilket gir en
samlet økonomisk ramme på 7,5 mill. kroner.
Tildeling av inntil 10 nye deltakeradganger
hvert år over en treårsperiode.
For begge tiltakene er det utformet klare
tildelingskriterier.
Dersom resultatet av høringen blir at de foreslåtte
tiltakene skal gjennomføres, vil kostnadene knyttet til ordningen
med etableringsstipend bli dekket ved bruk av tidligere overførte midler
og reserve på kap. 1050 post 75 Tilskudd til næringstiltak i fiskeflåten.
Det antas at utbetaling av etableringsstipendene vil skje både i 2008
og 2009.
Forslagene som er fremmet i høringsnotatet av 15. mai
2008 er Regjeringens konkrete oppfølging av Stortingets anmodningsvedtak
om å utforme en modell for rekrutteringskvoter for ungdom, jf. vedtak
nr. 364, 27. mai 2005. Regjeringen vil orientere Stortinget om den
endelige utformingen av rekrutteringstiltakene etter at høringsrunden
er avsluttet og tiltakene settes i gang.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringen
nå har sendt på høring forslag til rekrutteringstiltak for ungdom. Anmodningen
ble fremmet av en samlet komité 27. mai 2005 ved behandlingen av
St.meld. nr. 19 (2004–2005) om marin næringsutvikling Den blå åker. Disse
medlemmer er skuffet over at Regjeringen har brukt så lang
tid på saken, og forutsetter at det viktige arbeidet nå gis prioritet.
I St.prp. nr. 1 (2007–2008) for Fiskeri- og
kystdepartementet ble Stortinget gitt følgende orientering om utbygging
av Stamsund havn:
"Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet om
evt. bevilgning til utbedring av Stamsund havn, dersom trålselskapet
som leverer råstoff til fiskeindustrien i Stamsund beslutter å investere
i nye og større trålere enn i dag, og dette forverrer atkomsten
til fiskeindustrianlegget."
Det har på denne bakgrunn vært en dialog med Vestvågøy
kommune om utbygging av Stamsund havn. Lokalt næringsliv har foretatt
og planlegger ytterligere investeringer i større fiskefartøy som
gjør utbygging av Stamsund havn nødvendig. Regjeringen vil på denne bakgrunn
gi Kystverket i oppdrag å starte prosjekteringen av Stamsund havn.
Utbyggingen skal starte i 2009. Regjeringen vil komme tilbake med
forslag om en oppstartbevilgning i statsbudsjettet for 2009. Regjeringen
legger til grunn at utbyggingen av Stamsund havn ikke skal gå på bekostning
av andre prosjekter.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Ved etableringen av Secora AS 1. januar 2005 ble
det lagt til grunn at staten skulle bidra med omstillingsmidler
ved overgangen til aksjeselskap. De siste omstillingsmidlene er
nå utbetalt til Secora AS. Omstillingen har vært basert på frivillige
avtaler med de ansatte, og det har ikke vært nødvendig med oppsigelser.
Det faktiske behovet for omstillingsmidler ble lavere enn antatt.
Det er samlet utbetalt i overkant av 36 mill. kroner, mot opprinnelig
anslått 42–43 mill. kroner.
Det planlegges å overføre forvaltningen av statens
eierskap i Secora AS fra Fiskeri- og kystdepartementet til Nærings-
og handelsdepartementet. Regjeringen følger med dette opp St.meld.
nr. 13 (2006–2007) Et aktivt og langsiktig eierskap som sier at
selskaper som drives på forretningsmessig basis bør forvaltes av
Nærings- og handelsdepartementet, så lenge ikke særlige hensyn tilsier
noe annet. Omstillingen i Secora AS er nå i ferd med å avsluttes,
og sektortilknytning og krav til markedskunnskap anses ikke lenger
som grunner for at selskapet bør forvaltes av Fiskeri- og kystdepartementet.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
I forbindelse med revidert budsjett for 2007
ble det bevilget 8 mill. kroner til utskifting av strømaggregater
på Jan Mayen. Anskaffelsen har blitt forsinket. I tillegg er kostnadsanslaget
for utskifting av aggregatene økt. Regjeringen vil komme tilbake
til saken i budsjettforslaget for 2009.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at fisketurisme er et voksende segment i reiselivsnæringen som
skaper både sysselsetting og verdiskaping langs kysten. Disse
medlemmer mener at den norske turistnæringen må gis konkurransedyktige rammebetingelser
og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å oppheve forskrift
om utførselskvote av fisk og fiskevarer fra sportsfiske."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
primært at konsesjonsordningen for oppdrett skal fjernes, og at
det bør være hensyn til forurensningskrav og veterinærhensyn som
skal vektlegges ved tildeling av nye konsesjoner. Disse medlemmer viser
til at det ikke er politisk flertall for en slik ordning, og mener derfor
at det nå er på tide med ny tildeling av oppdrettskonsesjoner for
laks.
Disse medlemmer er bekymret for
at norsk eksport av laks utgjør en mindre andel av verdensmarkedet
enn for noen få år tilbake. Disse medlemmer vil derfor
legge til rette for at det norske produksjonsvolumet kan økes, men
i et forsvarlig tempo. Disse medlemmer viser til at
produksjonsvekst i laksenæringen kan skje gjennom tildeling av nye
konsesjoner eller ved økt produksjon innenfor eksisterende konsesjoner. Disse
medlemmer har notert seg at Regjeringen i "Strategi for
en konkurransedyktig norsk havbruksnæring" legger opp til å tildele nye
konsesjoner først i 2009. Disse medlemmer peker på
at dagens regler med maksimalt tillatt biomasse er en hindring for
økt produksjon i eksisterende konsesjoner og at en økning av denne
grensen ville medføre økt produksjonskapasitet. Disse medlemmer ønsker
en slik økning velkommen så lenge konsesjonærene kan dokumentere
at økning i Maksimalt Tillatt Biomasse (MTB) ikke medfører økologiske
utfordringer på lokalitetene som er tilknyttet konsesjonene. Disse
medlemmer ser heller ingen grunn til å vente til 2009 med
å tildele nye konsesjoner for oppdrett av laksefisk. Disse medlemmer mener
en konsesjonsrunde bør gjennomføres i 2008.
Disse medlemmer mener at en tildelt
konsesjon må være i aktivt bruk i minimum 6 år før et eventuelt
videresalg av konsesjonene, og at tildelte konsesjoner som ikke
blir benyttet, tilfaller staten. Disse medlemmer mener
Regjeringen bør legge frem en sak til Stortinget om tildeling av
nye oppdrettskonsesjoner, som omfatter antall og hvor konsesjonene
tildeles.
Disse medlemmer viser til at
konsesjonene bør tildeles kostnadsfritt og ikke ha noen føringer
i forhold til geografisk plassering eller struktur i næringen. Disse
medlemmer vil imidlertid legge til grunn at de konsesjonærene som
blir tildelt konsesjoner skal måtte drive i det området de får tildelt
konsesjon i seks år før konsesjonene skal kunne selges. Opphører
driften i konsesjonen før seks år er gått, bør konsesjonen tilbakeføres
til staten.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en ny konsesjonsrunde
for tildeling av konsesjoner for oppdrett av laksefisk i 2008. En
slik tildeling bør skje etter loddtrekking, vederlagsfritt, uten føringer
om geografisk plassering og struktur i næringen."
"Stortinget ber Regjeringen øke "Maksimalt Tillatt
Biomasse" (MTB) til 980 tonn per konsesjon."
Komiteens medlem fra Venstre mener veksten
i havbruksnæringen må være begrenset av det som er miljømessig bærekraftig. Dette medlem mener
at en økning av MTB og tildeling av nye konsesjoner krever strengere
konsesjonskrav med hensyn til miljø enn dagens. Dette medlem mener
at det å øke MTB og gi nye konsesjoner før man har på plass et regelverk
som stiller større krav til bruk av miljøvennlig teknologi og miljøvennlige driftsformer,
blir feil ende å starte i.
Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gå gjennom dagens konsesjonsregelverk
for havbruksnæringen, med fokus på økonomisk lønnsomhet og økt miljøhensyn
ut fra føre-var-prinsippet og bærekraftig utvikling."
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet,
Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre meiner at ei ordning
med distriktskvotar skapar ein uheldig fordeling av råstoffet og fører
med seg ein konflikt mellom taparar og vinnarar på ei slik ordning. Desse
medlemene peikar også på at fartøy som får tildelt kvoten, må
gå over store avstandar for å levera fangst. Dette medfører unødig
auka kostnadar og unødig forureining i form av NOx-utslepp.
Desse medlemene viser til at
distriktskvoteordninga vart gjenoppretta i 2006. Fiskeriforsking
fekk i oppdrag å evaluera ordninga og konkluderte med at ordninga
ikkje hadde verka som tiltenkt.
Desse medlemene fremmer på denne bakgrunn
følgjande forslag:
"Stortinget ber Regjeringa avvikla distriktskvoteordninga."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det allerede eksisterer en erstatningsordning for uforutsette
hendelser for produsenter i landbruket som blant annet kommer til
anvendelse ved tilfeller av sykdom.
Disse medlemmer registrerer at
det ikke er etablert en tilsvarende ordning for fiskeri- og havbruksnæringen
selv om risikoen for slike uforutsette vanskeligheter er stor også
for denne næringen. Disse medlemmer mener at saken om
VHS-smitte i Fjordlaks sitt anlegg i Storfjorden har gjort denne
saken høyaktuell. Disse medlemmer viser til at Mattilsynets
vedtak om tvangsslakting ble gjennomført til tross for stor faglig
uenighet og uten at det eksisterer en erstatningsordning. Disse
medlemmer mener at de store økonomiske konsekvensene Mattilsynets vedtak
har påført Fjordlaks bør erstattes.
Disse medlemmer mener Mattilsynets
praksis uten at det foreligger en erstatningsordning gir en uholdbar
situasjon for næringen. Disse medlemmer mener det
i større grad må bli en likebehandling av landbruks- og fiskerinæringen og
fremmer på bakgrunn av dette følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for en erstatning
til Fjordlaks som følge av de økonomiske konsekvenser selskapet
ble påført av Mattilsynets vedtak om tvangsslakting av fisk."
"Stortinget ber Regjeringen utrede etablering
av lik erstatningsordning for fiskeri- og landbruksnæringen."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti er enig med Regjeringen i at det
er nødvendig at nettolønnsordningene som gjelder for sjøfolk begrenses. Nettolønnsordningen
har, sammen med et presset arbeidsmarked og en svekkelse av lønnsomheten
i fiskerisektoren, medført at mange fiskebåter har problemer med
å skaffe mannskap. Disse medlemmer viser til at et økt
fiskerfradrag er et bidrag til å veie opp de ulempene Regjeringen
i de senere årene har påført fiskerinæringen, og mener videre at
dette også vil medføre bedre rekruttering. Regjeringens forslag
om å øke fiskerfradraget til 115 000 kroner er imidlertid for svakt. Disse
medlemmer viser til sitt forslag om å øke fiskerfradraget
til 150 000 kroner med virkning fra 1. juli 2008 i Innst. O. nr.
70 (2007–2008). [UFE: Sjekk!]
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til forslag om å øke både sjømannsfradraget og fiskerfradraget til
150 000 kroner i Innst. O. nr. 70 (2007–2008).