Posten omfatter bl.a. utgifter til fylkeskommunenes
transportberedskapsarbeid. Fylkeskommunene har i 2008 meldt inn
mindre behov for midler til å utføre sine plikter innen transportberedskapen
enn tidligere lagt til grunn.
Bevilgningen på posten foreslås derfor redusert med
200 000 kroner til 2,2 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Transportsektoren er blant de sektorene som bidrar
mest til skadelige klima- og miljøutslipp. Det er også den sektoren
hvor utslippene ventes å øke mest i framtida. Forskning og utvikling
innen miljøvennlige transportteknologier og alternative drivstoff,
som f.eks. andregenerasjons biodrivstoff og hydrogen, kan på sikt
bidra til å redusere utslippene fra transportsektoren betydelig.
Som en del av klimaforliket mellom regjeringspartiene
og Høyre, Venstre og Kristelig folkeparti foreslås det å bevilge
70 mill. kroner til forskning og utvikling innen fornybare energikilder
og karbonfangst og -lagring i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2008. Regjeringen foreslår derfor bl.a. å øke bevilgningen på
kap. 1301 Forskning og utvikling mv., post 50 Samferdselsforskning,
med 5 mill. kroner. Midlene skal gå til forskningsprogrammet RENERGI
i regi av Norges forskningsråd. Programmet skal utvikle kunnskap
og løsninger som gir grunnlag for mer miljøvennlig transport. Det
vises også til omtale under Kunnskapsdepartementet.
Bevilgningen foreslås økt med 5 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til representantforslag Dokument nr. 8:97 (2006–2007) fra Fremskrittspartiet
om Kyoto-tiltak med vekt på kostnadseffektivitet og nytte for miljøet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener Norge har særlige
forutsetninger for å kunne bidra til teknologiutvikling og tilrettelegging
for alternative drivstoff og kjøretøyteknologi. Flere norske selskaper
og forskningsinstitutter er verdensledende innen hydrogenproduksjon,
fylleanlegg for hydrogen, forskning på biodrivstoff og liknende. Disse
medlemmer viser til at verden står overfor store utfordringer
i forhold til vår avhengighet av olje. Dette medfører en stor belastning
på miljøet, og bidrar til vesentlig usikkerhet i enkelte regioner
i verden. Disse medlemmer mener det derfor er viktig
å støtte opp om initiativ og aktører som ønsker å bidra til å utvikle
og ta i bruk alternativer til olje. Disse medlemmer vil
særlig peke på betydningen av å realisere den planlagte "Hydrogenveien"
fra Stavanger til Oslo, og vil vise til at staten har bidratt til
byggingen av hydrogenstasjoner i Stavanger og Grenland. Disse
medlemmer vil vise til Hydrogenrådets handlingsplan for
perioden 2007–2010 som anbefaler at det etableres en stabil finansiering
til demonstrasjonsprosjekter innen hydrogen på et nivå på 40 mill.
kroner for 2008, 55 mill. kroner for 2009, og deretter 70 mill.
kroner fra 2010–2015 for at aktører i Norge skal være tidlige brukere
av hydrogenteknologi.
Komiteens medlem fra Venstre vil
vise til Venstres alternative statsbudsjett for 2008 hvor Venstre
foreslo å øke bevilgningene til forskning og utprøving av hydrogen
og brenselcelleteknologi med 20 mill. kroner utover Regjeringens forslag. Dette
medlem vil vise til planene om bygging av en hydrogenstasjon
i Oslo-området, og vil vektlegge at dette er et godt prosjekt som bør
prioriteres. På bakgrunn av at prosjektet står i fare for å skrinlegges
på grunn av manglende bevilgninger over tid fra Regjeringen, foreslår dette
medlem å øke bevilgningen over kap. 1301 post 70 med 5 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1301 | | Forskning og utvikling mv. | |
| 70 | (NY) Tilskudd til utvikling
av miljøvennlig drivstoff, bevilges med | 5 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
Stortinget som ansvarlig myndighet for bevilgningene til veier og
veisikkerhet ikke kan unnlate å reagere på at antallet døde i trafikken
hittil i 2008 har økt med ca. 45 pst. fra året før. Disse medlemmer
ser på årsakene som sammensatte, men viser til undersøkelse fra Sverige
som dokumenterer at når en ulykke først skjer, er det i 3 av 4 tilfeller
egenskaper ved infrastrukturen som gjør den til en dødsulykke.
Disse medlemmer peker på viktigheten
av å i hvert fall greie gjennomføringen som Stortinget har forutsatt
for vedlikeholds- og asfalteringsprogrammene, og av stamveiprosjekter
i Statens vegvesens handlingsplan for perioden. Sterk kostnadsøkning
gjør at både vedlikehold, herunder asfaltering og oppstart/videreføring
av nasjonalt viktige stamveiprosjekter ikke vil være finansiert. Disse
medlemmer fremholder det som meningsløst å ikke følge opp
disse forhold i en situasjon hvor nasjonen har mer enn nok penger
på bok, og det finnes ledig kapasitet til gjennomføringen. Det pekes
også på at dette ikke øker aktiviteten i samfunnet utover tidligere forutsetninger.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen under kap. 1320 post 23 med 530 mill. kroner, post
30 med 250 mill. kroner, post 31 med 100 mill. kroner og post 72
med 200 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 1 080 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Post 23 forhøyes
med | 530 000 000 kroner |
Post 30 forhøyes
med | 250 000 000 kroner |
Post 31 forhøyes
med | 100 000 000 kroner |
Post 72 forhøyes med | 200 000 000 kroner |
Disse medlemmer påpeker de meget
store problemer dagens situasjon ved trafikkstasjonene gir privatpersoner
og næringslivet i form av lange ventetider, og viser til at også
rutiner og bestemmelser for kontrollvirksomheten må gjennomgås med
sikte på effektivisering og reduksjon av unødig dobbeltkontroll.
De siste måneder har ventetiden for førerprøver ligget
uakseptabelt høyt flere steder, med unødige og urimelige utgifter
og praktiske vanskeligheter som resultat for en rekke førerkortkandidater Disse
medlemmer forutsetter at nye og tilstrekkelige avhjelpende
tiltak umiddelbart settes inn for å bedre publikumsservicen ved
trafikkstasjonene, og foreslår å sette av midler til strakstiltak
med 5 mill. kroner. Midlene bør etter disse medlemmers syn også
kunne brukes til utprøving av å la eksterne aktører utføre kontroll-
og eksaminasjonsoppgaver på etatens vegne.
Videre viser disse medlemmer til
at det fremstår uforståelig i en situasjon hvor det finnes penger
og kapasitet, å la store verdier lagt ned i vårt nasjonale veinett
forvitre og tapes pga. forsømt vedlikehold. Det vises til at årets
forfall tilsvarende 900 mill. kroner som Regjeringen har lagt opp
til vil kunne bli betydelig høyere på grunn av utviklingen i asfaltprisene
og andre kostnader. Ytterligere forfall på riksveinettet er etter disse
medlemmers syn uakseptabelt. For å sikre verdier og spare
materiell, liv og helse vil disse medlemmer derfor
øke vedlikeholdsmidlene med 400 mill. kroner, slik at asfalteringsprogrammet
og øvrig planlagt vedlikehold i større grad kan opprettholdes gjennom
året.
Fordi det som resultat av inspeksjoner av vegtunneler
som fulgte etter raset i Hanekleivtunnelen er avdekket behov som
av sikkerhetsårsaker må følges opp raskt, foreslås det at 100 mill.
kroner settes av til dette arbeidet i 2008.
Disse medlemmer viser også til
at den såkalte regionsreformen kan medføre at fylkene får ansvar
for det som i dag omtales som "øvrige riksveier". Det er kjent at
fylkene har større problemer enn de kan håndtere i forhold til å vedlikeholde
dagens fylkesveinett, hvor etterslepet i vedlikehold utgjør mer
enn 12 mrd. kroner. Disse medlemmer mener det er
helt avgjørende å få gjort noe med denne forsømte delen av det offentlige
veinettet før nevnte omorganisering. Disse medlemmer foreslår
derfor at det etter samme mønster som ordningen med rentekompensasjon
for lån til opprustning av skolebygg, gjennomføres tilsvarende for
fylkesveiene. Det foreslås stilt til disposisjon en "vedlikeholdsmilliard"
i 2008 som låneramme. Finanskostnader på 25 mill. kroner kompenseres fylkene
som tiltrer ordningen.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 530 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 530 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 23 | Trafikktilsyn,
drift og vedlikehold av riksveger m.m., kan
overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72,
forhøyes med | 530 000 000 |
| | fra kr 7 061 500 000
til kr 7 591 500 000" | |
"Stortinget ber Regjeringen, i lys av fylkenes mulige
utvidede ansvar for veinettet, utrede ulike alternativer for en
låneordning med rentekompensasjon for å redusere etterslep i vedlikehold av
fylkesvegene."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at etterslepet for vedlikehold av riksveger i Norge er enormt.
Høyre har foreslått å etablere et vegfond på 20 mrd. kroner, hvor
avkastningen skal brukes til vegvedlikehold. Disse medlemmer vil
peke på at man i tillegg til manglende satsing på vedlikehold fra
Regjeringens side, også opplever kraftig økte vedlikeholdskostnader,
bl.a. på grunn av kraftig økning av asfaltprisene. Disse
medlemmer vil styrke vegvedlikeholdet og foreslår en økning
på 300 mill. kroner utover Regjeringens forslag. Post 23 forhøyes
med 300 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 23 | Trafikktilsyn,
drift og vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres, kan nyttes
under post 29, post 30, post 31 og post 72, forhøyes med | 300 000 000 |
| | fra kr 7 061 500 000
til kr 7 361 500 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen ikke ønsker å øke bevilgningene til midtdelere
og kantsikring på utsatte deler av hovedveinettet. Samtidig vil disse
medlemmer vise til at mer enn 100 personer dør i møteulykker
på veiene hvert år, og til at montering av fysiske midtdelere på
to- og trefeltsveier er rimelige og effektive livreddende tiltak. Disse
medlemmer viser til at det foreligger ferdige oversikter
over aktuelle strekninger å sikre, samt kapasitet til å gjennomføre sikringen. Disse
medlemmer kan derfor overhodet ikke se at det finnes argumenter
som kan tillegges vekt mot å gjennomføre en utvidet sikring. Det
foreslås derfor 100 mill. kroner i nye midler til en omfattende
sikring med midtdelere og til kantsikring for å imøtegå den store
økningen i antall drepte og skadde på veiene som så langt i 2008
har vært sterkt foruroligende.
Det vises videre til representantforslag fra
Fremskrittspartiet om en samlet plan for fullføring av utbyggingen
av E18 Vinterbro – Riksgrensen i Akershus med avklart statlig finansiering
(Dokument nr. 8:110 (2007–2008)).
Disse medlemmer viser til at
dette, og flere andre viktige stamveiprosjekter er avhengige av årlige
bevilgninger over statsbudsjettet, eller ordinære og ekstraordinære
midler fra bompengeselskaper for å opprettholde kontinuerlig og rasjonell
fremdrift. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet
har foreslått både for kystverk, jernbane- og veisektoren, å opprette statlige
selskaper med formål å låne midler som sikrer forsert og kontinuerlig
fremdrift uavhengig av årlige budsjettvedtak. Da Stortinget mot Fremskrittspartiets
stemmer har avvist en slik organisering, finner disse medlemmer det nødvendig
å anvise andre muligheter for å sikre fremdriften ut året og videre,
for veianlegg av nasjonal betydning.
Lokalt fra kommer det jevnlig forslag om forskuttering
av midler til utbygging av statens riksveier. Forskuttering innvilges
normalt basert på bompengefinansiering.
Disse medlemmer foreslår analogt
med dette prinsipp en statlig forskuttering av viktige stamveiprosjekter,
hvor disse avregnes mot senere, ordinære bevilgninger. Til dekning
av kalkulerte finanskostnader forbundet med forskutteringen av 4
mrd. kroner stilt til disposisjon i 2008 foreslås tilleggsbevilget
100 mill. kroner (basert på 5 pst. rente av 4 mrd. kroner i et halvt
år).
Prosjektene forutsettes å bidra til oppfylling
av handlingsprogrammet, eller strekninger med spesielle grunner
for å sikre fremdriften i som
Disse medlemmer uttrykker sterk
bekymring for den situasjonen beboere langs planlagte samferdselsprosjekter
innenfor både vei, bane og luftfart settes i ved statens innløsningspraksis. Disse
medlemmer finner det urimelig å sette beboere ute av stand
til å disponere egen eiendom, i uvisshet mht. vedlikehold og i praksis umuliggjør
å få eiendommer solgt pga. en båndlegging av eiendommene på ubestemt
tid.
Disse medlemmer påpeker at forholdene
knyttet til innløsning og båndlegging langs planlagte vei- og jernbanetraseer
og lufthavnsinstallasjoner er et generelt problem. Av hensyn til
samfunnets behov for planlegging og gjennomføring av samferdselsløsninger
vil enkelte til tider måtte avstå eiendom, men å la eierne leve
i det uvisse i mange år mht. innløsningstidspunkt er å legge en urimelig
tung byrde på enkeltpersoner for oppgaver som er statens ansvar
og i samfunnets interesse. Disse medlemmer foreslår
50 mill. kroner avsatt til oppfølging av fremdrift og umiddelbar
innløsning og avhjelping av den urimelige situasjonen prosjektprosessene
gjennom mange år har satt beboere langs mange prosjekter i.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 250 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 250 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23, post 29,
post 31, post 60 og post 72, forhøyes med | 250 000 000 |
| | fra kr 5 785 300 000 til kr
6 035 300 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
peke på at så langt i år har antall dødsulykker i trafikken steget
med nærmere 50 pst. i forhold til 2007. Dette kan ha mange årsaker,
men manglende vedlikehold, for dårlig vegstandard og manglende sikringstiltak
er medvirkende årsaker.
Disse medlemmer vil styrke arbeidet
med utplassering av fysiske midtdelere, og er kjent med at Vegvesenet
har flere strekninger som er klargjort for midtdelere, men som er
utsatt pga. manglende bevilgninger. Disse medlemmer vil øke
bevilgningen til midtdelere på to- og trefeltsveier med 50 mill.
kroner utover Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan
overføres, kan nyttes under post 23, post 29, post 31, post 60 og post
72, forhøyes med | 50 000 000 |
| | fra kr 5 785 300 000
til kr 5 835 300 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at midtdelere er et effektivt virkemiddel
mot møteulykker. Dette medlem mener det er nødvendig
med forsterket innsats mot møteulykker. Dette medlem ber
Regjeringen omprioritere 25 mill. kroner innenfor bevilget ramme
på post 30 slik at det kan anlegges flere strekk med midtdelere.
Dette medlem viser videre til
at det i St.meld. nr. 24 (2003–2004) Nasjonal transportplan 2006–2015
er lagt til grunn utbedring av deler av E6 vest for Alta i første
fireårsperiode, med videreføring i siste seksårsperiode. Utbedringene
på strekningen Langnesbukta–Jansnes pågår, og kostnadsoverslaget
for utbedringene er 145 mill. 2008-kroner. Dette innebærer at bevilgingene
til prosjektet må økes i forhold til det som er lagt til grunn i
Statens handlingsprogram for perioden 2006–2009. Dette medlem mener det
er viktig å sikre sammenhengende utbygging ut 2008, og vil på denne
bakgrunn øke bevilgningen til Statens vegvesen, Riksveginvesteringer kap.
1320 post 30 med 25 mill. kroner. Dette medlem ber
Regjeringen sikre midler for videre utbygging i 2009.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan
overføres, kan nyttes under post 23, post 29, post 31, post 60 og
post 72, forhøyes med | 25 000 000 |
| | fra kr 5 785 300 000
til kr 5 810 300 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre har
merket seg at Regjeringen forventer en økning i antallet skadde
og drepte i trafikken for 2008. Dette medlem viser
til at trafikksikkerhet står sentralt i Venstres samferdselspolitikk,
og at midtdelere er et godt virkemiddel for å forebygge møteulykker.
Derfor er det overraskende og lite tilfredsstillende at Regjeringen
ikke tar igjen etterslepet i forhold til handlingsprogrammet for planlegging
og bygging av midtrekkverk på to- og trefeltsveger og satsingen
på gang- og sykkelveger. Dette medlem vil peke på
at flere kilometer med fysisk midtrekkverk er et enkelt og rimelig
tiltak som vil redde mange liv. Det er også behov for økt innsats
for å sikre trygg ferdsel for alle langs vegen, særlig når det gjelder
å legge til rette for syklende og gående. Dette medlem vil
blant annet vise til den siste kraftige økningen i antallet drepte
syklister og fotgjengere i trafikken hittil i 2008. Dette
medlem vil også peke på de positive miljø- og helseeffektene
økt bruk sykkel og gange kan medføre. På denne bakgrunn foreslår dette
medlem å øke bevilgningen til midtdelere på to- og trefelts
veger og bygging av gang- og sykkelveger med 40 mill. kroner utover
Regjeringens forslag. Dette medlem vil også vise
til Venstres alternative statsbudsjett for 2008 hvor Venstre foreslo
få bevilge 50 mill. kroner til arbeidet med bygging av fysiske midtrekkverk
utover Regjeringens forslag.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23, post
29, post 31, post 60 og post 72, forhøyes med | 40 000 000 |
| | fra kr 5 785 300 000
til kr 5 825 300 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil vise til at i 2001 ble Nasjonal rassikringsgruppe
opprettet, hvor hver av de 7 mest rasutsatte fylkene oppnevnte en
representant. Målet var å få satt rassikringsproblematikken på den
politiske dagsorden og arbeide for å få øket bevilgningene til rassikringstiltak.
Disse medlemmer viser også til
rassikringskonferansen som ble avholdt den 30. januar 2007 og hvor
leder for rassikringsgruppa uttalte "ikke godt nok, jeg er ikke
fornøyd med svaret" til statens bevilgninger. Det trengs en mrd.
kroner pr. år iflg. Nasjonal rassikringsgruppe. Disse medlemmer vil
videre peke på at det i gjennomsnitt er ca. 2000 rashendelser pr.
år, og at det pr. 2007 var anslått hele 1 756 rasfarlige strekninger
som omfatter hele 765 km veg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
derfor peke på at behovet for utbedringer er akutt og foreslår posten
øket med 100 mill. kroner for 2008.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 100 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 100 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 31 | Rassikring, kan overføres, kan nyttes under post 30 og post
60, forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 329 000 000 til kr 429
000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår å
øke bevilgningen med 50 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 31 | Rassikring, kan overføres, kan nyttes under post 30 og post
60, forhøyes med | 50 000 000 |
| | fra kr 329 000 000 til kr 379
000 000" | |
I St.prp. nr. 1 (2007–2008) ble det lagt opp
til nedlegging av ferjesambandet Svolvær-Skutvik og nedklassifisering
av sambandet Svolvær–Skrova til fylkeskommunalt samband. Det ble videre
fremmet forslag om at Nordland fylkeskommune skulle kompenseres
med 10 mill. kroner i 2008 over inntektssystemet, kap. 572 Rammetilskudd
til fylkeskommuner, post 60 Innbyggertilskudd. Av Budsjett-innst.
S. nr. 13 (2007–2008) framgår det bl.a. at flertallet i Transport-
og kommunikasjonskomiteen ønsker videreført statlig drift av sambandet
Svolvær–Skutvik i 2008, som samordnes med sambandet Svolvær–Skrova.
Bevilgningen foreslås nå økt med 10 mill. kroner mot
tilsvarende reduksjon av kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner,
post 60 Innbyggertilskudd.
Det har vært generell kostnadsvekst i riksvegferjedriften.
Kostnadene har dessuten økt som følge av innleie og drift av ledig
ferje til sambandet Flakk–Rørvik og bruk av MF Sogn i sambandet Molde–Vestnes,
samt dekning av kostnader ved rokering i andre samband i Møre og
Romsdal. Disse sambandene oppfyller ikke standardkravene til gjensitting
i henhold til Nasjonal transportplan.
Det vises også til merknad fra flertallet i
Transport- og kommunikasjonskomiteen til Innst. S. nr. 13 (2007–2008)
der det bl.a. heter "Fleirtalet vil vere spesielt merksam på situasjonen
med gjensitting på samband i Møre og Romsdal og Nordland."
I Nordland vil situasjonen bli forbedret gjennom rokering
av ferjer. Som følge av generell kostnadsvekst, innleie og drift
av ledig ferje til sambandet Flakk–Rørvik, bruk av MF Sogn i sambandet
Molde–Vestnes, samt dekning av kostnader ved rokering i andre samband
i Møre og Romsdal, foreslås bevilgningen økt med 105 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt samlet sett med 115 mill.
kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at Regjeringen ikke foreslår å dekke inn kostnader til fergedrift
på strekninger som binder sammen riksveier over statsbudsjettet. Disse
medlemmer peker på at Regjeringen derved belaster kommuner
og fylkeskommuner for noe som fremstår som et riksveisamband, men
kan ikke se noen rimelige grunner til at kostnaden til riksveisamband
skal veltes over på regionale myndigheter.
Disse medlemmer ønsker videre
post 72 økt med 200 mill. kroner for å kompensere økte drivstoffkostnader
og økende trafikk på riksvegfergene, samt til frekvensøkninger på
strekninger som i dag lider under få avganger og uhensiktsmessige
tider for første og siste fergeavganger i forhold til korresponderende
transportmidler.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 200 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 315 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester, kan overføres, kan nyttes under post 23 og post
30, forhøyes med | 315 000 000 |
| | fra kr 1 547 400 000
til kr 1 862 400 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener det må satses offensivt
på kollektivtrafikk, og at belønningsordningen gir de store byområdene
insentiver for en slik satsing. Disse medlemmer er derfor
tilfreds med at det i klimaforliket ble oppnådd enighet om en kraftig
styrking av belønningsordningen.
Disse medlemmer vil videre vise
til Budsjett-innst. S. nr. 13 (2003–2004) hvor regjeringen Bondevik
II innførte belønningsordningen for bedre kollektivtransport og
mindre bilbruk i byområdene. Ordningen er å stimulere til bedre helse,
miljø og framkommelighet i storbyområdene, ved å dempe veksten i
transportbehovet og øke antall kollektivreiser på bekostning av
reiser med personbil. En forutsetning for tildeling av midler fra
belønningsordningen er at det iverksettes tiltak, eller nylig har
blitt iverksatt tiltak, som virker begrensende på personbiltrafikken
eller som styrker kollektivtransportens konkurranseevne. Disse
medlemmer har merket seg at alle byene som har deltatt i
ordningen med belønningsordningen for kollektivtransport, har hatt
en større vekst i kollektivtrafikken enn i biltrafikken. Dette er
en gledelig og god utvikling.
Disse medlemmer vil peke på at
Regjeringen i Soria Moria-erklæringen har lovet å øke satsingen
på kollektivtrafikk. Representanter for regjeringspartiene har også
ved gjentatte anledninger tatt til orde for trafikkbegrensende tiltak
i byområdene. Det er imidlertid ingen sammenheng med det som er
uttalt politikk og det man gjør i praksis. I forslaget til statsbudsjett
for 2008 la Regjeringen opp til en reell svekkelse av belønningsordningen
for kollektivtrafikken, ved at flere byområder ble innlemmet i ordningen uten
at bevilgningen økte tilsvarende. Dette er et skritt i feil retning
og bidrar ikke til å gi de riktige insentivene til å gjennomføre
den omstillingen som er nødvendig for å løse miljø- og framkommelighetsutfordringene
i byområdene.
Disse medlemmer er positive til
å utvide belønningsordningen til flere områder, forutsatt at bevilgningen
økes. Høye bensin- og dieselpriser tilsier også at bevilgningen
til belønningsordningen økes. På denne bakgrunn foreslår disse
medlemmer å øke bevilgningen til belønningsordningen med
100 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 60 | Særskilt tilskudd
til kollektivtransport, kan overføres,
forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 233 800 000
til kr 333 800 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre vil peke på hvordan Oslo som by og fylke har
hatt fordeler av å administrere kollektivmidlene samlet. Disse
medlemmer har også merket seg at forsøksordningen med at kollektivmidlene
disponeres av storbyene skal avvikles. I Bergen og Trondheim ble
ordningen avviklet ved årsskiftet. Disse medlemmer mener
ordningen har vært en suksess. Ordningen gir bedre ressursutnyttelse
og dermed et bedre kollektivtilbud til brukerne og gir dermed gevinster
for miljøet. Disse medlemmer ønsker å gjøre forsøksordningen
til en permanent ordning, hvor storbykommunene selv disponerer kollektivmidlene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak om å gjøre
forsøksordningen med å overføre kollektivmidlene direkte til storbyene,
til en permanent ordning."
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener
belønningsordningen for kollektivtransport er et viktig statlig
virkemiddel for å øke kollektivtransportens del av trafikken i byene,
og på den måten redusere de negative effektene fra biltrafikken.
Dette medlem viser til at Regjeringen
har utvidet ordningen med tre nye byområder, Drammen, Skien/Porsgrunn
og Fredrikstad/Sarpsborg uten at bevilgningene økes forholdsmessig.
Komiteens medlem fra Venstre vil
også vise til Venstres alternative statsbudsjett for 2008, hvor
Venstre foreslo å øke bevilgningene til belønningsordningen med
160 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre er bekymret for kollektivtrafikkens konkurranseevne
som følge av høyere priser på diesel. Mange kollektivselskaper har
varslet takstøkninger som følge av dette. Disse medlemmer ønsker
å styrke kollektivtrafikkens konkurranseevne i forhold til personbiltrafikken, og
vil på denne bakgrunn foreslå en egen kompensasjonsordning til kollektivselskaper
for økte drivstoffutgifter over Samferdselsdepartementets budsjett.
Disse medlemmer ser det som positivt
at regjeringspartiene prioriterer å rette opp noe av Regjeringens
manglende vilje til nødvendig kollektivtrafikksatsing i Revidert
nasjonalbudsjett gjennom 100 mill. kroner til fylkeskommunene bl.a.
til en slik kompensasjon for økte drivstoffpriser, men viser til
at regjeringspartiene i utgangspunktet forskutterer eller binder opp
bruk av frie midler som fylkeskommunene er lovet fra neste år, slik
at dette ikke blir en reell eller varig satsing. Disse medlemmer mener det
er langt mer målrettet å opprette en egen post over Samferdselsdepartementets
budsjett som ikke begrenser en slik kompensasjonsordning til den
del av kollektivtransporten som fylkeskommunen har ansvaret for.
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 61 | (NY) Kompensasjonsordning kollektivtransport,
bevilges med | 25 000 000" |
Komiteens medlem fra Venstre fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 61 | (NY) Kompensasjonsordning kollektivtransport,
bevilges med | 100 000 000" |
Det har forekommet store driftsavvik med mange
toginnstillinger på Oslo S, hovedsakelig på grunn av tekniske feil
i Oslo-tunnelen og tilgrensende signalanlegg. Etter initiativ fra
Samferdselsdepartementet er det nedsatt en prosjektgruppe som har
fått i oppdrag å kartlegge og legge fram konkrete forslag til forbedringstiltak.
Gruppen blir ledet av Jernbaneverket og med deltagelse av de største
togoperatørene som sammen skal utarbeide planer for hvordan nødvendige
fornyelsesarbeider kan gjennomføres uten å skape for store problemer for
togtrafikken i området. Det er så langt identifisert 37 strakstiltak
innenfor vedlikehold/fornyelse av eksisterende anlegg. Tiltakene
er kostnadsregnet til om lag 100 mill. kroner.
De største strakstiltakene omfatter ballastrensking
og -utskifting, revisjon av kontaktledningsanlegg, forbedringer
av kundeinformasjon ved trafikkavvik samt en rekke mindre tiltak
for forsert vedlikehold og fornyelse av spor, signalanlegg, tekniske
rom og grundig tilstandsvurdering av eksisterende anlegg. Tiltakene
er en forsering av planlagte vedlikeholdstiltak som inngår i Jernbaneverkets
planer om opprusting og rehabilitering av anleggene i tilknytning
til Oslo S og Oslotunnelen i perioden 2009–2011.
Bevilgningen foreslås økt med 100 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemen frå Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at jernbanen i Oslo-området er navet i landets jernbaneinfrastruktur.
Forsinkelser i Oslo-området får konsekvenser for trafikkavviklingen
i hele landet. Dette medlem synes det er positivt
at Regjeringen har bevilget mer penger til drift og vedlikehold
på jernbanenettet i Oslo-området i sitt forslag. Dette medlem vil
vise til Dokument nr.8:65 (2007–2008), Innst. S. nr. 194 (2007–2008)
om en handlingsplan for en mer moderne og velholdt jernbane i Oslo-området, og
høring som ble avholdt i saken. Dette medlem viser
at jernbaneverket anslo at den totale rammen for nødvendig vedlikehold
er anslått å være langt større enn Regjeringens forslag. På denne
bakgrunn foreslår dette medlem å bevilge 50 mill.
kroner til forsert vedlikehold på jernbanenettet i Oslo-området.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket: | |
| 23 | Drift og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 30,
forhøyes med | 150 000 000 |
| | fra kr 3 389 600 000
til kr 3 539 600 000" | |
Jernbaneverket inngikk i mars 2008 en avtale med
LKAB/Malmtrafikk AS om anleggsbidrag til oppgradering av strømforsyningen
på Ofotbanen. Avtalen er en oppfølging av tidligere avtale om anleggsbidrag
til oppgradering av Ofotbanen til 30-tonns aksellast, særlig ut
fra hensynet til malmtrafikken på banen, jf. St.prp. nr. 1 (1999–2000).
Avtalen har en ramme på 39,7 mill. 2007-kroner, hvorav 23,8 mill.
kroner er avtalt innbetalt fra LKAB/Malmtransport AS i 2008.
Bevilgningen foreslås økt med 23,8 mill. kroner, jf.
merinntekter under kap. 4350 Jernbaneverket, post 37 Anleggsbidrag.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre og Venstre,
sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at investeringer i linjen bør foretas med vekt på strekninger
hvor jernbanetilbudet representerer et samfunnsøkonomisk lønnsomt
alternativ til andre transportmidler. Disse medlemmer prioriterer
derfor persontransport i tett befolkede områder og godstransport
over lange strekninger.
Disse medlemmer viser til at
kapasiteten for fremføring av gods på bane er for liten målt mot transportbrukernes
behov, og at dette forholdet er ytterligere forverret i løpet av
fjoråret. Disse medlemmer påpeker at dette utgjør
et vesentlig hinder for å få mer gods over fra vei til bane, og at
forholdet både øker behovet for veitransport, og forhindrer effektiv
logistikk for næringslivet. Jernbaneverket har dokumenterte behov
for flere lengre krysningsspor dersom godskapasiteten skal økes. Disse
medlemmer ser det derfor som avgjørende at det bevilges
midler til slike spor på hver av strekningene fra Oslo mot Stavanger,
Bergen og Trondheim i 2008, i tillegg til for Østfoldbanen.
Videre foreligger det dokumentasjon på behov for
mer midler enn Regjeringen stiller til disposisjon for å stabilisere
driften og modernisere Jernbaneverkets anlegg i det sentrale østlandsområdet. Disse
medlemmer foreslår å øke bevilgningen til tiltak på infrastrukturen, herunder
videreføring av arbeidet med dobbeltspor mellom Oslo og Ski, med
150 mill. kroner i 2008.
På samme måte som for veisektoren lider jernbanenettet
under manglende investeringer i en modernisering som kunne gjort
tilbudet langt mer attraktivt gjennom økt frekvens og økt hastighet. Disse
medlemmer viser til momentene anført for vei under kap.
1320 post 30, og foreslår at det tilsvarende bevilges midler til
finanskostnadene som påløper ved å stille til disposisjon for investeringer
i linjen 1 mrd. kroner mer i 2008. Dette utgjør 25 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 175 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 198,8 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket | |
| 30 | Investeringer
i linjen, kan overføres, kan nyttes under post
23, forhøyes med | 198 800 000 |
| | fra kr 2 349 100 000
til kr 2 547 900 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre mener et velfungerende jernbanenett er en forutsetning
for å legge til rette for en overgang til miljø- og klimavennlig
transport. Spesielt i hovedstadsområdet er det avgjørende at man
styrker jernbanens infrastruktur. Disse medlemmer er
derfor tilfreds med at vedlikeholdsutfordringene i Oslotunnelen
nå taes tak i, men vil understreke at det er nødvendig med en utbygging
og opprustning av hele Intercity-triangelet Lillehammer–Skien–Halden
for å få en jernbane i Norge som har kapasitet til å håndtere person-
og godstransport.
Disse medlemmer viser til at
det de siste årene har vært en formidabel vekst i godstransport
på jernbane. Dessverre har ikke jernbanenettet kapasitet til å frakte
så mye gods som det etterspørres av transportørene, blant annet
på grunn av for få krysningsspor og manglende terminalkapasitet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre nylig har fremmet et representantforslag om en egen
handlingsplan for utbygging av krysningsspor og andre kapasitetsforbedrende
tiltak. Disse medlemmer foreslår derfor å bevilge
50 mill. kroner til nye krysningsspor for å bedre kapasiteten for
miljøvennlig godstransport på tog.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket | |
| 30 | Investeringer
i linjen, kan overføres, kan nyttes under post 23, forhøyes med
| 73 800 000 |
| | fra kr 2 349 100 000 til kr
2 422 900 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at økt vedlikehold og kapasitetsforbedrende
tiltak i jernbanenettet er en forutsetning for å kunne få til en
ønsket, miljøvennlig overgang fra transport på veg til transport
på bane. Dette vil kreve betydelige satsinger i årene fremover. Dette
medlem foreslår i denne omgang en økning med 25 mill. kroner
i Revidert nasjonalbudsjett for 2008 til dette formål, og vil komme
tilbake til sterkere satsinger i senere års statsbudsjetter.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket | |
| 30 | Investeringer
i linjen, kan overføres, kan nyttes under post
23, forhøyes med | 48 800 000 |
| | fra kr 2 349 100 000
til kr 2 397 900 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre vil
legge vekt på økt satsing og utbygging av jernbanen som et viktig
tiltak for å redusere veitrafikken og for å redusere utslippene
av klimagasser og lokal forurensing. Dette medlem vil
vise til at det er stor vilje i befolkningen til en mer miljøvennlig adferd,
men at potensialet ikke realiseres ettersom tilbudet til mange er
for dårlig. Dette medlem vil særlig peke på behovet
for økt kapasitet for persontrafikken på Kongsvingerbanen, Gjøvikbanen
og Spikkestadbanen samt behovet for økt kapasitet for godstrafikk
på Bergensbanen. Dette medlem vil på denne bakgrunn foreslå
å bevilge 78 mill. kroner til kapasitetsøkende tiltak på nevnte
baner og 10 mill. kroner til tiltak på Ski stasjon.
Dette medlem mener at staten
ved Regjeringen og Jernbaneverket har et hovedansvar for å gjøre
en teknisk sammenkopling av bybane og jernbane mulig. Dette
medlem peker på at flere byer er i oppstartsfase/planfase
for bygging av skinnebaserte kollektivtiltak, og understreker at
utbygging av skinnebaserte kollektivløsninger i og nær de største
byene bør samordnes med Jernbaneverket for å sikre god prosjekt-
og kostnadsstyring. Dette medlem vil også vise til
at Rogaland fylkeskommune har søkt staten om tilskudd til 12 mill.
kroner til planlegging av en bybane, utover de 20 mill. kroner man
vil bidra med lokalt. Dette medlem vil foreslå å
gi tilskudd til planlegging og prosjektering av bybanen på Nord-Jæren
med ramme på 12 mill.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket | |
| 30 | Investeringer
i linjen, kan overføres, kan nyttes under post
23, forhøyes med | 123 800 000 |
| | fra kr 2 349 100 000
til kr 2 472 900 000" | |
Det foreslås å øke bevilge 23,8 mill. kroner
under kap. 4350, post 37 Anleggsbidrag, jf. omtale under kap. 1350
Jernbaneverket, post 30 Investeringer i linjen.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Samferdselsdepartementet avsluttet forhandlingene
med NSB AS om en kjøpsavtale for 2008 i april d.å. På grunn av den
anstrengte personellsituasjonen, som særlig gjelder mangel på lokomotivførere,
er ikke NSB i stand til å kunne øke ruteproduksjonen for lokaltrafikk
Oslo og Intercity-trafikk i henhold til den produksjonsøkningen
som ble avtalt mellom NSB og Samferdselsdepartementet i trafikkavtalen
for perioden 2007–2010, og som forutsatt innenfor vedtatt bevilgning
for 2008. Det legges nå opp til at NSB først vil starte en opptrapping
av ruteproduksjonen i desember 2008. Samferdselsdepartementet har
derfor funnet det hensiktsmessig å inngå en avtale for 2008 som
NSB har personellressurser til å etterleve.
Bevilgningen foreslås redusert med 60 mill.
kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at en reduksjon på 60 mill. kroner foreslås fordi avtalepartner
NSB i sin monopolsituasjon ikke har levert ihht. de forventninger
avtalen legger til grunn. Disse medlemmer påpeker
at situasjonen ytterligere understreker det kunstige i å opprettholde
en monopolsituasjon på persontransport med tog i Norge, og forventer
at Regjeringen kommer tilbake til hvordan kvaliteten i togtilbudet
kan forbedres ved de samme mekanismer som tas som en selvfølge på
andre transportområder.
Disse medlemmer peker på at å
trekke tilbake 60 mill. kroner fra et statlig transportmonopol ikke
løser problemene, men ser at det sammen med Regjeringens forslag
om å inndra ytterligere midler fra NSB gjennom økt utbytte, finansierer
forslaget om en tilsynelatende påplussing av midlene til jernbanetransport
når Oslotunnelen gis midler.
Da disse medlemmer er kjent med
at problemer knyttet til infrastrukturen er medvirkende til vanskelighetene
i NSB og til betydelige kostnader for å kompensere reisende for
ulemper, foreslås det at det ikke dras inn midler fra post 70, men
at midlene kompenserer NSB for styrket kundeservice.
Disse medlemmer går imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at begrunnelsen for den reduserte bevilgningen er mangel på
personell og særlig lokomotivførere. Dette medlem betviler
ikke at denne situasjonen er reell. Dette medlem er
imidlertid skuffet over at Regjeringen samtidig velger å ta ut økt
utbytte fra NSB AS. Dette er midler NSB selv sier de blant annet
ønsker å benytte til utdanning av kvalifisert personell. Dette
medlem mener dette vil svekke NSB på området når det er
tvert imot er behov for økt innsats. Dette medlem vil
vise til Venstres merknader og forslag om å ikke øke utbyttet fra
NSB AS i forbindelse med kap. 5611 post 85.
Post- og teletilsynet inngår beredskapsavtaler med
flere tilbydere av elektronisk kommunikasjonsnett og -tjenester.
Pålagte anskaffelser av beredskapsmateriell kan ta lenger tid enn
planlagt, noe som medfører at betaling ikke alltid kan foretas i
budsjettåret. For å skape forutsigbarhet og sikkerhet for at tilbyderne
får betalt i henhold til inngåtte avtaler, foreslås det at kap.
1380 Post- og teletilsynet, post 70 Tilskudd til telesikkerhet og
-beredskap får tilføyd stikkordet "kan overføres", jf. forslag til
romertallsvedtak.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa, jf. forslag til vedtak XII. 2 under
Kapittel 21 Tilråding frå komiteen.
I saldert budsjett 2008 er det budsjettert med
et utbytte fra NSB AS på 349 mill. kroner. Endelig årsresultat for
konsernet i 2007 ble på 536,412 mill. kroner. Med gjeldende utbyttepolitikk
gir dette et utbytte på 402 mill. kroner.
Utbytte fra NSB AS foreslås økt med 53 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre og Venstre, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2007–2008) Innstilling
fra transport- og kommunikasjonskomiteen om bevilgninger på statsbudsjettet
for 2008.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine forslag om økt utbytte i sitt alternative budsjett for
2008 og følger opp dette i Revidert budsjett 2008.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5611 | | Aksjer i NSB AS | |
| 85 | Utbytte, forhøyes
med | 80 000 000 |
| | fra kr 349 000 000
til kr 429 000 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre har
merket seg at styret i NSB har uttrykt misnøye med at selskapet
må betale flere hundre mill. kroner i utbytte til statskassen i
en tid der NSB har behov for å bruke mer penger på å modernisere
utstyr og øke kompetansen hos egen arbeidskraft. Dette medlem registrerer
at Regjeringen foreslår å øke et allerede rekordstort utbytte fra NSB
med ytterligere 53 mill. kroner i Revidert nasjonalbudsjett for
2008.
Dette medlem støtter ikke en
slik prioritering og vil derfor ikke øke utbyttet fra NSB ytterligere. Dette
medlem går imot Regjeringens forslag.
I saldert budsjett 2008 er det budsjettert med
et utbytte fra Posten Norge AS på 506 mill. kroner. Endelig årsresultat
for konsernet i 2007 ble på 796 mill. kroner, hvorav 612 mill. kroner
er gevinst ved salg av brevterminalen i Oslo. Med gjeldende utbyttepolitikk
gir dette et utbytte på 597 mill. kroner.
Utbytte fra Posten Norge AS foreslås økt med
91 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2007–2008) Innstilling
fra transport- og kommunikasjonskomiteen om bevilgninger på statsbudsjettet
for 2008.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine forslag om økt utbytte i sitt alternative budsjett for
2008 og følger opp dette i Revidert budsjett 2008.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5618 | | Aksjer i Posten
Norge AS | |
| 85 | Utbytte, forhøyes
med | 250 000 000 |
| | fra kr 506 000 000
til kr 756 000 000" | |
I saldert budsjett 2008 er det budsjettert med
et utbytte fra Avinor AS på 398 mill. kroner. Endelig årsresultat
for konsernet i 2007 ble på 645 mill. kroner. Med gjeldende utbyttepolitikk
gir dette et utbytte på 397 mill. kroner.
Utbytte fra Avinor AS foreslås redusert med
1 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre og Kristeleg Folkeparti, sluttar
seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2007–2008) Innstilling
fra transport- og kommunikasjonskomiteen om bevilgninger på statsbudsjettet
for 2008.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine forslag om økt utbytte i sitt alternative budsjett for
2008 og følger opp dette i revidert budsjett 2008.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5622 | | Aksjer i Avinor
AS | |
| 85 | Utbytte, forhøyes
med | 54 000 000 |
| | fra kr 398 000 000
til kr 452 000 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til forslag fra dette medlem i
statsbudsjettet 2008 om at utbytteprosenten i Avinor burde være
75 pst. Dette medlem vil gjenta dette forslaget,
og foreslår derfor å øke inntektsanslaget under kap. 5622 post 85
med 83,2 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5622 | | Aksjer i Avinor
AS | |
| 85 | Utbytte, forhøyes
med | 82 200 000 |
| | fra kr 398 000 000
til kr 480 200 000" | |
Prosjektet er bl.a. omtalt i St.prp. nr. 33
(2004–2006) og St.prp. nr. 1 (2007–2008), side 70.
I prosjektet inngår bygging av sju tunneler
med en samlet lengde på nærmere 6 km. Etter at kontrakten med OPS-selskapet
ble inngått i juni 2006, er det vedtatt flere nye og strengere krav
til standarden på tunneler. De nye kravene medfører at det må gjennomføres
tilleggsarbeid i tunnelene på E18 mellom Grimstad og Kristiansand. Kostnadene
ved arbeidene er beregnet til om lag 38 mill. kroner.
Det er inngått avtale med OPS-selskapet om at vederlag
for tilleggsarbeidene skal utbetales som engangsbeløp i 2008 og
2009. Disse tilleggsarbeidene inngår ikke i budsjettet for 2008.
Hele bevilgningen på post 29 ble ikke benyttet i 2007. Den ubrukte
bevilgningen er overført til 2008. Samferdselsdepartementet går
inn for at av det overførte beløpet blir 21,4 mill. kroner brukt
til å dekke deler av kostnadene. Resten av kostnadene må finansieres
gjennom bevilgninger i 2009.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Saken er senest omtalt i St.prp. nr. 45 (2007–2008)
Om nokre saker som gjeld veg og jernbane der status for arbeidet
og opplegg for sluttføring ble skissert. Det ble videre opplyst
at departementet ville komme tilbake til finansieringen av tiltakene
i 2008 i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett.
Som omtalt i St.prp. nr. 45 (2007–2008) er frihøyden
i Haukeli-, Røldals- og Seljestadtunnelen økt til 4,2 meter, men
det gjenstår fremdeles å montere og brannsikre PE-skum i deler av
Haukeli- og Røldalstunnelen. Videre står det igjen å brannsikre
noe PE-skum i Seljestadtunnelen. I tillegg er det forutsatt at installasjonene
for styring og overvåking av Haukeli- og Røldalstunnelen skal skiftes
ut. Det er lagt opp til å fullføre gjenstående arbeid i Haukeli-, Røldals-
og Seljestadtunnelen i 2008. Sammen med kostnadsøkningen på alt
utført arbeid, medfører dette at det er behov for midler utover
bevilgningen til prosjektet i 2008. Merbehovet er nå vurdert til
om lag 70 mill. kroner. Dette blir finansiert gjennom omdisponeringer
innenfor tildelt ramme på kap. 1320 Statens vegvesen, post 30 Riksveginvesteringer
i 2008.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Saken er tidligere omtalt i bl.a. St.meld. nr.
24 (2003–2004), St.prp. nr. 61 (2006–2007) og St.prp. nr. 1 (2007–2008).
Gjennom behandlingen av St.prp. nr. 61 (2006–2007)
sluttet Stortinget seg til delvis bompengefinansiert utbygging av
prosjektene rv 80 Røvika–Strømsnes i Bodø og Fauske kommuner og rv 17
Tverlandet–Godøystraumen i Bodø kommune, jf. Innst. S. nr. 244 (2006–2007).
I tillegg inngår to mindre tiltak på rv 80. De samlede kostnadene
for tiltakene på rv 80 var beregnet til 346 mill. kroner, omregnet
til 2008–prisnivå.
I St.prp. nr. 61 (2006–2007) var det lagt opp
til at rv 80 mellom Røvika og Strømsnes skulle bygges med 8,5 m
vegbredde. Dette var i samsvar med Statens vegvesens vegnormaler
for utbygging av stamveger på det tidspunktet. Vegnormalene er senere
revidert. Ut fra de reviderte vegnormalene tilrår Statens vegvesen
at rv 80 blir bygd med 10 m vegbredde. Dette vil føre til en kostnadsøkning
på om lag 30 mill. 2008-kroner.
Etter ulykken i Hanekleivtunnelen på E18 i Vestfold
25. desember 2007 har Statens vegvesen vedtatt nye og strengere
krav til standarden i tunneler. For tunnelen på rv 80 ved Strømsnes har
dette bl.a. ført til at volumet på inspeksjonsrommet bak vann- og
frostsikringskonstruksjonen er økt. Det er også innført krav til
stopptid undervegs i arbeidet for registrering av fjellkvalitet
og vurdering av sikringsbehov. Videre vil kostnadene øke som følge
av skjerpede krav til sikringsmetoder og sikringsomfang. Kostnadsøkningen
på grunn av de nye kravene er beregnet til om lag 10 mill. 2008-kroner.
I tillegg er det lagt til grunn en kostnadsøkning på
om lag 25 mill. 2008-kroner som følge av endringer i markedssituasjonen
etter at opprinnelig kostnadsoverslag ble utarbeidet i 2006. Videre
er overslaget økt med om lag 10 mill. 2008-kroner hovedsakelig på
grunn av vanskeligere grunnforhold for vegen i dagen enn opprinnelig
forutsatt.
Etter dette har kostnadsoverslaget for prosjektet rv 80
Røvika–Strømsnes økt med til sammen 75 mill. 2008-kroner sammenliknet
med overslaget i St.prp. nr. 61 (2006–2007).
Vegpakke Salten fase 1 omfatter også to mindre prosjekter
på rv 80, oppgradering ved Mjøneskleiva i Bodø kommune og bygging
av gang- og sykkelveg på strekningen Stranda–Klungset i Fauske kommune.
Det er ventet en kostnadsøkning på til sammen 10 mill. 2008-kroner
for disse to prosjektene sammenliknet med overslagene i St.prp.
nr. 61 (2006–2007). Det vises til proposisjonen for nærmere omtale.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Gjennom behandlingen av St.prp. nr. 40 (2007–2008)
sluttet Stortinget seg til at det blir gitt tillatelse til å kreve
inn bompenger til delvis bompengefinansiering av Oslopakke 3 trinn
1, jf. Innst. S. nr. 170 (2007–2008).
På grunnlag av arbeidet med å implementere den nye
betalingsordningen legger Statens vegvesen til grunn at nytt takstsystem
i eksisterende bompengering blir innført 1. juli 2008. Videre blir
det lagt til grunn at innkrevingen i det nye betalingssnittet i
Bærum kan starte 1. oktober 2008. Med disse forutsetningene er merinntektene
fra Oslopakke 3 i 2008 beregnet til om lag 310 mill. kroner. Dette
medfører at det vil være om lag 160 mill. kroner til disposisjon
til tiltak innenfor Oslopakke 3 etter at om lag 150 mill. kroner
til ombygging av eksisterende bomstasjoner og etablering av det
nye betalingssnittet i Bærum er trukket fra. Overslaget er følgelig
noe lavere enn det som ble presentert i St.prp. nr. 40 (2007–2008).
Basert på innspill fra Oslo kommune og Akershus
fylkeskommune, foreslår Statens vegvesen følgende fordeling av merinntektene
i 2008:
Tabell 3.3 Fordeling av merinntekter
| Mill.
2008-kroner |
Drift av kollektivtransport | 85 |
Reinvesteringer
i infrastruktur for T-banen i Oslo | 60 |
Planlegging | 15 |
Ombygging og etablering av
bomstasjoner | 150 |
Sum | 310 |
Forslaget innebærer at om lag 85 mill. kroner
av merinntektene blir overført til Ruter AS for å styrke kollektivtilbudet
i Oslo og Akershus. Videre er det foreslått om lag 60 mill. kroner
til reinvesteringer i infrastruktur for T-banen i Oslo. Det blir
også foreslått om lag 15 mill. kroner til planlegging av prosjekter
i Oslopakke 3.
Statens vegvesen har i møte med Oslo kommune og
Akershus fylkeskommune lagt fram forslaget til fordeling av de forutsatte
merinntektene på 160 mill. kroner i 2008. Det har ikke vært tid
til å gjennomføre prosesser fram til lokalpolitiske vedtak, men
i møtene har representantene fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune gitt
uttrykk for at de er enige i den foreslåtte fordelingen av merinntektene.
Midlene som blir overført til Ruter AS, er forutsatt
disponert i tråd med de planene som Oslo kommune og Akershus fylkeskommune
orienterte Statens vegvesen om høsten 2007, og i tråd med forutsetningene
i Oslopakke 3, jf St.prp. nr. 40 (2007–2008). I hovedsak vil midlene
i 2008 bli brukt til å øke tilbudet på T-banen i Oslo og til å øke
busstilbudet i Akershus og mellom Oslo og Akershus. Lokale myndigheter
vil avklare den endelige prioriteringen.
Oslo kommune ønsker å bruke deler av bompengeinntektene
fra Oslopakke 3 til å øke tilbudet på Grorudbanen og Furusetbanen,
noe som vil kreve kjøp av nye T-banevogner. Det er ikke behov for
midler til dette i 2008, men det er forutsatt at 45 nye T-banevogner
skal bestilles i løpet av 2008. Kapitalkostnader til T-banevogner
og netto driftskostnader for planlagt dobling av tilbudet på Grorudbanen
og Furusetbanen er beregnet til om lag 135 mill. kroner pr. år fra 2010.
Samferdselsdepartementet er positiv til at disse kostnadene kan
finansieres med bompenger fra Oslopakke 3. Departementet vil komme
tilbake til dette i forbindelse med trinn 2 og de årlige budsjettene.
Som det går fram av St.prp. nr. 40 (2007–2008), er
det planlagt byggestart på den videre utbyggingen av Kolsåsbanen
fra Åsjordet sommeren 2008. Reguleringsplanene for strekningen fra Åsjordet
til Jar er forutsatt godkjent av Oslo og Bærum kommuner i løpet
av juni 2008. Arbeidene i 2008 blir finansiert innenfor tidligere tildelte
rammer til Oslo og Akershus.
Av Ot.prp. nr. 15 (2007–2008) går det fram at det
er en forutsetning for endringen i vegloven at bruk av bompenger
til drift av kollektivtransport skal være et supplement til den
ordinære innsatsen over offentlige budsjett. I aksjonæravtalen for
Ruter AS heter det at Oslo og Akershus "forplikter seg til å opprettholde
realverdien pr 2007 av sitt årlige tilskudd for hvert av de enkelte årene
2008–2011 for å sikre økonomisk stabilitet i oppstartfasen". Etter
Samferdselsdepartementets syn sikrer aksjonæravtalen denne forutsetningen
for perioden 2008–2011. Departementet forutsetter at Oslo kommune
og Akershus fylkeskommune viderefører denne forpliktelsen også etter
2011.
Departementet viser til at Stortinget ved sin
behandling av Oslopakke 3 trinn 1 har lagt til grunn at det i det
lokale forslaget til Oslopakke 3 ligger en betydelig innsats når
det gjelder drift, vedlikehold og løpende investeringer i kollektivtrafikken.
Stortinget har forutsatt at disse tiltakene for å styrke kollektivtrafikken
minst skal ligge på et slikt nivå i årene framover.
Som det går fram av St.prp. nr. 40 (2007–2008), vil
Samferdselsdepartementet komme tilbake til opplegget for organisering,
styring og forvaltning av Oslopakke 3 ved framlegget av trinn 2. For
trinn 1 blir det lagt opp til at planene for bruk av statlige midler
og bompenger, inkl. bruken av bompenger til driftstiltak for kollektivtransporten,
blir lagt fram for Stortinget gjennom de årlige budsjettproposisjonene.
Forslag til prioriteringer skal bygge på lokalpolitiske vedtak.
Videre forutsetter Samferdselsdepartementet at det blir lagt opp
til en årlig rapportering om bruken av tildelte midler.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag vedr. Oslopakke 3 i behandlingen av
St.prp. nr. 40 (2007–2008).
Det pågår et arbeid med nye retningslinjer for innløsning
av boliger i forbindelse med vegutbygging. Disse skulle vært lagt
fram for Stortinget våren 2008. Saken viser seg imidlertid å være
mer kompleks enn tidligere antatt, og reiser spørsmål både av juridisk
og økonomisk karakter. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake
til saken i forbindelse med statsbudsjettet for 2009.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil vise til at beboerne
i Spikkestadbakkene i Røyken har ventet i snart 8 år på innløsning
av sine boligeiendommer i påvente av en avklaring av trase for rv 23
mellom Dagslet i Røyken og Lier. Dette er et grovt overtramp fra
statens side, og har skapt store påkjenninger og uvisshet for beboerne. Staten
må legge til rette for innløsing av de 11 båndlagte boligene i området
snarest. Statens vegvesen har utarbeidet retningslinjer for innløsning
av eiendommer, disse ble oversendt Samferdselsdepartement i februar,
siden har intet skjedd, en avklaring må komme snarest slik at beboerne
i Røyken, og i andre deler av landet hvor eiendom båndlegges kan
få et raskt oppgjør og forutsigbarhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under 14.3.2, Kap. 1320 post 30 om situasjonen
for beboere som får eiendom båndlagt av hensyn til samferdselsprosjekter,
og videre til at Fremskrittspartiets foreslår bevilget 50 mill.
kroner i 2008 for å sikre midler til innløsning overfor eiere som
må avstå eiendom av hensyn til samferdselsbehov. Det vises også
til Representantforslag nr. 82 (2007–2008), Dokument nr. 8:82 (2007–2008)
fra Fremskrittspartiet om at båndlegging av eiendom i forbindelse
med samferdselsprosjekter automatisk følges opp med tilbud om innløsning; dette
forslaget fikk bare Fremskrittspartiets tilslutning.
Samferdselsdepartementet inngikk i desember 2004
en avtale om kjøp av transporttjenester på strekningen Bergen–Kirkenes
for perioden 2005–2012 med de to selskapene OVDS og TFDS – nå Hurtigruten
ASA, etter at denne tjenesten var lyst ut på anbud. Denne avtalen
åpner bl.a. for en reforhandling av avtalen som følge av endringer
i rammebetingelser etter at avtalen ble inngått mellom partene.
Forberedelsene av forhandlingene i form av avklaring av rettslige
spørsmål, samt virkningene av endringene for avtalen har vært krevende
og tatt tid både for departementet og selskapet. Det ventes at disse
forhandlingene kan komme i gang i løpet av kort tid. Samferdselsdepartementet
vil komme tilbake til Stortinget med denne saken etter at forhandlingsresultatet
mellom partene foreligger.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at formålet med statens kjøp av sjøtransporttjenestene
er å sikre et daglig og helårig seilingsmønster for Hurtigruta mellom Bergen
og Kirkenes. Dette medlem vil understreke Hurtigrutas
betydning for gods- og persontransport, i tillegg til betydningen
den har for både lokalsamfunn langs kysten og for turisme. Dette
medlem imøteser en realistisk avtale som sikrer at Hurtigruta
kan seile trygt fram til 2012.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener samferdselssektoren lider
under manglende ressurser og uforutsigbare rammevilkår. Resultatet
er dårlige veier, sviktende kollektivtilbud og påbegynte utbygginger
som ikke blir fullført. Disse medlemmer mener det
trengs nye grep for å nå målet om et effektivt, tilgjengelig, sikkert
og miljøvennlig transportsystem.
Disse medlemmer mener det er
behov for et mer langsiktig og forutsigbart finansieringssystem.
I dag er både investering og vedlikehold prisgitt prioriteringene
i de årlige statsbudsjettene. Det gir dårlig forutsigbarhet for
prosjekt som går over lang tid. Avbrudd i utbygginger som følge
av omprioriteringer på de årlige statsbudsjett, er lite effektivt
og irriterende for folk som rammes.
Disse medlemmer vil legge til
rette for nye finansieringsmuligheter slik at større prosjekter både
på vei og bane kan gjennomføres sammenhengende.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener transportetatene må gis større handlefrihet
til å løse sine oppgaver, og at det må etableres en ordning der
staten stiller lånemidler til disposisjon for samferdselsprosjekter. Betjeningen
av lånene må skje i form av bevilgninger over statsbudsjettet, og
gjennom andre finansieringsformer.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem egen
sak der omorganisering av Jernbaneverket, Statens vegvesen og Kystverket
til statsforetak vurderes."
"Stortinget ber Regjeringen utrede modell for statlig
låneordning for samferdselsformål, og legge dette frem for Stortinget
i forbindelse med Nasjonal transportplan 2010–2019."
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en vurdering av hvordan nye, større investeringsprosjekter kan
prosjektfinansieres for å sikre rasjonell og sammenhengende utbygging
av prosjektene."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre registrerer at Regjeringen
har lagt opp til at Hurtigrutemuseet på Stokmarknes kun skal være
et lokalt ansvar, og at prosjektet i stor grad er bestemmes av lokal og
regional finansieringsvilje. Disse medlemmer peker
på at Hurtigrutemuseet er et viktig lokalt og nasjonalt kulturbygg
og kulturhistorisk museum. Disse medlemmer forutsetter
at staten er med på et spleiselag med lokale og regionale myndigheter,
da det er et altfor stort løft for lokale myndigheter å finansiere
Hurtigrutemuseet alene. Disse medlemmer viser til
at regjeringen Bondevik II bevilget 5 mill. kroner i 2005 til strakstiltak
mens en forberedte en fullverdig løsning. Disse medlemmer forutsetter
at Regjeringen tar ansvar for en finansieringsløsning i samarbeid
med kommune og fylke slik at Hurtigrutemuseet får sin rehabilitering
og utbygging til et fullverdig kulturhistorisk museum, slik regjeringen
Bondevik II la opp til.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument nr. 8:27 (2007–2008), Innst. S. nr. 136 (2007–2008)
Representantforslag fra Fremskrittspartiet om omorganisering av
etaten Jernbaneverket til statlig selskap for å sikre forutsigbar
og langsiktig finansiering til nødvendig opprusting og utbygging
av eksisterende jernbanenett i Norge.
Videre vises det til Dokument nr. 8:22 (2007–2008),
Innst. S. nr. 115 (2007–2008) Representantforslag fra Fremskrittspartiet
om opprettelse av et statlig veiselskap som skal legge forholdene
til rette for hurtig utbygging av et effektivt, sikkert og miljøvennlig
veinett basert på statlig finansiering.
Det vises også tilsvarende til Dokument nr.
8:79 (2007–2008), Innst. S. nr. 243 (2007–2008) Representantforslag
fra Fremskrittspartiet om omorganisering av etaten Kystverket til
statlig selskap.
Disse medlemmer viser til at
forslagene kun fikk Fremskrittspartiets tilslutning.
Disse medlemmer registrerer at
flere partier nå tar opp viktigheten av stabil og avklart finansiering
for samferdselsprosjekter i Norge, og viser til det nylig behandlede
Dokument nr. 8:80 (2007–2008), Innst. S. nr. 244 (2007–2008) Representantforslag
fra Fremskrittspartiet om modernisering av norsk samferdselspolitikk hvor
Fremskrittspartiets merknader bl.a. lyder:
"Det trengs nye finansielle verktøy for å sikre avklart,
langsiktig og forutsigbar finansiering. Forslagsstillerne har lenge
foreslått å opprette et infrastrukturfond der det foreslås å øremerke
årlig avkastning fra 300 mrd. kroner av oljefondet til investering
i veier, jernbane og kollektivnett. Forslagsstillerne har også foreslått
å opprette statlige selskap innenfor veisektoren og jernbane som
kan ta opp statlige lån til nødvendige investeringer. Forslagene
er nylig avvist av alle de øvrige partiene."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker
på at både ulykkesutviklingen i trafikken og erkjennelsen av at
veinettet er arbeidsplassen til tusenvis av arbeidstakere aktualiserer
behovet for å tydeliggjøre veiholders juridiske ansvar i veitrafikkloven
på linje med føreransvaret. Disse medlemmer peker
på at veietaten bygger, vedlikeholder og overvåker sikkerheten på
veiene; både riksveier og fylkesveier, og at det derfor bør tydeliggjøres
et klart juridisk ansvar for ansvarlig etat, Statens vegvesen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innarbeide bestemmelser
om et juridisk ansvar i veitrafikkloven for ulykker som skyldes
veiholder."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker
videre på at registrerte kjøretøyer kontrolleres ved hjelp av periodisk
kjøretøykontroll ("EU-kontroll") som pålegger eier en ekstra utgift
for å sikre at kjøretøy tilfredsstiller krav til driftssikkerhet.
For veiholder gjelder ingen slike krav. Norge har i dag et veinett
inndelt i flere klasser og med svært varierende standard. Det eksisterer
ingen form for godkjenningssystem for veinettet, og det er altså
heller intet juridisk fastlagt ansvar for veiholder dersom feil
og mangler ved veiens beskaffenhet forårsaker ulykker og skader. Disse
medlemmer peker på at årlige statlige utgifter i forbindelser
med trafikkulykker er svært store. En andel av disse ulykkene skyldes
utvilsomt dårlig veistandard. Flere uavhengige tiltak bør settes
inn for å bedre veistandarden.
Disse medlemmer mener det også
bør utredes et system med godkjenning og periodisk kontroll av norske
veier.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om
et system for klassifisering og periodisk godkjenning av veinettet
i Norge."