Statlig medvirkning på 10 mill. kroner til døgnkontinuerlig
overvåking av skredfarlige områder i Storfjorden finansieres over
Kommunal- og regionaldepartementets budsjett i 2008. I den sammenheng
foreslås det å øke kap. 571, post 64 Skjønnstilskudd over Kommunal-
og regionaldepartementets budsjett med 7,5 mill. kroner. For å dekke
inn deler av dette beløpet foreslås det å redusere bevilgningen
over kap. 1400, post 1 Driftsutgifter med 0,5 mill. kroner.
Det foreslås videre å redusere bevilgningen
under denne posten med 1 mill. kroner mot å øke bevilgningen under
kap. 1400, post 71 Internasjonale organisasjoner tilsvarende. Se
nærmere omtale under kap. 1400 post 71.
Samlet foreslås bevilgningen på kap. 1400 post 1
redusert med 1,5 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
I 2008 vil det bli avholdt fire forhandlingsmøter under
FNs klimakonvensjon, som er to mer enn vanlig. Dette er et ledd
i opptrappingen mot forhandlingsmøtet i København i 2009. Geografisk
spredning av møtene og involvering av de afrikanske landene i klimaforhandlingene er
viktig. Norge har invitert Ghana til å være vertskap for et slikt
ekstra forhandlingsmøte. Den praktiske gjennomføringen av selve
møtet vil klimasekretariatet i Bonn stå for.
Det er forventet at 800–1 000 personer kommer til
å delta. De samlede utgiftene er anslått til 30 mill. kroner, hvorav
22 mill. kroner foreslås dekket på MDs budsjett og 8 mill. kroner
over bistandsrammen på Utenriksdepartementets budsjett.
Videre foreslås det å redusere bevilgningen
på kap. 1400 post 21 med 1,3 mill. kroner mot tilsvarende økning
under kap. 1441, post 22 (Ny) Statlig ordning for sletting av klimakvoter
for å synliggjøre etableringskostnadene til kvoteslettingsprosjektet.
Midlene skal benyttes av Statens forurensningstilsyn i forbindelse
med oppstart av en statlig ordning for sletting av klimakvoter. Det
vises til omtale under kap. 1441 post 22.
Samlet foreslås bevilgningen på kap. 1400 post 21
økt med 20,7 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at et klimaforhandlingsmøte med Ghana som vertskap må kunne gjennomføres
til en lavere kostnad for Norges del enn Regjeringen legger opp
til. Etter disse medlemmers mening bør en slik konferanse
kunne gjennomføres på forsvarlig vis med et lavere antall deltakere
og likevel ivareta Norges interesser. Disse medlemmer vil
derfor redusere bevilgningene over Miljøverndepartementets budsjett
til denne konferansen med 11 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 11 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 9,7 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1400 | | Miljøverndepartementet | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, forhøyes
med | 9 700 000 |
| | fra kr 75 457 000
til kr 85 157 000" | |
Under kap. 1400 Miljøverndepartementet foreslås
det opprettet en ny post 22 Driftsutgifter knyttet til lokalt miljøvern
og universell utforming med en bevilgning på 4,5 mill. kroner. Se nærmere
omtale under kap. 1400, post 80 Tilskudd til universell utforming
og tilgjengelighet for alle og post 81 Tilskudd til lokalt miljøvern og
bærekraftig lokalsamfunn.
Det foreslås å knytte stikkordet "kan overføres" til den nye posten.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemen frå Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
Regjeringens intensjon med opprettelsen av denne posten, men ønsker
ikke å svekke post 80 under samme kapittel.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti går inn for å beholde eksisterende tilskuddsordning
for universell utforming under kap. 1400 post 80, og vil disponere
de foreslåtte 2,5 mill. kroner til lokalt miljøvern under post 22 til
lokale friluftsformål under kap. 1427 post 74. Dette medlem går
derfor imot Regjeringens forslag om bevilgning til ny kap. 1400
post 22.
Posten foreslås økt med 1 mill. kroner for å
dekke økningen i kontingenter til konvensjoner og organisasjoner
som har gått over til å budsjettere i euro. Miljøverndepartementet
skal også betale kontingent til en ny konvensjon, Avtale om vern av
albatrosser og petreller. Inndekningen skjer ved en tilsvarende
innsparing under kap. 1400, post 1 Driftsutgifter.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
I løpet av første halvår vil nytt kjemikalieregelverk
(REACH) bli en del av EØS-avtalen, og det er opprettet et nytt særskilt
kjemikaliebyrå (ECHA). Deltakelse i ECHA vil medføre økte økonomiske
forpliktelser for Norge. ECHA skal i utgangspunktet finansieres
av gebyrer knyttet til registrering, vurdering og godkjenning, men vil
i oppstartsfasen være avhengig av bidrag fra EUs budsjett. Gebyrfinansieringen
vil bety relativt lite i 2008 og 2009, men vil få en økende betydning
etter dette. I 2008 er støtten fra EU budsjettert til 62,6 mill.
euro og i 2009 til 66 mill. euro. EØS/EFTA-landene er forpliktet
til å bidra med en fast forholdsmessig andel, og bidragene vil påløpe
fra det året formell tilknytning finner sted.
For Norges del vil de økonomiske forpliktelsene utgjøre
om lag 11,5 mill. kroner i 2008 og om lag 12 mill. kroner i 2009.
Det forventes at behovet for støtte fra EUs budsjett, og dermed
også fra EØS/EFTA-landene, reduseres etter hvert som gebyrfinansieringen
økes.
Norsk støtte til ECHA dekkes over Miljøverndepartementets
budsjett på kap. 1400, post 76 Støtte til nasjonale og internasjonale
miljøtiltak. I saldert budsjett 2008 er det satt av 2,5 mill. kroner
til dette formålet. Det foreslås å øke bevilgningen med 9 mill.
kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Norges løfte om midler til rensing av nikkelverket
på Kola er på til sammen 270 mill. kroner. Første avdrag ble utbetalt
i 2001. Ved en feil har tilsagnsfullmakten blitt redusert mer enn
utestående tilsagn tilsier. I saldert budsjett for 2008 er tilsagnsfullmakten
på 83,9 mill. kroner, mens utestående tilsagn er på 110,2 mill.
kroner. Feilen har oppstått fordi tilsagnsfullmakten har blitt redusert
i tråd med utbetalingsplanen mens de faktiske utbetalingene har
blitt forsinket. Det foreslås derfor å øke tilsagnsfullmakten under kap.
1400 post 78 med 26,3 mill. kroner, fra 83,9 mill. kroner til 110,2
mill. kroner jf. forslag til romertallsvedtak.
I St.prp. nr. 1 (2007–2008) ble det gitt en
orientering om utvikling og status for modernisering av nikkelverkene
på Kola, blant annet om utsettelse av gjennomføringen av prosjektet
til 2010. Prosjektet som er grunnlaget for de avtaler som er inngått
med Norge, går ut på å bygge briketteringsanlegg i Zapolyarny og
ny/modernisert smelteovn med gassrensing og tilhørende svovelsyrefabrikk
i Nikel. I proposisjonen framgår det at briketteringsanlegget i
Zapolyarny er vedtatt bygget, og at konsernet vurderer den framtidige
lokalisering av smelteverket. Aktuelle alternativer er Nikel og
Montsjegorsk lenger sør på Kola-halvøya. I tillegg utredes alternativ
virksomhet i Nikel dersom resultatet av vurderingene skulle bli
at nikkelsmeltingen flyttes til Montsjegorsk. Det framgår også at
flytting av smelteverket til Montsjegorsk fra et miljøsynspunkt
framstår som et godt alternativ som kan oppfylle miljømålene. Etter
Den nordiske investeringsbanks og Miljøverndepartementets vurdering
vil likevel flytting av smelteverket til Montsjegorsk ligge utenfor
avtalens geografiske virkeområde. Den norske økonomiske støtten
er avgrenset til modernisering i Nikel, innenfor den tidsperioden
avtalen gjelder.
Det kan tilføyes at utslippene fra Nikel vil
fortsette til et eventuelt nytt smelteverk er i drift i Montsjegorsk,
og at det foreløpig er uklart hvilke utslipp som vil være knyttet
til eventuell ny aktivitet i Nikel. Miljøverndepartementet har i mange
år finansiert overvåking av luftkvalitet i grenseområdene. Fra i
år utvides overvåkingen med en ny stasjon for måling av svoveldioksid
i Karpdalen. Det er registeret at utslippene av svevestøv med tungmetaller
har økt de siste par årene. Derfor startes målinger av svevestøv
gjennom hele året i Svanvik fra i år. Det skal også utvikles et
program om matsikkerhet og helse blant annet knyttet til funnene
av høye verdier av tungmetaller i bær.
I St.prp. nr. 1 (2007–2008) er det vist til
brev fra Den nordiske investeringsbank datert 4. mai 2007 som uttrykker
at bygging/modernisering av smelteverket i Nikel må starte i første
kvartal 2008, dersom det skal være mulig å gjennomføre moderniseringen
innenfor avtaleperioden.
Ifølge Den nordiske investeringsbank foreligger det
fortsatt ingen formell beslutning i Norilsk Nikel-konsernet om hvilket
alternativ som blir valgt. Mye tyder imidlertid på at tiden nå er
i ferd med å renne ut, uavhengig av hvilket alternativ som blir
valgt. Miljøverndepartementet vil avvente formelle beslutninger
fra Norilsk Nikel og vurderinger fra Den nordiske investeringsbank,
og komme tilbake med en nærmere orientering i budsjettproposisjonen
for 2009.
Komiteen tek omtalen
til orientering og sluttar seg til forslaget frå Regjeringa, jf.
forslag til vedtak V. 3 under Kapittel 21 Tilråding frå komiteen.
Kap. 1400 post 80 ble opprettet for å ivareta
oppfølgingen av St.meld. nr. 40 (2002–2003) Nedbygging av funksjonshemmende
barrierer og Stortingets vedtak om en handlingsplan for økt tilgjenglighet
til transport, bygninger, informasjon og andre viktige samfunnsområder.
Ettersom offentlige instanser har ansvaret for
å gjennomføre enkelte av tiltakene, foreslås det å redusere bevilgningen
under kap. 1400 post 80 med 2 mill. kroner mot tilsvarende økning
under kap. 1400, post 22 (NY) Driftsutgifter knyttet til lokalt
miljøvern og universell utforming, kan overføres.
Stikkordet under posten foreslås endret fra
"kan overføres, kan
nyttes under post 21" til "kan overføres,
kan nyttes under post 22".
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Kristeleg Folkeparti
og Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at oppfølgingen av St.meld. nr. 40 (2002–2003) og etter hvert også
Ot.prp. nr. 44 (2007–2008) om lov om forbud mot diskriminering på
grunn av nedsatt funksjonsevne, er veldig viktig. Disse medlemmer frykter
at en svekkelse av denne posten vil medføre at det til syvende og
sist blir mindre penger til universell utforming. Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre går inn for å beholde eksisterende tilskuddsordning
for universell utforming under kap. 1400 post 80, og går imotRegjeringens
forslag om å redusere bevilgningen her med 2 mill. kroner.
Kap. 1400 post 81 ble opprettet i 2006 med det formål
å styrke miljøkompetansen og oppnå økt gjennomslagskraft for viktige
miljøhensyn innen en rekke politikkområder i kommunene. Det meste
av midlene blir fordelt til Kommunenes Sentralforbund på bakgrunn
av en regjeringsgodkjent samarbeidsavtale.
For å kunne møte kommunenes behov administrativt
og få størst mulig miljøeffekt ut av programmet, er det nødvendig
å styrke den statlige oppfølgingen av programmet. Det foreslås å
redusere bevilgningen under kap. 1400 post 81 med 2,5 mill. kroner
mot tilsvarende utgifter under kap. 1400, post 22 (NY) Driftsutgifter
knyttet til lokalt miljøvern og universell utforming, kan overføres.
Stikkordet under posten foreslås endret fra "kan overføres, kan nyttes under post 21" til
"kan overføres, kan
nyttes under post 22".
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Regjeringen foreslår å øke innsatsen for å redusere
tap av husdyr og tamrein til rovvilt. Satsingen skal blant annet
bestå av økte midler til forebygging av rovviltskader. Regjeringen foreslår
å øke innsatsen på dette feltet med 20 mill. kroner i 2008, fordelt
på 3 mill. kroner til overvåking av rovdyr, 2 mill. kroner til kompensasjon
til jegere og fellingslag etter fellingstillatelser gitt av fylkesmannen
og 15 mill. kroner til forebyggende og konfliktdempende tiltak.
Av økningen på 20 mill. kroner foreslås 3 mill. kroner
under kap. 1410, post 21 Miljøovervåking og miljødata. De vedtatte
bestandsmålene for rovvilt krever en presis forvaltning og et meget høyt
kunnskapsnivå om utbredelse og bestandsstørrelser for rovvilt. Økt
innsats på overvåking vil gi større tillit til datagrunnlaget på tvers
av ulike interessegrupper, og legge grunnlaget for en mer omforent
oppfatning av bestandssituasjonen for rovvilt. Bedre kunnskap vil
i tillegg ha tapsreduserende effekter ved at forebyggende tiltak
kan innrettes mer effektivt.
Den teknologiske utviklingen har åpnet for nye metoder
i overvåkingsarbeidet. Spesielt gjelder dette bruken av DNA-analyser
som gir ny og sikrere kunnskap om bestandsstørrelse, utbredelse
m.m. Økt innsats vil muliggjøre innsamling og analyse av flere prøver
for flere arter, samt metodeutvikling for å bedre utnytte potensialet
i teknikken.
Bevilgningen under kap. 1410 post 21 foreslås økt
med 3 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Direktoratet for naturforvaltning kan fatte
vedtak om skadefelling av rovvilt. Enkelte fellingsforsøk kan være
forbundet med så strenge krav til kompetanse at oppdraget må gis
til Statens naturoppsyn (SNO), som til en viss grad engasjerer lokale
jegere og jaktlag mot godtgjørelse til disse. Regjeringen ønsker
at SNO i større grad skal kunne benytte seg av lokale jegere og
jaktlag til slike situasjoner. Til godtgjøring av lokale jegere
engasjert av SNO foreslås en økning i bevilgningen under kap. 1426
post 1 på 1 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
glade for at Regjeringen etter mange års press fra blant andre Fremskrittspartiets
representanter, har begynt å aktivt benytte og belønne lokale jaktlag. Disse
medlemmer peker på den voksende bjørnebestanden og stadig flere
migrerende bjørner langs svenskegrensen, samt en jervebestand som
allerede ligger på et nivå som er langt over de vedtatte bestandsmål. Disse
medlemmer vil peke på at disse forholdene sannsynliggjør
at behovet for midler til belønning av lokale jaktlag vil være større
enn de Regjeringen legger til grunn og vil øke finansieringen godtgjøring
av lokale jegere med 2 mill. kroner. Disse medlemmer mener
at den samme rovdyrsituasjonen gjør at SNOs opplæringsprogram for
jaktledere, jaktlag og "bjørnehunder" også må styrkes og foreslår
å øke finansieringen av dette arbeidet med 1 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 3 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 4 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1426 | | Statens naturoppsyn | |
| 1 | Driftsutgifter,
forhøyes med | 4 000 000 |
| | fra kr 78 352 000
til kr 82 352 000" | |
"Stortinget ber Regjeringen om å gi fylkesmannen
adgang til å gi jegere i kommunale fellingslag godtgjørelse for
tapt arbeidsfortjeneste ved forsøk på skadefelling av rovvilt som
prøveordning for 2008 og 2009."
I forbindelse med forslaget om bevilgning til utvidet
vern i Trillemark-Rollagsfjell legges det opp til at verneområdet
forvaltes av kommunene med Direktoratet for naturforvaltning (DN)
som klageinstans. Det foreslås at det bevilges 2 mill. kroner til
utarbeidelse av forvaltningsplan, 1 mill. kroner til skjøtsel av
ferdselsveger og seterområder og 1 mill. kroner til finansiering
av en interkommunal stilling til forvaltning av området.
Bevilgningen på kap. 1427 post 21 foreslås økt med
4 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemen frå Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slår fast at vern av Trillemarka-Rollagsfjell naturreservat i Buskerud
skal bygge på en lokal forvaltningsmodell, og vil understreke den
lokale forvaltningsmyndighetens behov for en varig finansieringsordning.
Komiteens medlem fra Senterpartiet anser
det nødvendig å sikre varige, prisjusterte overføringer til de berørte
kommunene for å finansiere den lokale forvalterstillingen av naturreservatet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre vil vise til at bestanden av nordatlantisk villaks
er i løpet av de siste 30 årene redusert med 82 pst. Tall fra Direktoratet for
naturforvaltning viser at fra 1. juni 2007 var 45 av totalt 450
laksebestander i Norge tapt. 81 laksebestander står i fare for å
bli utryddet, mens 13 bestander har fått status som sårbar. Norge
er det land i verden som har flest elver med nordatlantisk villaks
og heriblant flere elver med høyt innslag av spesielt stor fisk. Disse
medlemmer mener Norge har et internasjonalt ansvar for å
bevare den nordatlantiske villaksen, derfor må vi vise vilje og
evne til å handle. Forsuring, vassdragsregulering, parasitten gyrodactylus salaris,
rømt oppdrettsfisk, fortsatt fiske på truede bestander, i tillegg
til generelt overfiske, er hovedårsakene til at nedgangen i antall
villaks er så stor at bestanden står i fare for å bli utryddet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet deler
bekymringen for den norske villaksen. Disse medlemmer er
imidlertid skeptiske til i hvor stor grad det vil la seg gjøre å benytte
10 mill. kroner i økte bevilgninger på en fornuftig måte i inneværende
budsjettår. Disse medlemmer viser for øvrig til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2008 hvor satsingen på bevaringen
av den norske villaksen ble foreslått styrket med totalt 50 mill.
kroner.
Komiteens medlem fra Venstre vil
vise til Dokument nr. 8:104 (2007–2008) representantforslag fra
stortingsrepresentantene Leif Helge Kongshaug, Gunnar Kvassheim
og Vera Lysklætt om å utarbeide en helhetlig handlingsplan for bevaring
av den nordatlantiske villaksen.
På denne bakgrunn foreslår dette medlem å bevilge
10 mill. kroner til tiltak for å bevare villaksbestanden.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1427 | | Direktoratet for
naturforvaltning | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, forhøyes
med | 14 000 000 |
| | fra kr 115 442 000
til kr 129 442 000" | |
Bevilgningen skal benyttes til å erstatte de
økonomiske tapene som eiere og rettshavere har ved skogvern etter
naturvernloven, jf. erstatningsreglene i naturvernloven.
Erstatningsutbetalingene ved vernet av Trillemarka-Rollagsfjell
er beregnet til 64 mill. kroner. For å dekke de første erstatningsutbetalingene
i 2008 foreslås det å øke bevilgningen under kap. 1427 post 35 med
24 mill. kroner. I tillegg foreslås en økning i tilsagnsfullmakten
på 40 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa, jf. forslag til vedtak I og V. 3 under
Kapittel 21 Tilråding frå komiteen.
Regjeringen prioriterer friluftsliv og vil sikre
en framtidsrettet disponering av forsvarseiendommer til friluftslivsformål.
I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2005 ble det bevilget
22,2 mill. kroner til kjøp av 13 forsvarseiendommer som skal forbli
i statlig eie ved Direktoratet for naturforvaltning, og i 2006 ble
det bevilget 3,8 mill. kroner til kjøp av 14 slike eiendommer.
Kjøp og overtakelse av forsvarseiendommene til friluftsformål
er basert på årlige detaljerte planer utarbeidet av Forsvarsbygg
og Skifte Eiendom i samarbeid med Direktoratet for naturforvaltning.
Gjennomføringen av tiltakene har i hovedsak gått som forutsatt,
men 9 saker som startet i 2005 og 2006 er fortsatt ikke avsluttet.
Dette skyldes reguleringsmessige forhold og fradeling og salg av
bebygde eiendomsdeler mv. Som konsekvens av dette sto 8,5 mill.
kroner av bevilgningen fra 2005 og 2006 ubrukt ved utgangen av 2007.
Bevilgningene er overførbare i 2 år. Derfor er 4,7 mill. kroner
av ubrukt bevilgning på 8,5 mill. kroner ikke overført til 2008.
Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen økes med 3,9 mill.
kroner, tilsvarende forventet utbetalingsbehov til sluttføring av
arbeidet med disse sakene i 2008.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
I forbindelse med forslaget om bevilgning til utvidet
vern i Trillemarka-Rollagsfjell ønsker Regjeringen å etablere et
felles utviklingsfond for de tre berørte kommunene Rollag, Sigdal
og Nore og Uvdal på 30 mill. kroner. Det legges opp til at bevilgningen
skal fordeles over fem år med et årlig beløp på 6 mill. kroner.
Fondet skal forvaltes av et styre bestående av de tre kommunenes
ordførere og to representanter oppnevnt av Innovasjon Norge i Buskerud.
På denne bakgrunn foreslås en bevilgning på
6 mill. kroner under ny post 60 Tilskudd til lokalt utviklingsfond.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre, Kristeleg Folkeparti
og Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
ser positivt på etableringen av et felles utviklingsfond for Trillemarka-Rollagsfjell
naturreservat i kommunene Sigdal, Rollag og Nore og Uvdal. Skog
og utmark er en varig inntektsbringende naturressurs for disse bygdene,
og det er derfor avgjørende at det kompenserende utviklingsfondet
har den samme tidshistorien. Flertallet ønsker derfor
at bevilgningen trappes opp de kommende årene, slik at fondet får
en totalramme på 100 mill. kroner i løpet av 5 år. Flertallet ønsker
å understreke at kommunene selv må avgjøre om de kun vil bruke avkastningen,
eller av fondets bevilgning til utviklingstiltak i tilknytning til
området.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg det
høye konfliktnivået som er knyttet til saken om utvidet vern i Trillemarka-Rollagsfjell.
Lokale myndigheter og lokalt næringsliv er bekymret for at vernet skal
gå ut over verdiskapingen i kommunene som er berørt. Disse
medlemmer viser til at man lokalt mener at mange grunneiere
har mistet store deler av inntektsgrunnlaget. Disse medlemmer mener
at det bør stimuleres til lokal næringsutvikling i tilknytning til
verneverdier i verneområder og som ikke går på beskostning av vernet.
Innsatsen innen merking løyper, informasjon til publikum om verneverdiene,
forbedret adkomst til verneområdene og tilrettelegging for turisme
er viktige tiltak som kan bidra til lokal verdiskapning og som samtidig
kan bidra til å gi vernet viktig legitimitet. Disse medlemmer vil
vise til at man mange steder i utlandet har lyktes med å legge til
rette for næringsutvikling og bærekraftig turisme i tilknytning
til verneområder. Disse medlemmer vil også vise til
de lokale ønskene om et større utviklingsfond. På denne bakgrunn
foreslår disse medlemmer å etablere et utviklingsfond
på 100 mill. kroner for kommunene Rollag, Sigdal og Nore og Uvdal,
bevilget over en periode på fem år. Deler av fondet skal gå til
næringsutvikling i tilknytning til markas verneverdier.
Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn
å øke bevilgningen med 14 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på 20 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1427 | | Direktoratet for
naturforvaltning | |
| 60 | (NY) Tilskudd til lokalt utviklingsfond, bevilges
med | 20 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til behandling av Trillemarka-saken. Disse
medlemmer reagerer sterkt på at Regjeringen overkjørte lokaldemokratiet,
og så bort fra det frivillige verneopplegget som ble støttet av
kommuner, grunneiere og fylkesmannen i Buskerud.
Bevilgningen under posten foreslås økt med 17 mill.
kroner til forebyggingstiltak mot rovviltskader og til godtgjørelse
for tapt arbeidsfortjeneste ved forsøk på skadefelling av rovvilt etter
bestemte vilkår.
Bevilgningsforslaget må ses i sammenheng med forslaget
om en økt bevilgning på 3 mill. kroner under kap. 1410, post 21
Miljøforsking og miljøovervåking.
15 mill. kroner av den foreslåtte økningen under kap.
1427 post 73 skal benyttes til bygging av rovviltsikre gjerder og
andre relevante forebyggende tiltak. En vesentlig del av midlene
forutsettes så langt det er hensiktsmessig å bli benyttet innenfor
ulvesonen. Relevante forebyggende tiltak utover rovviltsikre gjerder
kan være blant annet etablering av beredskapsarealer, tidlig nedsanking,
bruk av vokterhund, forsterket tilsyn med beitedyr m.m. I tillegg
kan det være behov for å vurdere omstilling til annen drift i områder
med store årlige rovviltskader.
En del av midlene skal også benyttes til konfliktdempende
tiltak. Dette er aktualisert av hendelsene høsten 2007 der bjørn
ved to tilfeller gikk til angrep på mennesker i Sverige, samtidig som
antallet bjørner på norsk siden av grensen er økende. Dette øker
behovet for informasjon om store rovdyr, særlig om hvilke forholdsregler man
eventuelt bør ta og om hvordan man kan leve et godt liv i lokalsamfunn
med forekomst av bjørn.
Videre vil Regjeringen som en prøveordning for 2008
og 2009 gi fylkesmannen adgang til å gi jegere i kommunale fellingslag
godtgjørelse for tapt arbeidsfortjeneste ved forsøk på skadefelling
av rovvilt som varer utover en uke. Midlertidig forskrift for prøveordningen
er under utarbeidelse og forventes ferdigstilt i løpet av sommeren
2008. Det vil bli satt av 2 mill. kroner til dette formålet.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
positive til Regjeringens økning til forebygging av rovviltskader
og ikke minst til lønnskompensasjon for tapt arbeidsfortjeneste. Disse
medlemmer ser at lønnskompensasjonsordning vil gjøre det
lettere å etablere jaktlag hurtig ved behov for skadefelling. Skal
et slikt tiltak ha effekt må det imidlertid følges av hurtig tildeling
av fellingstillatelser. Disse medlemmer mener ikke
at et krav om at skadefellingsjakt skal vare i over en uke for at
den skal gi rett til kompenasjon er i tråd med prinsippet om at lokalsamfunnene
ikke skal være skadelidende for statlig rovdyrpolitikk. Disse
medlemmer mener at lønnskompensasjon må ytes fra dag én ved
skadefellingsjakt så lenge den er gjennomført i tråd med retningslinjer
fra SNO eller fylkesmannen. Disse medlemmer vil øke bevilgningen
til dette formålet med 1 mill. kroner.
Disse medlemmer vil samtidig
understreke at Regjeringen nå tilnærmer seg politikk hvor man får
stadig økte kostnader for å kompensere for en feilslått rovdyrpolitikk. Disse
medlemmer mener Regjeringen i stedet burde tatt en gjennomgang
av dagens rovdyrpolitikk slik at nasjonen fikk en mer realistisk
rovdyrpolitikk med lavere bestandsmål, enklere tildeling av fellingstillatelser
og mer effektiv jakt. Disse medlemmer mener Regjeringens
bevilgninger til avbøtende tiltak langt fra er tilstrekkelig dersom målet
om 15 ynglinger av bjørn skulle oppnås.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 1 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 18 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1427 | | Direktoratet for
naturforvaltning | |
| 73 | Forebyggende og
konfliktdempende tiltak i rovviltforvaltningen, kan
overføres, forhøyes med | 18 000 000 |
| | fra kr 51 000 000
til kr 69 000 000" | |
"Stortinget ber Regjeringen om å gi fylkesmannen
adgang til å gi jegere i kommunale fellingslag godtgjørelse for
tapt arbeidsfortjeneste ved forsøk på skadefelling av rovvilt som
prøveordning for 2008 og 2009."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at friluftsliv har en egenverdi, men også
en viktig helseverdi. For å legge til rette for flere friluftsaktiviteter
i regi av frivillighets Norge, vil dette medlem øke
bevilgningen til tilskudd til slike formål med 2,5 mill. kroner,
og fremsetter derfor følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1427 | | Direktoratet for
naturforvaltning | |
| 74 | Tilskudd til friluftslivstiltak,
kan overføres, forhøyes med | 2 500 000 |
| | fra kr 14 520 000
til kr 17 020 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre vil
peke på behovet for forsvarlig drift og skjøtsel av friluftsområdene,
og at dette må skje i et nært samarbeid med de aktuelle friluftsorganisasjonene. Dette
medlem vil understreke betydningen av friluftslivet også
som et ledd i en styrking av folkehelsen og arbeidet for en bærekraftig
utvikling. Det er viktig å sikre friluftslivets utfoldelse gjennom
arealer for friluftsliv, rettighet for ferdsel, aktiviteter og liknende. Dette
medlem vil understreke at friluftsliv er en kilde til livskvalitet,
rekreasjon og bedre folkehelse. Friluftsliv bidrar til å bedre forståelsen
for en økologisk bærekraftig utvikling, og er en viktig ressurs
i næringssammenheng for mange distrikter.
Dette medlem registrerer at midlene
til aktivitetstiltak ikke ble foreslått økt av regjeringspartiene
i behandlingen av budsjettet for 2008, og at vi har betydelige utfordringer
i å stimulere til et mer aktivt friluftsliv. Dette medlem synes
det er positivt at Regjeringen har satset mer på tilrettelegging,
drift og skjøtsel av arealer, men vil også påpeke at det er et misforhold
mellom denne innsatsen og innsatsen innen konkrete tiltak innen
aktiviteter. Dette medlem vil også peke på behovet
for aktiviteter for og tilrettelegging av friluftslivsområder for
personer med nedsatt funksjonsevne. På denne bakgrunn foreslår dette
medlem å øke satsingen på friluftslivstiltak med 10 mill.
kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1427 | | Direktoratet for
naturforvaltning | |
| 74 | Tilskudd til friluftslivstiltak, kan overføres, forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 14 520 000
til kr 24 520 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Norge alene forvalter de siste restene av den europeiske
villreinstammen. Norge er det eneste landet i Europa som har intakte
høyfjellsøkosystem med bestander av villrein, og villreinen er en norsk
ansvarsart. Disse medlemmer viser til at informasjons-
og kompetansesentrene for villrein gjør en viktig oppgave med å
formidle kunnskap om villrein, de livsvilkårene den har, krev til
leveområder osv, og på denne måten medvirker til en god forvaltning
av villreinen i Norge.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn styrke bevilgningen til informasjons- og kompetansesentrene
for villrein, og foreslår å bevilge 5 mill. kroner utover Regjeringens
forslag til kap. 1427, post 76 Tilskudd til informasjons- og kompetansesentra.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1427 | | Direktoratet for
naturforvaltning | |
| 76 | Tilskudd til informasjons- og
kompetansesentre, kan overføres, forhøyes med | 5 000 000 |
| | fra kr 6 900 000
til kr 11 900 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at de etablerte villreinssenterene har
en informasjons og utstillingsforpliktelse. Dette medlem er
kjent med planene for den nye villreinutstillingen for Norsk villreinsenter Sør
på Skinnarbu i Telemark, med en total kostnadsramme på 24 mill.
kroner. Utstillingen blir finansiert gjennom bidrag fra kommuner,
fylker, stat og næringsliv. Villreinen er en norsk ansvarsart etter
Bernkonvensjonen. Dette medlem mener at positiv miljøinformasjon
og kunnskapsformidling vil skape større forståelse for villreinens
behov og dermed øke forståelsen for vern og reguleringer.
Dette medlem vil styrke denne
satsingen med 2,5 mill. kroner, og vil anmode Regjeringen om å øke
bevilgningen ytterligere i forbindelse med statsbudsjettet for 2009.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1427 | | Direktoratet for
naturforvaltning | |
| 76 | Tilskudd til informasjons- og
kompetansesentre, kan overføres, forhøyes med | 2 500 000 |
| | fra kr 6 900 000
til kr 9 400 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre har
merket seg omtalen av Kulturminneåret 2009 i proposisjonen, men
kan ikke se at det er satt av tilstrekkelige prosjektmidler til
dette. Dette medlem foreslår på denne bakgrunn å
bevilge 4 mill. kroner for å forsterke forberedelsene til markeringsåret
over kap. 1429 post 21.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1429 | | Riksantikvaren | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under postene 72 og 73, forhøyes
med | 4 000 000 |
| | fra kr 22 425 000
til kr 26 425 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at arbeidet
med fredning bør bygge opp under eiernes og brukernes motivasjon
til å bruke kulturarven. Disse medlemmer vil utvikle
de statlige virkemidlene slik at eierne fortsatt kan ta ansvar for
egne kulturminner gjennom bruk. Eiere av kulturminner som får bruksverdien
redusert som følge av vern, bør kompenseres økonomisk.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2009 legge fram skatte- og avgiftsforslag som vil styrke kulturminnearbeidet."
Disse medlemmer er bekymret for
tapet av viktige kulturminner. Disse medlemmer mener
at vern av fornminner og kulturminner er avgjørende for å forstå
norsk kulturarv og historie. Disse medlemmer vil
sikre fornminner og kulturminner for fremtidige generasjoner gjennom
et sterkt kulturminnevern.
Komiteens medlem fra Venstre vil
på denne bakgrunn foreslå å øke bevilgningen vern og sikring av
freda og verneverdige kulturminne og kulturmiljø med 10. mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1429 | | Riksantikvaren | |
| 72 | Vern og sikring
av fredete og verneverdige kulturminner og kulturmiljøer, kan overføres, kan nyttes under post 21, forhøyes
med | 10 000 000 |
| | fra kr 172 130 000
til kr 182 130 000" | |
Statens forurensningstilsyn (SFT) forvalter kvoteforskriften.
I tråd med bestemmelsene i kap. 5 skal SFTs kostnader ved dette
arbeidet finansieres av gebyrer. Inntektene fra de nåværende gebyrsatsene
har imidlertid ikke vært tilstrekkelige til å dekke utgiftene knyttet
til SFTs forvaltning av kvotesystemet i perioden 2005–2007 og vil
heller ikke være tilstrekkelige til å dekke SFTs utgifter ved utvidelsen
av kvotesystemet i 2008. Fra 1. januar 2008 ble i overkant av 120
virksomheter i Norge kvotepliktige. Antall virksomheter som er kvotepliktige
er nesten tredoblet i forhold til antall virksomheter som var kvotepliktige
i perioden 2005–2007. Samtidig vil det bli et økende behov for informasjon
mv. i forbindelse med blant annet SFTs rolle som registeransvarlig.
Regjeringen vil derfor foreslå at gebyrsatsene
i kvotesystemet oppjusteres gjennom endringer i klimakvoteforskriften.
De nye gebyrsatsene vil ikke overstige statens kostnader knyttet
til aktiviteten som gebyrlegges. Det foreslås en økt bevilgning
på 4,4 mill. kroner under kap. 1441 post 1 for at SFT kan dekke
estimerte utgifter knyttet til forvaltning av kvotesystemet i 2008.
Gebyrinntektene budsjetteres under kap. 4441, post 4 Gebyrer.
Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 1441 post
1 med 4,4 mill. kroner.
Fra 1. januar 2007 har Fylkesmannen, på lik
linje med Statens forurensningstilsyn, anledning til å kreve inn
gebyrer for arbeid med tillatelser og kontroller etter forurensningsloven,
jf. forskrift om begrensning av forurensning, kapittel 39 om gebyr
til statskassen for arbeid med tillatelser og kontroll etter forurensningsloven.
SFT skal stå for innkreving av gebyrene. Inntektene tilbakeføres
til det fylket de er krevd inn i ved at SFT utsteder en belastningsfullmakt
til fylkesmennene under kap. 1441 post 1. Gebyrinntektene budsjetteres
under kap. 4441 post 6 (Se egen omtale). På denne bakgrunn foreslås
en merinntektsfullmakt slik at bevilgningen på kap. 1441 post 1
kan overskrides mot tilsvarende merinntekter på kap. 4441 post 6
jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen sluttar seg til forslaget
om meirinntektsfullmakt frå Regjeringa, jf. forslag til vedtak I
og II. 3 under Kapittel 21 Tilråding frå komiteen.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, meiner at auka bruk
av tilsyn er nødvendig for å nå målsetjinga i miljøpolitikken om
å stanse spreiinga av dei prioriterte miljøgiftene. Fleirtalet foreslår
derfor å auke løyvinga under kap. 1441 Statens forurensningstilsyn,
post 1 Driftsutgifter med 11 mill. kroner i forhold til forslaget
frå Regjeringa, for å gjere det mogleg å styrkje arbeidet med løyver
og kontrollar hos fylkesmannen.
Fleirtalet fremmar følgjande
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1441 | | Statens forurensningstilsyn | |
| 1 | Driftsutgifter,
forhøyes med | 15 400 000 |
| | fra kr 211 195 000
til kr 226 595 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter
seg til Regjeringens forslag og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1441 | | Statens forurensningstilsyn | |
| 1 | Driftsutgifter,
forhøyes med | 4 400 000 |
| | fra kr 211 195 000
til kr 215 595 000" | |
Under kap. 1441 Statens forurensningstilsyn foreslås
det opprettet en ny post 22 Statlig ordning for sletting av klimakvoter
med en bevilgning på 7,4 mill. kroner.
Statens forurensningstilsyn (SFT) har utredet
en statlig ordning for sletting av klimakvoter på oppdrag fra Miljøverndepartementet.
Hensikten er å gi publikum anledning til å slette FN-godkjente klimakvoter
på en enkel måte. Hver kvote som slettes, innebærer en utslippsreduksjon
på 1 tonn CO2. SFTs ordning kan bidra
til å senke terskelen for at privatpersoner vil bidra til utslippsreduksjoner
gjennom kvotekjøp.
EØS-avtalens konkurranseregler vil etter alt
å dømme komme til anvendelse på etablering og drift av SFTs ordning
for sletting av kvoter. Det finnes konkurrerende private tilbydere
av kvotesletting og SFTs ordning er tett knyttet opp til et fungerende,
profesjonelt marked (kvotemarkedet). Konkurransereglene medfører at
ordningen vil måtte etableres og drives på en måte som ikke gir
SFT utilbørlige fordeler i forhold til konkurrerende tilbydere.
Etablering og drift av prosjektet skal derfor finansieres gjennom
et administrativt påslag. Sletting av klimakvoter er ideell virksomhet,
og det er ikke lagt opp til at SFT skal tjene penger på ordningen.
SFT skal kjøpe et antall kvoter, legge på et
administrativt påslag og deretter selge (og slette) kvotene. Det
budsjetteres med å kjøpe kvoter fra Finansdepartementet til en verdi
av 5,6 mill. kroner. I tillegg er det budsjettert med 0,5 mill.
kroner til driftskostnader og 1,3 mill. kroner til etableringskostnader.
Driftskostnader på 0,5 mill. kroner omfatter ett årsverk i SFT,
andre administrative utgifter, og drifting av nettside. Beløpet
på 1,3 mill kroner foreslås omdisponert til posten fra kap. 1400
post 21, jf. omtale under sistenevnte post. Utgifter ved ordningen
anslås på denne bakgrunn til 7,4 mill. kroner i 2008. Inntekter
som følge av ordningen foreslås budsjettert under kap. 4441, post
(NY) 2 Inntekter, Statlig ordning for sletting av klimakvoter.
Det foreslås bevilget 7,4 mill. kroner under
kap. 1441 post 22.
Det foreslås også at det knyttes en merinntektsfullmakt
til posten, slik at bevilgningen på kap. 1441 post 22 kan overskrides
mot tilsvarende merinntekter på kap. 4441 post 2, jf. forslag til romertallsvedtak.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre og Venstre,
sluttar seg til forslaget frå Regjeringa, jf. forslag til vedtak
I og II. 3 under Kapittel 21 Tilråding frå komiteen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Regjeringens redegjørelse under kap. 1441 post 22 hvor det fremgår
at "det finnes konkurrerende private tilbydere av kvotesletting". Disse
medlemmer ønsker ikke at det skal etableres en ny statlig
virksomhet som er i konkurranse med private tilbydere av det samme
produktet. Disse medlemmer vil derfor fjerne bevilgningen
til dette formålet. Disse medlemmer går imot Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre har merket
seg at det foreslås opprettet en ny post 22 under kap. 1441 Statens
Forurensingstilsyn (SFT) "Statlig ordning for sletting av klimakvoter". Disse
medlemmer viser til at denne posten skal dekke en statlig
ordning for sletting av klimakvoter. Disse medlemmer viser
til at det allerede i dag finnes en rekke konkurrerende private
tilbydere av kvotesletting, og at SFTs ordning er tett knyttet opp
til et fungerende profesjonelt marked (kvotemarkedet). Disse medlemmer kan
ikke se behovet for at SFT skal engasjere seg på et område der det
allerede finnes flere private tilbydere av den samme tjenesten,
og konkurrere med disse. Disse medlemmer går derfor
imot at SFT skal engasjere seg på dette området, og går imot opprettingen
av post 22 og bevilgingen på denne posten på 7,4 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1441 | | Statens forurensningstilsyn | |
| 22 | (NY) Statlig ordning for sletting
av klimakvoter, bevilges med | 11 000" |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Regjeringen foreslår å opprette en ordning i regi av SFT
med salg av klimakvoter til privatpersoner og bedrifter. Dette
medlem vil peke på at det allerede finnes en rekke aktører,
både miljøorganisasjoner og private firma, som driver med salg av
klimakvoter. Flere er bekymret for hvordan de skal kunne fortsette
sin virksomhet når Regjeringen satser tungt på dette markedet.
Dette medlem vil peke på at den
naturlige løsningen ville være å la de ulike aktørene bidra til et
mangfold av tjenester, og at staten begrenser sin rolle til å sørge
for nødvendig kvalitetssikring med den hensikt å ivareta forbrukernes
interesser og å bidra til effektive klimatiltak. Dette medlem går
på denne bakgrunn imot Regjeringens forslag.
Utbetalingene de seneste årene har vist at det ikke
er behov for mer enn 50 mill. kroner til ordningen med refusjon
av avgift på HFK og PFK. Posten har en totalbevilgning på 54 mill.
kroner i 2008. På denne bakgrunn foreslås bevilgningen på kap. 1441
post 76 redusert med 4 mill kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Under kap. 4441 Statens forurensningstilsyn foreslås
det opprettet en ny post 2 Inntekter, statlig ordning for sletting
av klimakvoter med en bevilgning på 6,2 mill. kroner, jf. omtale
under kap. 1441, post 22 (NY) Statlig ordning for sletting av klimakvoter.
Statens forurensningstilsyn (SFT) har utredet
en statlig ordning for sletting av klimakvoter på oppdrag fra Miljøverndepartementet.
Hensikten er å gi publikum anledning til å slette FN-godkjente klimakvoter
på en enkel måte.
SFT skal kjøpe et antall kvoter, legge på et
administrativt påslag og deretter selge (og slette) kvotene. Det
anslås at SFT kommer til å selge kvoter til en verdi av 5,6 mill.
koner i 2008. Kvotene skal selges med et påslag som skal dekke administrative
kostnader inkludert investeringskostnadene. Det er budsjettert med
0,5 mill. kroner i driftsutgifter og 1,3 mill. kroner i investeringskostnader.
Det vil være nødvendig med et påslag på om lag 18 kroner pr. slettede kvote
for å dekke utgiftene forbundet med etablering og drift av ordningen
i 2008. Det er da lagt til grunn at etableringskostnader på 1,3
mill. kroner dekkes inn over 10 år. Inntekter fra kvotesalget anslås
på denne bakgrunn til 6,2 mill. kroner.
Påslaget på om lag 18 kroner er omtrent i samme størrelsesorden
som påslaget til øvrige aktører som tilbyr sletting av klimakvoter.
Satsen kan justeres når en har fått erfaring med hvor mange kvoter
som faktisk slettes, slik at påslaget blir tilpasset SFTs kostnader
knyttet til etablering og drift av ordningen.
Det foreslås en bevilgning på 6,2 mill. kroner
på kap. 4441 post 2.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre og Venstre,
sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin merknad under kap. 1441 post 22 og foreslår å fjerne denne
inntektsposten. Disse medlemmer går imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at disse medlemmer går imot opprettelsen av post
22 og bevilgningene på denne posten under kap. 1441. Disse
medlemmer går derfor imot opprettelsen av post 2 under kap.
4441.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
4441 | | Statens forurensningstilsyn | |
| 2 | (NY) Inntekter statlig ordning
for sletting av klimakvoter, bevilges med | 41 000" |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Regjeringen foreslår å opprette en ordning i regi av SFT
med salg av klimakvoter til privatpersoner og bedrifter. Dette
medlem vil peke på at det allerede finnes en rekke aktører,
både miljøorganisasjoner og private firma, som driver med salg av
klimakvoter. Flere er bekymret for hvordan de skal kunne fortsette
sin virksomhet når Regjeringen satser tungt på dette markedet.
Dette medlem vil peke på at den
naturlige løsningen ville være å la de ulike aktørene bidra til et
mangfold av tjenester, og at staten begrenser sin rolle til å sørge
for nødvendig kvalitetssikring med den hensikt å ivareta forbrukernes
interesser og å bidra til effektive klimatiltak. Dette medlem går
på denne bakgrunn imot Regjeringens forslag.
Det foreslås å øke satsene for de ulike gebyrene knyttet
til SFTs forvaltning av kvotesystemet. Gebyrsatsene har i tidligere
år vært satt så lavt at det i praksis har vært slik at gebyrinntektene
har vært lavere enn utgiftene knyttet til SFTs forvaltning av kvotesystemet.
Dette foreslås korrigert ved en gebyrøkning som medfører at inntektene øker
mer enn utgiftene. Posten foreslås økt med 7,6 mill. kroner, jf.
omtale under kap. 1441 post 1.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Fra 1. januar 2007 har Fylkesmannen, på lik
linje med Statens forurensningstilsyn, anledning til å kreve inn
gebyrer for arbeid med tillatelser og kontroller etter forurensningsloven,
jf. forskrift om begrensning av forurensning, kapittel 39 om gebyr
til statskassen for arbeid med tillatelser og kontroll etter forurensningsloven.
Statens forurensningstilsyn skal stå for innkreving av gebyrene.
Under kap. 4441 Statens forurensningstilsyn foreslås det opprettet
en ny post 6 Gebyrer, fylkesmannens miljøvernavdelinger, med en
bevilgning på 12 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.