Siden tidlig på 1990-tallet har Justisdepartementet
vært tillagt et overordnet samordningsansvar for beredskaps- og
sikkerhetsarbeidet i sivil sektor. Samordnings- og oppfølgingsrollen
har senere blitt ytterligere understreket og konkretisert gjennom
flere resolusjoner og meldinger. Målet med samordningsarbeidet er
å sikre at forvaltningen kan iverksette tiltak som gir samfunnet en
gjennomgripende og koordinert beredskap når kriser oppstår. Samfunnets
samlede ressurser skal gjennom samordnet bruk og prioriteringer settes
inn i samfunnssikkerhetsarbeidet.
I Norge fordeles tradisjonelt forvaltningens
ansvar og oppgaver ut fra hvilken sektor oppgavene tilhører. Dette
gjelder også innenfor samfunnssikkerhetsområdet. Arbeidet for å
styrke samfunnssikkerheten tar utgangspunkt i tre prinsipper: ansvarsprinsippet,
likhetsprinsippet og nærhetsprinsippet. Ansvarsprinsippet innebærer
at den som har et ansvar i en normalsituasjon også har ansvaret
ved ekstraordinære hendelser. Likhetsprinsippet innebærer at den organisasjonen
man opererer med under kriser skal være mest mulig lik den organisasjonen man
har til daglig. Nærhetsprinsippet innebærer at kriser skal håndteres
på et lavest mulig nivå. Behovet for en nasjonal kriseledelse på
tvers av sektorene oppstår når flere sektorer er berørt, og utløser
behov for samordning. I slike situasjoner vil det være behov for
informasjonsdeling og koordinering av ressurser for å håndtere kriser
på tvers av ansvarslinjene.
Arbeidet med samfunnssikkerhet skal ifølge Stortinget
ha høy prioritet, og prioriteringen skal gjenspeiles i det organisatoriske
ansvaret og i det forebyggende arbeidet. Det er i de senere år gjennomført
flere organisatoriske endringer for å styrke samfunnssikkerhetsarbeidet.
Eksempler er etableringen av Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap og Nasjonal sikkerhetsmyndighet som har fått en faglig
rapporteringslinje til Justisdepartementet. Det er i tillegg etablert
en rekke råd og utvalg. Målet med endringene er å gi en mer helhetlig
beredskap.
Formålet med undersøkelsen har vært å undersøke
i hvilken grad Justisdepartementet ivaretar samordningsansvaret
for samfunnssikkerheten i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger.
For å belyse i hvilken grad Justisdepartementet ivaretar
samordningsansvaret for samfunnssikkerhet og beredskap er det utarbeidet
seks problemstillinger:
1. Er det en systematisk
identifisering av sårbarhet på nasjonalt nivå?
2. Er arbeidet med beredskapsplanlegging
helhetlig?
3. Er Justisdepartementets arbeid med tilsyn
i tråd med Stortingets forventninger om en styrket samordning?
4. Er ansvar og roller i samordningsarbeidet
tilstrekkelig avklart?
5. I hvilken grad fastsetter departementene
virksomhetsspesifikke resultatkrav i arbeidet med samfunnssikkerhet?
6. Er informasjon og kommunikasjon tilstrekkelig
ivaretatt i samordningsarbeidet?
For å belyse problemstillingene i undersøkelsen er
det samlet inn data fra ulike kilder. Undersøkelsen bygger i hovedsak
på dokumentanalyser. I dokumentanalysen inngår blant annet tilsynsrapporter
utarbeidet av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap etter
tilsyn av departementene. Detaljer fra innholdet i disse tilsynsrapportene
er unntatt offentlighet. Det er også innhentet data ved hjelp av
intervjuer og spørsmål i brevs form til ni departementer. Departementene
er valgt ut fordi det har vært ført tilsyn med dem i perioden fra
mars 2004 til juni 2006. Tilsynsarbeidet gav et godt grunnlag for
å undersøke Justisdepartementets samordningsansvar. Departementene
som omfattes av undersøkelsen er Samferdselsdepartementet, Miljøverndepartementet,
Fiskeri- og kystdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Arbeids-
og inkluderingsdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Finansdepartementet, Olje-
og energidepartementet og Kultur- og kirkedepartementet.
Det er i tillegg gjennomført en casestudie av
Øvelse Oslo 2006 der blant annet en spørreundersøkelse har vært
sentral. Spørreundersøkelsen omfatter to spørreskjemaer. Det ene
spørreskjemaet ble besvart av åtte departementer som deltok i øvelsen
og Statsministerens kontor. Følgende departementer deltok: Samferdselsdepartementet,
Helse- og omsorgsdepartementet, Justisdepartementet, Forsvarsdepartementet, Utenriksdepartementet,
Fornyings- og administrasjonsdepartementet, Kunnskapsdepartementet
og Kultur- og kirkedepartementet. Det andre spørreskjemaet ble sendt
til deltakere i ulike etater og virksomheter.
Undersøkelsesperioden er fra 2003 til 2007.
Ifølge Stortinget skal arbeidet med samfunnssikkerhet
sikre en systematisk identifisering av truslene mot - og sårbarheten
i - samfunnet, og avhjelpe uakseptabel sårbarhet. En systematisk identifisering
av risiko og sårbarhet forutsetter at dette arbeidet har et visst
omfang, og at informasjonen om risiko og sårbarhet på ulike områder
sees i sammenheng.
Nasjonale sikkerhets- og sårbarhetsanalyser
er analyser utarbeidet for å identifisere samfunnets sårbarhet.
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap får gjennom de årlige
tildelingsbrevene i oppdrag av Justisdepartementet å utarbeide Nasjonal
sårbarhets- og beredskapsrapport. Per september 2007 er det utarbeidet
to slike rapporter. Justisdepartementet framhever i sitt svarbrev
at Nasjonal sikkerhetsmyndighet i tillegg utarbeider årlige risikovurderinger
som tar utgangspunkt i sikkerhetstjenestens hovedoppgave med å etablere
tiltak for å sikre skjermingsverdig informasjon og objekter. Justisdepartementet
viser også til Forsvarets forskningsinstitutts rapportserie, BAS
- beskyttelse av samfunnet. Den første rapporten BAS-1 gir en samlet
oversikt over samfunnets sårbarhet og er utarbeidet på midten av
1990-tallet. De andre rapportene ble utarbeidet fram til 2003 og
tar for seg ulike sektorer og fagfelt. Departementet viser i sitt
svarbrev også til at Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
i tildelingsbrevet for 2007 har fått i oppdrag å identifisere nasjonale
samvirkeområder som det skal rapporteres på.
Undersøkelsen viser at arbeidet med overordnede
risiko- og sårbarhetsanalyser er mangelfullt på departementsnivå.
Det er ikke noen enhetlig praksis i departementene for å utarbeide risiko-
og sårbarhetsanalyser på overordnet nivå. En gjennomgang av beredskapsarbeidet
til de ni departementene det er gjennomført tilsyn med, viser at
fem departementer ikke har gjennomført en risiko- og sårbarhetsanalyse
for hele departementets ansvarsområde. Alle de ni departementene
har imidlertid utarbeidet risiko- og sårbarhetsanalyser for delområder.
Fire departementer har overordnede risiko- og sårbarhetsanalyser
som innbefatter hele departementsområdet med underliggende etater. Disse
overordnede analysene gir kunnskap om risikoområder innen hele departementsområdet og
involverer flere virksomheter og nivåer.
Manglende overordnede risiko- og sårbarhetsanalyser
for hele departementsnivået vanskeliggjør arbeidet med å utarbeide
analyser på tvers av departementenes ansvarsområder, og begrenser muligheten
for å få en helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyse på nasjonalt
nivå. Arbeidet med risiko- og sårbarhetsanalyser på departementsnivå synes
derfor ikke å gi tilstrekkelig kunnskap om den samlede sårbarheten
i samfunnet. Riksrevisjonen stiller derfor spørsmål ved om Justisdepartementet
i kraft av sitt samordningsansvar i større grad bør følge opp at
det gjennomføres overordnede risiko- og sårbarhetsanalyser for departementenes
ansvarsområder.
For å sikre at forvaltningen kan iverksette
tiltak som gir samfunnet en gjennomgripende og koordinert beredskap
når kriser oppstår, er det nødvendig med en gjennomgripende og koordinert
planlegging, jf. Innst. S. nr. 9 (2002-2003). Etter ansvarsprinsippet
har det enkelte fagdepartement et selvstendig ansvar for å utarbeide
beredskapsplaner og retningslinjer innenfor samfunnssikkerhetsområdet.
Helheten skal imidlertid ivaretas ved hjelp av en god samordning.
For å ivareta Stortingets krav om en helhetlig planlegging
er det nødvendig at departementene har planverk for krisehåndtering,
ett som inngår i Sivilt beredskapssystem og ett overordnet planverk
som ikke er underlagt konfidensialitet.
Det sivile beredskapssystemet skal ha et dynamisk
planverk som revideres fortløpende, siste versjon er fra 2006. Riksrevisjonen
har innhentet informasjon som viser at våren 2007 var det kun ett
departement som ikke hadde startet opp arbeidet med å revidere planverket.
Når det gjelder overordnet planverk viser Riksrevisjonens
undersøkelse at det har vært en positiv utvikling i undersøkelsesperioden
(2006 til 2007). I 2006 var det fire departementer av de ni undersøkte
departementene som ikke hadde en slik plan. Våren 2007 var det kun
ett av de ni undersøkte departementene som ikke hadde en overordnet
plan for beredskap.
I henhold til kgl. res. av 3. november 2000
skal det gjennomføres tilsyn av departementenes arbeid med samfunnssikkerhet
og beredskap. Tilsyn er et av Justisdepartementets viktigste redskaper
for å påse at sikkerheten er ivaretatt og at regelverket følges.
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap gjennomfører tilsynene på
vegne av Justisdepartementet, med fokus rettet mot kvaliteten på
departementenes arbeid med samfunnssikkerhets- og beredskapssaker.
Etter at tilsyn er gjennomført, utarbeider Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap en tilsynsrapport. På bakgrunn
av rapporten utarbeider departementene en oppfølgingsplan. Departementene
avgjør selv hvilke av direktoratets foreslåtte tiltak som skal følges
opp. Justisdepartementet tar ikke stilling til hvilke tiltak som
blir prioritert av departementene fordi Justisdepartementet med
henvisning til kgl. res. 3. november 2000 uttaler at dette er de
enkelte departementenes eget ansvar, jf. ansvarsprinsippet. Justisdepartementet
avholder separate oppfølgingsmøter med departementene og et felles
erfaringsseminar hvor status gjennomgås. Riksrevisjonen er ikke
kjent med at oppfølgingsmøtene har ført til endringer i oppfølgingsplanene.
Justisdepartementet framhever i sitt svarbrev
at det enkelte departement selv er ansvarlig for sikkerhets- og
beredskapsarbeidet innenfor egen sektor. Det tilligger således ikke
Justisdepartementet å overprøve departementenes vurderinger.
Stortinget har presisert at samordningsfunksjonen
skal styrkes. Mangelfull oppfølging av tiltak kan føre til at identifisert
sårbarhet ikke blir håndtert, og at iverksatte tiltak ikke er tilstrekkelig
koordinert mot andre tiltak i andre sektorer. Riksrevisjonen stiller
derfor spørsmål om Justisdepartementet bør ha en mer aktiv rolle
i oppfølgingen av tilsynene ved at departementet i større grad sikrer
at identifisert sårbarhet blir håndtert og at iverksette tiltak
på en hensiktsmessig måte koordineres mot tiltak i andre sektorer.
For å kunne iverksette tiltak som gir samfunnet en
gjennomgripende og koordinert beredskap når kriser oppstår, er det
nødvendig at aktørene kjenner sine roller og sitt ansvar, jf. Innst.
S. nr. 241 (1997-1998).
Departementenes forståelse av roller, ansvar
og beredskapsaktivitet kan få betydning for hvordan en krise håndteres.
Dette gjelder spesielt dersom det oppstår en hendelse på områder
der det er uavklart ansvar og uavklarte roller mellom departementene
i en normalsituasjon.
I undersøkelsen har de ni departementene som Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap har gjennomført tilsyn med, uttalt
seg om hvordan Justisdepartementet oppfyller sin samordningsrolle.
Oppsummeringen av departementenes tilbakemeldinger bekrefter at
Justisdepartementets rolle som samordningsdepartement oppleves av
enkelte departementer som noe utydelig. Arbeids- og inkluderingsdepartementet opplyste
at Justisdepartementets samordningsansvar ikke alltid er konkret
nok overfor de enkelte departementene. Justisdepartementets rolle som
samordningsdepartement kan derfor lett forsvinne og bli utydelig.
Nærings- og handelsdepartementet har tatt opp med Justisdepartementet
at etter deres oppfatning og med bakgrunn i Infrastrukturutvalgets
rapport 2006, bør Justisdepartementet ta initiativ til en gjennomgang
og revidering av beredskapslovverket.
Områder med uavklarte ansvarsforhold, såkalte gråsoner,
vanskeliggjør samhandling i en krisesituasjon og kan være et hinder
i arbeidet med å begrense omfanget og konsekvensene av krisen.
Justisdepartementet skal i kraft av sitt samordningsansvar
avklare ansvarsforhold ved gråsoner.
Justisdepartementet henviser i sitt svarbrev
til at nesten ingen departementer har avdekket gråsoner og at få
gråsoner ble oppdaget under Øvelse Oslo 2006. I Riksrevisjonens spørreundersøkelse
svarte imidlertid 59 pst. av de spurte som deltok i Øvelse Oslo
2006 at de hadde avdekket gråsoner i forbindelse med øvelsen.
Departementene, gjennom Justisdepartementet, har
en oppgave i å fange opp gråsoner som underliggende etater eller
virksomheter har avdekket og som etatene selv ikke har ansvar for. Uten
et systematisk arbeid med å identifisere gråsoner og å fastslå ansvarsforhold
er det ikke mulig å fastslå hvorvidt det faktisk eksisterer gråsoner,
og Øvelse Oslo gir indikasjoner på at så er tilfellet. Riksrevisjonen
stiller derfor spørsmål ved om arbeidet med å avdekke gråsoner er
tilfredsstillende organisert.
I Riksrevisjonens spørreundersøkelse kom det også
fram at aktørenes forventninger til lederdepartementets rolle under
Øvelse Oslo 2006 var uklare, og at de hadde ulike oppfatninger av denne
rollen. Det samme gjaldt departementenes forventninger til Krisestøtteenheten.
Justisdepartementet skriver i sitt svarbrev
til Riksrevisjonen at uklarheten i lederdepartementets rolle skyldes
at forventningene til lederdepartementet under øvelsen var for høye. Justisdepartementet
mener at enkelte departementer kan ha hatt en urealistisk forventning
til at lederdepartementet skal ta mer styring. Justisdepartementet
stiller videre spørsmål om undersøkelsen i for stor grad har vektlagt
erfaringene fra Øvelse Oslo. Den peker blant annet på at Øvelse
Oslo var en øvelse i en lang rekke av sivile og sivilmilitære øvelser
som alle har bidratt med erfaringskunnskap. Øvelse Oslo var også
en øvelse der man for første gang fikk erfaringer med et nytt kriseapparat
med lederdepartementet, regjeringens kriseråd og krisestøtteenheten.
Departementet advarer også mot at man i for stor grad vurderer en
øvelse som en fullt ut realistisk vurdering av departementenes reelle
evne til krisehåndtering.
Stortinget har presisert at arbeidet med samfunnssikkerhet
skal være prioritert og målrettet og har nedfelt en rekke mål på
området.
Bevilgningene til samfunnssikkerhet synliggjøres
ikke i kapittel og post på budsjettet. Også av denne grunn er det
viktig at departementenes prioriteringer innen samfunnssikkerhetsarbeidet synliggjøres.
Justisdepartementet ba i brev av 22. juni 2005 departementene om
å gi en tekstlig omtale i St.prp. nr. 1 av arbeidet knyttet til
samfunnssikkerhet og beredskap.
Undersøkelsen viser at de ni departementene
har lagt ulik vekt på å rapportere om samfunnssikkerhetsarbeidet
i St.prp. nr. 1 for årene 2006 og 2007. Finansdepartementet hadde
ingen egen omtale av samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeidet i
St.prp. nr. 1 (2005-2006). Samferdselsdepartementet omtalte samfunnssikkerhet
kun i forhold til ett av områdene som det har ansvaret for, og gir
ingen samlet rapportering på samfunnssikkerhetsområdet. De syv resterende
departementene ga en orientering om samfunnssikkerhet på ulike områder
innenfor sektoren de har ansvaret for. I budsjettproposisjonene
for 2007 har departementene gjennomgående gitt en mer utførlig beskrivelse
av samfunnssikkerhetsarbeidet sammenlignet med 2006. Unntaket er
Miljøverndepartementets beskrivelse.
Undersøkelsen viser også at det er variasjoner
i forhold til hvordan samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeidet
blir behandlet i tildelingsbrevene fra de ni departementene til
de underliggende etatene og virksomhetene. Gjennomgangen av tildelingsbrevene
viser at det ikke er noen felles oppfatning i departementene om hvordan
samfunnssikkerhet skal behandles. Enkelte departementer gir oppgaver
ut fra en spesifikk vurdering av virksomhetenes egenart, mens andre
gir generelle oppgaver til alle underliggende virksomheter og etater,
uten å gjøre en tilsvarende vurdering. I 2006 var det kun Samferdselsdepartementet
som hadde gitt spesifikke oppgaver til virksomhetene samt stilt
krav om rapportering. I 2007 gir Fiskeri- og kystdepartementet,
Nærings- og handelsdepartementet og Olje- og energidepartementet
spesifikke oppgaver til virksomhetene og stiller krav om rapportering.
Dersom området samfunnssikkerhet i tildelingsbrevet
ikke er behandlet ut fra virksomhetens egenart med hensyn til hvilke
oppgaver som er gitt, er det risiko for at utfordringene innen samfunnssikkerhet
på det aktuelle området ikke blir håndtert tilfredsstillende. Riksrevisjonen
stiller spørsmål ved om Justisdepartementet i kraft av sitt samordningsansvar
bør ta mer initiativ for å sikre at samfunnssikkerhet og beredskap
i departementenes styringsdialog tilpasses virksomhetenes egenart
og risikobilde.
Informasjon og kommunikasjon er viktige virkemidler
for en god og effektiv forebygging og håndtering av en krise. Både
resultater fra Riksrevisjonens spørreundersøkelse til Øvelse Oslo 2006
og øvelsens egen evalueringsrapport viser at det var svikt i informasjon
og kommunikasjon på flere områder under Øvelse Oslo 2006.
Resultatene fra Riksrevisjonens spørreundersøkelse
viser at det var store forsinkelser i formidlingen av trusselvurderingene.
I en reell krisesituasjon kan forsinkelser av trusselvurderingene
få store følger for hvordan dette arbeidet blir innrettet og dermed
få konsekvenser for krisens omfang. Justisdepartementet sier seg
for øvrig enig med Riksrevisjonen i at trusselvurderingene ble sent
formidlet til departementene.
Videre pekes det både i Riksrevisjonens spørreundersøkelse
og i evalueringsrapporten fra Øvelse Oslo 2006 på at dagens tekniske
løsninger og IKT-verktøy ikke fungerte tilfredsstillende under øvelsen.
Justisdepartementet har informert om at det i september 2007 ble
utlyst et konkurransegrunnlag for innkjøp av et standard loggføringssystem
som bygger på en kravspesifikasjon tilpasset departementenes behov.
Undersøkelsen viser også at informasjonsflyten
i departementene er dårligere på strategisk nivå enn på operativt
nivå. Tre av åtte departementer var negative til informasjonsflyten.
Forsvarsdepartementet svarte at informasjonen og kommunikasjonen
på strategisk nivå var svært dårlig. Justisdepartementet og Kirke-
og kulturdepartementet var av den formening at kommunikasjonen på
dette nivået var ganske dårlig.
En vesentlig del av informasjonsflyten i en
krise av et omfang som Øvelse Oslo 2006 vil være gjennom media.
Det er et stort press fra media på dem som skal håndtere krisen,
samtidig som media også vil kunne brukes som en viktig bidragsyter
til å gi nødvendig informasjon til publikum. I dag forventes det
at informasjon kommer ut hurtigere enn tidligere.
Undersøkelsen viser at det tok lang tid før
befolkningen ble informert. I Riksrevisjonens spørreundersøkelse
kommer det fram at media fikk informasjonen for sent og at media,
ifølge media selv, ikke fikk de rette personene raskt nok i tale.
NRK uttaler at det er avgjørende å få ut korrekt informasjon til
befolkningen på et tidlig tidspunkt for å hindre panikk. Det kan
oppstå problemer fordi befolkningen ikke har fått informasjon. Dette
kan få store konsekvenser under en reell krise.
Justisdepartementet informerer i sitt svarbrev om
at det er utarbeidet ny veileder i krisekommunikasjon og informasjonsberedskap.
Ut fra erfaringer i Øvelse Oslo 2006 kan det imidlertid stilles
spørsmål ved om Justisdepartementet som samordningsdepartement bidrar
tilstrekkelig til å sikre en effektiv informasjon og kommunikasjon i
en krisesituasjon.
Alle samfunn har behov for å beskytte seg mot uforutsette
hendelser og ulykker som kan oppstå. Norge står overfor et sammensatt
risikobilde som gjør det nødvendig å ha en gjennomtenkt og systematisk
tilnærming til hvordan man skal kunne møte et bredt spekter av kriser,
jf. St.meld. nr. 17 (2001-2002). Riksrevisjonens undersøkelse har
hatt som mål å undersøke i hvilken grad Justisdepartementet ivaretar
sitt samordningsansvar for samfunnssikkerheten i tråd med Stortingets
forutsetninger.
Riksrevisjonen legger til grunn at Stortinget
har ønsket å styrke Justisdepartementets samordningsansvar, jf.
Innst. S. nr. 9 (2002-2003). Hensikten med å styrke samordningsansvaret
har vært å få en helhetlig oversikt som gir muligheter til å se
forebyggende sikkerhetsarbeid og beredskap i alle sektorer samlet.
Riksrevisjonens undersøkelse viser at det fortsatt er
svakheter på departementsnivå når det gjelder arbeidet med overordnede
risiko- og sårbarhetsanalyser ved at fem av ni undersøkte departementer
ikke har gjennomført risiko- og sårbarhetsanalyser for hele departementsområdet.
Det er videre svakheter i hvordan Justisdepartementet følger opp
tilsynsarbeidet i departementene og svakheter i forhold til hvordan
samfunnssikkerhetsarbeidet i departementenes styringsdialog prioriteres. Riksrevisjonen
stiller på denne bakgrunn spørsmål om Justisdepartementet har styrket
sitt samordningsansvar på disse områdene.
Justisdepartementet viser i sitt svarbrev til
kgl. res. av 3. november 2000 der ansvarsprinsippet omtales. Justisdepartementet
framholder at det er det enkelte fagdepartement som er ansvarlig for
egne beredskapsforberedelser for kriser og katastrofer i fred, sikkerhetspolitiske
kriser og krig. Riksrevisjonen er innforstått med at samfunnssikkerhetsarbeidet
er organisert ut fra ansvarsprinsippet, der det enkelte fagdepartementet har
det overordnede ansvar for å håndtere en krisesituasjon som berører
eget ansvarsområde. Etter Riksrevisjonens vurdering krever imidlertid
en styrket overordnet samordning at Justisdepartementet i sterkere
grad inntar en aktiv rolle i arbeidet med samfunnssikkerhet, særlig når
det gjelder departementenes arbeid med å utarbeide helhetlige risikoanalyser,
departementenes oppfølging av tilsyn innen eget ansvarsområde, og
departementenes prioritering av samfunnssikkerhet i sin styringsdialog
med underliggende virksomheter. Riksrevisjonen stiller spørsmål
om Justisdepartementet i større grad bør sørge for at det enkelte
departement prioriterer nødvendige forbedringer ut fra foreslåtte tiltak
fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Mangelfull
oppfølging av foreslåtte tiltak fra tilsynene kan føre til at identifisert
sårbarhet ikke håndteres tilfredsstillende og at samfunnet settes
i fare ved en krise.
Det framgår også av Riksrevisjonens undersøkelse
at flere departementer ser Justisdepartementets samordningsansvar
som uklart. Det er viktig at Justisdepartementet avklarer disse uklarhetene
i forhold til andre departementer.
Riksrevisjonen ser positivt på at Justisdepartementet
i undersøkelsesperioden har iverksatt tiltak for å utarbeide en
oppdatert veileder for overordnet planlegging, og forutsetter at
dette arbeidet fortsettes og gis prioritet.
Når det gjelder Øvelse Oslo 2006 er Riksrevisjonen
enig med Justisdepartementet i at øvelser ikke kan gi en fullt ut
realistisk vurdering av departementenes evne til krisehåndtering,
og at den undersøkte øvelsen er én av en lang rekke andre øvelser.
Riksrevisjonen legger imidlertid til grunn at Øvelse Oslo 2006 var
en av de største nasjonale øvelsene som er gjennomført i Norge, og
at erfaringene fra øvelsen av den grunn blir viktige. Det er derfor
grunn til bekymring når øvelsen avdekket svakheter i forhold til
informasjon og kommunikasjon innad i forvaltningen og ut til publikum.
Øvelsen gav også indikasjoner på ansvarsuklarheter. Riksrevisjonen
ser det som viktig at Justisdepartementet som samordningsdepartementet
følger opp svakhetene slik at de ikke gjentas i senere øvelser,
eller i reelle krisesituasjoner. Riksrevisjonen ser i denne forbindelse
positivt på at det er utarbeidet ny veileder i krisekommunikasjon
og informasjonsberedskap.
Riksrevisjonen er for øvrig innforstått med
at det var første gang den nye kriseorganiseringen etter St.meld.
nr. 37 (2004-2005) under Øvelse Oslo 2006 ble øvet. På bakgrunn
av erfaringer fra øvelsen er det likevel grunn til å fastslå at
det fortsatt er et behov for å klargjøre lederdepartementets og
Krisestøtteenhetens rolle og ansvar ved kriser. En slik avklaring
kan sees som en naturlig del av Justisdepartementets samordningsansvar.
Saken har vært forelagt Justis- og politidepartementet,
og statsråden har i brev til Riksrevisjonen av 4. desember 2007
svart:
"
… Riksrevisjons undersøkelse har
som mål å undersøke i hvilken grad Justisdepartementet ivaretar
sitt samordningsansvar for samfunnssikkerhet i tråd med Stortingets
forutsetninger.
Riksrevisjonen stiller spørsmål ved
om Justisdepartementet har styrket samordningsansvaret ved blant
annet å påpeke svakheter på følgende områder; arbeidet med overordete
risiko- og sårbarhetsanalyser på departementsnivå, oppfølging av
tilsyn med departementenes sikkerhets- og beredskapsarbeid og hvordan
samfunnssikkerhetsarbeidet i departementenes styringsdialog prioriteres.
Økt
samfunnssikkerhet er et hovedmål for Justisdepartementet, jf. St.prp.
nr. 1 (2007-2008). Ansvarsprinsippet innebærer at alle departementer
har ansvar for å planlegge, forberede og øve for å håndtere kriser
som kan oppstå under deres ansvarsområde. I Kgl.res. 3. november 2000
Instruks om innføring av internkontroll og systemrettet tilsyn med
det sivile beredskapsarbeidet i departementene er det særlig er
understreket at det er det enkelte fagdepartement som er ansvarlig
for egne sikkerhet - og beredskapsforberedelser. Justisdepartementets
samordningsrolle skal bidra til en helhetlig oppfølging av tilsyn,
planverk og øvelser og en best mulig nasjonal samordning av det
forebyggende arbeide og beredskapsforberedelser.
Riksrevisjonen
poengterer at de er innforstått med det enkelte departements ansvar
for oppfølging av tilsyn, men at en styrket overordnet samordning
krever at JD i sterkere grad inntar en aktiv rolle i arbeidet med
samfunnssikkerhet.
Regjeringen planlegger å fremme
en stortingsmelding om samfunnssikkerhet våren 2008. Jeg vil i denne
sammenheng ta med meg Riksrevisjonens vurderinger i det videre arbeidet
med å videreutvikle Justisdepartementets tilsyns- og samordningsrolle."
Riksrevisjonens undersøkelse viser at det fortsatt er
svakheter på departementsnivå når det gjelder arbeidet med overordnede
risiko- og sårbarhetsanalyser ved at fem av ni undersøkte departementer
ikke har gjennomført risiko- og sårbarhetsanalyser for hele departementsområdet.
Det er videre svakheter i hvordan Justisdepartementet følger opp
tilsynsarbeidet i departementene og svakheter i forhold til hvordan
samfunnssikkerhetsarbeidet i departementenes styringsdialog prioriteres.
Riksrevisjonen legger til grunn at samordning
av samfunnssikkerhet er et viktig område som må prioriteres. En
tilfredsstillende organisering av arbeidet med samfunnssikkerhet
er en forutsetning for at samfunnet skal være godt rustet til å håndtere
hendelser og ulykker som oppstår. Undersøkelsen viser at Justisdepartementet
i liten grad har inntatt en aktiv rolle som samordningsdepartement
på samfunnssikkerhetsområdet. Riksrevisjonen forutsetter at den
planlagte stortingsmeldingen om samfunnssikkerhet vil klargjøre
og styrke Justisdepartementets samordningsansvar.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian
Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Aud Herbjørg Kvalvik, fra Kristelig
Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk,
viser til at Stortinget i forrige stortingsperiode drøftet samfunnssikkerhetsarbeidet
ved flere anledninger og trakk opp visjoner og målsettinger for arbeidet
på dette området. Det moderne samfunnet vårt er også et sårbart
samfunn der trusler og hendelser som rammer befolkningen, både kan være
utilsiktede og tilsiktede. Det er viktig at myndighetene sørger
for at samfunnet vårt har en samordnet beredskap som gir folk trygghet for
at krisesituasjoner som oppstår, håndteres på en god og effektiv
måte. Samtidig må det iverksettes forebyggende tiltak som sikter
på å forebygge uønskede hendelser så langt det lar seg gjøre.
Komiteen vil peke på at arbeidet
med samfunnssikkerhet i Norge tar utgangspunkt i tre hovedprinsipper,
ansvarsprinsippet, likhetsprinsippet og nærhetsprinsippet. Dette
innebærer blant annet at den som har ansvar i en normalsituasjon,
også har ansvar i en krisesituasjon, og at kriser skal håndteres
på lavest mulig nivå.
Komiteen viser til at evalueringen
av erfaringene etter flodbølgekatastrofen i Sør-Asia avdekket at
det var flere svakheter ved norske myndigheters håndtering av katastrofen.
Dette førte til en gjennomgang av oppleggene for krisehåndtering,
og det ble foreslått flere endringer for å styrke fremtidig krisehåndtering som
fikk tilslutning i Stortinget, jf. St. meld. nr. 37 (2004-2005)
og Innst. S. nr. 265 (2004-2005). Hovedelementene i dette var:
forsterket krisekoordinering
gjennom opprettelsen av Regjeringens kriseråd
presisering og klargjøring av ansvaret
for krisestyring i lederdepartementet (det departementet som er
mest berørt av krisen)
etablering av ny krisestøtteenhet som skal
bidra med støttefunksjoner til lederdepartementet og Regjeringens
kriseråd i deres krisehåndtering
Komiteen har merket seg at formålet
med Riksrevisjonens undersøkelse har vært å undersøke i hvilken
grad Justisdepartementet ivaretar samordningsansvaret for samfunnssikkerheten
i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger. Undersøkelsen konkluderer
med at det er svakheter på departementsnivå når det gjelder arbeidet
med overordnede risiko- og sårbarhetsanalyser for hele departementsområdet.
Det er også svakheter i hvordan Justisdepartementet følger opp tilsynsarbeidet
i departementene og hvordan samfunnssikkerhetsarbeidet i departementenes
styringsdialog prioriteres. Justisdepartementet har videre i liten grad
inntatt en aktiv rolle som samordningsdepartement på samfunnssikkerhetsområdet.
Komiteen vil understreke at alle
departementene må være forberedt på at de kan få ansvar som lederdepartement
i en krisesituasjon. Det er derfor helt nødvendig at alle departementene
har overordnede risiko- og sårbarhetsanalyser for hele departementets
ansvarsområde, og at det planlegges og øves for å kunne håndtere
kriser og katastrofer som kan oppstå.
Komiteen mener i likhet med Riksrevisjonen
at det kan stilles spørsmål ved om Justisdepartementet i kraft av
sitt samordningsansvar i større grad bør følge opp at departementene
gjennomfører nødvendig arbeid på dette området.
Komiteen viser til at Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap gjennomfører tilsynene med departementenes
arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap på vegne av Justisdepartementet.
Direktoratet utarbeider en tilsynsrapport i etterkant. På bakgrunn
av denne utarbeider departementene en oppfølgingsrapport, og de
avgjør selv hvilke av Direktoratets foreslåtte tiltak de vil følge
opp. På bakgrunn av Riksrevisjonens rapport mener komiteen at
det bør vurderes om Justisdepartementet som en del av sitt samordningsansvar
bør sterkere inn i oppfølgingsarbeidet.
Komiteen finner det lite tilfredsstillende
at flere departementer ser Justisdepartementets samordningsansvar
som uklart. Dette er det viktig at Justisdepartementet tar tak i
slik at uklarheter blir ryddet av veien.
Komiteen har merket seg det Riksrevisjonen skriver
om Øvelse Oslo 2006. Det fremkommer at det var uklarheter både med
hensyn til lederdepartementets rolle og krisestøtteenhetens rolle.
Enkelte gråsoner ble avdekket, og øvelsen viste også svikt i kommunikasjon
og informasjon på flere områder. Det tok blant annet lang tid før
befolkningen ble informert. Komiteen legger vekt
på at gråsoner blir identifisert og at ansvar avklares. Komiteen mener
det er svært viktig at erfaringene fra denne store øvelsen følges
opp med konkrete forbedringer. Det er i denne sammenheng positivt
at Justisdepartementet har utarbeidet ny veileder i krisekommunikasjon
og informasjonsberedskap.
Komiteen vil videre peke på at
øvelser er viktig for å få testet at planer og tiltak fungerer.
Det må planmessig avholdes øvelser i alle departementer, og jevnlig
også avholdes større øvelser der flere departementer og andre naturlige
virksomheter er involvert.
Komiteen vil understreke at Riksrevisjonens rapport
tyder på at det i etterkant av Tsunami-erfaringene har vært gjort
en del arbeid i departementene med krisehåndtering og samfunnssikkerhet.
Fortsatt ser det imidlertid ut til å gjenstå en del arbeid. Mye
tyder også på at kommunikasjonen mellom Justisdepartementet og de
øvrige departementene på dette området ikke er god nok, og at krisestøtteenhetens
rolle og funksjon ikke er godt nok avklart. Dette er forhold Regjeringen
må ta tak i og sørge for at forbedringer skjer.
Komiteen viser til at det vil
bli fremmet en ny stortingsmelding om samfunnssikkerhet våren 2008. Komiteen legger
til grunn at de forhold Riksrevisjonen har påpekt, vil bli nærmere omtalt
i stortingsmeldingen. Det ville være nyttig om Regjeringen i meldingen
også foretar en gjennomgang av ansvarsdelingen mellom sivile og
militære myndigheter i forbindelse med kriser. Stortinget vil ved
behandlingen av denne meldingen komme nærmere inn på mer konkrete forhold
rundt samfunnssikkerhetsarbeidet generelt og krisehåndteringsarbeidet
spesielt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet understreker
viktigheten av at Stortingets krav om at beredskapsforberedelsene
skal planlegges etter et felles mønster, følges opp. Først når arbeidet
blir gjennomført på denne måten, mener disse medlemmer at
gråsoner vil bli avdekket i forkant på en betryggende måte og tilpasses
virkeligheten og det aktuelle risikobildet.
Disse medlemmer mener at kommunikasjon og
informasjon i forbindelse med terror og trusselvurderinger rutinemessig
og effektivt må tilflyte berørte grupper og befolkningen på en rask og
realistisk måte, og ikke holdes tilbake eller forsinkes på grunn
av byråkrati eller unødvendig hemmeligholdelse.
Med bakgrunn i Riksrevisjonens undersøkelse og
avdekking av flere svakheter i det bestående system samt et økende
terrorbilde, ønsker disse medlemmer å henvise til
Innst. S. nr. 265 (2004-2005) om flodbølgekatastrofen i Sør-Asia,
- Merknader til kap. 7 – Krisehåndtering på strategisk nivå, hvor det fokuseres på systemet med lederansvar
etter hva slags katastrofe det er snakk om, og mener dette systemet
er lite egnet og innebærer mange svakheter. Derfor foreslår disse
medlemmer at det overordnede ansvar for samfunnssikkerhetsarbeidet
tillegges det øverste nivået i regjering og forvaltning ved at Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap blir direkte underlagt Statsministerens
kontor (SMK).
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
”Stortinget ber Regjeringen om at Direktoratet for
samfunnssikkerhet og beredskap blir direkte underlagt Statsministerens
kontor (SMK). ”
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen om at Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap blir direkte underlagt Statsministerens kontor (SMK).
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 3:4 (2007-2008) - om Riksrevisjonens
undersøkelse av Justisdepartementets samordningsansvar for samfunnssikkerhet
– vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 29. april 2008
Lodve Solholm |
Ola T. Lånke |
leder |
ordfører |