Innstilling fra næringskomiteen om endringar av løyvingar på statsbudsjettet 2006 under Nærings- og handelsdepartementet
Dette dokument
- Innst. S. nr. 92 (2006-2007)
- Kildedok: St.prp. nr. 23 (2006-2007), unntatt kap. 920
- Dato: 12.12.2006
- Utgiver: Næringskomiteen
- Sidetall: 6
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- 1. Sammendrag
- 1.1 Nærare omtale av nokre av endringsforslaga
i proposisjonen
- 1.1.1 Kap. 950 Forvalting av statleg eigarskap (jf. kap. 3950 og 5656) post 21
- 1.1.2 Kap. 953 Kings Bay AS post 95 (ny)
- 1.1.3 Kap. 2421 Innovasjon Norge (jf. kap. 5325 og 5625) post 70
- 1.1.4 Kap. 3934 (nytt) Internasjonaliseringstiltak (jf. kap. 934) post 70
- 1.1.5 Kap. 3961 Selskap under NHD si forvalting (jf. kap. 2426 og 5609) post 93
- 1.1 Nærare omtale av nokre av endringsforslaga
i proposisjonen
- 2. Komiteens merknader
- 3. Komiteens tilråding
- Vedlegg 1: Brev fra næringskomiteen til Nærings-og handelsdepartementet v/statsråden, datert 6.desember 2006
- Vedlegg 2: Brev fra Nærings- og handelsdepartementetv/statsråden til næringskomiteen, datert 7. desember 2007
- Undervedlegg: Utlån pr. november 2006 - fordelt på næringsgrupper
Til Stortinget
I proposisjonen legg Nærings- og handelsdepartementet fram endringsforslag på statsbudsjettet 2006 i samsvar med dei endringsforslag som er omtala i proposisjonen.
På statsbudsjettet for 2006 er det løyvd 11,5 mill. kroner til å dekkje transaksjonskostnader og fagleg bistand i samband med aksjesal i selskap under NHD si forvalting. Posten skal òg dekkje konsulentbistand ved eigar- og strukturmessige vurderingar og VPS-avgifter.
Dei samla utgiftene for 2006 ventast å bli om lag 24 mill. kroner. Mellom anna er det utbetalt 10 mill. kroner knytta til etablering av ei industriell løysing for BaneTele AS. Løyvinga er elles nytta til å dekkje avgift for deponering av aksjar i børsnoterte selskap i Verdipapirsentralen, og til fagleg bistand knytt til mellom anna Cermaq ASA, Telenor ASA, SAS AB, Statkraft SF, Nammo AS, Raufoss ASA og Store Norske Spitsbergen Kulkompani A/S.
Når ein tek omsyn til dei vel 6,5 mill. kroner som er overført frå 2004, er det behov for ei løyving på 17,5 mill. kroner for 2006. Nærings- og handelsdepartementet gjer på dette grunnlaget framlegg om å auke løyvinga på post 21 Spesielle driftsutgifter med 6 mill. kroner, frå 11,5 til 17,5 mill. kroner.
Kings Bay AS eig grunn og mesteparten av bygg og anlegg i Ny-Ålesund på Svalbard. Selskapet sitt føremål er drift og utnytting av eigedommane og anna verksemd som står i samband med dette. Den primære oppgåva er å tilby service- og infrastrukturtenester til norsk og internasjonal naturvitskapleg forsking som blir drive med base i Ny-Ålesund.
Styret har vurdert eigenkapitalsituasjonen i selskapet og meiner at det er behov for å auke aksjekapitalen. med inntil 5 mill. kroner. Etter departementet sitt syn vil ei kapitalutviding i Kings Bay AS i det omfang som styret har foreslått, gi ein meir høveleg kapitalstruktur. På denne bakgrunn gjer Nærings- og handelsdepartementet framlegg om å løyve 5 mill. kroner på post 95 (ny) Aksjekapital, i aksjekapital til Kings Bay AS på statsbudsjettet for 2006.
For å sikre god samordning mellom Innovasjon Norge sitt internasjonaliseringsarbeid og utanrikstenesta sine om lag 100 stasjonar i utlandet vedtok Stortinget ved handsaming av St.prp. nr. 51 og Innst. S. nr. 283 (2002-2003) Virkemidler for et innovativt og nyskapende næringsliv, at "Stortinget samtykker i at den nye enhetens utsendinger i utlandet integreres i utenrikstjenesten og anmeldes som spesialutsendinger". Vedtaket blei ikkje lovfesta i Ot.prp. nr. 14 (2002-2003) Om lov om Innovasjon Norge.
Det har vist seg vanskeleg å gjennomføre den administrative integrasjonen av Innovasjon Norge i utanrikstenesta. Noreg sine traktatplikter er til hinder for at utanriksstasjonane kan engasjere seg i aktivitetar som kan reknast som næringsverksemd.
På stader der Innovasjon Norge si reiselivsverksemd er av eit slikt omfang at det løyser ut plikt til meirverdiavgiftsregistrering til styresmaktene i vertslandet, vil Innovasjon Norge måtte ha eigne kontor. På dei andre stadene vil Innovasjon Norge sine medarbeidarar vere meldt til styresmaktene i vertslandet ved gjeldande utanriksstasjon om vertslandet godtek det. Dei utsende medarbeidarane vil då vere andre utsendingar og ikkje spesialutsendingar. Innovasjon Norge vil ha arbeidsgjevaransvaret for medarbeidarane i utlandet.
Nærings- og handelsdepartementet gjer med dette framlegg om å oppheve vedtaket som Stortinget fatta ved handsaminga av St.prp. nr. 51 og Innst. S. nr. 283 (2002-2003) om at utsendingar i utlandet skulle integrerast i utanrikstenesta og bli meldt som spesialutsendingar, jf. Forslag til vedtak III. Dette vil ikkje føre til endringar i budsjettet til Innovasjon Norge.
Investeringsprogrammet i dei baltiske landa (Baltic Investment Programme, BIP) blei skipa av dei nordiske finansministrane i 1992. Målet for programmet var å fremme utviklinga i den private sektoren i dei baltiske landa.
Dei nordiske landa løyvde i alt 41,5 mill. ecu til baltiske investeringsfond som blei forvalta av Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD), Den Nordiske Investeringsbanken (NIB) og Nordisk Prosjekteksportfond (NOPEF). Det blei også skipa eit baltisk fond for teknisk samarbeid der dei nordiske landa til saman løyvde 5,75 mill. ecu.
I 1998 vedtok dei nordiske finansministrane at BIP skulle fasast ut frå byrjinga av 1999. Dei frigjorte løyvingane skulle førast tilbake til dei nordiske landa. Nærings- og handelsdepartementet gjer ut frå dette framlegg om å løyve 55,6 mill. kroner på nytt kap. 3934 Internasjonaliseringstiltak post 70 Tilbakeføring av midlar frå det baltiske investeringsprogrammet på statsbudsjettet for 2006.
Ein viser til handsaminga av St.prp. nr. 74 (2005-2006), jf. Innst. S. nr. 6 (2006-2007) Statens eierskap i BaneTele AS.
Ein føresetnad for avtalene er at BaneTele AS etter kapitalinnskotet frå Bredbåndsalliansen skal betale tilbake eit ansvarleg lån frå staten på 209,5 mill. kroner, i tillegg til om lag 73 mill. kroner i renter frå 11. april 2003 og fram til lånet blir betalt. Avtalen med BaneTele AS ble undertegnet 16. november 2006.
På denne bakgrunnen gjer Nærings- og handelsdepartementet framlegg om å føre tilbakebetalinga av det ansvarlege lånet på 209,5 mill. kroner som inntektsløyving under kap. 3961 ny post 93 Tilbakebetaling av ansvarleg lån, BaneTele AS, på statsbudsjettet for 2006. Rentene blir inntektsført under kap. 5609 Renter frå selskap under NHD si forvalting ny post 82 Renter, BaneTele AS.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Aud Herbjørg Kvalvik, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen Lars Peder Brekk, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til St.prp. nr. 23 (2006-2007) og merker seg at en stor andel av Nærings- og handelsdepartementets forslag til endringer i budsjettet for 2007 er å anse som tekniske endringer eller som resultat av tidligere vedtak. Komiteen viser også til at noen av de foreslåtte endringene skyldes valutakursendringer. Komiteen viser videre til brev fra Nærings- og handelsdepartementet av 7. desember 2006 (vedlagt).
Komiteen viser til at Regjeringen foreslår å øke aksjekapitalen i Kings Bay AS, og at selskapet med dette vil få en mer robust økonomi. Komiteen er tilfreds med at selskapet dermed også gis bedre mulighet til å tilrettelegge for forskning og videre utvikling av virksomheten.
Komiteen er kjent med at integreringen av Innovasjon Norges utenlandsutsendinger i utenrikstjenesten ikke har latt seg gjennomføre som forutsatt i Stortingets behandling av saken i St.prp. nr. 51 (2002-2003), grunnet hindringer i Norges traktatmessige forpliktelser. Komiteen finner det uheldig at det ikke er mulig å tilknytte Innovasjon Norges utsendinger til den stedlige utenrikstjenesten i det enkelte land, og at virkemiddelapparatet i forhold til næringslivets internasjonaliseringsarbeid således ikke vil ha noen enhetlig form.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2006 blir det gjort følgjande endringar:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Utgifter |
|||
912 |
Bedriftsretta informasjonsformidling |
||
21 (ny) |
Spesielle driftsutgifter, kan overførast, blir løyvd med |
5 000 000 | |
70 |
Tilskot, blir redusert med |
5 000 000 | |
frå kr 19 700 000 til kr 14 700 000 |
|||
922 |
Romverksemd |
||
70 |
Kontingent i European Space Agency (ESA), blir redusert med |
1 200 000 | |
frå kr 109 100 000 til kr 107 900 000 |
|||
71 |
Internasjonal romverksemd, blir redusert med |
1 100 000 | |
frå kr 146 300 000 til kr 145 200 000 |
|||
950 |
Forvalting av statleg eigarskap (jf. kap. 3950 og 5656) |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overførast, blir auka med |
6 000 000 | |
frå kr 11 500 000 til kr 17 500 000 |
|||
953 |
Kings Bay AS |
||
95 (ny) |
Aksjekapital, blir løyvd med |
5 000 000 | |
960 |
Raufoss ASA |
||
71 (ny) |
Refusjon for miljøtiltak, blir løyvd med |
19 000 000 | |
2421 |
Innovasjon Norge (jf. kap. 5325 og 5625) |
||
78 |
Administrasjonsstønad for distriktsretta såkornfond, blir redusert med |
2 700 000 | |
frå kr 3 400 000 til kr 700 000 |
|||
90 |
Lån frå statskassa til utlånsverksemd, overslagsløyving, blir auka med |
15 650 000 000 | |
frå kr 30 150 000 000 til kr 45 800 000 000 |
|||
2426 |
SIVA SF (jf. kap. 5326 og 5613) |
||
90 |
Lån, overslagsløyving, blir redusert med |
50 000 000 | |
frå kr 50 000 000 til kr 0 |
|||
Inntekter |
|||
3904 |
Brønnøysundregistrene (jf. kap. 904) |
||
1 |
Gebyrinntekter, blir auka med |
60 000 000 | |
frå kr 481 700 000 til kr 541 700 000 |
|||
3907 |
Sjøfartsdirektoratet (jf. kap. 907) |
||
2 |
Maritime personellsertifikat, blir auka med |
4 200 000 | |
frå kr 8 300 000 til kr 12 500 000 |
|||
4 |
Gebyr for skip i NIS, blir redusert med |
5 000 000 | |
frå kr 41 000 000 til kr 36 000 000 |
|||
3934 |
(nytt) |
Internasjonaliseringstiltak (jf. kap. 934) |
|
70 |
Tilbakeføring av midler frå det baltiske investeringsprogrammet, blir løyvd med |
55 600 000 | |
3950 |
Forvalting av statleg eigarskap (jf. kap. 950 og 5656) |
||
70 (ny) |
Tilbakeføring av tilskot til pensjonar for tidlegare Raufoss-tilsette, blir løyvd med |
1 070 000 | |
3961 |
Selskap under NHD si forvalting (jf. kap. 5609) |
||
93 (ny) |
Tilbakebetaling av ansvarleg lån, BaneTele AS, blir løyvd med |
209 500 000 | |
5325 |
Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5625) |
||
90 |
Avdrag på uteståande fordringar, blir auka med |
16 600 000 000 | |
frå kr 30 300 000 000 til kr 46 900 000 000 |
|||
5326 |
SIVA SF (jf. kap. 2426 og 5613) |
||
90 |
Avdrag på uteståande fordringar, blir redusert med |
50 000 000 | |
frå kr 50 000 000 til kr 0 |
|||
5609 |
Renter frå selskap under NHD si forvalting (jf. kap. 3961) |
||
82 (ny) |
Renter, BaneTele AS, blir løyvd med |
73 000 000 | |
5625 |
Renter og utbyte frå Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5325) |
||
80 |
Renter på lån frå statskassa, blir redusert med |
17 000 000 | |
frå kr 325 000 000 til kr 308 000 000 |
|||
5656 |
Aksjar i selskap under NHD si forvalting (jf. kap. 950 og 3950) |
||
80 |
Utbyte, blir auka med |
112 800 000 | |
frå kr 11 310 800 000 til kr 11 423 600 000 |
II
Overførbar løyving
Stortinget samtykkjer i at løyvinga under kap. 922 Romverksemd post 72 Nasjonale følgjemiddel blir gjort overførbar ved tilføying av stikkordet "kan overførast".
III
Integrering av Innovasjon Norge sine utsendingar i utlandet i utanrikstenesta
Stortinget sitt vedtak nr. 560 (2002-2003) om at Innovasjon Norge sine utsendingar i utlandet blir integrert i utanrikstenesta og meldt som spesialutsendingar, blir oppheva.
I forbindelse med arbeidet med St.prp. nr. 23 (2006-2007) Endringar av løyvingar på statsbudsjettet 2006 under Nærings- og handelsdepartementet har enkelte av medlemmene i komiteen følgende spørsmål:
1) Kan vi få en utdypende forklaring utover det som er gitt under Kap. 2421 (jfr kap. 5325 og 5625) post 90 på hva årsaken er til at lånerammen er øket med 16,6 mrd. kroner? Det er særlig forklaringen om at innlån og avdrag har økt fordi det nyttes mer kortsiktige lån som ønskes bedre forklart.
2) Under Kap. 2421 (jfr kap. 5325 og 5625) post 90 (Innovasjon Norge) går det frem at utlånet er 16,6 mrd. kroner høyere enn forutsatt i budsjettet for 2006. Hvilke betingelser og hvilken rente gis på disse lånene?
3) Er det normal praksis at Innovasjon Norge, jf Kap. 2421 (jfr kap. 5325 og 5625) post 90, kan låne ut mer enn den fastlagte rammen og senere få dette oppjustert? Er det noen maksimalgrense på dette?
4) Det ønskes en oppstilling over debitorer under Kap. 2421 (jf kap. 5325 og 5625) post 90 per 3. kvartal 2006, samt type virksomhet og investering lånet er gitt til.
Av hensyn til komiteens behandling av saken ber vi om et svar snarest, og senest torsdag 7. desember kl. 15.00. Vi ber om at svaret samtidig også blir sendt elektronisk til marit.halleraker@stortinget.no
Jeg viser til næringskomiteens brev av 6. desember 2006 med spørsmål knyttet til endringsforslag i St.prp. nr. 23 (2006-2007) under kap. 2421 og 5325 Innovasjon Norge, post 90.
Jeg håper redegjørelsen nedenfor vil bidra til å oppklare og gi de tilleggsopplysninger komiteen som etterlyser:
De forslag til endringer som er fremmet i St.prp. 23 (2006-2007) er knyttet til innlånssystemet mellom Innovasjon Norge og staten, og berører ikke Innovasjon Norges utlånsrammer til kunder under ordningene for lavrisikolån og risikolån. Disse utlånsrammene er 1 500 og 100 mill. kroner i 2006, jf. omtale i St.prp. nr. 1 (2005-2006),og endres normalt ikke gjennom budsjettåret.
Innovasjon Norge kan foreta innlån i statskassa til valgfri løpetid og med en rentesats som tilsvarer rente på statspapirer med tilsvarende løpetid. Innlån fra statskassa budsjetteres under kap. 2421, post 90, mens avdrag/ tilbakebetaling budsjetteres under kap. 5325, post 90. Innlån og avdrag bruttoføres, dvs. at beløpene utgifts- og inntektsføres (akkumuleres) hver gang Innovasjon Norge tar opp eller tilbakebetaler et lån i statskassa. Bevilgningene vil variere mer som følge av hvor hyppig innlånene refinansieres enn som følge av endringer i utlånsvolumet. Løpetiden på innlånene kan variere fra to måneder til flere år.
Hovedårsaken til at det blir en vesentlig økning både i opptak av innlån og avdrag for Innovasjon Norges låneportefølje i 2006, er at utviklingen i rentemarkedet har gjort det mer attraktivt å bruke kortsiktige lån enn det som er lagt til grunn i anslaget for St.prp. nr. 1. På grunn av systemet med akkumulering og bruttoføring øker beløpene både på utgiftssiden (opptak av innlån) og inntektssiden (innbetalte avdrag).
Rentene på innlånene blir fastsatt ut fra rente på statspapirer med tilsvarende løpetid. I tillegg skal Innovasjon Norge betale låneprovisjon til staten på 0,4 pst. p.a. som inntektsføres under kap. 5325, post 70 Låne- og garantiprovisjoner.
Bevilgningene under kap. 2421, post 90 og 5325, post 90 skal dekke Innovasjon Norges brutto innlånsbehov for risiko- og lavrisikolåneordningen i 2006 inkludert refinansiering av tidligere opptatte innlån. Anslaget på det totale innlånsbehovet er usikkert og det er derfor forutsatt at det i nødvendig grad foreslås endring av bevilgningene i revidert budsjett om våren eller i proposisjonen om endring av budsjettet i høstsesjonen, jf. St. prp. nr. 1 (2005-2006), side 180. Disse justeringene gjelder innlånssystemet mellom Innovasjon Norge og staten og påvirker ikke rammene for Innovasjon Norges utlån til eksterne kunder.
Status/saldo for Innovasjon Norges innlånsportefølje i statskassa er pr. 30. november 2006 10 110 mill. kroner. Innovasjon Norge er eneste debitor.
Innovasjon Norges låneportefølje for utlån til kunder fordelt på hovednæringsgrupper pr. november 2006 er vedlagt.
Naring | Lavrisikolån ordinære | Lavrisikolån fiskeriformål | Lavrisikolån landbruk | Risikolån | Distriktsrettet låneordning |
Jord/skogbruk | 80 101 223 | 3 747 973 124 | 21 671 968 | 2 951 667 | |
Fiske | 109 384 791 | 2 216 115 011 | 296 076 | 100 144 825 | 30 315 516 |
Fiskeoppdrett | 53 225 978 | 342 769 | 106 550 399 | 5 972 369 | |
Bergverksdrift/utvinning | 18 548 289 | 16 530 496 | 3 681 000 | ||
Fiskeforedlingsindustri | 704 564 898 | 1 983 935 | 224 624 066 | 27 681 667 | |
Annen nærings-/nytelsesmiddelindustri | 70 635 483 | 1 904 748 | 69 857 217 | 22 000 000 | |
Tekstil/bekledning/lær/lærvarer | 36 536 912 | 158 333 | 775 000 | 15 329 298 | 6 000 000 |
Trevarer | 156 296 395 | 258 000 | 52 118 454 | 11 933 333 | |
Papirmasse/papir/papirvarer | 21 104 129 | 33 580 785 | |||
Forlagsvirk./grafisk/reprod. innsp. opptak | 30 147 786 | 8 606 897 | |||
Kull-/petroleumsprod./kjemikalier/kjemisk | 13 916 666 | 250 000 | 26 513 741 | 1 300 000 | |
Gummi/plast | 129 485 216 | 20 885 453 | |||
Mineralsk | 155 379 255 | 300 000 | 29 088 119 | 2 700 000 | |
Metaller/metallvarer | 184 471 150 | 809 109 | 115 506 345 | 1 980 000 | |
Maskiner/utstyr | 96 243 937 | 50 924 059 | 2 062 500 | ||
Elektriske/optiske prod. | 15 729 000 | 52 969 451 | 1 019 000 | ||
Transportmidler | 368 379 185 | 77 475 132 | 29 735 714 | ||
Møbler | 56 047 394 | 23 234 897 | 5 250 000 | ||
Annen industriproduksjon | 5 506 650 | 5 520 027 | |||
Gjenvinning | 13 467 | 22 746 353 | 18 000 000 | ||
Kraft/vannforsyning | 21 301 832 | 8 131 333 | 4 250 419 | ||
Bygg-/anleggsvirksomhet | 8 856 691 | 5 925 987 | 11 995 583 | ||
Varehandel/rep. av kjøretøyer/ husholdn.app. | 92 307 690 | 1 333 339 | 920 900 | 35 208 603 | 288 889 |
Hotell/restaurant | 76 654 199 | 17 161 549 | 61 913 981 | 11 049 444 | |
Transport/kommunikasjon | 32 364 797 | 18 397 952 | 6 511 762 | 38 727 824 | 885 417 |
Finansiell tjenesteyting/forsikring | 125 000 | ||||
Eiendomsdrift/utleie/rengjøring | 480 951 082 | 139 952 | 26 933 932 | 129 778 916 | 9 371 089 |
Forretningsmessig tjenesteyting | 16 694 447 | 2 813 241 | 94 043 389 | ||
Off. forvaltn./undervisn./helse-/ sosialtj. | 92 220 067 | 6 057 201 | 5 801 695 | ||
Andre sosiale/personlige tjenester | 32 186 536 | 9 731 251 | 23 164 027 | ||
Annet/uspesifisert | 197 195 359 | 6 608 168 | 1 906 000 | 121 017 088 | |
Sum | 3 356 450 502 | 2 245 079 458 | 3 830 527 878 | 1 603 785 421 | 198 428 024 |
Oslo, i næringskomiteen, den 12. desember 2006
Lars Peder Brekk leder og ordfører |