Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Knut Gravråk, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove Karoline
Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth,
fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti,
May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær
Grimstad, fra Senterpartiet, Erling Sande, og fra Venstre, Trine
Skei Grande, viser til at forslagsstillerne ønsker
at det etableres en kulturkanon med et utvalg verker som
er ansett for å være de beste gjennom tidene.
En slik kanon skal kunne brukes som en innføring i et område eller
som et utgangspunkt for vurdering av andre verk. En norsk kulturkanon
skal være en innføring i og en sammenstilling
av det viktigste ved vår felles kulturarv. Dermed blir
kulturkanonen, etter forslagsstillernes mening, også et
viktig fundament for den videre kulturelle utvikling i Norge.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at den norske kulturarven representerer store verdier og er med
på å gi nasjon og innbyggere identitet og fellesskapsfølelse.
Det er av største viktighet å ta vare på og formidle
vår kulturarv. Tilhørighet til kulturarven styrker
vår identitet som enkeltmennesker, vårt felles
kulturelle referansegrunnlag som nasjon, og er av grunnleggende
betydning for vår identitet som folk.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener imidlertid
at vår kulturarv best ivaretas på andre måter
enn ved en kulturkanon.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til de løft som er gjort innen kulturområdet
de to siste årene, samt Regjeringens plan om å trappe
opp bevilgningene innen kulturområdet til 1 pst. av statsbudsjettet
innen 2014. Etter dette flertallets oppfatning vil
dette være viktige bidrag til å styrke norsk kultur,
og skape forståelse og innsikt i den norske kulturarven.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil også påpeke
at "hva som er de beste (verkene) gjennom tidene" er avhengig av hvilken
kulturell sammenheng de settes i og vurderes ut fra. Det er derfor
umulig på generell objektiv basis å si hva som
er de beste kulturelle verker og uttrykk. Dette er, etter flertallets mening,
heller ikke ønskelig. Flertallet mener det
vil være vanskelig å foreta tidsmessige avgrensninger
i forhold til utvalg av verker, også når det gjelder
utvidelse og oppdateringer av kanonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
med bekymring på at flertallet i en sak som dreier seg
om å ta vare på og formidle vår kulturarv,
henviser til "Kulturløftet" og Regjeringens opptrappingsplan
på kulturområdet til 1 pst. av statsbudsjettet
innen 2014. Disse medlemmer tror ikke det såkalte
kulturløftet vil ivareta norsk kulturarv på en forsvarlig
måte. Kultur i Norge blomstrer helt uavhengig av Regjeringens ødsling
med penger, og mer offentlige midler gir ikke nødvendigvis
kultur som folk vil ha eller en styrking av vår felles
kulturarv.
Disse medlemmer har ingen tro
på at økte ressurser bidrar til å øke
kjennskapen til og forståelsen for norsk kulturarv. Saken
handler i stor grad om formidling, og dette kan gjøres
nettopp ved at også Norge får sin kulturkanon.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at problematiseringen rundt tidsavgrensning er unødvendig. Det
man kan gjøre er å se til de land som har innført
eller holder på med en innføring av en kanon,
og bruke dette som mal. Så lenge sammenlignbare land med
stor suksess har utarbeidet sine kulturkanoner, klarer også vi å utarbeide
vår uten at avgrensninger utgjør et problem.
Disse medlemmer vil påpeke
at nettopp prosessen rundt en kulturkanon ville satt kultur på dagsordenen,
og dette hadde gitt folk muligheten til å påvirke
og å engasjere seg rundt kulturarven i Norge.
Disse medlemmer synes det er
leit at flertallet ikke ser det som en styrke at det norske folk
hadde fått muligheten til å påvirke. Disse
medlemmer konstaterer at flertallet ønsker et politikerstyrt
kulturliv, uten innflytelse fra folk flest.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil videre advare mot å skape kunstige
skiller mellom såkalt norsk kultur og annen kultur. Det
er et mål med et mangfoldig kulturliv, med mange kulturuttrykk,
som gjenspeiler alle deler av vårt samfunn og våre
innbyggere. Kulturpolitikken må ikke virke ekskluderende
eller begrensende på det kulturelle mangfoldet i Norge.
Kulturlivet preges av stadig økende mangfold. Flertallet viser
i den sammenheng til St.meld. nr. 17 (2005-2006) der Regjeringen varsler
et kulturelt mangfoldsår i 2008. Markeringsåret skal
inngå i en helhetlig strategi for å markere kulturelt mangfold
innen kultursektoren.
Flertallet viser for øvrig
til kulturministerens svarbrev til komiteen (vedlegg), der det framgår
hvilke konvensjoner og erklæringer Norge er tilsluttet
eller ønsker å bli tilsluttet, for å fremme
kulturelt mangfold.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
det ikke som noen motsetning at man ønsker seg et mangfoldig
og rikt kulturliv og en kulturkanon. At en kanon skulle virke ekskluderende,
er en omvendt problemstilling. Det at man ønsker å ta
vare på vår norske identitet, og øke
forståelsen hos våre nye landsmenn for hva som
er den arven vi bærer med oss, kan ikke og må ikke
bli en motsetning til et kulturelt mangfold, men et supplement. Disse
medlemmer har støttet norsk tilslutning til de
konvensjoner og erklæringer som fremgår av statsrådens
brev og ser heller ikke at en kanon står i noe motsetningsforhold
til slike.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener forslaget om en kulturkanon
ikke er forenlig med prinsippet om "armlengdes avstand". Et krav
til f.eks. kulturinstitusjoner, skoler eller allmennkringkastere
om å prioritere kanoniserte verker, vil virke ensrettende
og vil ikke være forenlig med hensynet til "armlengdes
avstand". Det er viktig, for å sikre kulturfeltets autonomi,
at det fortsatt skal være "armlengdes avstand" mellom politikk
og de kulturinstitusjoner som mottar offentlig støtte.
Flertallet viser for øvrig
til departementets vurderinger, og støtter departementet
i at det ikke bør iverksettes et arbeid med å opprette
en norsk kulturkanon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at flertallet mener at en kulturkanon ikke er forenlig med prinsippet
om "armlengdes avstand". Disse medlemmer er selv
tilhenger av prinsippet og er derfor uenige i flertallets vurdering. Derimot
er det brudd på prinsippet at dagens flertallsregjering
selektivt plukker ut sine favorittformål innen kultursektoren
og fordeler midler nettopp til disse. Det kan neppe betegnes som
"armlengdes avstand". Disse medlemmer har bestandig ønsket
seg et kulturliv fritt for politisk styring, og ønsker
selvsagt ikke at politikere skal bestemme hvilke verk som skal være
med i en slik kanon. I forslaget ligger det som et bærende prinsipp
nettopp at utvelgelsen skjer på en bred og folkelig måte.
Det er pussig at flertallet ikke har fått med seg dette.
Kanskje flertallet ikke er interessert i forslaget av andre årsaker
enn forslagets innhold?
Disse medlemmer opprettholder
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sette
i gang arbeidet med en bredt folkelig forankret norsk kulturkanon."