Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2.3 Fritak i engangsavgiften for hydrogenkjøretøy med forbrenningsmotor og presisering av fritaket for elektrisk kjøretøy

For å bidra til at Norge får erfaring med håndtering av hydrogen som drivstoff, foreslås det at hydrogenbiler med forbrenningsmotor blir midlertidig fritatt for engangsavgiften fra 1. juli 2006. Dette er i tråd med anbefalingene til Hydrogenutvalget, jf. NOU 2004:11 Hydrogen som fremtidens energibærer. Fritaket vil bare omfatte kjøretøy med forbrenningsmotor som kun benytter hydrogen som drivstoff, og ikke kjøretøy med motor som i tillegg til hydrogen også kan benytte bensin eller diesel. Fritaket vil også omfatte hybridbiler som er utstyrt med el-motor i tillegg til hydrogenbasert forbrenningsmotor.

Dersom et fritatt kjøretøy blir bygget om til bensin eller dieseldrift, skal det betales engangsavgift som bestemt for den avgiftsgruppe motorvognen kommer i etter de regler som gjelder på tidspunktet for endringen.

Fritaket gis i en introduksjonsfase. Dersom hydrogenkjøretøy med forbrenningsmotor skulle oppnå en viss markedsandel, vil dette undergrave avgiftsgrunnlaget. Fritaket bør da revurderes. Regjeringen vil gå gjennom avgiftsleggingen av ulike kjøretøy og alternative drivstoff i forbindelse med den varslede omleggingen av bilavgiftene i 2007-budsjettet.

Provenytapet av forslaget anslås på svært usikkert grunnlag til om lag 2 mill. kroner påløpt og bokført i 2006.

I Stortingets vedtak om engangsavgift § 6 nr. 9 er motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift fritatt for engangsavgift. Fritaket ble opprinnelig innført for batteribaserte kjøretøy. Fritaket har senere blitt endret slik at det fremgår klart at også motorvogner hvor elektrisiteten produseres i brenselsceller omfattes. Fritaket for el-biler er ikke ment å omfatte kjøretøy hvor elektrisiteten som benyttes til fremdrift, produseres av diesel- eller bensindrevne aggregater. Dette foreslås presisert i avgiftsvedtaket. Det vises til forslag til romertallsvedtak.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak XVII under kapittel 21 Komiteens tilråding.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter forslaget fra Regjeringen om fritak i engangsavgiften for hydrogenkjøretøy. Disse medlemmer mener at dette er et godt tiltak for at flere bilister anskaffer seg miljøvennlige kjøretøy. Disse medlemmer viser til at den norske bilparken er blant de aller eldste i Europa og at dette betyr at mange både trafikkfarlige og miljøforurensende kjøretøy hver dag kjører rundt i trafikken. Disse medlemmer vil derfor arbeide for at engangsavgiften på alle nye biler på sikt blir fjernet og at vrakpanten på eldre biler blir økt. Disse medlemmer mener at dette vil være et godt tiltak både for å få redusert ulykker og forurensing i trafikken. Disse medlemmer er enig i at avvikling av engangsavgiften for hydrogenkjøretøy er et miljøvennlig tiltak, men dessverre langt fra tilstrekkelig. Disse medlemmer håper derfor at Regjeringen også vil ta initiativ til reduksjon av engangsavgiften på alle kjøretøy, samt økning av vrakpanten, slik at tempoet i utskiftningen av den foreldede norske bilparken øker.