Som omtalt i St.prp. nr. 1 (2005-2006) Skatte-, avgifts-,
og tollvedtak, har det i lengre tid pågått en
dialog mellom Finansdepartementet og EFTAs overvåkningsorgan
(ESA) om hvilke bindinger som ligger i EØS-avtalen når
det gjelder den avgiftsmessige behandlingen av bruktimporterte kjøretøy.
ESA har i en grunngitt uttalelse (reasoned opinion) konkludert med
at de norske bruksfradragene er i strid med EØS-avtalen.
ESA, som baserer sin argumentasjon på flere dommer fra
EF-domstolen, hevder at måten avgiften fastsettes på ikke
er nøyaktig nok, og at metoden for avgiftsberegningen derfor
må legges om. Det er altså ikke avgiftsnivået,
men metoden for avgiftsfastsettelsen ESA reagerer på.
Under henvisning til EF-domstolens klare praksis har
Finansdepartementet, i samråd med Utenriksdepartementet
og Regjeringsadvokaten, funnet å måtte akseptere
ESAs syn i saken. Både ESA og Stortinget er tidligere varslet
om dette.
Fastsettelsen av engangsavgiften på bruktimporterte kjøretøy
er regulert i forskrift om engangsavgift på motorvogner.
Et forslag til forskriftsendringer har vært på høring
med uttalelsesfrist 12. april 2006. På bakgrunn
av innspillene i høringsrunden arbeides det nå i Finansdepartementet
med å etablere et nytt system som kan tre i kraft så rask
som mulig, forhåpentligvis i løpet av høsten.
Arbeidet skjer i dialog med ESA.
Til Stortingets orientering blir det nedenfor
redegjort for gjeldende regelverk og de hensyn som ligger bak forslaget
som ble sendt på høring. Høringsinstansene har
hatt få innvendinger til grunnprinsippene i forslaget.
Derimot har flere pekt på at det nye systemet vil komplisere
systemet uten at dette nødvendigvis oppveies av noen fordel
for avgiftsmyndighetene eller de avgiftspliktige. For øvrig
knytter de fleste kommentarer seg til hvordan avgiftsleggingen av
ukurante kjøretøy skal skje. Departementet antar
at justeringene av det endelige forslaget som følge av
høringsrunden blir begrensede.
Det vises til proposisjonen for nærmere
redegjørelse for saken.
En endring av metode for beregning av engangsavgiften
for bruktimporterte kjøretøy medfører
en utvidelse av toll- og avgiftsetatens oppgaver, og økte
kostnader som etaten vil ha behov for å få kompensert. Forslaget
vil også påføre vegmyndighetene økte
kostnader.
I 2005 ble det bruktimportert i underkant av
34 000 kjøretøy. Det er svært
vanskelig å anslå omfanget av anmodninger om alternativ
fastsettelse av avgift. I høringsforslaget ble det lagt
til grunn et ressursbehov basert på en behandling av inntil
15 000 søknader om alternativ fastsettelse av bruksfradrag.
Det vil si en omberegning av allerede fastsatt avgift med skriftlig svar,
og enten refusjon av avgift til søkeren eller krav om avgift
fra søkeren.
Videre vil muligheten for individuell vurdering
medføre henvendelser om valgalternativene.
De budsjettmessige konsekvensene for toll- og avgiftsetaten
er omtalt under kapittel 3.15 Finansdepartementet, kapittel 1610
Toll- og avgiftsetaten.
Som nevnt foran jobber departementet nå med
den endelige utformingen av forskriften. Dette skjer også i dialog
med ESA.
Komiteen tar dette til orientering,
og viser til de respektive merknader under kap. 1610 nedenfor.