For å bidra til at Norge får
erfaring med håndtering av hydrogen som drivstoff, foreslås
det at hydrogenbiler med forbrenningsmotor blir midlertidig fritatt
for engangsavgiften fra 1. juli 2006. Dette er i tråd
med anbefalingene til Hydrogenutvalget, jf. NOU 2004:11 Hydrogen
som fremtidens energibærer. Fritaket vil bare omfatte kjøretøy
med forbrenningsmotor som kun benytter hydrogen som drivstoff, og
ikke kjøretøy med motor som i tillegg til hydrogen
også kan benytte bensin eller diesel. Fritaket vil også omfatte
hybridbiler som er utstyrt med el-motor i tillegg til hydrogenbasert forbrenningsmotor.
Dersom et fritatt kjøretøy
blir bygget om til bensin eller dieseldrift, skal det betales engangsavgift
som bestemt for den avgiftsgruppe motorvognen kommer i etter de
regler som gjelder på tidspunktet for endringen.
Fritaket gis i en introduksjonsfase. Dersom
hydrogenkjøretøy med forbrenningsmotor skulle
oppnå en viss markedsandel, vil dette undergrave avgiftsgrunnlaget.
Fritaket bør da revurderes. Regjeringen vil gå gjennom
avgiftsleggingen av ulike kjøretøy og alternative
drivstoff i forbindelse med den varslede omleggingen av bilavgiftene
i 2007-budsjettet.
Provenytapet av forslaget anslås på svært
usikkert grunnlag til om lag 2 mill. kroner påløpt
og bokført i 2006.
I Stortingets vedtak om engangsavgift § 6
nr. 9 er motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift fritatt
for engangsavgift. Fritaket ble opprinnelig innført for
batteribaserte kjøretøy. Fritaket har senere blitt endret
slik at det fremgår klart at også motorvogner hvor
elektrisiteten produseres i brenselsceller omfattes. Fritaket for
el-biler er ikke ment å omfatte kjøretøy hvor
elektrisiteten som benyttes til fremdrift, produseres av diesel-
eller bensindrevne aggregater. Dette foreslås presisert
i avgiftsvedtaket. Det vises til forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag, jf. forslag til vedtak XVII under kapittel 21 Komiteens
tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
forslaget fra Regjeringen om fritak i engangsavgiften for hydrogenkjøretøy. Disse
medlemmer mener at dette er et godt tiltak for at flere bilister
anskaffer seg miljøvennlige kjøretøy. Disse medlemmer viser
til at den norske bilparken er blant de aller eldste i Europa og
at dette betyr at mange både trafikkfarlige og miljøforurensende
kjøretøy hver dag kjører rundt i trafikken. Disse
medlemmer vil derfor arbeide for at engangsavgiften på alle
nye biler på sikt blir fjernet og at vrakpanten på eldre
biler blir økt. Disse medlemmer mener at
dette vil være et godt tiltak både for å få redusert
ulykker og forurensing i trafikken. Disse medlemmer er
enig i at avvikling av engangsavgiften for hydrogenkjøretøy
er et miljøvennlig tiltak, men dessverre langt fra tilstrekkelig. Disse medlemmer håper
derfor at Regjeringen også vil ta initiativ til reduksjon
av engangsavgiften på alle kjøretøy,
samt økning av vrakpanten, slik at tempoet i utskiftningen
av den foreldede norske bilparken øker.