14.5 Kap. 4320 Statens vegvesen
- 14.5.1 Post 1 Salgsinntekter
- 14.5.2 Post 3 (Ny) Refusjoner fra forsikringsselskaper
- 14.5.3 Post 4 Tilgodehavende fra fylkeskommunene
Regnskapsførte inntekter har i flere år ligget vesentlig over budsjetterte inntekter på post 1. For 2005 viser regnskapet 262,4 mill. kroner, mens det var budsjettert med en inntekt på 18,2 mill. kroner. Av hensyn til kravet om realistisk budsjettering må både budsjetterte inntekter og tilhørende utgifter oppjusteres.
De siste årene har mer enn rene salgsinntekter blitt regnskapsført på post 1. Dette gjelder bl.a. erstatninger for skader på veginnretninger (type refusjoner) og innbetalinger fra eksterne knyttet til samarbeidsprosjekter.
Inntekter/refusjoner knyttet til erstatninger for skader på veginnretninger foreslås nå skilt ut på ny post 3 Refusjoner fra forsikringsselskaper. Merinntektsfullmakten knyttet til kap. 1320 og kap. 4320 foreslås utvidet til å omfatte også denne posten.
Innbetalinger fra eksterne knyttet til samarbeidsprosjekter vil heretter ikke bli utgifts- og inntektsført i statsregnskapet fordi faktureringen vil skje direkte til de som skal dekke utgiftene, f.eks. kommuner og teleselskaper (kabler).
Inntektsanslaget er for øvrig oppjustert som følge av økte inntekter fra salg fra Autosys/vegdatabank, salg av bilskilt, salg av håndbøker, salg av bilde til førerkort mv.
Av hensyn til kravet om realistisk budsjettering foreslås inntektskravet til Statens vegvesen nå totalt økt med i alt 156,2 mill. kroner, fordelt med 116,2 mill. kroner på post 1 og 40 mill. kroner på ny post 3. Bevilgningen på kap. 1320 post 23 må økes med tilsvarende beløp da dette er inntekter med tilhørende kostnader, som ikke øker aktivitetsnivået i Statens vegvesen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, og viser til forslag til vedtak II.5 under kapittel 21 Komiteens tilråding.
Det vises til omtale under kap. 4320 post 1. Det foreslås at det opprettes en ny post 3 Refusjoner fra forsikringsselskaper med en bevilgning på 40 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Fra 1. januar 2003 ble produksjonsvirksomheten i Statens vegvesen skilt ut i Mesta AS. Før opprettelsen av Mesta AS hadde Statens vegvesen sin egen produksjonsavdeling en egen post på statsbudsjettet, post 24 Statens vegvesens produksjon. Det var et krav at produksjonsvirksomheten skulle gå med et overskudd på 110 mill. kroner. Virksomheten utførte også oppgavene på fylkesvegnettet for fylkeskommunene, som det løpende ble krevd betaling for. Statens vegvesen avregnet ved årets slutt kravet mot fylkeskommunene (og tilsvarende internt i Statens vegvesen for riksveger) ut fra faktisk forbruk. Eventuell under-/overdekning ble håndtert ved å justere prisene for etterfølgende års arbeid.
Etter opprettelsen av Mesta AS ble det ikke mulig å videreføre nevnte håndtering ved at avvik fra resultatkrav skulle utjevnes gjennom justering av prisene de kommende år. Da det skulle foretas en endelig avregning ved opprettelsen av Mesta AS, hadde Vegvesenet utestående fordringer hos en del fylkeskommuner, samt gjeld til andre fylkeskommuner. Årsaken til dette var at prisene var satt for høyt/lavt i forhold til utført arbeid. Gjeld ble betalt tilbake til de aktuelle fylkeskommunene.
Som det framgår i St.prp. nr. 29 (2003-2004)/Innst. S. nr. 90 (2003-2004), ble det lagt til grunn et krav om tilbakebetaling fra fylkeskommunene. Det ble vist til at staten til sammen hadde et krav på 40 mill. kroner mot 12 fylkeskommuner. I St.prp. nr. 63 (2003-2004)/Innst. S. nr. 250 (2003-2004) ble det lagt fram en tilbakebetalingsplan. Denne gikk ut på at fylkeskommunene skulle betale tilbake 19,4 mill. kroner i 2004, 11,1 mill. kroner i 2005 og 9,5 mill. kroner i 2006. Beløpene skulle inntektsføres på kap. 4320 post 4.
Flere fylkeskommuner har ikke akseptert innbetalingskravet. Pr. april 2006 var det innbetalt til sammen 17,8 mill. kroner, og det gjensto dermed å kreve inn 22,2 mill. kroner. Til sammen syv fylkeskommuner hadde ikke innbetalt avdrag i henhold til betalingsplanen, mens fem fylkeskommuner hadde innbetalt sine krav.
Etter blant annet å ha forelagt saken for Regjeringsadvokaten, har Regjeringen kommet til at kravet mot fylkeskommunene ettergis. Videre legges det til grunn at staten vil tilbakebetale allerede innbetalt beløp til de fylkeskommunene dette gjelder.
Inntektsanslaget på 9,5 mill. kroner fra saldert budsjett for 2006 foreslås nå satt ned til null. Tilbakebetalingen av 17,8 mill. kroner dekkes av samlet bevilgning på kap. 1320 post 23.
Komiteen tar dette til etterretning, og slutter seg til Regjeringens forslag.