Oljeprisen har vesentlig betydning for Statens
vegvesens kostnadsnivå. Dette gjelder særlig for
riksvegferjedriften, men også for prisen på asfaltlegging
mv. I saldert budsjett for 2006 var gjennomsnittlig oljepris for året
anslått til 350 kroner/fat, mens anslaget nå oppjusteres
til 420 kroner/fat. Statens vegvesen har anledning til å omdisponere
midler mellom de ulike postene på utgiftsbudsjettet, og
det kan bli aktuelt med omdisponeringer for å kompensere
for økt oljepris. Det vises for øvrig til at Regjeringen
nå foreslår tilleggsbevilgninger til Statens vegvesen,
bl.a. til asfaltlegging på riksvegnettet. Eventuelle omdisponeringer
innenfor Statens vegvesens budsjett vil også bli vurdert
i forbindelse med nysalderingen 2006.
Komiteen tar dette til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at utover høyst påkrevd reparasjon etter ekstraordinært
uvær og tilskudd til tre gang- og sykkelveiprosjekter,
satser Regjeringen overhodet ingen ekstra midler til riksveiinvesteringer. Disse medlemmer bemerker
det totale fraværet av satsing på riksveinettet
som dette innebærer. Disse medlemmer merker
seg spesielt mangelen på midler for å sikre oppstart
av, midler for å kontinuerlig videreføre, eller
forsere fremdriften i viktige stamveiprosjekter av nasjonal betydning. Disse
medlemmer viser til den betydelige merinntekt staten har
i forhold til opprinnelig budsjett som følge av høyere
oljepris, til den betydelige ledige og økende kapasitet
som finnes i bygge- og anleggssektoren nasjonalt og i det nære utland,
og til de muligheter som finnes for å sette asfaltarbeid,
annet vedlikehold og nyanlegg ut på internasjonale anbud
med minimale etterspørselsvirkninger innenlands.
Disse medlemmer viser for øvrig
til de forslag Fremskrittspartiet fremmer i Revidert nasjonalbudsjett om
lavere drivstoffavgifter, hvilket også hadde resultert
i lavere kostnader for Statens vegvesen.
Det foreslås en tilleggsbevilgning
på 292,2 mill. kroner. Av dette skal 121 mill. kroner gå til
asfaltlegging og lengre åpningstider ved trafikkstasjonene
og 15 mill. kroner til uforutsette kostnader som følge
av ekstremvær på Vestlandet og i Trøndelag.
De resterende 156,2 mill. kroner er en teknisk justering som følge
av endrede inntektsanslag på kap. 4320 post 1 og post 3.
Regjeringen foreslår en tilleggsbevilgning
på 116 mill. kroner, som skal benyttes til asfaltlegging
på riksvegnettet. Det foreslås videre 5 mill.
kroner som skal gå til økte åpningstider
ved trafikkstasjonene for å redusere køene.
I november 2005 og januar og februar 2006 ble
riksvegnettet i vestlands- og trøndelagsfylkene påført
store skader som følge av ekstremvær. Uværet
førte bl.a. til at flere bruer ble ødelagt, veger
ble tatt av ras, og kaier og moloer ble påført
store skader av bølger og springflo.
Regjeringen foreslår en tilleggsbevilgning
på 40 mill. kroner for å kompensere Statens vegvesen
for uforutsette kostnader som følge av ekstremværet
som ellers måtte finansieres på bekostning av
annen planlagt aktivitet, i hovedsak dekkelegging. Tilleggsbevilgningen
er fordelt med 15 mill. kroner på post 23 og 25 mill. kroner
på post 30.
Det vises til omtale under kap. 4320 Statens
vegvesen post 1 Salgsinntekter. Det foreslås en teknisk
justering av posten på bakgrunn av endrede inntektsanslag på kap.
4320 post 1 og post 3, på 156,2 mill. kroner. Bevilgningsøkningen
har ingen effekt på aktivitetsnivået i Statens
vegvesen.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, slutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til uttalelse fra
Fylkestinget i Møre og Romsdal om at det er behov for omfattende
vedlikehold og utbedring av rv 658 Ellingsøy-
og Valderøytunnelen, og på rv 70 Freifjordtunnelen. Disse
medlemmer viser videre til at manglende bevilgninger kan
gå på bekostning av tunnelsikringsarbeidet. Disse
medlemmer mener derfor at Regjeringen i forbindelse med
statsbudsjettet for 2007 må bevilge tilstrekkelige midler
slik at rehabiliteringsarbeidet vil omfatte hele tunnellengden og
at arbeidet må tilfredsstille sikkerhetskrav etter gjeldende forskrifter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at etterslepet på veivedlikehold er stipulert til over
14 mrd. kroner for riksveinettet, og øker med 500 mill.
kroner pr. år. Disse medlemmer har merket
seg at årets vinter iht. vegmyndighetene har tært
spesielt hardt på veinettet. Regjeringen foreslår
en økning på 292,2 mill. kroner hvorav 116 mill.
kroner til asfaltering, noe som kan dekke kostnadene ved 25-30 mil
fast dekke. Disse medlemmer konstaterer at dette
ikke hindrer forfallet på vegnettet i å utvikle
seg videre. Heller ikke imøtekommes det akutte vedlikeholdsbehov
som er tydeliggjort siden siste ordinære budsjettvedtak. Disse
medlemmer viser til at satsingen på asfaltering,
innregnet Regjeringens foreslåtte tillegg, vil gi lavere
rammer for 2006 enn brukt i 2005. Disse medlemmer konstaterer
at Regjeringen lar forfallet på riksveiene øke,
til tross for faglig dokumentasjon av behovene for opprustning,
så vel som dokumentasjon av den samfunnsøkonomiske
lønnsomheten ved bruk av mer midler til veiformål.
Dokumentasjonen omfatter det dårlige veidekkets innvirkning
på trafikksikkerheten, og disse medlemmer viser
til at nullvisjonen ikke er realistisk uten at vedlikeholdsetterslepet
snus fra økende til minkende i omfang.
Disse medlemmer vil vise til
at strekningen E134 mellom Kongsberg og Notodden på enkelte
steder er i svært dårlig forfatning, og på deler
av strekningen har man områder som er svært trafikkfarlige. Disse
medlemmer vil derfor foreslå at det av tilleggsbevilgningen
avsettes midler for å få asfaltert og utbedret
to mindre bruer langs strekningen.
Disse medlemmer viser til at
Vikafjellsvegen ser ut til å ha økende grad av
nattestengning gjennom hele vinterhalvåret. Disse
medlemmer har merket seg at Samferdselsdepartementet tidligere
har uttalt å ville legge til rette for at veien blir holdt åpen
så lenge sikkerheten er ivaretatt, og mener det ikke er
riktig om veien av budsjettmessige hensyn stenges til skade for lokalbefolkning,
næringsliv og regional ferdsel nord/syd.
Disse medlemmer har merket seg
bevilgningen på 5 mill. kroner for å øke åpningstiden
ved trafikkstasjonene, for derved å redusere køene. Disse
medlemmer påpeker de meget store problemer dagens situasjon
gir privatpersoner og næringslivet i form av lange ventetider. Disse
medlemmer er ikke overbevist om at tilleggsbevilgningen
rekker til å løse problemene, og viser til at
også rutiner og bestemmelser for kontrollvirksomheten må gjennomgås
med sikte på effektivisering og reduksjon av unødig
dobbeltkontroll. Disse medlemmer forutsetter at Regjeringen kommer
med nye og tilstrekkelige avhjelpende tiltak umiddelbart dersom
den foreslåtte tilleggsbevilgning ikke straks resulterer
i en vel fungerende tjeneste for publikum.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med kr 400 000 000 i forhold til
Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 692 200 000
i forhold til tidligere vedtatt budsjett. Bevilgningen kan overføres til
2007 om det mot formodning skulle vise seg å ligge kapasitetsmessige
hindringer i veien for gjennomføringen.
Disse medlemmer viser til tabell
nedenfor med fylkesfordeling av den foreslåtte økningen
i vedlikeholdsmidlene. Fordelingen bygger hovedsakelig på Vegvesenets
oversikt over fylkesvis etterslep i veivedlikeholdet, korrigert
for lokale forhold og trafikktetthet.
Veivedlikehold
fylkesfordelt (mill. kroner) |
Fylke | Regjeringens
forslag | FrPs
forslag |
Nordland | 6 | 25 |
Troms | 7 | 25 |
Finnmark | 10 | 26 |
| | |
Møre og Romsdal | 5 | 25 |
Sør-Trøndelag | 5 | 25 |
Nord-Trøndelag | 5 | 20 |
| | |
Rogaland | 7 | 30 |
Hordaland | 6 | 45 |
Sogn og Fjordane | 6 | 25 |
| | |
Vest-Agder | 0 | 20 |
Aust-Agder | 5 | 20 |
Telemark | 10 | 35 |
Vestfold | 4 | 20 |
Buskerud | 7 | 30 |
| | |
Østfold | 6 | 35 |
Akershus | 10 | 35 |
Oslo | 3 | 25 |
Hedmark | 4 | 25 |
Oppland | 10 | 25 |
Norge totalt | 116 | 516 |
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap. 4320) | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres,
kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72, forhøyes
med | 692 200 000 |
| | fra kr 6 089 200 000 til
kr 6 781 400 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
peke på det store etterslepet på vegvedlikehold.
Veger med dårlig kvalitet sliter unødig på trafikantenes
kjøretøy og bidrar også til å øke
reisetiden unødig. Disse medlemmer mener
det er viktig med et krafttak for å ta igjen mer av etterslepet
og ønsker derfor en generell styrking av tilleggsbevilgningen
til asfaltlegging. Disse medlemmer fremmer forslag
om en økning av denne på 224 mill. kroner ut over
Regjeringens forslag, til en samlet økning på 340
mill. kroner i Revidert nasjonalbudsjett.
Den fylkesvise fordelingen av økningen
i vegvedlikehold er:
Mill.
kroner |
| Regjeringens
forslag | Høyres
forslag |
Region øst: | 33 | 95 |
Østfold | 10 | 25 |
Akershus | 4 | 15 |
Oslo | 3 | 15 |
Hedmark | 10 | 20 |
Oppland | 6 | 20 |
Region sør: | 26 | 90 |
Buskerud | 7 | 20 |
Vestfold | 4 | 15 |
Telemark | 10 | 25 |
Aust-Agder | 5 | 15 |
Vest-Agder | 0 | 15 |
Region vest: | 19 | 50 |
Rogaland | 7 | 20 |
Hordaland | 6 | 15 |
Sogn og Fjordane | 6 | 15 |
Region midt: | 15 | 45 |
Møre og Romsdal | 5 | 15 |
Sør-Trøndelag | 5 | 15 |
Nord-Trøndelag | 5 | 15 |
Region nord: | 23 | 60 |
Nordland | 6 | 15 |
Troms | 7 | 20 |
Finnmark | 10 | 25 |
Sum | 116 | 340 |
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap. 4320) | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og
post 72, forhøyes med | 516 200 000 |
| | fra kr 6 089 200 000 til
kr 6 605 400 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre har
merket seg Regjeringens manglende initiativ til vedlikehold av riksveinettet. Dette
medlem viser til beregninger av Statens vegvesen, som viser
at etterslepet i vedlikehold på riksveinettet ligger på om
lag 14 mrd. kroner. Dette medlem ønsker
derfor å gjennomføre vedlikehold på en
av de mest utsatte strekningene i distriktene. På rv 60
i Sogn- og Fjordane er utbedringsarbeid i gang fra høsten
av. Arbeidet må imidlertid avsluttes før arbeidet
er fullført grunnet manglende bevilgning. Dette
medlem foreslår derfor 50 mill. kroner til ferdigstillelse
av utbedring og vedlikehold på rv 60 mellom Olden
og Innvik.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap. 4320) | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres,
kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72, forhøyes
med | 342 200 000 |
| | fra kr 6 089 200 000 til
kr 6 431 400 000" | |
Det var opprinnelig lagt til grunn at merverdiavgiften skulle
fordeles over hele kontraktsperioden for det første OPS-prosjektet
E39 Klett - Bårdshaug i Sør-Trøndelag.
Ifølge fylkesskattekontoret i Sør-Trøndelag
skal imidlertid all merverdiavgift påløpt i byggeperioden faktureres
når vegen åpnes for trafikk. Prosjektet ble åpnet
for trafikk i juni 2005, og merverdiavgiftsbeløpet på om
lag 70 mill. kroner ble betalt inn til statskassen i desember 2005.
Innbetalingen av merverdiavgiftsbeløpet
var med på å gi et merforbruk i 2005 på post
29 som er avregnet mot mindreforbruket på post 30 Riksveginvesteringer. Dette
innebærer at Statens vegvesen får 70 mill. kroner mindre
til disposisjon i 2006 enn om merverdiavgiften kunne fordeles over
OPS-kontraktsperioden som opprinnelig lagt til grunn. For å nøytralisere
den nye tilnærmingen for når merverdiavgift skal
innbetales, foreslår Regjeringen nå 70 mill. kroner
i tilleggsbevilgning til riksveginvesteringer, jf. omtalen av post
30.
Neste OPS-prosjekt, E39 Lyngdal - Flekkefjord
i Vest-Agder, har planlagt åpning for trafikk 1. september
2006. Merverdiavgiftsbeløpet for prosjektet påløpt
i byggeperioden er anslått til 75 mill. kroner. Det er
sannsynlig at fylkesskattekontoret i Vest-Agder vil legge samme
tilnærming til grunn for dette prosjektet som fylkesskattekontoret
i Sør-Trøndelag gjorde for det første
OPS-prosjektet. Dette vil gi høyere utgifter for Statens
vegvesen og tilsvarende høyere merverdiavgiftsinntekter
for staten. Bevilgningen på post 29 i saldert budsjett
for 2006 er ekskl. merverdiavgift da håndteringen av merverdiavgift
ikke var avklart på dette tidspunktet. Bevilgningen på post
29 foreslås økt med 75 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Det foreslås en tilleggsbevilgning
på 108 mill. kroner til riksveginvesteringer.
Av dette er 70 mill. kroner knyttet til ny tilnærming for
når merverdiavgift for OPS-prosjekter skal betales, jf.
omtale under post 29, og 25 mill. kroner er knyttet til skader som
er påført vegnettet på Vestlandet og
i Trøndelag etter uvær, jf. omtale under post
23.
Av de siste 13 mill. kroner av tilleggsbevilgningen, foreslås
avsatt 5 mill. kroner som statens andel til bygging av en ny kommunal
gang- og sykkelvegbru over E6 ved Furuset i Oslo. Det forutsettes
at det blir inngått en avtale med Oslo kommune. Videre
foreslås det 3 mill. kroner avsatt som statens andel til
en gang- og sykkelveg på E136 i Lesja i Oppland og 5 mill.
kroner til gang- og sykkelveg på E39 i Os kommune i Hordaland.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er kjent med at det arbeides med planer
for en veitunnel gjennom Ulriken, Arnatunnelen. Disse medlemmer er
positive til dette miljø- og fremkommelighetsforbedrende
prosjektet, som vil ha stor betydning for innfartsårene
til Bergen fra nord og øst. Disse medlemmer foreslår
derfor 3 mill. kroner, som en planleggings-/oppstartsbevilgning
til prosjektet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg stadig flere fagøkonomers påpekning
av at investeringer i samferdselsinfrastruktur er lønnsom
og verdiskapende omplassering av realformue, ikke forbruk. Disse
medlemmer ser behov for å utrede utbygging av store
samferdselsprosjekt organisert som egne selskap for å sikre
fullfinansiering, lavest mulig finansieringskostnader og behandling
av utbyggingskostnader som investering i offentlige budsjetter. Disse
medlemmer legger til grunn at slike selskaper kan organiseres
med ulik grad avoffentlig eierskap.
I lys av den manglende forseringen av veiinvesteringer Regjeringen
ser seg i stand til å gjennomføre innenfor gjeldende
retningslinjer, mener disse medlemmer det er på sin
plass med en del tiltak.
Disse medlemmer vil be Regjeringen
utrede en reform, eksemplifisert som å bevilge størrelsesorden 300
mrd. kroner til anvendelse over en 10-15 års periode, for å sikre
standarden på stamvegnettet. Disse medlemmer vil
be Regjeringen ta initiativ til å utrede fondsstrukturer
som kan brukes i fremtiden for å oppnå fullfinansiering
av riksveiinvesteringer. Disse medlemmer vil be Regjeringen
utrede hvorvidt disse to reformer kan realiseres uten vesentlige negative
innvirkninger på innenlands økonomi, herunder
hensyntatt virkninger av omplassering av finansformue til realverdier,
og bruk av høy importandel gjennom internasjonale kjøps-
og anbudsavtaler.
Disse medlemmer viser til at
tilslutning til en slik utredning allerede nå, kan åpne
for realisering av nye virkemidler i de nærmeste, kommende
statsbudsjetter, samt gi et viktig signal til næringslivet
i distriktene om bedring av rammebetingelser for lokalisering og
lønnsom drift.
Disse medlemmer påpeker
behovet for at behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett fokuserer sikring
av fremdrift og planlagt oppstart i vesentlige investeringsprosjekter
på veisektoren.
Disse medlemmer viser til at
den 5,1 km lange undersjøiske Freifjordtunnelen i Møre
og Romsdal, sammen med Ålesundstunnelene var finansiert
og forutsatt rehabilitert innenfor Vegvesenets handlingsprogram
2006-2009. På grunn av økte kostnader er det for Freifjordtunnelen
kun midler til å demontere takplatene, ikke montere nye. Disse
medlemmer har merket seg at dette nå resulterer
i en lang periode med svært mørk tunnel og en
veibane konstant våt av inntrengende sjøvann.
Rehabilitering av alle tre omtalte tunneler iht. standard fastsatt
i Vegvesenets "Håndbok 21 - Veitunneler" er i ettertid
kalkulert betydelig høyere enn tidligere bevilgning på 300
mill. kroner, ettersom rehabiliteringsbehovet var større
enn tidligere beregnet. Disse medlemmer mener det
her er behov for akuttiltak, og fremmer forslag om dette.
Disse medlemmer har merket seg
St.prp. nr. 65 (2005-2006) Om en del saker på Samferdselsdepartementets
område, hvor E18 Knapstad-Krosby varsles tatt opp i statsbudsjettet
for 2007. Disse medlemmer viser til samme dokuments
påpekning av at det er et mål å forsere
utbyggingen av E18 i Østfold, og foreslår en bevilgning
som sikrer oppstart av prosjektet, og hindrer mulige forsinkelser
tilknyttet budsjettbehandlingen for 2007.
Disse medlemmer viser til merknader
til St.prp. 38 (2005-2006) i Innst. S. nr. 95 (2005-2006) om Finnfastprosjektet,
og til St.prp. nr. 65 (2005-2006) hvor redusert behov for finansieringsbidrag
fra Sokn bomstasjon fremgår. Disse medlemmer viser
til de betydelige lokale og prinsipielle innsigelser som er reist
mot de begrunnelser som ligger til grunn for forlenget bompengeperiode
på Sokn, og foreslår at det nå nedjusterte
finansieringsbidraget tilleggsbevilges over statsbudsjettet.
Disse medlemmer viser til merknader
under post 31 knyttet til rassikring av veien langs Kjøsnesfjorden,
og fremmer forslag om en bevilgning nå på 5 mill.
kroner øremerket prosjektering/oppstart som forberedelse
til gjennomføring i 2007.
Disse medlemmer foreslår å øke
post 30 med 161 mill. kroner, og ser for seg at midlene anvendes slik:
– Det bevilges
45 mill. kroner til fullføring av minimumsløsning
i rehabiliteringsarbeidet for Freifjordtunnelen, ubrukte midler
kan overføres til 2007 og samordnes med rehabiliteringen
av Ålesundstunnelene.
– 15 mill. kroner øremerkes
umiddelbar oppstart av planleggingsarbeidet for opprustning av E6
gjennom Gudbrandsdalen.
– 44 mill. kroner bevilges til
dekning av det nå reduserte finansieringsbidraget fra Sokn
bomstasjon til Finnfastprosjektet.
– 30 mill. kroner øremerket
oppstart av E18 Knapstad-Krosby, som er et av hovedelementene i Østfoldpakka
fase 1.
– 22 mill. kroner til rv 3
Gullikstad-Ulsberg tilleggsbevilges for å få pågående
anlegg ferdigstilt uten forsinkelser eller redusert omfang.
– 5 mill. kroner øremerket
prosjektering/oppstart av tunnelløsning for veien
langs Kjøsnesfjorden i Jølster.
– 3 mill. kroner til planer for
veitunnel gjennom Ulriken, Arnatunnelen.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med kr 164 000 000 i forhold
til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 272 000 000
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap. 4320) | |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post
23, post 29, post 31, post 33, post 60 og post 72, forhøyes
med | 272 000 000 |
| | fra kr 4 420 100 000 til
kr 4 692 100 000" | |
"Stortinget ber Regjeringen utrede
en reform for å sikre standarden på stamveinettet.
En slik reform bør ta utgangspunkt i bevilgninger i størrelsesorden
300 mrd. kroner over en 10-15 års periode."
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ
til å utrede fondsstrukturer som kan brukes i fremtiden
for å oppnå fullfinansiering av riksveiinvesteringer."
"Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet
for 2007 sørge for at rehabiliteringen av Freifjords- og Ålesundstunnelene
fullføres iht. veinormalens standarder."
Komiteens medlemmer fra Høyre konstaterer
at regjeringspartiene ikke ønsket å behandle Bergensprogrammet
i Stortinget før jul 2005. Dette medførte ekstrakostnader
for Bergen og prosjektet som det er rimelig at staten kompenserer. Disse
medlemmer foreslår derfor å bevilge 14
mill. kroner i økte midler til Bergensprogrammet.
Disse medlemmer ønsker
en raskere progresjon i arbeidet med utbedring av E6. Disse
medlemmer foreslår en bevilgning på 15
mill. kroner til prosjektstart for ny E6 nord for Lillehammer, slik
at nødvendige utredninger kan gjennomføres før
behandling av ny nasjonal transportplan.
Disse medlemmer ønsker
også en raskere progresjon i arbeidet med utvidelsen av
E6 på strekningen Gardermoen-Biri, til firefelts motorveg
med midtdeler. Prosjektet er foreløpig delt opp i fem delstrekninger: Hovinmoen-Dal,
Dal-Minnesund, Minnesund-Skaberud, Skaberud-Kolomoen og Kolomoen-Biri. Disse medlemmer understreker
viktigheten av at usikkerhet om de nordligste delstrekningene ikke
forsinker igangsetting av strekningene som er klare til å påbegynnes. Disse
medlemmer går derfor inn for en oppdeling, slik
man gjorde på rv 2 Kløfta-Nybakk. Disse
medlemmer ønsker oppstart på strekningen Hovinmoen-Minnesund
og foreslår en bevilgning på 15 mill. kroner til
dette arbeidet. Disse medlemmer viser for øvrig
til at dagens vegstandard og kapasitet er for dårlig i
forhold til trafikkveksten. Det har vært svært
mange ulykker på strekningen og for tiden er det ledig
kapasitet i anleggsbransjen og mange permitterte ansatte.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap. 4320) | |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan
nyttes under post 23, post 29, post 31, post 33, post 60 og post
72, forhøyes med | 155 000 000 |
| | fra kr 4 420 100 000 til
kr 4 575 100 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Regjeringen har forlenget innkrevingen
over Sokn bomstasjon for å finansiere Finnfastprosjektet. Dette
medlem viser til Innst. S. nr. 183 (2005-2006) hvor Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer forslag i tre punkter om
1) å overføre rentefritt lån på Rennfast
på 16,7 mill. kroner til Finnfast; 2) at drifts- og vedlikeholdskostnader
på vegnettet ikke skal finansieres i nedbetalingstiden
ved hjelp av ferjeavløsningsmidler fra fylke og kommune,
men finansieres over ordinært budsjett; og 3) at på vanlig
måte å legge til grunn trafikkgrunnlaget som er
anbefalt av Vegdirektoratet. Dette medlem mener disse
tiltakene vil forkorte bompengeperioden på Sokn. Dette medlem konstaterer
med undring at flertallet fra regjeringspartiene ikke vil bidra
til en slik nedkorting av bompengeperioden på Sokn.
Regjeringen foreslår en tilleggsbevilgning
på 40 mill. kroner til rassikring, som fordeles på følgende prosjekter:
| Mill. kroner |
Rv 43 Aunevik - Bukkesteinen
i Vest-Agder | 10 |
Rv 55 Stedjeberget i Sogn
og Fjordane | 10 |
Rv 62 Fresvika - Jordalsgrend
i Møre og Romsdal | 10 |
E10 Fjøsdalen
i Nordland | 5 |
Rv 91 Ura
i Troms | 5 |
Sum | 40 |
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
opp om at flere rasutsatte vegstrekninger blir sikret ved tilleggsbevilgning.
Rassikring er imidlertid en underprioritert oppgave, som ikke mottar den
oppmerksomhet behovene tilsier, og heller ikke prioriteres som forutsatt
i NTP 2006-2015. Disse medlemmer viser til at flere
tett trafikkerte strekninger ukentlig utsettes for ras og steinfall
visse tider på året, og at dette ut over den fysiske
faren for materiell, liv og helse, påfører veifarende
og pårørende til barn avhengige av skoleskyss,
store mentale belastninger. Mange strekninger har helt prekære
forhold, preget av usikkerhet i den grad at ferdsel unnlates. Disse medlemmer har
merket seg vegmyndighetenes og fylkesmyndighetenes påpekning
av den akutte situasjonen langs rv 70 Opdølstranda
i så måte. Disse medlemmer ønsker å øke
bevilgningen til akutt rassikring med 55 mill. kroner i forhold
til Regjeringens forslag, tilsvarende 95 mill. kroner i forhold
til tidligere vedtatt budsjett. Rassikring av rv 70 Opdølstranda (strakstiltak)
bevilges 15 mill. kroner. Rassikringstiltak for akuttbehov ellers økes
med 40 mill. kroner.
Disse medlemmer har imidlertid
merket seg at heller ikke en slik økning er nok til å dekke
fastslåtte sikringsbehov.
Disse medlemmer har merket seg
at rassikring for riksveien langs Kjøsnesfjorden i Jølster,
nå har fått en tilrådd løsning
fra vegmyndighetene i form av tunnel. Disse medlemmer viser
til de store rastilfellene med innesperrede trafikanter vi har hatt
på strekningen, disse medlemmers merknad
vedrørende denne strekningen ved fjorårets behandling
av revidert budsjett, og imøteser at Regjeringen innarbeider
midler for oppstart av dette prosjektet i statsbudsjettet for 2007. Disse
medlemmer viser i tillegg til merknader og forslag under
post 30 for å sikre oppstart uten unødig opphold.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med kr 55 000 000 i forhold
til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 95 000 000
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap. 4320) | |
| 31 | Rassikring, kan overføres, kan nyttes under post
30 og post 60, forhøyes med | 95 000 000 |
| | fra kr 265 200 000 til
kr 360 200 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at områder med rasproblemer
finnes i de fleste fylker og at det gjenstår mye før
det norske vegnettet er rassikret. Dette medlem vil
peke på den store utrygghetsfølelse som fare for
ras skaper. Dette medlem peker videre på at
ras også i enkelte områder og i noen perioder
kan være et framkommelighetsproblem. Særlig vil
dette være tilfellet for veier med høy trafikk
eller på steder hvor omkjøringsmulighetene er dårlige. Dette
medlem ser med bekymring på stengte veier som vil
kunne medføre økte kostnader for næringslivet
og kunne bidra til en sentralisering av næringsaktivitet
i rasutsatte områder. Innsats for rassikring er viktig
for at befolkningen skal føle trygghet og for at folk og
næringsliv skal ha et sikkert og stabilt transporttilbud. Dette
medlem vil derfor understreke viktigheten av oppstart og
videreføring av prosjekter for sikring mot snø-,
is-, stein- og løsmasseskred.
Dette medlem vil peke på at
områder i fylker som Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane,
Møre og Romsdal, Nordland og Troms er spesielt rasutsatt. Dette
medlem vil spesielt peke på situasjonen på riksveg
70, Opdølstranda, der rasaktiviteten har økt betydelig
den siste tiden. Det har i det siste vært flere ulykker
der kjøretøy er truffet av steinsprang, og tidligere
har det vært flere dødsulykker på denne
strekningen. Daglig trafikkerer ca. 2 000 kjøretøy
denne svært rasutsatte strekningen, deriblant skolebusser
med barn og unge. Dette medlem vil også vise
til situasjonen på riksveg 63 mellom Geiranger og Grotli,
en strekning som på mange måter er livsnerven
til reiselivsnæringen i regionen. Denne vegen er ofte stengt
på grunn av fare for snøras ved Stavbrekka, som
ligger på Opplandssiden av riksvegen. Vegstrekningen er
særdeles viktig for reiselivsnæringen, og er inngangsporten
til et av landets mest besøkte reisemål, Geiranger. Dette
medlem vil også spesielt nevne behovet for rassikring
på strekninger som riksveg 91 Ura i Troms, E 10 Fjøsdalen
i Nordland, riksveg 62 Fresvika-Jordalsgrenda i Møre og
Romsdal, riksveg 15 Kjøsnes-Lunde i Sogn og Fjordane, riksveg
550 Solesnes i Hordaland og riksveg 13 Suldalsvegen i Rogaland.
Dette medlem viser til den store
satsingen på rassikring som ble gjennomført av
regjeringen Bondevik II i forrige periode. Innsatsen mot rassikring
ble styrket med over 30 pst., fra i gjennomsnitt 370 mill. kroner
i perioden 1998-2001, til i snitt 490 mill. kroner pr. år
i 2002-2005. Over 37 rasutsatte strekninger og 130 rasutsatte punkter
ble utbedret i perioden. Dette medlem mener denne
satsingen må videreføres og foreslo derfor i Budsjett-innst.
S. nr. 13 (2005-2006) å øke bevilgningen til rassikring
med 25 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag til budsjett. Dette medlem foreslår
nå å øke bevilgningen på kap.
1320 post 31 med 25 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap. 4320) | |
| 31 | Rassikring, kan overføres, kan
nyttes under post 30 og post 60, forhøyes med | 65 000 000 |
| | fra kr 265 200 000 til
kr 330 200 000" | |
Det foreslås en tilleggsbevilgning
på 1 mill. kroner til dekning av kostnader i forbindelse
med utvidelse av tilbudet med nattferjer i sambandet Stavanger-Tau
fra 1. juli 2006.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, slutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at ferjedrift er en del av det offentlige veinettet, og at i
mange områder er ferjetransport helt avgjørende
for et eksportrettet næringsliv. Disse medlemmer har
merket seg at mange kyst- og øysamfunn bidrar med en meget
høy verdiskaping og eksportinntekter, og hvor ferge- og
båtfrekvensen er begrensende for mulighetene til å videreutvikle
virksomheten. Disse medlemmer har merket seg situasjonen
beskrevet fra Lovund i Lurøy, for øy- og kystkommunene
Herøy, Alstadøy, Leirfjord, Dønna og Tranøy/Senjafergene
i tillegg til en rekke andre kystsamfunn. Disse medlemmer mener
det er behov for snarest å redusere de strukturelle ulempene
slike bedrifter har i forhold til et veinett basert på fergetransport,
og fremmer forslag for å etablere flere avganger.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med kr 10 000 000 i forhold
til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på kr 11 000 000
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap. 4320) | |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester, kan overføres, kan nyttes under post
23 og post 30, forhøyes med | 11 000 000 |
| | fra kr 1 355 000 000 til
kr 1 366 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at de ønsker å bevilge 1 mill. kroner utover
Regjeringens forslag under kap. 1320 post 72 slik at tilbudet med
nattferje i sambandet Stavanger-Tau kan utvides fra 1. juni
2006.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap. 4320) | |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester, kan overføres, kan
nyttes under post 23 og post 30, forhøyes med | 2 000 000 |
| | fra kr 1 355 000 000 til
kr 1 357 000 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil peke på at mange lokalsamfunn er
avhengige av ferjer. Riksvegferjene utgjør en viktig del
av et godt kommunikasjonstilbud for innbyggere og næringsliv. Dette
medlem vil understreke at det er avgjørende med
et best mulig tilbud når det gjelder frekvens og kapasitet. Dette
medlem foreslår å øke bevilgningen
til drift av riksvegferjer med 5 mill. kroner utover Regjeringens
forslag, slik at bl.a. tilbudet med nattferje Stavanger-Tau kan
utvides allerede fra 1. juni i år.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2006 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen (jf. kap. 4320) | |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester, kan overføres, kan
nyttes under post 23 og post 30, forhøyes med | 6 000 000 |
| | fra kr 1 355 000 000 til
kr 1 361 000 000" | |