Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra helse- og omsorgskomiteen om endringer under enkelte kapitler på statsbudsjettet medregnet folketrygden for 2005 under Helse- og omsorgsdepartementet

Innhold

Til Stortinget

Helse- og omsorgsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer av bevilgningene under enkelte kapitler på statsbudsjettet for 2005. Under programområde 10 Helsevern fremmes det forslag om økning av utgiftene med netto 3 800,6 mill. kroner. Under programområde 30 Helsevern - folketrygden fremmes det på grunnlag av bl.a. nye anslag forslag om en netto reduksjon i utgiftene på 33,5 mill. kroner.

Post 1 Driftsutgifter foreslås redusert med 5 mill. kroner. Det foreslås at inntil 29 mill. kroner knyttet til legemiddelberedskap mot pandemisk influensa kan overføres til 2006 utover de midler som kan overføres i henhold til Bevilgningsreglementet.

Post 1 Driftsutgifter foreslås redusert med 0,9 mill. kroner.

Post 1 Driftsutgifter foreslås økt med 0,2 mill. kroner.

Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås redusert med 1,37 mill. kroner.

Post 22 Elektroniske resepter foreslås redusert med 10 mill. kroner.

Post 1 Driftsutgifter foreslås økt med 2 mill. kroner.

Post 70 Dekning av advokatutgifter foreslås økt med 4,25 mill. kroner.

Post 1 Driftsutgifter foreslås økt med 0,4 mill. kroner.

Post 71 Tilskudd til Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap mv. foreslås redusert med 0,13 mill. kroner.

Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås økt med 4,53 mill. kroner.

Post 21 Forsøk og utvikling i sykehussektoren foreslås redusert med 5,3 mill. kroner.

Post 70 Tilskudd til helseforetakene foreslås redusert med 35 mill. kroner.

Post 76 Innsatsstyrt finansiering av sykehus foreslås økt med 492,1 mill. kroner.

Post 77 Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus mv. foreslås økt med 204 mill. kroner.

Post 80 Pasienttransport foreslås økt med 16,5 mill. kroner.

Post 81 Tilskudd til store byggeprosjekter foreslås økt med 2 900 mill. kroner

Post 91 Opptrekksrenter foreslås redusert med 25 mill. kroner.

Post 70 Tilskudd foreslås økt med 0,9 mill. kroner.

Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås redusert med 1,6 mill. kroner.

Post 70 Tilskudd foreslås redusert med 8 mill. kroner.

Post 64 Ressurskrevende brukere foreslås økt med 268 mill. kroner.

Post 70 Refusjon spesialisthjelp foreslås redusert med 41 mill. kroner.

Post 71 Refusjon psykologhjelp foreslås redusert med 14 mill. kroner.

Post 72 Refusjon tannlegehjelp foreslås redusert med 19,5 mill. kroner.

Post 76 Private laboratorier og røntgeninstitutt foreslås økt med 99 mill. kroner.

Post 70 Legemidler foreslås økt med 48 mill. kroner.

Post 72 Sykepleieartikler foreslås redusert med 6 mill. kroner.

Post 70 Refusjon av egenbetaling, egenandelstak 1 foreslås redusert med 122,5 mill. kroner.

Post 62 Tilskudd til fastlønnsordning for fysioterapeuter foreslås økt med 10 mill. kroner.

Post 70 Refusjon allmennlegehjelp foreslås redusert med 25,5 mill. kroner.

Post 71 Refusjon fysioterapi foreslås redusert med 27 mill. kroner.

Post 72 Refusjon jordmorhjelp foreslås økt med 15 mill. kroner.

Post 73 Kiropraktorbehandling foreslås redusert med 3 mill. kroner.

Post 75 Logopedisk behandling foreslås økt med 10 mill. kroner.

Post 70 Bidrag, lokalt foreslås økt med 43 mill. kroner.

Når det gjelder kapitler og poster som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter seg til de framlagte forslagene i proposisjonen.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, har merket seg at Regjeringen foreslår å sette ned bevilgingen over kap. 702 post 1 med 8 mill. kroner, og at dette er en følge av sterk kronekurs og dermed lav innkjøpspris for legemidlet Tamiflu.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er opptatt av at en så raskt som mulig må komme i gang med et vaksinasjonsprogram knyttet til hjernehinnebetennelse hos barn (pneumokokkvaksine). Disse medlemmer har merket seg helse- og omsorgsministerens uttalelse om at dette er viktig å få på plass, og at en skulle starte forhandlinger knyttet til pris hos leverandøren. Disse medlemmer støtter statsrådens initiativ på dette området, men finner likevel grunn til å foreslå en bevilgning på dette kapitlet slik at en ikke mister unødig tid som følge av at forslag om inndekning av eventuell kostnad knyttet til et slikt vaksinasjonsprogram må vente til begynnelsen av 2006. Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn forslag om at bevilgningen på kap. 710 Nasjonalt folkehelseinstitutt post 21 økes med 50 mill. kroner som øremerkes innkjøp av pneumokokkvaksine slik at denne vaksinen kan bli en del av barnevaksinasjonsprogrammet. Disse medlemmer foreslår videre at disse midlene skal kunne overføres til 2006. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 29 (2005-2006) vil fremme forslag om inndekning gjennom overføring fra Statens petroleumsfond over kap. 5800 post 50.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

710

Nasjonalt folkehelseinstitutt

21

Formidlingsvirksomhet forhøyes med

50 000 000

fra kr 137 852 000 til kr 187 852 000"

"Regjeringen gis fullmakt til at inntil 50 mill. kroner, knyttet til innkjøp av pneumokokkvaksine under kap. 710 post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres til 2006 utover de midler som kan overføres i henhold til Bevilgningsreglementet."

Komiteen registrerer at Regjeringen foreslår å utsette arbeidet med å gjøre det lovpålagte meldesystemet elektronisk inntil det er tatt endelig stilling til innholdet i et fremtidig meldesystem. Komiteen vil understreke viktigheten av å få på plass et nasjonalt system for registrering, analyse og forebygging av uønskede hendelser og feilbehandling i somatisk sykehus. Komiteen forutsetter at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med en orientering om fremdriften i dette arbeidet.

Komiteen har merket seg at Rikstrygdeverket har iverksatt forberedelser i forhold til innføring av henvisnings- og refusjonsrett for kiropraktorer og manuellterapeuter i tråd med Stortingets vedtak i Innst. S. nr. 240 (2004-2005). Komiteen mener det er gledelig at pasienter over hele landet nå kan dra rett til kiropraktor eller manuellterapeut uten å være henvist av lege. Det vil spare pasientene for masse byråkrati og minske presset på fastlegene.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at det er en rekke personer som vil kunne ha nytte av en behandlingsreise til utlandet som i 2005 ikke får behandling på grunn av at bevilgningen på dette området er satt for lavt. Videre er det grunn til å merke seg at mange som har behov for ledsagertjeneste under denne typen opphold, ikke får dekket sine utgifter. Disse medlemmer frykter at flere må takke nei til behandlingsreise grunnet dette. Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn forslag om å øke post 70 med 50 mill. kroner slik at flere skal kunne få tilbud om behandlingsreise. Disse medlemmer fremmer forslag om at bevilgningen skal kunne overføres, dvs. at post 70 tilføres stikkordet kan overføres. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 29 (2005-2006) vil fremme forslag om inndekning gjennom overføring fra Statens petroleumsfond over kap. 5800 post 50.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

729

Nasjonalt folkehelseinstitutt

70

Behandlingsreiser til utlandet, kan overføres, forhøyes med

50 000 000

fra kr 83 660 000 til kr 133 660 000"

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til oppblomstringen av legionella som fant sted i Østfold sommeren 2005, og som førte til at svært mange måtte behandles i sykehus. Ifølge informasjon fra sykehuset i Østfold, som er gjengitt i pressen, førte epidemien til en ekstrautgift for sykehuset på ca. 30 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstreviser også til at daværende helseminister, Ansgar Gabrielsen, uttalte at de ekstrautgiftene som ble påført Sykehuset i Østfold, Fredrikstad, naturlig må deles av de impliserte, nemlig staten, lokalsykehuset selv og Helse Øst. Begrunnelsen for dette var at man må legge de samme prinsipper til grunn som for tsunami-katatrofen i Thailand. Gabrielsen uttalte videre at staten burde ta den største byrden, for å unngå at befolkningen i Østfold får et redusert helsetilbud i etterkant av legionella-epidemien. Disse medlemmer vil derfor foreslå å øke kap. 732 post 71 med 20 mill. kroner øremerket sykehuset i Østfold.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

732

Regionale helseforetak

71

Tilskudd til Helse Øst RHF, kan overføres, forhøyes med

20 000 000

fra kr 13 842 344 000 til kr 13 862 344 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil også peke på at daværende helseminister Ansgar Gabrielsen, ifølge pressen, lovet kompensasjon for de ekstraordinære utgiftene. For å unngå at befolkningen i Østfold får et redusert helsetilbud på grunn av sykehuset i Østfolds dårligere økonomiske situasjon som følge av legionella-epidemien, vil disse medlemmerforeslå å øke kap. 732 post 71 med 30 mill. kroner øremerket sykehuset i Østfold. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 29 (2005-2006) vil fremme forslag om inndekning gjennom overføring fra Statens petroleumsfond over kap. 5800 post 50.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

732

Regionale helseforetak

71

Tilskudd til Helse Øst RHF, kan overføres, forhøyes med

30 000 000

fra kr 13 842 344 000 til kr 13 872 344 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at finansieringen av sjette byggetrinn ved sykehuset i Vestfold fortsatt ikke er på plass. Disse medlemmer viser også til flertallets merknader i Innst. S. nr. 240 (2004-2005) der det var enighet om "viktigheten av ferdigstillelse av 6. byggetrinn ved Sykehuset i Vestfold – Tønsberg og mener at dette må gis prioritet, uten at investeringen får konsekvenser for pasientbehandlingen." Disse medlemmer fremmer derfor forslag om å øke bevilgningen til Helse Sør RHF med 15 mill. kroner øremerket utbyggingen av sjette byggetrinn ved Sykehuset i Vestfold. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 29 (2005-2006) vil fremme forslag om inndekning gjennom overføring fra Statens petroleumsfond over kap. 5800 post 50.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

732

Regionale helseforetak

72

Tilskudd til Helse Sør RHF, kan overføres, forhøyes med

15 000 000

fra kr 7 673 120 000 til kr 7 688 120 000"

Komiteen har merket seg at aktiviteten i sykehusene i 2005 er høyere enn forutsatt, og at nye prognoser fra SINTEF Helse indikerer om lag 1,5 prosent vekst i antall DRG-poeng i 2005 sammenlignet med det som er lagt til grunn i bestillerdokumentet til de regionale helseforetakene. Komiteen registrerer at Regjeringen på denne bakgrunn foreslår å øke bevilgningen til innsatsstyrt finansiering av sykehus med 492,1 mill. kroner.

Komiteen har merket seg at utbetalingene i 2005 til refusjon av poliklinisk virksomhet ved sykehus m.m. er høyere enn budsjettert. Komiteen registrerer at Regjeringen på denne bakgrunn foreslår å øke bevilgningen til slik refusjon med 204 mill. kroner.

Komiteen registrerer at Regjeringen foreslår at det vedtatte statlige bidraget til fase 1 av St. Olavs Hospital på 2,9 mrd. kroner utbetales i sin helhet i inneværende år. Komiteen vil peke på at dette ikke endrer den totale rammen for det statlige bidraget til fase 1 av St. Olavs hospital. Det er bare utbetalingstidspunktet som forskyves.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at Regjeringen foreslår å bevilge 2 900 mill. kroner over inneværende års budsjett i stedet for å følge Stortingets vedtak om å bevilge disse midlene over en periode på 3 år. Disse medlemmer er noe forundret over dette forslaget all den tid at Stortinget nå har til behandling statsbudsjettet for 2006. Disse medlemmer er av den oppfatning at bevilgninger av denne størrelse burde blitt håndtert i form av en bevilgning i neste års statsbudsjett. Etter de debatter som har vært de senere år og i lys av den flertallsvedtatte innretning på økonomien, finner disse medlemmer denne bevilgningen underlig.

Komiteen har merket seg at apotekene har søkt om mindre støtte til fraktrefusjon og driftsstøtte enn i fjor, og at dette blant annet skyldes mer rasjonell forsendelse av varer fra apotekene gjennom billigere løsninger for postforsendelse. Komiteen synes dette er en positiv utvikling.

Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 1

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

732

Regionale helseforetak

71

Tilskudd til Helse Øst RHF, kan overføres, forhøyes med

20 000 000

fra kr 13 842 344 000 til kr 13 862 344 000

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 2

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

710

Nasjonalt folkehelseinstitutt

21

Formidlingsvirksomhet forhøyes med

50 000 000

fra kr 137 852 000 til kr 187 852 000

Regjeringen gis fullmakt til at inntil 50 mill. kroner, knyttet til innkjøp av pneumokokkvaksine under kap. 710 post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres til 2006 utover de midler som kan overføres i henhold til Bevilgningsreglementet.

Forslag 3

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

729

Nasjonalt folkehelseinstitutt

70

Behandlingsreiser til utlandet, kan overføres, forhøyes med

50 000 000

fra kr 83 660 000 til kr 133 660 000"

Forslag 4

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

732

Regionale helseforetak

71

Tilskudd til Helse Øst RHF, kan overføres, forhøyes med

30 000 000

fra kr 13 842 344 000 til kr 13 872 344 000

Forslag 5

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

732

Regionale helseforetak

72

Tilskudd til Helse Sør RHF, kan overføres, forhøyes med

15 000 000

fra kr 7 673 120 000 til kr 7 688 120 000

Komiteens tilråding er enstemmig.

Komiteen viser til proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Utgifter

702

Helse- og sosialberedskap

1

Driftsutgifter, nedsettes med

5 000 000

fra kr 228 606 000 til kr 223 606 000

710

Nasjonalt folkehelseinstitutt (jf. kap. 3710)

1

Driftsutgifter, nedsettes med

900 000

fra kr 373 212 000 til kr 372 312 000

720

Sosial- og helsedirektoratet (jf. kap. 3720)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

200 000

fra kr 406 964 000 til kr 407 164 000

21

Spesielle driftsutgifter, nedsettes med

1 370 000

fra kr 54 893 000 til kr 53 523 000

22

Elektroniske resepter, kan overføres,nedsettes med

10 000 000

fra kr 40 000 000 til kr 30 000 000

722

Norsk pasientskadeerstatning (jf. kap. 3722)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

2 000 000

fra kr 63 924 000 til kr 65 924 000

70

Dekning av advokatutgifter, forhøyes med

4 250 000

fra kr 12 408 000 til kr 16 658 000

723

Pasientskadenemnda (jf. kap. 3723)

1

Driftsutgifter, forhøyes med

400 000

fra kr 17 140 000 til kr 17 540 000

724

Helsepersonell og tilskudd til personelltiltak

71

Tilskudd til Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap mv., nedsettes med

130 000

fra kr 13 247 000 til kr 13 117 000

728

Forsøk og utvikling mv.

21

Spesielle driftsutgifter, forhøyes med

4 530 000

fra kr 120 437 000 til kr 124 967 000

732

Regionale helseforetak (jf. kap. 3732)

21

Forsøk og utvikling i sykehussektoren, kan overføres,nedsettes med

5 300 000

fra kr 14 109 000 til kr 8 809 000

70

Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan nyttes under postene 71-75,nedsettes med

35 000 000

fra kr 2 423 251 000 til kr 2 388 251 000

76

Innsatsstyrt finansiering av sykehus, overslagsbevilgning,forhøyes med

492 100 000

fra kr 19 830 573 000 til kr 20 322 673 000

77

Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus mv., overslagsbevilgning,forhøyes med

204 000 000

fra kr 3 475 634 000 til kr 3 679 634 000

80

Pasienttransport, forhøyes med

16 500 000

fra kr 423 500 000 til kr  440 000 000

81

Tilskudd til store byggeprosjekter, kan overføres,forhøyes med

2 900 000 000

fra kr 444 000 000 til kr 3 344 000 000

91

Opptrekksrenter, overslagsbevilgning,nedsettes med

25 000 000

fra kr 115 000 000 til kr 90 000 000

737

Kreftregisteret

70

Tilskudd, forhøyes med

900 000

fra kr 71 206 000 til kr 72 106 000

751

Apotekvesenet og legemiddelfaglige tiltak (jf. kap. 3751 og 5577)

21

Spesielle driftsutgifter, nedsettes med

1 600 000

fra kr 15 742 000 til kr 14 142 000

70

Tilskudd, nedsettes med

8 000 000

fra kr 66 093 000 til kr 58 093 000

761

Tilskudd forvaltet av Sosial- og helsedirektoratet

64

Ressurskrevende brukere, overslagsbevilgning,forhøyes med

268 000 000

fra kr 1 584 400 000 til kr 1 852 400 000

2711

Spesialisthelsetjenester mv.

70

Refusjon spesialisthjelp, nedsettes med

41 000 000

fra kr 1 046 000 000 til kr 1 005 000 000

71

Refusjon psykologhjelp, nedsettes med

14 000 000

fra 178 000 000 til kr 164 000 000

72

Refusjon tannlegehjelp, nedsettes med

19 500 000

fra kr 659 500 000 til kr 640 000 000

76

Private laboratorier og røntgeninstitutt, forhøyes med

99 000 000

fra kr 621 000 000 til kr 720 000 000

2751

Legemidler mv.

70

Legemidler, forhøyes med

48 000 000

fra kr 8 039 000 000 til kr 8 087 000 000

72

Sykepleieartikler, nedsettes med

6 000 000

fra kr 1 061 000 000 til kr 1 055 000 000

2752

Refusjon av egenbetaling

70

Refusjon av egenbetaling, egenandelstak 1, nedsettes med

122 500 000

fra kr 3 342 500 000 til kr 3 220 000 000

2755

Helsetjeneste i kommunene mv.

62

Tilskudd til fastlønnsordning fysioterapeuter, kan nyttes under post 71,forhøyes med

10 000 000

fra kr 195 000 000 til kr 205 000 000

70

Refusjon allmennlegehjelp, nedsettes med

25 500 000

fra kr 2 305 500 000 til kr 2 280 000 000

71

Refusjon fysioterapi, kan nyttes under post 62,nedsettes med

27 000 000

fra kr 1 317 000 000 til kr 1 290 000 000

72

Refusjon jordmorhjelp, forhøyes med

15 000 000

fra kr 18 000 000 til kr 33 000 000

73

Kiropraktorbehandling, nedsettes med

3 000 000

fra kr 26 000 000 til kr 23 000 000

75

Logopedisk og ortoptisk behandling, forhøyes med

10 000 000

fra kr 55 000 000 til kr 65 000 000

2790

Andre helsetiltak

70

Bidrag, lokalt, forhøyes med

43 000 000

fra kr 487 000 000 til kr 530 000 000

II

Stortinget samtykker i at inntil 29 mill. kroner, knyttet til legemiddelberedskap mot pandemisk influensa under kap. 702, post 1 Driftsutgifter, kan overføres til 2006 utover de midler som kan overføres i henhold til Bevilgningsreglementet.

Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 8. desember 2005

Harald T. Nesvik

leder

Sonja Irene Sjøli

ordfører