Innstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om endringer i statsbudsjettet for 2005 under Kommunal- og regionaldepartementets forvaltningsområde
Dette dokument
- Innst. S. nr. 42 (2005-2006)
- Kildedok: St.prp. nr. 13 (2005-2006)
- Dato: 07.12.2005
- Utgiver: Kommunal- og forvaltningskomiteen
- Sidetall: 5
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- 1. Sammendrag
- 1.1 Innledning
- 1.2 Programkategori 13.20 Innvandring
- 1.2.1 Kap. 520 Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520)
- 1.2.2 Kap. 3520 Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 520)
- 1.2.3 Kap. 521 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521)
- 1.2.4 Kap. 3521 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 521)
- 1.2.5 Kap. 524 Utlendingsnemnda (jf. kap. 3524)
- 1.3 Programkategori 13.40 Samiske formål
- 1.4 Programkategori 13.50 Regional- og distriktspolitikk
- 1.5 Programkategori 13.70 Overføringer gjennom inntektssystemet til kommuner og fylkeskommuner
- 1.6 Programkategori 13.80 Bolig og bomiljø
- 2. Komiteens merknader
- 3. Komiteens tilråding
Til Stortinget
Kommunal- og regionaldepartementet legger i proposisjonen fram forslag til omprioriteringer og tilleggsbevilgninger i statsbudsjettet for 2005.
Som en følge av at prognosen for antall asylsøkere endres fra 6 000 til 5 600, reduseres bevilgningsbehovet på posten. Det foreslås at bevilgningen på kap. 520 post 22 reduseres med 2,1 mill. kroner.
Som følge av endringen i andel beboere som kommer fra ODA-land og som har vært i mottak mindre enn ett år, foreslås det at bevilgningen på kap. 3520 post 4 Refusjon av ODA-godkjente utgifter reduseres med 120 mill. kroner i 2005.
Lavere utgifter skyldes i hovedsak at nye prognoser tilsier 200 færre bosatte enn forutsatt i Revidert nasjonalbudsjett 2005, og at det er en mindre forskyvning i fordelingen mellom barn og voksne som det utbetales integreringstilskudd for. Andelen bosatte barn har økt litt, mot en reduksjon i andelen bosatte voksne. Tilskuddssatsen år 1 for barn er 20 000 kroner lavere enn for voksne.
Bevilgningen på post 60 foreslås redusert med 20 mill. kroner.
Lavere utgifter enn forutsatt i Revidert nasjonalbudsjett for 2005 skyldes at kommunene har søkt om refusjon for færre undervisningstimer og deltakertimer i forhold til overgangsordningen enn tidligere anslått. Videre skyldes mindrebehovet at nye prognoser tilsier at det vil bli om lag 1 050 færre personer enn forutsatt i Revidert nasjonalbudsjett for 2005, som vil inngå i den nye ordningen for opplæring i norsk og samfunnskunnskap, og som kommunene vil få tilskudd for. Videre anslås det nå utbetalt år -1 tilskudd for noen færre personer enn tidligere forutsatt.
Bevilgningen på post 61 foreslås redusert med 35 mill. kroner.
På bakgrunn av forsinket framdrift for mange av prosjektene som finansieres av posten, og dermed lavere aktivitet enn det ville ha vært dersom prosjektene hadde startet tidligere, foreslås det at posten får stikkordet "kan overføres" i 2005, slik at midlene også kan benyttes i 2006.
På bakgrunn av forsinket framdrift hos en av fylkeskommunene som fører til at noen av midlene først vil kunne bli utbetalt i 2006, foreslås det at posten får stikkordet "kan overføres" i 2005.
Med utgangspunkt i den totale bevilgningen for 2005 på 22,2 mill. kroner, ligger det nå an til et mindreforbruk på posten. Anslaget er forbundet med noe usikkerhet både pga. volumforutsetninger og usikkerhet i forhold til IOMs (International Organization for Migration) innsendelse av refusjonskrav.
På bakgrunn av dette foreslås det at post 75 reduseres med 8,6 mill. kroner i 2005.
Som følge av forslaget om å redusere bevilgningen knyttet til reiseutgifter for flyktninger, jf. kap. 521 post 75 Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet, foreslås det at inntektene på kap. 3521 post 3 reduseres med 8,4 mill. kroner.
Bevilgningen på posten er på 6,45 mill. kroner. Forbruk hittil i år og nye beregninger for resten av året viser at antallet saker som går i nemnd øker noe, men at gjennomsnittlig utgift har vært for høyt anslått.
Som følge av dette foreslås det at kap. 524 post 21 reduseres med kroner 810 000.
Et prosjekt om utvikling av informasjonsmateriell om samer i Norge, til bruk i Norge og internasjonalt, er forsinket i forhold til opprinnelige planer. Som følge av dette vil enkelte utbetalinger først bli foretatt i 2006. Det foreslås derfor at posten får stikkordet "kan overføres".
For at tapsfondet for distriktsrettede risikolån skal gjenspeile risikoen i porteføljen, foreslås det å styrke tapsfondet tilknyttet distriktsrettede risikolån med 65 mill. kroner i 2005.
Det er budsjettert med tilbakeføring av tilskudd på 70 mill. kroner. På bakgrunn av faktiske tilbakeføringer foreslås posten økt med 15 mill. kroner til 85 mill. kroner.
Det er budsjettert med tilbakeføring av tapsfond på 20 mill. kroner. På bakgrunn av faktiske tilbakeføringer foreslås posten redusert med 8 mill. kroner til 12 mill. kroner. Det vises for øvrig til omtalen under post 50.
Det vil bli mindre forskyvninger i framdriften av enkelte av forskningsprosjektene som finansieres under denne posten. Det foreslås derfor at posten tilføyes stikkordet "kan overføres".
En vesentlig del av det øremerkede tilskuddet til driften av Conrad Svendsen Senter (kap. 673 post 60) ble innlemmet i rammetilskuddet fra 2003.
Ved en feil ble midlene ikke lagt inn i rammetilskuddet i St.prp. nr. 1 for 2005. Det foreslås nå at midlene bevilges for 2005.
Det foreslås en økning på 236,135 mill. kroner.
Da ordningen med generell momskompensasjon for kommuner og fylkeskommuner ble innført 1. januar 2004, var det under forutsetning av at omleggingen ikke skulle endre de økonomiske rammene verken for kommunesektoren, private kompensasjonsberettigede eller staten, men finansieres av kommunesektoren selv. Tallene fra Skattedirektoratet viste at samlede krav i 2004 stemte overens med beregningsgrunnlaget for uttrekket. Forutsetningen om at reformen ikke skulle være en utgift for kommunesektoren som helhet, må dermed sies å være oppfylt.
Det har i tillegg vært et siktemål at ordningen i minst mulig grad skal gi større omfordeling mellom kommunene. Ved behandlingen av kommuneproposisjonen for 2006 vedtok Stortinget følgende anmodning til regjeringen:
"Stortinget ber Regjeringen ved salderingen av statsbudsjettet for 2005 påse at det skjer en eventuell refordeling av uttrekk og kompensasjon i ordningen med momskompensasjon."
Departementet har gått gjennom tallene for alle kommuner og fylkeskommuner og sett på hvordan ordningen har slått ut for den enkelte kommune og fylkeskommune. Departementet har beregnet hva det kortsiktige uttrekket for den enkelte ville ha vært dersom man hadde basert seg på den informasjonen for 2004 som nå er tilgjengelig. På bakgrunn av dette er overgangsordningen i inntektssystemet for kommuner og fylkeskommuner justert fra og med 2005.
Kommuner og fylkeskommuner som i utgangspunktet fikk et for stort uttrekk, vil i tillegg bli kompensert for de utslagene dette ga i 2004 gjennom en engangsutbetaling. Også når det gjelder kompensasjonen for 2004 er denne begrenset til forhold på driftssiden. Ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2005 ga Stortinget tilslutning til at 100 mill. kroner skulle fordeles som engangskompensasjon til de kommunene og fylkeskommunene hvor dette ga størst utslag i 2004. Basert på ny informasjon foreslås det at engangskompensasjonen økes med ytterligere 366,707 mill. kroner, slik at samlet kompensasjon blir 466,707 mill. kroner. Kompensasjonen fordeles med 363,942 mill. kroner på kommunene og 102,765 mill. kroner på fylkeskommunene.
Det foreslås en tilleggsbevilgning på 300 mill. kroner, som fordeles med 102,765 mill. kroner til fylkeskommunene (jf. kap. 572 post 64) og 197,235 mill. kroner til kommunene. Resterende kompensasjon til kommunene (166,707 mill. kroner) finansieres innenfor rammen av skjønnsbevilgningen.
Dette opplegget innebærer at kommuner og fylkeskommuner som mottok mindre refusjon i 2004 enn det som lå til grunn for den enkeltes uttrekk, i all hovedsak vil få dette kompensert. Kommuner og fylkeskommuner som mottok et større beløp fra ordningen i 2004 enn det som lå til grunn for uttrekket, vil på sin side få beholde det overskytende. Samlet vil dermed kommunesektoren i 2004 ha tjent på innføringen av den generelle momskompensasjonsordningen.
Departementet er kjent med at kommunene i avgiftssone 3 og 4 ikke har fått full bagatellmessig støtte for årene 2004 og 2005. Det foreslås derfor at kommunene kompenseres for manglende bagatellmessig støtte på i alt 38,9 mill. kroner i 2004 og 2005.
Det foreslås en økning på 102,765 mill. kroner knyttet til momskompensasjonsordningen, jf. nærmere omtale under kap. 571 post 64.
Faktisk utbetaling av forskudd på rammetilskudd i 2004 ble 149,542 mill. kroner. Utbetalte forskudd i 2004 skal tilbakeføres til staten i 2005. Det foreslås derfor at post 90 økes med 145,542 mill. kroner til 149,542 mill. kroner.
Grunnen til mindreforbruk er at flere mottakere av bostøtte enn forutsatt har meldt fra om inntektsøkninger over 10 000 kroner, og at noen færre enn opprinnelig anslått søkte om bostøtte.
Bevilgningen foreslås derfor satt ned med 30,5 mill. kroner til 2 063,1 mill. kroner.
En gjennomgang av tidligere gitte tilsagn viser at mange prosjekter vil komme senere til utbetaling enn opprinnelig antatt. På bakgrunn av dette foreslås det å nedjustere bevilgningen med 100 mill. kroner fra 586 mill. kroner til 486 mill. kroner. Dette er en teknisk justering som innebærer at aktivitetsnivået på posten, dvs. summen av nye tilsagn som kan gis, ikke berøres.
Årsaken til mindreforbruk er lavere renteforutsetninger enn det som er lagt til grunn, samt at en del av prosjektene under ordningen kommer til å bli fullført senere enn forutsatt. Bevilgningen foreslås derfor nedjustert med 4,8 mill. kroner til 3 mill. kroner.
En gjennomgang av ferdigstillelser nå og fram til 2007 viser at prosjekter med tilsagn for 50 mill. kroner ikke vil komme til utbetaling på grunn av annullering eller omprosjektering. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen med 50 mill. kroner fra 1 313,8 mill. kroner til 1 263,8 mill. kroner.
Bevilgningen på posten for 2005 er på 11 650 mill. kroner. Per 30. september 2005 var det utbetalt 7 434 mill. kroner. Dette er lavere enn opprinnelig anslått og kan skyldes økt konkurranse i markedet for boliglån. Videre forventes ingen utbetaling av midler fra lånerammen på 500 mill. kroner øremerket sykehjemsplasser, omsorgsboliger og rehabiliteringsplasser i utlandet. Utbetalinger for startlån er også lavere enn opprinnelig anslått. Dette kan ha sammenheng med at kommunene fortsatt har stor beholdning med startlån.
Bevilgningen foreslås derfor satt ned med 1 150 mill. kroner til 10 500 mill. kroner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Dag Terje Andersen, Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Arnfinn Nergård, og fra Venstre, Vera Lysklætt, viser til Ot.prp. nr. 23 (2005-2006) og Ot.prp. nr. 20 (2005-2006) etablering av et ventemottak. Komiteenviser til at merutgiftene dekkes innenfor gjeldende ramme.
Komiteenmerker seg at refusjon av ODA-godkjente utgifter reduseres med 120 mill. kroner i 2005, grunnet endring andel beboere i mottak fra ODA-land.
Komiteenmerker seg at prognosene for antall bosatte er redusert med 200, og at bevilgningen på post 60 Integreringstilskudd dermed kan reduseres med 20 mill. kroner.
Komiteenmerker seg også at utgiftene på post 61 Norskopplæring for voksne innvandrere nå anslås til å bli 35 mill. kroner lavere enn bevilgningen, dette skyldes blant annet at kommunene har søkt om refusjon for færre undervisningstimer og deltakertimer i forhold til overgangsordningen enn tidligere anslått.
Komiteen viser til at den foreslåtte tilleggsbevilgning på 300 mill. kroner knyttet til momskompensasjonsordningen sikrer at kommuner og fylkeskommuner som mottok mindre refusjon i 2004 enn det som lå til grunn for uttrekket i rammeoverføringen, i all hovedsak vil få dette kompensert på driftssiden. Dette er viktig ut fra målsettingene om at ordningen skulle gi minst mulig omfordeling kommunene imellom. Komiteen slutter seg også til at kommunene som fikk større refusjon enn uttrekket, får beholde det overskytende. Komiteen viser ellers til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2005-2006), der Regjeringen varsler at den på et senere tidspunkt vil komme med sin vurdering av hvordan ordningen fungerer og legge fram eventuelle forslag til endringer.
Komiteen har merket seg at nedjusteringen av anslaget for utbetaling av lån fra Husbanken er en teknisk justering som skyldes at gitte lån kommer senere til utbetaling enn antatt, eller at lånemottakeren velger en annen finansieringskilde. Dette kan også sees i sammenheng med økt konkurranse blant kredittinstitusjonene om boliglån med pant i boligen.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2005 gjøres følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål: |
Kroner |
Utgifter |
|||
520 |
Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 3520): |
||
22 |
Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse, nedsettes med |
2 100 000 | |
fra kroner 21 300 000 til kroner 19 200 000 |
|||
521 |
Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) |
||
60 |
Integreringstilskudd, kan overføres, nedsettes med |
20 000 000 | |
fra kroner 2 695 300 000 til kroner 2 675 300 000 |
|||
61 |
Norskopplæring for voksne innvandrere, nedsettes med |
35 000 000 | |
fra kroner 1 200 000 000 til kroner 1 165 000 000 |
|||
75 |
Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet, kan overføres, nedsettes med |
8 600 000 | |
fra kroner 12 950 000 til kroner 4 350 000 |
|||
524 |
Utlendingsnemnda (jf. kap. 3524) |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, nemndbehandling, nedsettes med |
810 000 | |
fra kroner 6 450 000 til kroner 5 640 000 |
|||
571 |
Rammetilskudd til kommuner (jf. kap. 3571) |
||
60 |
Innbyggertilskudd, forhøyes med |
3 300 000 | |
fra kroner 26 159 386 000 til kroner 26 162 686 000 |
|||
64 |
Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 572 post 64, forhøyes med |
236 135 000 | |
fra kroner 2 842 285 000 til kroner 3 078 420 000 |
|||
572 |
Rammetilskudd til fylkeskommuner (jf. kap. 3572) |
||
64 |
Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 571 post 64, forhøyes med |
102 765 000 | |
fra kroner 1 246 198 000 til kroner 1 348 963 000 |
|||
580 |
Bostøtte |
||
70 |
Bostøtte, overslagsbevilgning, nedsettes med |
30 500 000 | |
fra kroner 2 093 600 000 til kroner 2 063 100 000 |
|||
581 |
Bolig- og bomiljøtiltak |
||
75 |
Boligtilskudd til etablering, utbedring og utleieboliger, kan overføres, nedsettes med |
100 000 000 | |
fra kroner 586 000 000 til kroner 486 000 000 |
|||
582 |
Rentekompensasjon for skoleanlegg og kirkebygg |
||
61 |
Rentekompensasjon - kirkebygg, kan overføres, nedsettes med |
4 800 000 | |
fra kroner 7 800 000 til kroner 3 000 000 |
|||
586 |
Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser |
||
60 |
Oppstartingstilskudd, kan overføres, nedsettes med |
50 000 000 | |
fra kroner 1 313 800 000 til kroner 1 263 800 000 |
|||
2412 |
Den norske stats husbank (jf. kap. 5312 og 5615) |
||
90 |
Lån til Husbanken, overslagsbevilgning, nedsettes med |
1 150 000 000 | |
fra kroner 11 650 000 000 til kroner 10 500 000 000 |
|||
2425 |
Innovasjon Norge (IN) og fylkeskommunene |
||
(ny) |
74 |
Dekning av tap på risikolån og garantier, bevilges med |
65 000 000 |
Inntekter |
|||
3520 |
Utlendingsdirektoratet (jf. kap. 520) |
||
4 |
Refusjon av ODA-godkjente utgifter, nedsettes med |
120 026 000 | |
fra kroner 470 710 000 til kroner 350 684 000 |
|||
3521 |
Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 521) |
||
3 |
Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet, nedsettes med |
8 428 000 | |
fra kroner 12 691 000 til kroner 4 263 000 |
|||
3571 |
Tilbakeføring av forskudd (jf. kap. 571) |
||
90 |
Tilbakeføring av forskudd, forhøyes med |
145 542 000 | |
fra kroner 4 000 000 til kroner 149 542 000 |
|||
5327 |
Innovasjon Norge (IN) og fylkeskommunene mv. |
||
50 |
Tilbakeføring av tilskudd, forhøyes med |
15 000 000 | |
fra kroner 70 000 000 til kroner 85 000 000 |
|||
51 |
Tilbakeføring av tapsfond, nedsettes med |
8 000 000 | |
fra kroner 20 000 000 til kroner 12 000 000 |
II
Tilføyelse av stikkord
Stortinget samtykker i at bevilgningene under:
-
1. kap. 521 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) post 62 Kommunale innvandrertiltak
-
2. kap. 521 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) post 73 Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet
-
3. kap. 541 Tilskudd til samiske formål post 72 Samisk språk, informasjon mv.
-
4. kap. 571 Rammetilskudd til kommuner (jf. kap. 3571) post 21 Kunnskapsutvikling og drift av inntektssystemet
tilføyes stikkordet "kan overføres".
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 7. desember 2005
Dag Terje Andersen leder |
Tore Hagebakken ordfører |