Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein
Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten,
Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra
Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen
og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein
Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre,
May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen,
viser til at dokumentet er forelagt Finansdepartementet ved settestatsråd
Erna Solberg til uttalelse. Svarbrev av 25. mai 2004 er vedlagt
innstillingen. Komiteen har forelagt innstillingsutkastet
for familie-, kultur- og administrasjonskomiteen som i brev 10.
juni 2004 opplyste at den ikke har merknader til utkastet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at debatten
om likebehandling av dags- og ukepresse når det gjelder
merverdiavgift, har vært reist i Stortinget en rekke ganger.
En slik likebehandling kan gjennomføres på ulike
måter, men forslagsstillerne har her ikke tatt stilling
til hva slags avgiftsregime som skal gjelde for pressen. Et alternativ
er å fjerne avgiftsfritaket for aviser og de tidsskrifter
som i dag nyter godt av dette. Et annet er at dags- og ukepresse
begge får redusert sats, og et tredje alternativ at også ukepressen
blir fritatt for merverdiavgift.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet understreker
at konsekvensene av de to første alternativene vil bli dramatisk
for mange aviser, ikke minst lokalaviser, nummer to-aviser og de
riksdekkende meningsbærende avisene. Dette ville representere
et alvorlig tilbakeslag for lokal nyhetsformidling, og for en viktig del
av den norske politiske og kulturelle offentlighet. Disse
medlemmer ser det som uaktuelt å gå inn for
en slik avgiftsøkning. Disse medlemmer peker på at
det tredje alternativet, fritak også for ukepressen, vil
innebære en betydelig avgiftslette. Det må foreligge en
sterk politisk begrunnelse for en slik prioritering.
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillerne argumenterer med at vi har opplevd en tilnærming
av stoffet i aviser og ukeblader, slik at de i større grad konkurrer
om de samme leserne og annonsørene. Disse medlemmer påpeker
at det fremdeles er betydelig forskjell i de redaksjonelle prioriteringer
i dags- og ukepresse. Selv om tabloid-avisene bringer stoff om tema
som også omtales i ukebladene er det en helt annen vektlegging
av nyheter, politikk og debatt i dagspressen. Disse medlemmer viser
til at en sentral begrunnelse for momsfritaket for aviser nettopp
er denne spesielle funksjonen som nyhetsformidlere og bærere
av offentlig debatt. Disse medlemmer understreker
at også ukepressen er en viktig del av norsk offentlighet,
og en viktig formidler av norsk språk. Disse medlemmer er
likevel av den oppfatning at dags- og ukepresse har ulike roller
i offentligheten, og at det derfor ikke er grunnlag for et krav om
avgiftsmessig likebehandling.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at aviser og abonnementstidsskrifter
har en spesielt gunstig ordning innenfor merverdiavgiftssystemet,
nullsatsordningen, som innebærer en indirekte subsidiering
av denne type virksomhet. Dersom denne ordningen endres eller avvikles,
vil en ordning med økt pressestøtte være
en alternativ måte å støtte de aviser
som er berettiget en slik støtte. En eventuell likebehandling
av ukepresse og dagspresse vil uansett ha store provenymessige konsekvenser,
og spørsmålet bør eventuelt inngå i
en bredere vurdering av merverdiavgiftsregelverket og i tilknytning
til budsjettprosesser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, fremmer på bakgrunn
av sine respektive merknader ovenfor følgende forslag:
"Dokument nr. 8:73 (2003-2004) -
forslag fra stortingsrepresentantene Per Erik Monsen, Gjermund Hagesæter,
Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth om likebehandling av ukepresse
og dagspresse mht. merverdiavgift - vedlegges protokollen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at i tillegg til Danmark er Norge det eneste land i vest- og
sør-Europa som har ulik merverdiavgift på løssalgsaviser
og ukeblader. I de andre landene behandles dags- og ukepresse likt.
Det mest oppsiktsvekkende ved den norske forskjellsbehandlingen
er at det ikke finnes en eneste veldokumentert kulturpolitisk eller
språklig grunn til forskjellsbehandlingen. Hovedbegrunnelsen
for merver-diavgiftsfritaket til dagspressen er at det er en støtte
til norsk kultur og språk, men faktum er at både
dagspressen og ukepressen har betydelig påvirkning på den
alminnelige språkutviklingen. Når vi samtidig
vet at det viktigste er at vi leser og ikke hva vi leser, når
det gjelder å styrke leselysten og leseferdigheten, burde aviser
og ukeblader likestilles. Det finnes heller ikke noe belegg for å hevde
at den språklige kvaliteten er dårligere i ukebladene
enn i dagspressen.
Det må også være
helt åpenbart at det har skjedd enn innholdsmessig tilnærming
mellom dagspresse og ukepresse, særlig de senere årene.
Tabloidavisenes magasiner er f.eks. ikke til å skille fra
ukeblader når det gjelder emnevalg og innhold.
Disse medlemmer finner også grunn
til å peke på at Konkurransetilsynet flere ganger
har uttalt at dags- og ukepressen konkurrerer med hverandre og burde
ha de samme rammevilkår.
Det er etter disse medlemmers oppfatning
ikke holdbart å rangere aviser og ukeblader etter kulturell høyverdighet,
det finnes gode og dårlige aviser som det finnes gode og
dårlige ukeblader.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om likebehandling av ukepresse og dagspresse med hensyn
til merverdiavgift i forbindelse med budsjettet for 2005."