Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, om endringer på statsbudsjettet for 2003 under kapitler administrert av Utdannings- og forskningsdepartementet
Dette dokument
- Innst. S. nr. 84 (2003-2004)
- Kildedok: St.prp. nr. 15 (2003-2004)
- Dato: 09.12.2003
- Utgiver: Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
- Sidetall: 7
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- Sammendrag
- Komiteens merknader
- Forslag fra mindretall
- Komiteens tilråding
Til Stortinget
Utdannings- og forskningsdepartementet foreslår enkelte endringer i statsbudsjettet for 2003. Videre foreslås statens kapital avskrevet i to selskaper, Bedriftsuniversitetet og Slemdalsveien 7 AS. NTNUs arealramme i ny universitetsklinikk er også omtalt i proposisjonen.
Under kapitlene for grunnskolen og videregående opplæring foreslår departementet å justere tilskudd og anslag som følge av endret aktivitet eller deltakelse. Forslaget om å øke tilskuddet til skolefritidsordninger skyldes etterslep i utbetalingen fra 2002.
Aktiviteten knyttet til opplæring av språklige minoriteter i grunnskolen, herunder opplæring av barn i asylmottak, har vært høyere enn forventet og gir en bevilgningsøkning på 119,1 mill. kroner. Aktiviteten ved leirskolene har vært lavere enn lagt til grunn i budsjettet for 2003, det samme gjelder opplæringsrådene. Tilskuddet til kommunale musikk- og kulturskoler foreslås økt med 4,8 mill. kroner. Flere elever enn forventet har brukt retten til opplæring i henholdsvis finsk og samisk i grunnskolen, og disse bevilgningene er derfor satt noe opp. Lavere aktivitet er grunnen til at tilskuddet til norskopplæring for innvandrere reduseres med 42,8 mill. kroner.
I samarbeid med oljeselskapene skal utstyr til klokkedykkerutdanning kjøpes inn til Statens dykkerskole, og utstyrsbevilgningen foreslås økt med 10,5 mill. kroner av en totalinvestering på 24 mill. kroner til dette.
Tilskuddet til private skoler foreslås satt ned med netto 160 mill. kroner. Bakgrunnen er blant annet at færre skoler enn forventet har fått godkjenning eller har startet opp i skoleåret 2002-2003, og at elevtallet ved eksisterende skoler er lavere. Samtidig foreslås statlig dekning av 85 pst. av økningen i pensjonsutgifter.
Når det gjelder fellesutgifter for universiteter og høyskoler, foreslår departementet at det brukes 19 mill. kroner til bevarings-, sikrings- og samlingsarbeidet ved universitetsmuseene, jf. Riksrevisjonens undersøkelse av dette. Bevilgningen foreslås økt med 3,7 mill. kroner og resterende beløp dekket ved omdisponering. Departementet foreslår også 10 mill. kroner over driftsposten til videre utbygging av gigabyte-kapasitet i forskningsnettet i 2003. Satsingen dekkes gjennom omdisponering fra tiltak der aktiviteten har vært lavere enn forventet. Departementet foreslår også justeringer under Meteorologisk institutt, samt å justere tilskudd til internasjonale organisasjoner som følge av valutakursutviklingen. Til oppfølging av UNESCO-resolusjonen om kvalitet i høyere utdanning foreslås en overførbar bevilgning på 3 mill. kroner.
Antall elever og studenter som har søkt om stipend, er høyere enn forutsatt, mens tildeling av gebyrstipend har et mindre behov. De aktuelle stipendpostene og innlån til Lånekassen foreslås justert i samsvar med dette. Gebyrinntektene til Lånekassen er lavere enn forventet, innbetalt avdrag er høyere. De aktuelle postene på Lånekassens inntektskapittel justeres tilsvarende. Departementet anfører ellers at det er stor usikkerhet med hensyn til omfanget av omgjøringer av lån til stipend (konverteringsordningen) som følge av betydelig forsinket rapportering fra lærestedene til Lånekassen.
Komiteen, medlemmene fra Høyre, Ine Marie Eriksen, Jan Olav Olsen, Raymond Robertsen og Søren Fredrik Voie, fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Eva M. Nielsen og Karita Bekkemellem Orheim, fra Fremskrittspartiet, Ursula Evje og Arne Sortevik, fra Sosialistisk Venstreparti, Lena Jensen og lederen Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad og Elsa Skarbøvik, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, fra Venstre, Trine Skei Grande, og representanten Jan Simonsen, viser til proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen har merket seg at Regjeringen foreslår å øke posten med 119,1 mill. kroner. Disse medlemmer støtter ikke denne økningen og viser til partiets syn når det gjelder morsmålsopplæring, samt foreldrenes og elevenes eget ansvar for at elever har tilfredsstillende kunnskaper innenfor det norske språk når de begynner på skolen. Disse medlemmer viser til at det i budsjettet for 2003 var bevilget over 662 mill. kroner til dette formålet. Disse medlemmer har merket seg at det ikke synes å være problematisk å finne penger til dette området, mens det i andre sektorer blir avvist å gi tilleggsbevilgninger, eksempelvis til sykehussektoren for å slette institusjonenes gjeld. Disse medlemmer finner en slik holdning betenkelig. Disse medlemmer peker også på at budsjettposten ikke er en overslagsbevilgning og at avviket er betydelig.
Komiteen viser til at posten foreslås redusert med 8 mill. kroner på grunn av at aktiviteten har vært lavere enn forventet. Komiteen viser til at tilskuddet til leirskole fra 1. januar 2003 ble innlemmet i rammetilskuddet. Lavere aktivitet kan derfor være uttrykk for at kommunene velger å nedprioritere leirskole. Komiteen mener leirskole er et viktig pedagogisk, faglig og sosialt tilbud som alle elever en gang i løpet av grunnskolen bør få tilbud om. Komiteen ber derfor departementet følge utviklingen og gi tilbakemelding til Stortinget på en egnet måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen har merket seg at praksisen rundt gratisprinsippet når det gjelder leirskoleopphold har blitt praktisert svært forskjellig rundt om i de ulike kommunene. Disse medlemmer har merket seg at regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti har lagt deler av støtten til leirskoleopplæring inn i rammetilskuddet til kommunene fremfor å videreføre statlig støtte som øremerkede midler. Disse medlemmer mener dette vil svekke tilbudet til elevene, og medføre at færre elever får muligheten til å benytte seg av denne undervisningsformen. Disse medlemmer mener de 8 mill. kroner som er mindreforbruk på denne bevilgningen på grunn av lavere aktivitet enn forutsatt, gjøres overførbar til budsjettet for 2004 og øremerkes. Dette kan, slik disse medlemmer ser det, bidra til at flere kommuner har muligheten til å sende elever på leirskoleopphold. Disse medlemmer viser for øvrig til Budsjett-innst. S. nr. 12 (2003-2004) der Fremskrittspartiet igjen foreslår at statlige bevilgninger til både drift av - og opphold ved - leirskoler igjen øremerkes fra og med budsjettet for 2004.
Komiteen merker seg at post 45 foreslås økt med 10,5 mill. kroner øremerket kjøp av utstyr til klokkedykkerutdanning. Komiteen viser til flertallsmerknaden under kap. 232 i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2002-2003). Flertallet ba Regjeringen komme tilbake med forslag til finansiering. Komiteen anser forslaget om å øke post 45 som svar på flertallets merknad.
Komiteen viser til at underforbruket på post 70 Tilskudd er 185,6 mill. kroner; dette er forklart med at færre skoler enn forventet har fått godkjenning. Dessuten er færre skoler startet opp enn det som var forutsatt. Komiteen viser til at underforbruket utgjør over 10 pst. av bevilget beløp.
Komiteen viser til det store underforbruket og ber departementet vurdere bakgrunnstallene som danner grunnlaget for bevilgningsforslaget.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og representanten Simonsen, viser til at det er foreslått å gi private videregående skoler kompensasjon for økte pensjonsutgifter. Flertallet legger til grunn at når det foreslås å gi kompensasjon, er de økte pensjonsutgiftene for de offentlige skolene i sin helhet blitt kompensert av fylkeskommunene og fremkommer som økning i normalsatsen. Det betyr at skolen ikke er pålagt å spare inn på andre områder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen har merket seg at Regjeringen foreslår å redusere tilskuddsposten med netto 160 mill. kroner. Disse medlemmer har videre merket seg at begrunnelsen er at færre private skoler enn forventet har startet opp i 2002-2003. Slik disse medlemmer ser det kan dette skyldes sen søknadsbehandling eller mangelfull informasjon om de nye lovendringene som er vedtatt. Disse medlemmer mener derfor at midlene burde vært overført. Disse medlemmer viser til at post 70 er en overslagsbevilgning, men legger til grunn at tilsvarende merforbruk i 2004 møtes med tilsvarende forslag om tilleggsbevilgning tidlig i kalenderåret 2004. På denne måten mener disse medlemmer at ekstra midler kan få positiv effekt for skoleåret 2004/2005. Disse medlemmer peker på at lov om frittstående videregående skoler skal behandles våren 2004. Dette vil forhåpentligvis medføre at nye videregående frittstående skoler kan starte opp og/eller eksisterende skoler utvide virksomheten allerede fra skoleåret 2004-2005.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet går imot å gi private videregående skoler kompensasjon for økte pensjonsutgifter i den offentlige skole fordi det ikke er godtgjort at dette har ført til økning i normalsatsen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet foreslår å redusere tilskuddsposten med 185,6 mill. kroner, idet forslaget om kompensasjon på 25,6 mill. kroner over post 70 ikke tas til følge.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti går i sitt forslag også imot kompensasjon på 25,6 mill. kroner over post 70.
Disse medlemmer viser videre til at Musikk Instrument Akademiet ikke fikk justert sine satser ut over vanlig priskompensasjon, ved den omfattende justeringen som ble foretatt på grunnlag av nye Kostra-tall. Disse medlemmer foreslår å øke støtten over post 70 til Musikk Instrument Akademiet med 2,5 mill. kroner for 2003. Det vises for øvrig til Budsjett-innst. S. nr. 12 (2003-2004).
Disse medlemmer foreslår samlet å redusere bevilgningen over post 70 med 183,1 mill. kroner.
Komiteen viser til Riksrevisjonens undersøkelse av bevaringen og sikringen av samlingene ved fem statlige museer, deriblant de tre universitetsmuseene. Undersøkelsen avdekket at de fem museenes samlinger i mange tilfeller oppbevares under forhold som gir utilstrekkelig beskyttelse mot nedbrytende faktorer (klima, lys, biologisk nedbryting, manglende renhold), og at de tiltak som er truffet for å sikre samlingene mot risikoen for tyveri og plutselige ødeleggelser er til dels utilstrekkelige. I tillegg sier Riksrevisjonen at nedbrytende prosesser forløper langsomt og at en fortsatt oppbevaring under så dårlige forhold som i dag, må forventes å medføre enda større skader på gjenstandene over tid.
Komiteen viser til at det foreslås å øke post 1 med 3,7 mill. kroner. Komiteen stiller seg positiv til at bevilgningene økes, men vil samtidig understreke at flere av de mest vesentlige mangler ved oppbevaringsforholdene ved de undersøkte museene ikke vil kunne rettes på uten at det foretas betydelige større investeringer i bygningsmassen. Dette skyldes blant annet at flere av museumsbygningene er verneverdige.
Komiteen vil understreke at departementene har det overordnede ansvar for å påse at samlingene bevares og sikres på en forsvarlig måte, og forutsetter at det gjennomføres styringsmessige forbedringer på alle nivåer i styringskjeden fra departement til museum. Komiteen har merket seg at departementene allerede har satt i gang en del utbedringsarbeid, og forutsetter at dette videreføres og forankres i alminnelige aksepterte faglige normer.
Komiteen viser for øvrig til de respektive partiers merknader i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2003-2004), jf. nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og representanten Simonsen viser til omtale av selskapet Protevs AS i budsjettet for 2002 og 2003. Nødvendig og lovet selskapskapital mangler fortsatt. Disse medlemmer foreslår å bevilge 10 mill. kroner på ny post 61 Tilskudd til egenkapital i selskapet Protevs AS.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen viser til at bygging av nytt odontologibygg er prioritert som nr. 2 blant de 8 byggeprosjektene som er omtalt i Regjeringens budsjett for 2004 innen U&H-sektor. Disse medlemmer er kjent med at bygget forutsettes oppført på tomten der det fraflyttede PKI-bygget står, og bevilger derfor på post 1 Driftsutgifter et beløp på 6 mill. kroner øremerket riving av dette bygget. Beløpet forutsettes overførbart.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen har merket seg at Regjeringens tilleggsbevilgning på dette kapitlet er svært betydelig. Disse medlemmer støtter de økede bevilgningsforslag som Regjeringen har lagt frem, men har merket seg at budsjettavvikene på de enkelte poster er betydelige. Disse medlemmer ønsker på bakgrunn av dette en redegjørelse for hvordan budsjettanslagene for Statens lånekasse for utdanning beregnes.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og representanten Simonsen:
Forslag 1
Kap. | Post | Formål | Kroner |
281 | Fellesutgifter for universitet og høgskoler | ||
61 (Ny) | Tilskudd til egenkapital i selskapet Protevs AS, bevilges med | 10 000 000 |
Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
Forslag 2
Kap. | Post | Formål | Kroner |
240 | Private skoler mv. | ||
70 | Tilskudd, reduseres med | 185 600 000 | |
fra kr 1 811 356 000 til kr 1 629 256 000 |
Forslag fra Fremskrittspartiet og representanten Simonsen:
Forslag 3
Kap. | Post | Formål | Kroner |
221 | Grunnskolen | ||
66 | Tilskudd til leirskoleopplæring, kan overføres, bevilges med | 90 300 000 | |
281 | Fellesutgifter for universiteter og høgskoler | ||
1 | Driftsutgifter, økes med | 9 736 000 | |
fra kr 433 132 000 til kr 442 868 000 |
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 4
Kap. | Post | Formål | Kroner |
240 | Private skoler mv. | ||
70 | Tilskudd, reduseres med | 183 100 000 | |
fra kr 1 811 356 000 til kr 1 638 256 000 |
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å fatte følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Utgifter: |
|||
221 |
Grunnskolen |
||
60 |
Virkemiddeltiltak i Nord-Norge, kan overføres, reduseres med |
872 000 | |
fra kr 10 870 000 til kr 9 998 000 |
|||
63 |
Tilskudd til skolefritidsordninger, kan overføres, økes med |
4 555 000 | |
fra kr 159 679 000 til kr 164 234 000 |
|||
65 |
Opplæring for språklige minoriteter i grunnskolen, økes med |
119 104 000 | |
fra kr 662 613 000 til kr 781 717 000 |
|||
66 |
Tilskudd til leirskoleopplæring, reduseres med |
8 021 000 | |
fra kr 90 300 000 til kr 82 279 000 |
|||
67 |
Tilskudd til kommunale musikk- og kulturskoler, overslagsbevilgning, økes med |
4 787 000 | |
fra kr 91 059 000 til kr 95 846 000 |
|||
223 |
Videregående opplæring |
||
1 |
Driftsutgifter, reduseres med |
550 000 | |
fra kr 6 888 000 til kr 6 338 000 |
|||
71 |
Tilskudd til drift av opplæringsråd, reduseres med |
874 000 | |
fra kr 8 353 000 til kr 7 479 000 |
|||
224 |
Fellestiltak i grunnskolen og videregående opplæring |
||
64 |
Tilskudd til opplæring i finsk, økes med |
933 000 | |
fra kr 7 341 000 til kr 8 274 000 |
|||
68 |
Det samiske utdanningsområdet, kan overføres, økes med |
1 527 000 | |
fra kr 35 712 000 til kr 37 239 000 |
|||
232 |
Statlige skoler med opplæring på videregående nivå |
||
1 |
Driftsutgifter, økes med |
3 500 000 | |
fra kr 103 354 000 til kr 106 854 000 |
|||
45 |
Større utstyrsinnkjøp og vedlikehold, kan overføres, økes med |
10 500 000 | |
fra kr 3 873 000 til kr 14 373 000 |
|||
240 |
Private skoler mv. |
||
70 |
Tilskudd, reduseres med |
160 000 000 | |
fra kr 1 811 356 000 til kr 1 651 356 000 |
|||
254 |
Tilskudd til voksenopplæring |
||
60 |
Tilskudd til norskopplæring for innvandrere, reduseres med |
42 845 000 | |
fra kr 890 916 000 til kr 848 071 000 |
|||
256 |
VOX - Voksenopplæringsinstituttet |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, økes med |
2 663 000 | |
fra kr 13 492 000 til kr 16 155 000 |
|||
269 |
Norges musikkhøgskole |
||
1 |
Driftsutgifter, økes med |
4 900 000 | |
fra kr 109 948 000 til kr 114 848 000 |
|||
273 |
Statlige kunsthøgskoler |
||
1 |
Driftsutgifter, reduseres med |
400 000 | |
fra kr 185 334 000 til kroner 184 934 000 |
|||
274 |
Statlige høgskoler |
||
1 |
Driftsutgifter, reduseres med |
250 000 | |
fra kr 71 764 000 til kr 71 514 000 |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter, økes med |
2 000 000 | |
fra kr 3 321 000 til kr 5 321 000 |
|||
279 |
Norges veterinærhøgskole |
||
1 |
Driftsutgifter, økes med |
6 400 000 | |
fra kr 190 571 000 til kr 196 971 000 |
|||
281 |
Fellesutgifter for universiteter og høgskoler |
||
1 |
Driftsutgifter, økes med |
3 736 000 | |
fra kr 433 132 000 til kr 436 868 000 |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter, reduseres med |
180 000 | |
fra kr 1 299 000 til kr 1 119 000 |
|||
73 |
Tilskudd til internasjonale programmer, økes med |
433 000 | |
fra kr 61 908 000 til kr 62 341 000 |
|||
76 |
Tilskudd til NORDUnet, kan overføres, reduseres med |
7 919 000 | |
fra kr 9 930 000 til kr 2 011 000 |
|||
283 |
Meteorologisk institutt |
||
1 |
Driftsutgifter, reduseres med |
7 000 000 | |
fra kr 251 104 000 til kr 244 104 000 |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter, reduseres med |
7 900 000 | |
fra kr 68 263 000 til kr 60 363 000 |
|||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, økes med |
1 000 000 | |
fra kr 9 751 000 til kr 10 751 000 |
|||
72 |
Internasjonale samarbeidsprosjekter, kan overføres, reduseres med |
4 000 000 | |
fra kr 42 129 000 til kr 38 129 000 |
|||
288 |
Internasjonale samarbeidstiltak |
||
72 |
Internasjonale grunnforskningsorganisasjoner, økes med |
2 000 000 | |
fra kr 137 018 000 til kr 139 018 000 |
|||
75 |
UNESCO, reduseres med |
2 583 000 | |
fra kr 18 179 000 til kr 15 596 000 |
|||
76 (Ny) |
UNESCO-resolusjonen om kvalitet i høyere utdanning, kan overføres, bevilges med |
3 000 000 | |
2410 |
Statens Lånekasse for utdanning |
||
50 |
Avsetning til utdanningsstipend, overslagsbevilgning, økes med |
139 000 000 | |
fra kr 1 482 200 000 til kr 1 621 200 000 |
|||
70 |
Utdanningsstipend, overslagsbevilgning, økes med |
445 500 000 | |
fra kr 4 514 500 000 til kr 4 960 000 000 |
|||
71 |
Andre stipend, overslagsbevilgning, reduseres med |
13 200 000 | |
fra kr 824 200 000 til kr 811 000 000 |
|||
90 |
Lån til Lånekassen, overslagsbevilgning, økes med |
907 000 000 | |
fra kr 10 018 000 000 til kr 10 925 000 000 |
|||
Inntekter: |
|||
3221 |
Grunnskolen |
||
4 |
Refusjon av ODA-godkjente utgifter, økes med |
25 341 000 | |
fra kr 41 243 000 til kr 66 584 000 |
|||
3232 |
Statlige skoler med opplæring på videregående nivå |
||
2 |
Salgsinntekter, økes med |
3 500 000 | |
fra kr 5 412 000 til kr 8 912 000 |
|||
3254 |
Tilskudd til voksenopplæring |
||
4 |
Refusjon av ODA-godkjente utgifter, reduseres med |
16 507 000 | |
fra kr 25 836 000 til kr 9 329 000 |
|||
3256 |
VOX - Voksenopplæringsinstituttet |
||
1 |
Inntekter fra oppdrag, økes med |
2 663 000 | |
fra kr 9 520 000 til kr 12 183 000 |
|||
3269 |
Norges musikkhøgskole |
||
2 |
Salgsinntekter, økes med |
4 900 000 | |
fra kr 312 000 til kr 5 212 000 |
|||
3273 |
Statlige kunsthøgskoler |
||
2 |
Salgsinntekter, reduseres med |
400 000 | |
fra kr 4 532 000 til kr 4 132 000 |
|||
3274 |
Statlige høgskoler |
||
1 |
Inntekter fra oppdrag, økes med |
2 000 000 | |
fra kr 3 366 000 til kr 5 366 000 |
|||
2 |
Salgsinntekter, reduseres med |
250 000 | |
fra kr 715 000 til kr 465 000 |
|||
3279 |
Norges veterinærhøgskole |
||
2 |
Salgsinntekter, økes med |
6 400 000 | |
fra kr 20 369 000 til kr 26 769 000 |
|||
3281 |
Fellesutgifter for universitet og høgskoler |
||
1 |
Inntekter fra oppdrag, reduseres med |
180 000 | |
fra kr 180 000 til kr 0 |
|||
3283 |
Meteorologisk institutt |
||
1 |
Inntekter fra oppdrag, reduseres med |
7 900 000 | |
fra kr 68 143 000 til kr 60 243 000 |
|||
2 |
Salgsinntekter, reduseres med |
7 000 000 | |
fra kr 22 926 000 til kr 15 926 000 |
|||
5310 |
Statens lånekasse for utdanning |
||
72 |
Gebyr, reduseres med |
7 000 000 | |
fra kr 143 000 000 til kr 136 000 000 |
|||
90 |
Avdrag, økes med |
500 000 000 | |
fra kr 5 000 000 000 til kr 5 500 000 000 |
|||
93 |
Innbetaling fra konverteringsfond, økes med |
90 000 000 | |
fra kr 872 000 000 til kr 962 000 000 |
II
-
1. Stortinget samtykker i at Utdannings- og forskningsdepartementet i forbindelse med avvikling av Bedriftsuniversitetet kan gi Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet og Universitetet i Oslo fullmakt til å dekke statens andel av underdekningen i selskapet. Statens kapitalinnskudd på kr 7 500 000 i selskapet avskrives.
-
2. Stortinget samtykker i at statens kapitalinnskudd på kr 2 457 000 i Slemdalsveien 7 AS avskrives.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 9. desember 2003
Rolf Reikvam leder og ordfører |