Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra næringskomiteen om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 81/2003 av 20. juni 2003 om innlemmelse i EØS-avtalen av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1406/2002 om opprettelse av et europeisk sjøsikkerhetsbyrå (EMSA)

Dette dokument

Innhold

Til Stortinget

Ved EØS-komiteens beslutning nr. 81/2003 av 20. juni 2003 ble vedlegg XIII, Transport, i EØS-avtalen endret for å innlemme europaparlaments- og rådsforordning nr. 1406/2002 av 27. juni 2002 om opprettelse av et europeisk sjøsikkerhetsbyrå (EMSA). Ettersom norsk deltakelse i EMSA medfører årlige innbetalinger av finansielt bidrag uten tidsbegrensning, ble beslutningen i EØS-komiteen tatt med forbehold om Stortingets samtykke i samsvar med Grunnlovens § 26, annet ledd og EØS-avtalens artikkel 103. Stortinget inviteres gjennom denne proposisjonen til å gi sitt samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 81/2003. EØS-komiteens beslutning og forordning 1406/2002 i norsk oversettelse følger som trykte vedlegg til proposisjonen.

Formålet med opprettelsen av EMSA er å sikre at Kommisjonen og medlemslandene har tilgjengelig nødvendig ekspertise og teknisk og vitenskapelig støtte for å gjennomføre et høyt maritimt sikkerhets- og miljønivå gjennom et harmonisert regelverk i EU. EMSA skal også bidra med utviklingen av kystbaserte over­våkings-, kontroll- og informasjonssystemer. EMSA vil ikke gis myndighet til å fremme forslag eller vedta nytt regelverk, men vil være et rådgivende organ.

EMSA ble etablert 4. desember 2002 med et budsjett på om lag 7.6 mill. euro (ca. 60 mill. kroner) årlig, og forventes å få en stab på ca. 50-70 personer. Endelig lokalisering av organet er ikke besluttet, men det vil foreløpig legges til Brussel. Deltakelse i EMSA og styret åpnes også for representanter fra tredjeland som har gjennomført EUs regelverk på området. Så langt gjelder dette kun EØS/EFTA-statene.

Norsk bidrag til EMSA vil være om lag 1,2 mill. kroner årlig, justert i forhold til andel av EFTA-budsjettet og aktuell valutakurs. Kostnadene knyttet til deltakelse i EMSA vil dekkes over Nærings- og handelsdepartementets budsjett innen eksisterende budsjettrammer. Deltakelse i EMSA vil også gi merarbeid i norske forvaltningsorganer, men dette forventes å kunne ivaretas innenfor den ordinære aktivitet og de til enhver tid gjeldende budsjettrammer.

For norske sjøfartsinteresser vil det være en fordel at EU ved hjelp av EMSA etablerer et høyt harmonisert sikkerhetsnivå innen EØS-området kombinert med effektiv kontroll. Dette vil i større grad gi samme konkurransevilkår for skip som anløper og drives fra EØS-området. En styrking av det europeiske arbeidet på dette området vil også være viktig for norske kyst- og havnestatsinteresser. EMSA vil representere en utfordring for Norges tradisjonelt betydelige innflytelse i det internasjonale sjøsikkerhetsarbeidet, selv om IMO fremdeles vil være den sentrale arena for sjøsikkerhetsspørsmål. Norge har derfor som et land med store maritime og marine interesser og pådriver i sjøsikkerhetsspørsmål, interesse av en aktiv deltakelse i EMSA.

Deltakelse vil gi Norge adgang til økt informasjon og erfaringer fra andre europeiske land om miljø- og sjøsikkerhetsarbeid både gjennom representasjon i styret og deltakelse i aktuelle prosjekter under EMSA. Det forventes også positive effekter for det norske maritime miljøet av at norske eksperter kan få ansettelse i EMSA.

Nærings- og handelsdepartementet tilrår at Norge godkjenner beslutningen i EØS-komiteen om endring av EØS-avtalens vedlegg XIII, Transport, om innlemmelse av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1406/2002 om opprettelse av et europeisk sjøsikkerhetsbyrå (EMSA). Utenriksdepartementet slutter seg til dette.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal, fra Høyre, Ivar Kristiansen, Michael Momyr og Erlend Nornes, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide og Olaf Gjedrem, og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, er enig i at for norske sjøfartsinteresser er det viktig at EU ved hjelp av EMSA etablerer et høyt harmonisert sikkerhetsnivå innen EØS-området og at dette kombineres med effektiv kontroll. Komiteen er opptatt av at EMSA vil gi Norge en ny arena for innflytelse på internasjonal sjøsikkerhetsarbeid, og at det vil gi oss adgang til mer informasjon om andre lands miljø- og sjøsikkerhetsarbeid gjennom vår deltakelse i organisasjonen.

Komiteen vil samtidig peke på at Norge som sjøfartsnasjon har hatt en betydelig innflytelse og engasjement i internasjonalt sjøsikkerhetsarbeid gjennom FNs sjøsikkerhetsorgan IMO. Komiteener opptatt av at dette engasjementet fortsetter.

Komiteen støtter forslaget.

Komiteens utkast til innstilling ble 13. oktober 2003 oversendt utenrikskomiteen til uttalelse. Utenrikskomiteen meldte tilbake 31. oktober 2003 at de ikke har merknader til næringskomiteens utkast til innstilling.

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 81/2003 av 20. juni 2003 om innlemmelse i EØS-avtalen av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1406/2002 om opprettelse av et europeisk sjøsikkerhetsbyrå (EMSA).

Oslo, i næringskomiteen, den 4. november 2003

Olav Akselsen

leder

Grethe Fossli

ordfører