Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om endringer på statsbudsjettet for 2001 under Arbeids- og administrasjonsdepartementet

Innhold

Til Stortinget

Arbeids- og administrasjonsdepartementet fremmer i denne proposisjonen forslag om endringer i bevilgningen under følgende utgiftskapitler: Kap. 1542 Tilskudd til Statens Pensjonskasse og Pensjonsordningen for apoteketaten, kap. 1544 Boliglån til statsansatte, kap. 1545 Ventelønn mv., kap. 1546 Yrkesskadeforsikring, kap. 1547 Gruppelivsforsikring, kap. 1550 Konkurransetilsynet, kap. 1571 Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern, kap. 1580 Bygg utenfor husleieordningen, kap. 1583 Utvikling av Pilestredet Park og kap. 2445 Statsbygg.

Det fremmes også forslag om endringer i bevilgningen under Statsbyggs inntektskapittel kap. 5446 Salg av eiendom, Fornebu samt forslag om romertallsvedtak ifm. Keysersgt. 6.

Som følge av økning i premieinntektene, anslås den totale innbetaling av premie å bli 100 mill. kroner høyere enn budsjettert i 2001. Som følge av færre nye pensjoner enn forventet, spesielt avtalefestet pensjon (AFP) hvor tilgangen har vært ca. 40 pst. lavere enn i 2000, viser nye estimater at bevilgningsbehovet på dette kapittelet kan nedjusteres med 200 mill. kroner.

Bevilgningen under kap. 1542 foreslås derfor redusert med 300 mill. kroner. Dette beløpet fordeler seg med 282,113 mill. kroner på post 1 og med 17,887 mill. kroner på post 70.

I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 84 (2000-2001), jf. Innst. S. nr. 325 (2000-2001) ble det som følge av flere behandlede lånesøknader enn forventet på budsjetteringstidspunktet, foretatt en økning av bevilgningen til 4 mrd. kroner. De siste prognoser fra Statens Pensjonskasse viser et totalt bevilgningsbehov på 4,5 mrd. kroner i 2001.

Bevilgningen under kap. 1544 post 90 foreslås derfor økt med 500 mill. kroner i 2001.

Prognosene under dette kapitelet er i hovedsak estimert ut fra gjennomsnittlig antall ventelønnsmottakere i løpet av året og gjennomsnittlig utbetalt beløp per ventelønnsmottaker. Som følge av flere nye ventelønnsmottakere, samt noe høyere utbetaling per ventelønnsmottaker enn budsjettert, vil totalt bevilgningsbehov være 290 mill. kroner for 2001.

Bevilgningen under kap. 1545 post 1 foreslås derfor økt med 41,457 mill. kroner.

Prognosene over utbetalinger over dette kapittelet baserer seg på forventet antall saker og forventet gjennomsnittlig utbetaling. Nye regnskapstall viser at antall utbetalinger har økt i 2001. Regnskapstall, samt prognoser for resten av året, viser at Statens Pensjonskasse vil ha et totalt bevilgningsbehov på 40 mill. kroner på kap. 1546.

Bevilgningen under kap. 1546 post 1 foreslås derfor økt med 26,783 mill. kroner.

Som følge av større vekst i antall gruppelivsutbetalinger enn forventet, anslås det at utbetalingene vil være 6 mill. kroner høyere enn budsjettert i 2001.

På denne bakgrunn foreslås bevilgningen under kap. 1547 post 1, styrket med 6 mill. kroner.

Konkurransetilsynet gjennomfører en større omorganisering i 2001, som blant annet innebærer en styrking av sentralenheten. Den nåværende planløsning i Konkurransetilsynets lokaler er ikke tilfredsstillende i forhold til den nye organisasjonsmodellen. Dette er hovedsakelig på grunn av flere stillinger enn tilgjengelige kontorplasser. Ombygging av eksisterende lokaler vil løse disse problemene. Andre løsninger enn ombygging anses som lite hensiktsmessige ut fra økonomiske og personalpolitiske vurderinger. Ombygging av tilsynets lokaler vil anslagsvis beløpe seg til 3,5 mill. kroner, hvorav tilsynet selv vil dekke 1 mill. kroner innenfor vedtatt budsjettet for 2002.

På denne bakgrunn foreslås bevilgningen under kap. 1550 post 1 Driftsutgifter økt med 2,5 mill. kroner for 2001.

Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern (DBE) og Produkt- og Elektrisitetstilsynet (PE) skal slås sammen til Direktoratet for brann- og elsikkerhet fra 1. januar 2002, jf. omtale i St.prp. nr. 1 (2001-2002) fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet.

Sammenslåingen medfører ekstra utgifter. Utgiftene er hovedsakelig knyttet til IKT-investeringer i 2001 og 2002.

Totale engangskostnader for 2001 er beregnet til 9,5 mill. kroner. Foreløpige estimater fra etatene tilsier at de kan dekke 2 mill. kroner av dette beløpet innenfor vedtatt budsjett 2001. Ekstra utgifter i inneværende år blir ut fra dette 7,5 mill. kroner.

Omorganiseringen av de to etatene vil gi innsparinger over tid som er større enn engangskostnadene knyttet til denne prosessen. De estimerte innsparingene knytter seg til en reduksjon av administrativt personell, noe lavere kostnader på husleie og samordning på IKT-området. I 2002 forventes det ikke innsparing knyttet til sammenslåingen og flyttingen. Fra 2003 anslås omorganiseringen å gi en netto innsparing på 3 mill. kroner årlig, da engangskostnadene vil være tjent inn innen utgangen av 2005.

På grunnlag av ovennevnte foreslås post 1 Driftsutgifter økt med 1 mill. kroner og post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold foreslås økt med 6,5 mill. kroner.

I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 84 (2000-2001), jf. Innst. S. nr. 325 (2000-2001) ble det omdisponert 24 mill. kroner fra kap. 1580 Bygg utenfor husleieordningen til kap. 731 Rikshospitalet. Det ble samtidig opplyst at prosjektregnskapet for prosjekt Nytt Rikshospital ikke vil foreligge før mot slutten av 2001, og at en først da vil få oversikt over om det vil gjenstå ytterligere midler.

Statsbygg har nå utarbeidet en sluttrapport som viser at det gjenstår ytterligere 24,1 mill. kroner. Disse midlene foreslås omdisponert til kap. 731 Rikshospitalet, for å finansiere ulike bygningsmessige arbeider i Rikshospitalets regi. Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under kap. 1580 post 31 settes ned med 24,1 mill. kroner. Det vises for øvrig til nærmere omtale under kap. 731 Rikshospitalet i egen proposisjon fra Sosial- og helsedepartementet.

I St.meld. nr. 18 (2000-2001) ble de samlede kostnadene knyttet til planlegging og investering i Pilestredet Park beregnet til å utgjøre 128 mill. kroner. Dette er fulgt opp ved at det i statsbudsjettet for 2000 og 2001 er bevilget hhv. 65 mill. kroner og 63 mill. kroner over kap. 1583 Utvikling av Pilestredet park. I tillegg er det bevilget 0,348 mill. kroner i mva.-kompensasjon, jf. St.prp. nr. 84 (2000-2001) og Innst. S. nr. 328 (2000-2001).

Utbyggernes virksomhet er utsatt i forhold til opprinnelige planer. Som en konsekvens av dette, forventer Statsbygg å gjennomføre rive-, utenomhus- og infrastrukturarbeider frem til og med 2004. Bevilgningen under kap. 1583 post 30 foreslås på denne bakgrunn satt ned med 45 mill. kroner i statsbudsjettet for 2001.

Sammenlignet med opprinnelig planlagt totalkostnad på 128,3 mill. kroner forventes ovennevnte forsinkelse videre å medføre en merutgift i størrelsesorden 3 mill. kroner, hovedsakelig som følge av prisutvikling og fordi en større andel av rammen blir berørt av mva. på tjenester. Dette innebærer at det vil være behov for å gjenbevilge til sammen 48 mill. kroner i 2003 og 2004.

På bakgrunn av ovennevnte foreslås bevilgningen under kap. 1583 post 30 satt ned med 45 mill. kroner i statsbudsjettet for 2001. Utgiftsrammen knyttet til planlegging og investeringer i Pilestredet Park foreslås videre satt til 131,3 mill. kroner. Departementet vil komme tilbake til gjenstående bevilgningsbehov på 48 mill. kroner i budsjettet for 2003 og 2004.

Statsbygg har i budsjettet for 2001 en fullmakt som gir forvaltningsbedriften anledning til å overskride investeringsbudsjettet (kap. 2445 postene 30-49) med beløp som tilsvarer inntektene fra salg av eiendom. Dette gir Statsbygg anledning til å reinvestere inntekter fra salg av eiendom som det i utgangspunktet ikke er budsjettert med. Fullmakten er hittil praktisert slik at kun gevinsten ved salg av eiendom er reinvestert. Statsbygg har således kunnet overskride investeringsbudsjettet med differansen av den totale salgsinntekten og eiendommens bokførte verdi.

Statsbyggs eiendommer er den kapital bedriften er satt til å forvalte på en best mulig måte. For å gi incentiver til en bedre forvaltning av denne kapitalen, legges det opp til at fullmakten praktiseres slik at Statsbygg kan overskride investeringsbudsjettet for et beløp tilsvarende hele salgsinntekten. En slik endring vil ikke kreve omformulering av det aktuelle romertallsvedtakets ordlyd.

Fullmakten gir for øvrig anledning til å overskride investeringsbudsjettet. Dersom investeringsbevilgningene ikke er fullt ut benyttet, kan heller ikke overskridelsesfullmakten benyttes. Arbeids- og administrasjonsdepartementet har imidlertid fullmakt til å medregne ubenyttede inntekter fra salg av eiendom ved beregning av overført beløp fra et budsjettår til det neste.

Arealsituasjonen i regjeringskvartalet er i dag meget stram. Bl.a. er ca. 200 ansatte lokalisert i eksterne lokaler hvor det påløper betydelige leieutgifter. I tillegg medfører dette ineffektive arbeidsformer. Statsbygg har på denne bakgrunn inngått leieavtale med kjøpsopsjon for Keysersgate 6 i Oslo. Sammen med statens lokaler i Keysersgate 8 vil dette kunne gi en utvidelse av regjeringskvartalet med 13 500 m2.

I henhold til ovennevnte opsjonsavtale vil Keysersgate 6 kunne kjøpes for ca. 173,6 mill. kroner, dersom kjøpet foretas innen utgangen av 2001. Dersom kjøpet utsettes til 2002 vil det som følge av klausuler om indeksregulering påløpe merkostnader i størrelsesorden 14 mill. kroner. Det foreslås på denne bakgrunn at eiendommen kjøpes i 2001. Utgiften vil bli dekket ved interne omdisponeringer, herunder salg av andre eiendommer.

Statsbygg kan per i dag ikke foreta kjøp av eiendommer som overskrider 75 mill. kroner i hvert enkelt tilfelle, eller 150 mill. kroner totalt, jf. St.prp. nr. 1 (2000-2001) fullmakt IV.8. Det foreslås på denne bagrunn gitt fullmakt til kjøp av Keysersgate 6 i Oslo i 2001, jf. forslag til vedtak.

I statsbudsjettet for 2001 er det bevilget 536,46 mill. kroner til videreføring av byggeprosjekter under kap. 2445 post 31 Videreføring av byggeprosjekter, inkludert kompensasjon for merverdiavgiftreformen. På bakgrunn av rapportering per 2. tertial 2001, foreslås bevilgningen satt ned med 27,45 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak faseforskyvninger i enkelte prosjekter.

I ovennevnte sum på 27,45 mill. kroner er det inkludert et forslag om å øke bevilgningen til ambassaden i Maputo med 2,55 mill. kroner. Dette innebærer en overskridelse av prosjektets godkjente kostnadsramme per 1. juli 2000 på 19 mill. kroner med 12,9 pst. Overskridelsen skyldes endringer i valutakurs, hovedsakelig i forhold til kontrakter inngått i USD hvor det ved fremleggelsen av kostnadsrammen var lagt til grunn en kurs på 7,4. Kostnadsrammen for ambassaden i Maputo vil på bakgrunn av dette bli satt til 21,55 mill. kroner.

Under henvisning til ovennevnte foreslås bevilgningen under kap. 2445 post 31 satt ned med til sammen 27,45 mill. kroner.

På bakgrunn av lavere bevilgningsbehov enn anslått på bevilgningstidspunktet, foreslås bevilgningen under kap. 2445 Statsbygg post 45 Større utstyrsanskaffelser satt ned med 2,114 mill. kroner til 97,043 mill. kroner.

I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 84 (2000-2001), jf. Innst. S. nr. 325 (2000-2001) ble leieinntekten under kap. 5446 Salg av eiendom, Fornebu økt med 13 mill. kroner til 15 mill. kroner. Statsbygg forventer nå en ytterligere økning av leieinntektene med 5 mill. kroner. Bevilgningen under kap. 5446 post 1 Leieinntekter foreslås på denne bakgrunn økt med 5 mill. kroner til 20 mill. kroner.

I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 84 (2000-2001), jf. Innst. S. nr. 325 (2000-2001) ble salgsinntektene under kap. 5446 Salg av eiendom - Fornebu økt med 43,7 mill. kroner til 698 mill. kroner. Økningen var hovedsakelig begrunnet med forventninger om merinntekter i forbindelse med salg av Fornebu hovedgård og overlevering av IT-området.

Overleveringen av IT-området til IT Fornebu Eiendom AS ble gjennomført i juni 2001. På bakgrunn av ESAs krav om at 5 pst.-avslaget skulle fjernes samt indeksregulering, ble salgssummen justert til 714,55 mill. kroner. Dette beløpet ble innbetalt 2. juli 2001.

Statsbygg har opplyst at behandlingen av reguleringsplanen for området rundt Fornebu Hovedgård har tatt noe lengre tid i Bærum kommune enn det som tidligere ble lagt til grunn. Det forventes derfor at salget ikke lar seg realisere før i 2002.

Under henvisning til ovennevnte foreslås bevilgningen under kap. 5446 post 40 Salgsinntekter, Fornebu, økes med 16,55 mill. kroner fra 698 mill. kroner til 714,55 mill. kroner.

Komiteen viser til at Statsbygg i budsjettet for 2001 fikk en fullmakt som gir forvaltningsbedriften anledning til å overskride investeringsbudsjettet med beløp som tilsvarer inntektene fra salg av eiendom som det i utgangspunktet ikke er budsjettert med. Komiteen har merket seg at fullmakten hittil har vært praktisert slik at kun gevinsten ved salg av eiendom er reinvestert. Statsbygg har således kunnet overskride investeringsbudsjettet med differansen mellom den totale salgsinntekten og eiendommens bokførte verdi.

Komiteen vil bemerke at Statsbyggs eiendommer er den kapital bedriften er satt til å forvalte på en best mulig måte. Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å gi incentiver til en bedre forvaltning av denne kapitalen ved at fullmakten praktiseres slik at Statsbygg kan overskride investeringsbudsjettet for et beløp tilsvarende hele salgsinntekten. Komiteen har merket seg at en slik endring ligger innenfor Stortingets tidligere vedtak.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Regjeringen i proposisjonens II ber Stortinget samtykke i at man skal innfri opsjon om kjøp av Keysersgate 6 i Oslo. I henhold til proposisjonen skal dette gjelde kjøp av lokaler som i dag huser 200 ansatte lokalisert i eksternt innleide lokaler. Disse medlemmer viser til at Regjeringen i flere sammenhenger har tatt til orde for en effektivisering av statsforvaltningen, økt samordning og rasjonalisering. Det er i tillegg lagt opp til redusert skjema- og forskriftsvelde. Ut fra dette må man anta at departementene/de statlige virksomheter i hovedstaden ikke skulle trenge ytterligere kontorplass. Det antas at behovet for disse kontorplassene vil falle bort i løpet av tidlig neste år som følge av tiltak skissert at Regjeringen. Disse medlemmer går derfor imot proposisjonens II.

Komiteen har ingen ellers merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter:

1542

Tilskudd til Statens Pensjonskasse og Pensjonsordningen for apoteketaten

1

Driftsutgifter, nedsettes med

282 113 000

fra kr 6 370 305 000 til kr 6 088 192 000

70

For andre medlemmer av Statens pensjonskasse, nedsettes med

17 887 000

fra kr 79 384 000 til kr 61 497 000

1544

Boliglån til statsansatte

90

Lån, overslagsbevilgning, forhøyes med

500 000 000

fra kr 4 000 000 000 til kr 4 500 000 000

1545

Ventelønn

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning, forhøyes med

41 457 000

fra kr 248 543 000 til kr 290 000 000

1546

Yrkesskadeforsikring

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning, forhøyes med

26 783 000

fra kr 13 217 000 til kr 40 000 000

1547

Gruppelivsforsikring

1

Driftsutgifter, forhøyes med

6 000 000

fra kr 66 883 000 til kr 72 883 000

1550

Konkurransetilsynet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

2 500 000

fra kr 75 461 000 til kr 77 961 000

1571

Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern

1

Driftsutgifter, forhøyes med

1 000 000

fra kr 62 664 000 til kr 63 664 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, forhøyes med

6 500 000

fra kr 798 000 til kr 7 298 000

1580

Bygg utenfor husleieordningen

31

Videreføring av byggeprosjekt, kan overføres, nedsettes med

24 100 000

fra kr 609 585 000 til kr 585 485 000

1583

Utvikling av Pilestredet Park

30

Investeringer i Pilestredet Park, kan overføres, nedsettes med

45 000 000

fra kr 63 000 000 til kr 18 000 000

Inntekter:

2445

Statsbygg

31

Videreføring av byggeprosjekter, kan overføres, nedsettes med

27 450 000

fra kr 536 460 000 til kr 509 010 000

45

Større utstyrsanskaffelser, kan overføres, nedsettes med

2 114 000

fra kr 99 157 000 til kr 97 043 000

5446

Salg av eiendom, Fornebu

1

Leieinntekter, forhøyes med

5 000 000

fra kr 15 000 000 til kr 20 000 000

40

Salgsinntekter, Fornebu, forhøyes med

16 550 000

fra kr 698 000 000 til kr 714 550 000

II

Opsjon om kjøp av Keysersgate 6 i Oslo

Stortinget samtykker i at Statsbygg i budsjettet for 2001 kan innfri opsjonen om kjøp av Keysersgate 6 i Oslo.

Oslo, i familie- kultur- og administrasjonskomiteen, den 4. desember 2001

Sonja Irene Sjølie

leder og ordfører

Trond Giske

sekretær