Det er eit overordna mål at alle, utan
omsyn til bakgrunn, skal ha like høve, rettar og plikter
til å delta i samfunnet og bruke sine ressursar. Det er
vidare eit mål at nykomne flyktningar, så raskt
råd er skal bli sjølvhjelpa, både økonomisk
og i forhold til det å delta og fungere i samfunnet på lik
linje med befolkninga elles.
Både utdanning og arbeid er viktige
verkemiddel for å oppnå gode levekår
i Noreg, samstundes som det gir den enkelte sjølvrespekt
og sosial forankring i samfunnet. Målet om arbeid for alle
gjeld sjølvsagt for flyktningar òg. At nykomne
flyktningar raskt kjem i arbeid, har også stor verdi for
samfunnet generelt. Gode norskkunnskapar vil oftast vere ein føresetnad
for å kunne delta aktivt i samfunnet generelt og på arbeidsmarknaden
spesielt. Nykomne flyktningar, er ei lite einsarta gruppe med omsyn
til alder, bakgrunn, utdanningsnivå og framtidsplanar.
Det er derfor nødvendig å tilpasse tilbodet om
kvalifisering til dei behova den enkelte måtte ha. For
personar med kollektivt vern kan det vere aktuelt å leggje
til rette for kvalifiseringstiltak som både er til nytte
under opphaldet i Noreg og ved ei framtidig tilbakevending til heimlandet.
Vi er i dag òg langt unna målet
om at flyktningar raskast mogleg skal bli sjølvhjelpa.
Statistikk viser at flyktningar har lågare inntekter enn
befolkninga elles, og er overrepresenterte blant mottakarar av sosialstønad.
Arbeidsløysa blant flyktningar er òg høgare
enn blant folk elles i Noreg. Det er samansette årsaker
til at flyktningar har større problem på arbeidsmarknaden enn
befolkninga elles. Kort butid i landet, manglande kunnskapar i norsk,
manglande eller ikkje etterspurd kompetanse/utdanning,
manglande erfaring frå og kunnskap om norsk arbeidsliv
er viktige faktorar i denne samanhengen. I tillegg blir truleg mange
flyktningar diskriminert på arbeidsmarknaden.
Både utdanning og arbeid er viktige
verkemiddel for å oppnå gode levekår
i Noreg, samstundes som det gir den enkelte sjølvrespekt
og sosial forankring i samfunnet. Mange nykomne flyktningar har
behov for informasjon og kunnskap som gjer dei i stand til å delta aktivt
i samfunnslivet og å fungere i ordinært arbeid eller å nytte
seg av det ordinære utdannings- og kvalifiseringssystemet.
Gode norskkunnskapar er som oftast ein viktig føresetnad
for å kunne delta aktivt. Gode ordningar for vurdering
av utdanning og kompetanse frå utlandet er òg
ein føresetnad for at vi kan nytte dei ressursane flyktningar
bringer med seg hit til landet.
Erfaring viser at det er stor variasjon i tilbodet
om kvalifisering i kommunane, både når det gjeld
tilbod om tilpassa norskopplæring, heildagskvalifiseringsprogram,
grunnskole for vaksne, bruk av individuelle handlingsplanar, og
når og på kva måte arbeidsmarknadsetaten
går inn med tiltak. Dei siste åra har arbeidet med å betre
kvalifiseringstilbodet til nykomne flyktningar vore ei prioritert
oppgåve i mange kommunar. Det er i tillegg sett i gang
forsøksprosjekt i fleire kommunar for å utvikle
gode introduksjonsprogram for nykomne og prøve ut fleire
alternativ til sosialstønad. Hausten 1999 blei det òg
sett ned eit eige utval som skal greie ut om, og lage utkast til,
lovgiving om stønad for nykomne. Utvalet skal vere ferdig
våren 2001. Intensjonen er at nykomne flyktningar med behov
for kvalifisering ved busetjing skal ha eit reelt alternativ til sosialstønad.
Ein slik stønad kan bli utbetalt av kommunen som økonomisk
godtgjersle for deltaking i eit avtalt kvalifiseringsopplegg.
Norskopplæring med samfunnskunnskap
er eit kjerneelement i den grunnleggjande kvalifiseringa. Dei siste åra
har det skjedd ei klar forbetring av rammevilkåra for norskopplæringa
både gjennom ei utvida timeramme, gjennom den rettleiande
opplæringsplanen og auka tilskot til opplæringa.
Utfordringane framover er å følgje opp målsetjingane
og arbeidsmetodane i Opplæringsplan i norsk med samfunnskunnskap
for vaksne innvandrarar, og sikre kvaliteten på opplæringa.
Ei hovudutfordring i planen er individuell tilrettelegging av opplæringa.
Den kompetansen som flyktningar har med seg
til Noreg i form av utdanning og yrkeserfaring, er verdfull for
norsk arbeids- og samfunnsliv. Desse ressursane klarer ikkje det
norske samfunnet å nytte fullt ut i dag. Kyrkje-, utdannings-
og forskingsdepartementet utformar no forskrifter for yrkesprøving,
og vil setje i verk tiltak for å utvikle kompetanse for
dei som skal stå for den praktiske yrkesprøvinga.
For å betre informasjonen om godkjenning av høgare
utanlandsk utdanning, skal det etablerast ein nasjonal database.
Databasen skal innehalde grundig informasjon om korleis ein går
fram for å søkje om godkjenning, og skal etter
planen vere operativ frå sommaren 2001.
Regjeringa vil:
– At alle
nykomne flyktningar skal få tilbod om eit introduksjonsprogram
snarast mogleg etter busetjing i ein kommune, og legg derfor fram
forslag i meldinga til rammer for eit slikt program.
– At kommunen skal ha hovudansvaret
for introduksjonsprogrammet.
– At UDI skal ha hovudansvaret
for å følgje opp introduksjonsprogramma i kommunane.
– At Aetat skal gå inn
tidlegare og meir systematisk med tiltak for nykomne flyktningar
som treng arbeidsmarknadsretta kvalifisering.
– Satse på formidling
og eigenaktivisering av nykomne flyktningar med attraktiv kompetanse
og erfaring og som lett kan komme i arbeid.
– At ei ordning med frivillige
guidar for nykomne blir etablert i alle kommunar som buset flyktningar.
– Stimulere til auka bruk av IKT
i norskopplæringa ved å setje i gang forsøk
i ti kommunar bygd på dei multimediabaserte læremidla
som no ligg føre.
– Undersøkje om det er
særlege forhold ved sida av lengda på opplæringstida,
som gjer at det er færre som tek Språkprøva
no enn tidlegare.
– Opne for at utdanningskontora
kan godkjenne inntil 950 timar for personar som ikkje har bestått språkprøva
etter 850 timar.
– Gjennomføre ei landsomfattande
kartlegging av kompetansen til lærarane som underviser
i norsk med samfunnskunnskap.
– Følgje opp kompetansebygginga
for lærarar som underviser vaksne i norsk gjennom eit elektronisk nettverk.
– Setje i gang forsking for å kartleggje
hindringane for at kvinner kan delta i kvalifisering og arbeidsliv.
– Føre vidare innsatsen
for å betre ordningane med godkjenning av akademisk og
yrkesfagleg utdanning, og arbeide for å forenkle godkjenning
av utanlandsk yrkesutdanning på vidaregåande nivå.
– Setje i gang ei ordning med
yrkesprøving for å vurdere fagutdanning frå utlandet.
– Etablere ein nasjonal database
for godkjenning av utanlandsk høgare utdanning.
– Innføre rett til norskopplæring
for vaksne innvandrarar og gjere deltakinga obligatorisk.
Komiteen vil vise
at ECON i rapport på oppdrag av NHO (Rapport 04/01),
har beregnet at det er et potensial på opp til 50 mrd.
kroner i gevinst ved raskere integrering av asylsøkere
og ikke-vestlige innvandrere i norsk arbeidsliv de neste 10 årene.
Uansett om tallstørrelsen er 50 mrd. kroner eller det halve,
så er det etter komiteens mening en viktig
illustrasjon på at raskere integrering i norsk arbeidsliv
av flyktninger og innvandrere er meget viktig, og bare har positive
sider både for den enkelte personen og for samfunnet som helhet.
Det er derfor viktig å ha rask og god integrering som hovedmål
for alle ledd av saks- og personbehandling, fra søknadsbehandling
til integreringstiltak i bosettingskommunen.
I lys av at både den aktuelle mangelen
på arbeidskraft og at fremskrivningene av samfunnsutviklingen viser
at dette vil vedvare, er det viktig å mobilisere de mulige
arbeidskraftsressurser vi har. Etter komiteens mening
kan ikke integreringsarbeidet så langt karakteriseres som
vellykket. Det tar for lang tid å etablere flyktningene
i arbeidsmarkedet og gjøre dem selvhjulpne. Det har vært
tendenser til en klientifisering hvor mange i lang tid blir sosialklienter
og aldri får øvet opp norskkunnskapene sine godt
nok til å fungere godt i arbeidslivet. Det har vært
problemer knyttet til å få god og relevant norskopplæring,
samtidig som flyktningene ikke har vært i situasjoner utenom
norskopplæringen som har gjort at de har fått
praktisert og utvidet norskkunnskapene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det i oppfølgingen
av St.meld. nr. 17 (1996-1997) Om innvandring og det flerkulturelle
Norge og Stortingets behandling av denne, er blitt arbeidet med
ulike utredninger og forsøk for å legge om integreringspolitikken
for å aktivisere flyktningene bedre og vri dem vekk fra
passiv sosialstønad og over på aktiviserings-
og kvalifiseringsprogram med introduksjonsstøtte. Flertallet viser
også til at det som en oppfølging av Dokument
nr. 8:87 (1997-1998) ble iverksatt 16 forsøksprosjekt med introduksjonsprogram
og at dette siden er utvidet til 26. Prosjektene er ennå ikke
ferdig evaluert.
Flertallet er enig med Regjeringen
i de hovedgrep som er skissert i meldingen for å bedre
kvalifiserings- og integreringsarbeidet. Først og fremst
gjelder dette etableringen av introduksjonsprogram med individuelle
kvalifiseringsplaner for den enkelte nyankomne. Flertallet er
også enig i de rammene det legges opp til for programmet,
men vil understreke at det er mange ulike aktører som skal
delta i disse programmene, både statlige aktører
som Aetat og ulike kommunale og fylkeskommunale etater. Så langt
synes det som om koordineringsarbeidet i mange prosjekter er vanskelig,
og at ulike regelverk for etatene skaper økt byråkrati
og friksjoner. Flertallet er enig i at kommunene
skal ha hovedansvaret for introduksjonsprogrammene. Dette er en
utfordring for mindre kommuner - det må derfor være
stort rom for at introduksjonsprogrammene får lokale tilpasninger.
Flertallet vil vise til at det
i meldingen ikke er skissert noen egen finansieringsform av disse
introduksjonsprogrammene, men at elementene skal settes sammen innenfor
de ulike etater/forvaltningsnivåers budsjetter.
At de ulike etater bidrar med sine økonomiske ressurser
gir en garanti for at også deres faglige ressurser brukes
til å utvikle gode opplegg. Likevel er det etter flertallets mening
en fare for at det kan være vanskelig å få den
fulle økonomiske prioriteten til disse tiltakene, og en
fare for at det skapes en del praktiske problemer fordi ikke alle
parter har samme fleksibilitet i sitt regelverk. Flertallet forutsetter
at Regjeringen følger dette nøye for å sikre
at samarbeidet går best mulig og eventuelt kommer tilbake
til Stortinget med forslag om endringer i budsjetterings- og kompensasjonssystemet
hvis det viser seg vanskelig å få dette fleksibelt
nok.
Flertallet vil understreke at
introduksjonsprogrammene ikke må legges opp slik at de
som kan komme inn i ordinært arbeid faktisk ikke gjør
det. Dette krever en fleksibilitet i tilbudet om norskopplæring.
Flertallet konstaterer at et
viktig tema under Stortingets behandling av St.meld. nr. 17 (1996-1997)
i 1997, var å bedre integreringen gjennom bedre norskopplæring
og bedre rutiner for å avdekke og godkjenne utdanning og
realkompetanse blant de som bosettes. Likevel tar det fortsatt meget
lang tid å få godkjent eller vurdert utenlandsk
utdanning. Det er for dårlige systemer for å få påbygninger
innenfor fagområder som kan gi godkjenning i Norge, og
praktisk yrkesprøving er for lite utbygd. Et særskilt
spørsmål er om man innenfor enkelte fagområder
må utpeke noen nasjonale praktiske yrkesprøvingssteder,
slik at ikke fylkesgrensene blir et hinder for å få et
tilbud om praktisk prøving.
Komiteen viser til
at Stortinget ved behandlingen av St.meld. nr. 17 (1996-1997) vedtok
følende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til grunn i det videre arbeid med et nasjonalt organ for tilrettelegging og
internasjonalisering, jf. Innst. S. nr.173 (1996-1997), at behandlingstiden
for saker vedrørende godkjenning av utenlandsk kompetanse
fortrinnsvis skal være maksimum 6 måneder."
Komiteen kan ikke se at dette
vedtaket er blitt oppfylt. Fortsatt tar godkjenning alt for lang
tid. Komiteen viser til at Regjeringen i meldingen
har signalisert at de vil komme tilbake med konkrete forslag til
forbedring for å få fortgang i dette.
Komiteen vil spesielt vise til
at godkjenningsordningen for helsepersonell, særlig sykepleiere
med utdannelse fra utlandet, synes å ta svært
lang tid, og står ikke i forhold til de behov vi har for
helsepersonell i Norge.
Komiteen mener det er behov for å forsterke arbeidet
på dette området og ber Regjeringen om en særskilt
gjennomgang av saksbehandlingstempoet i godkjenningsordningene for
utenlandsk utdanning, tilbudet om påbygging for å få godkjenning,
og organiseringen av praktisk yrkesprøving i budsjettet
for 2002.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, er kjent med at departementet
er i ferd med å foreta en bred gjennomgang av arbeidsmarkedstiltakene
for yrkeshemmede, herunder arbeidsmarkedsbedriftene som tiltaksarrangør,
og også formål, innhold, organisering og økonomi. Flertallet legger
til grunn at spørsmålet om arbeidsmarkedsbedriftene
skal tilby arbeidsmarkedstiltak til andre grupper enn yrkeshemmede
vil inngå i denne vurderingen.
Komiteen viser til
at norskopplæringstimene er blitt økt, men mange
steder blir opplæring gitt over så lang tid at
opplæringen ikke blir intens nok. I introduksjonsprogam
hvor norskopplæring skal kombineres med praktisk kvalifisering
gjennom arbeid og praksis, er det viktig at opplæringen
blir yrkesrelevant. Komiteen vil understreke at introduksjonsprogrammene bør
legges opp tilsvarende rammene for norsk arbeidsliv mht. ferie og
arbeidstider. I en del kommuner har det vært vanskelig å tilpasse
norskopplæringen til arbeidsåret og ikke skoleåret.
Dette er etter komiteens mening nødvendig
for å få denne opplæringen til å fungere.
Komiteen viser til at statsråden
i svar 31 av 26. mars 2001 til saksordføreren understreker
at det er mulig å få statsstøtte til
helårsundervisning og at avtaleverket gjør det
mulig etter lokale avtaler og sier videre:
"Hvis det har vist seg vanskelig å finne
gode løsninger som ivaretar voksnes behov for organisering
av norskopplæring og kvalifiseringstiltak, vil jeg sørge for
at dette tas opp med organisasjonene."
Komiteen vil vise til at en rekke
personer bosetter seg i Norge som et resultat av helt andre situasjoner enn
forfølgelse. Spesielt gjennom ekteskap med nordmenn eller
utenlandske statsborgere som bor fast i Norge kommer det hvert år
en rekke innvandrere til Norge. I utgangspunktet er dette personer
som familien tar det økonomiske ansvaret for til de selv
kan skaffe seg sin egen inntekt og særlige rettigheter
i det norske samfunnet. Alle har likevel tilbud om norskopplæring finansiert
av det offentlige. Komiteen vil understreke at det
er et problem at det finnes personer som bor i Norge og som har
lite kunnskap om landet og snakker svært dårlig
norsk. Dette er personer som er svært sårbare
for konfliktsituasjoner i familien, samtidig som deres få kunnskaper
og forståelse av det norske samfunnet skaper ekstra kulturkonflikter
mellom foreldre og barn. Det må derfor være en
målsetting å få flest mulig som er langtidsbosatte
i Norge til å skaffe seg norskkunnskaper nok til å kunne
ha kontakt med norske institusjoner og enkeltpersoner. Komiteen er enig
i at norskkunnskaper er en forutsetning for å kunne delta
i arbeids- og samfunnsliv. Komiteen støtter
derfor forslaget om å innføre en rett til norskopplæring
og at deltagelse i norskopplæring blir obligatorisk.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til at Høyre ved behandlingen av St.meld. nr. 17 (1996-1997)
fremmet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at
det etableres en obligatorisk minimumsopplæring i norsk
og samfunnsfag for nyankomne flyktninger og innvandrere. Kravet
om obligatorisk opplæring omfatter ikke dem som kan dokumentere
tilsvarende minimumskunnskaper. Unntak skal for øvrig bare
gis i spesielle tilfelle. Opplæringen skal være
nivåtilpasset og avsluttes med en prøve."
Forslaget ble den gang nedstemt. Disse
medlemmer er glad for at flertallet nå er enig
med Høyre.
Komiteen vil vise
til at det i integreringsarbeidet er et stort ubrukt potensial i
den såkalte tredjesektor. Det store antallet frivillige
organisasjoner som finnes kan trekkes mer inn, og gi kontaktpunkter
i det norske samfunnet. Dette gjelder ikke bare organisasjoner som jobber
med humanitært arbeid, men også interesseorganisasjoner,
fagforeninger, kvinnegrupper og enkeltpersoner bør utfordres
til å bidra for å skape bedre integrering.
Forsøkene i Bærum med flyktningguider
er et eksempel på dette. Komiteen mener
denne modellen kan være en av flere som benyttes, men at
forutsetningene vil være ulike i forskjellige kommuner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
primært vise til Fremskrittspartiets merknader under kapittel
5 om Statens flyktningeverk.
Disse medlemmer her hele tiden
påpekt at portalen inn i det norske samfunn og det norske
arbeidsmarked er det norske språk.
Disse medlemmer mener at språkopplæringen bør
holde en høy standard og at det må stilles krav
til elevene og videre at det må avlegges prøver.
Språkopplæringen bør vedvare inntil eleven
har tilegnet seg basale kunnskaper i norsk.
På bakgrunn av dette fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for omfattende obligatoriske kurs i norsk og norske samfunnsforhold
i alle asylmottak for å klargjøre en integreringsprosess som
forutsettes iverksatt når asyl eller opphold på humanitært
grunnlag innvilges."
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for en styrking av norskopplæringen i asylmottak for mindreårige.
Deltakelse i det ordinære skoleverk gis kun til elever
som har tilstrekkelige norskkunnskaper og har fått sin
asylsøknad ferdigbehandlet og derigjennom fått
opphold på lovlig vis."
Disse medlemmer registrerer at
enkelte innvandrere vegrer seg mot språkopplæring
og uteblir fra deler av undervisningen. Disse må få erfare
at skulk ikke lønner seg ved at deres eventuelle pengemessige ytelser
fra det offentlige reduseres.
Disse medlemmer mener at det
burde iverksettes opplæring på asylmottakene med
en gang det ankommer nye asylsøkere. På denne
måten vil asylsøkerne få bedre forutsetninger
for å lykkes i det norske samfunnet når de får
oppholdstillatelse. Hvis de derimot ikke skulle få opphold
har de opparbeidet seg kunnskap som de kan ta med seg hjem.
Disse medlemmer mener at opplæringen
av innvandrere også må omfatte samfunnskunnskap. Undervisningen
i samfunnskunnskap kan integreres i språkundervisningen.
I stortingsmeldingen foreslås det introduksjonsprogrammer,
og etter disse medlemmers syn må disse selvfølgelig
inneholde så vel norsk som samfunnskunnskap og må være
obligatoriske med negative konsekvenser ved uakseptabelt fravær
eller skulking.
Disse medlemmer ser det som viktig å påpeke den
verdifulle kompetanse som besittes av enkelte asylsøkere.
Denne kompetansen finnes både som formell kompetanse, yrkeskompetanse
og realkompetanse for øvrig.
Disse medlemmer finner det viktig
både for den enkelte asylsøker og for samfunnet
at de ervervede kunnskaper og ferdigheter ivaretas på en
hensiktsmessig måte. På denne bakgrunn er det
avgjørende at kompetansen blir kartlagt og godkjent så raskt
og effektivt som mulig. Den realkompetanse eller delkompetanse som
besittes kan gi rom både for videre utdanning eller arbeid
der denne kompetansen er tilstrekkelig.
Disse medlemmer mener at det
må etableres relativt enkle prosedyrer for å godkjenne
disse utdannelsene, eventuelt med forbehold. Skulle det vise seg at
utlendingen likevel ikke er kvalifisert må det være enkelt å trekke
godkjennelsen tilbake. I den anledning vil disse medlemmer påpeke
at det har vært hevdet at i flere av de landene innvandrerne
kommer fra kan man kjøpe eksamenspapirer.
På bakgrunn av dette fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
retningslinjer for rask kartlegging av kompetanse slik at denne
kan benyttes som grunnlag for hel eller delvis godkjenning av fagkrets."
Disse medlemmer mener at opplæring
i eget morsmål for utlendinger eller mennesker med innvandrerbakgrunn
må fjernes. Denne opplæringen koster i overkant
av 200 mill. kroner årlig og er etter disse medlemmers syn
i mange tilfeller en direkte hindring for integrering. At enkelte
elever som ikke kan norsk får noe undervisning på et
språk de forstår er noe annet, men dette må kun
gjelde inntil de får gode nok kunnskaper i norsk.
På bakgrunn av dette fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at norsk er eneste lærespråket i den ordinære
offentlige skole, og at morsmålsopplæring er en
privatsak for foreldre og deres barn og holdes utenfor den ordinære
skole."
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader og forslag i Innst. S. nr. 192 (1997-1998).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Stortinget i
mars 1999 behandlet meldingen om morsmålsopplæring
i grunnskolen. Flertallet vil vise til at det var
bred enighet om at morsmålsopplæring og tospråklig
undervisning er viktig for god norskopplæring. Regjeringen
fikk da tilslutning til at morsmålsopplæring bør
gis til elever med begrensede norskferdigheter. Fremmedspråklige elever
må så snart som mulig etter skolestart kunne følge
undervisning på norsk. For å nå dette
må den enkelte skole kunne benytte både morsmålsopplæring, tospråklig
undervisning eller ekstra norsk opplæring alt etter hva
som styrker den enkelte elevs norsklæring best.
Flertallet vil påpeke
at den beste måten å lære norsk på er
ved å omgås og snakke med de som har norsk som
morsmål. Den beste måten å bli integrert
på er å bli inkludert i sosiale fellesskap, i
skole, arbeid og fritid. Flertallet vil ta sterk
avstand fra Fremskrittspartiets politikk som går ut på å isolere
asylsøkere mest mulig, at de ikke skal få gå i
vanlig skole, at de skal holdes utenfor vanlige sosiale sammenhenger
samtidig som de blir pålagt å lære seg
norsk raskt. Dette er et useriøst opplegg som kun tjener
den hensikt at integrering skal mislykkes.
Flertallet mener det er viktig å bryte
en negativ spiral med arbeidsledighet og sosialhjelp som viktigste inntektskilde,
spesielt fordi det kan få følger for flere generasjoner.
Foreldrene bør være gode forbilder for sine barn,
og spesielt er det viktig for integreringen i det norske samfunnet
at voksne innvandrere og flyktninger kommer i aktivitet og tar del
i arbeidsliv og samfunnsliv.
Komiteen vil vise
til at det bare er negativt med lange perioder i passivitet. Sunn
fornuft og erfaring tilsier at jo før en kommer i gang
med tiltak, kompetanseheving og språkopplæring,
jo bedre er det.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
på det grunnlag kritisk til at Regjeringen ikke legger
om politikken i tråd med dette overfor alle arbeidsledige.
Dette medlem viser til egne forslag
i statsbudsjettet for 2001 om en sysselsettingspakke, der både
en rett til tiltak og/eller kompetanseheving etter 4 ukers ledighet
og økt bruk av lønnstilskudd. Dette ville gitt asylsøkere
med arbeidstillatelse langt større mulighet til å komme
i arbeid og å lære norsk. All erfaring tilsier at
det er på arbeidsplassen eller i skolen en knytter sosiale
kontakter og lærer både språk og nødvendig
taus kunnskap.
Dette medlem vil vise til at
mange trenger Aetats virkemidler for å kunne nyttiggjøre
seg sin arbeidstillatelse. Dette medlem vil understreke
viktigheten av at Aetat trenger både en omlegging av policy
og en styrking av budsjettet slik at dette blir mulig.
Dette medlem har merket seg konklusjonene
i FAFO-rapporten, "Virker tvang?", der de gode programmene for kvalifisering
kjennetegnes av at alle tilbudene er samlet i en og samme institusjon.
Rapporten konkluderer med at bruk av tvang eller økonomiske sanksjoner
kun er effektive dersom kvaliteten på opplegget ellers
er god. Tvang i seg sjøl har ingen effekt.
Hyppig og individuelt tilpasset oppfølging,
rådgiving og veileding er dessuten helt nødvendig.
Vellykkede programmer det vises til i rapporten har også flyktningspesifikke
tiltak i mottaksfasen, en høyt kvalifisert fleretnisk stab
og driver aktiv oppsøkende virksomhet overfor potensielle
arbeidsgivere med oppfølging, også etter at vedkommende
har kommet i arbeid. Det er derfor viktig å kvalitetssikre
introduksjonsprogrammene.
Dette medlem vil påpeke
at erfaringen fra FAFO-rapporten tilsa at prinsippet om at fagmyndighet
på ulike områder skal ha samme ansvar for innvandrere
og flyktninger som for den øvrige befolkning ikke var hensiktsmessig
i introduksjonsfasen. Forsøkene som ble vedtatt etter Dokument
nr. 8:87 (1997-1998) tok sikte på en mer flyktning-/innvandrerspesifikk
organisering av dette arbeidet i en avgrenset integreringsfase.
Erfaringer fra dette arbeidet må videreføres og
utvides til hele landet.
Dette medlem vil understreke
at kvalifiseringen må starte så tidlig som mulig.
Norskundervisningen må være behovsbasert. Det
er viktig at det arbeides systematisk med tilbakevendingsperspektivet
i introduksjonsprogrammene.
Dette medlem viser til merknadene
i Innst. O. nr. 70 (1997-1998) om lov om grunnskolen og videregående
opplæring (opplæringsloven) og til merknader i Innst.
S. nr. 110 (1998-1999). Sosialistisk Venstreparti foreslo å lovfeste
at elever fra språklige minoriteter skulle ha rett til
tilrettelagt språk- og fagundervisning. I lovforslaget
foreslo vi at morsmålsfaget skulle være tilleggsfag
på barnesteget og valgfag på ungdomstrinnet. Dette
medlem mener at en morsmålsopplæring også må ha
som mål å skape funksjonell tospråklighet
fordi det vil være viktig for det norske samfunnet.
Dette medlem mener det må være
elevenes behov som skal være avgjørende for hvilke
tilbud som skal gis. Dette medlem mener derfor at
det må lages læreplaner for hele grunnskolen.
Dette medlem mener det er viktig
at morsmålsopplæringen blir gitt som valgfag på ungdomstrinnet. Opplæringen
bør i all hovedsak organiseres i tilknytning til skolenes øvrige
undervisning. Dersom undervisningen legges til ettermiddags- og
kveldstid, vil dette begrense barnas muligheter til å delta
i ulike fritidsaktiviteter sammen med andre barn. Bedre politikk for
integrering og inkludering er avhengig av at barn fra innvandrermiljøer
kan delta i tradisjonelle fritidsaktiviteter.
Dette medlem viser til at ca.
halvparten av elevene fra språklige minoriteter får
tilbud om morsmålsopplæring. Det er store variasjoner
mellom kommunene.
Dette medlem viser til forslag
som ble fremmet i Innst. S. nr. 110 (1998-1999) om at elever fra
språklige minoriteter skulle få tilbud om morsmålsopplæring
på alle trinn i grunnskolen, og at om at Regjeringen skulle utarbeide
læreplaner for morsmåls-opplæring
for de ulike klassetrinn for grunnskolen. Planene skal også vektlegge
det kulturelle og identitetsskapende med morsmålsopplæringen.