Einslege mindreårige asylsøkjarar
og flyktningar er under 18 år og utan foreldre eller andre
med foreldreansvar i Noreg. Dei generelle prinsippa for behandling av
asylsøknader, mottak og busetjing av flyktningar, gjeld
også for einslege mindreårige.
Utviklinga dei siste åra viser at stadig
fleire barn og ungdommar kjem til Noreg aleine for å søkje
asyl. Det er særleg dei siste par åra det har
vore ein kraftig auke i talet. Samstundes er det eit problem at
vaksne personar oppgir at dei er einslege mindreårige.
Det er viktig at dei einslege mindreårige
så snart som mogleg etter at dei er kome til landet får
informasjon om kva rettar dei har i Noreg, og kva slags forventningar
dei etter gjeldande reglar kan ha, til dømes når
det gjeld familiesameining. Det er viktig at også verjene
er kjende med dette, slik at dei òg kan gi denne informasjonen.
Dei generelle problema med lang saksbehandlingstid og
lang ventetid på busetjing i ein kommune, kjenneteiknar òg
situasjonen for dei einslege mindreårige. Opphalda i mottak
har derfor blitt stadig lengre. På same måte som
for asylsøkjarar og flyktningar generelt er hovudutfordringa
derfor å sikre raskare asylsaksbehandling og raskare busetjing
i ein kommune.
Årsakene til at det tek lang tid å behandle
asylsøknadene til einslege mindreårige er i hovudsak
dei same som for asylsøkjarar generelt. Det gjeld òg
busetjinga i kommunane. Den spesielle situasjonen einslege mindreårige
asylsøkjarar og flyktningar er i, medfører at det
i tillegg er særskilde utfordringar knytte til behandlinga
av asylsøknadene, tilbodet i mottak, og busetjinga i kommunane.
Det er mellom anna viktig at dei får
oppnemnt verje så raskt som mogleg etter at dei har kome
til landet. I nokre tilfelle tek det lang tid, i hovudsak fordi
det er vanskeleg å rekruttere verjer. Det er òg
ei utfordring å leggje til rette for eit godt tilbod i
mottak for denne gruppa. Bemanninga ved avdelingane i mottak er
spesielt viktig for å nå målet om omsorg
og tryggleik. I tillegg er det behov for å styrkje det
sosiale nettverket til einslege mindreårige både
i mottak og etter busetjing i ein kommune. Mange av dei som kjem
til Noreg som einslege mindreårige asylsøkjarar
har foreldre eller andre omsorgspersonar i heimlandet eller eit
anna land. Det er viktig for alle barn å få ha
kontakt med familien. Eit løyve om opphald i Noreg vil
ikkje nødvendigvis vere til beste for barnet, særleg
ikkje for dei yngre barna.
Regjeringa vil:
– Prioritere
behandlinga av asylsøknader frå einslege mindreårige.
Tiltaka for å sikre raskare asylsaksbehandling og raskare
busetjing i kommunane gjeld òg for einslege mindreårige.
– Styrkje arbeidet med å finne
foreldra eller eventuelt andre omsorgspersonar til dei einslege
mindreårige - med sikte på sameining i heimlandet.
– Vurdere om ein i større
grad skal nytte alderstesting for dei søkjarane som framstår
som eldre enn dei oppgir. I tilfelle der søkjaren klart
ser eldre ut, bør det leggjast vekt på om søkjaren
kan sannsynleggjere at han/ho er under 18 år.
– At overformynderi i kommunane
aukar innsatsen for å rekruttere verjer.
– Vurdere oppgåvene til
verjene og overformynderia, og om det bør innførast
godtgjersle for verjer.
– Føre vidare ordninga
med eigne avdelingar for einslege mindreårige knytt til
ordinære mottak, framfor å opprette eigne mottak
for einslege mindreårige.
– Styrkje bemanninga og fagkompetansen
til dei tilsette ved avdelingane for einslege mindreårige
i mottak.
– Styrkje tilsynet med dei einslege
mindreårige i mottak, og utarbeide ein instruks for tilsyn
med einslege mindreårige som sikrar dette.
– Følgje opp skoletilbodet
til einslege mindreårige i mottak.
– Gi dei einslege mindreårige
tilbod om ein oppfølgingssamtale og ei grundigare helseundersøking også i
det ordinære mottaket, slik at eventuelle hjelpebehov kan
avklarast tidleg.
– At den som har ansvaret for
oppfølging av og omsorg for einslege mindreårige
ved mottaket i løpet av ein månad skal vurdere
det enkelte barn, med tanke på å klargjere om
barnet har særskilde hjelpebehov.
– Oppmode dei frivillige organisasjonane
og kommunane til eit aktivt samarbeid med mottaka for å styrkje
det sosiale nettverket til einslege mindreårige.
– Understreke verdien og behovet
for at dei ulike etatane i kommunen samarbeider om dei einslege mindreårige.
– Vurdere ulike modellar for å styrkje
rådgivinga til kommunane når det gjeld arbeidet
med einslege mindreårige.
Komiteen mener arbeidet
overfor enslige mindreårige asylsøkere må styrkes. Komiteen viser
til at det er en økning i antallet enslige mindreårige
asylsøkere som kommer til Norge. Dette skyldes flere internasjonale
forhold hvor barn og ungdom rammes hardt av konflikter og oppløsning.
I enkelte konflikter blir barn i stor utstrekning brukt både
som soldater og som gisler for å tvinge foreldre til å samarbeide.
Barn er også en handelsvare i den illegale sexindustrien
og blir bortført fra sitt hjemland til industriland. Det
er derfor fullt mulig at også enslige mindreårige
barn har beskyttelsesbehov som kvalifiserer for flyktningstatus eller
opphold på humanitært grunnlag.
Komiteen viser til at det samtidig
er familier som sender sin barn til land i den industrialiserte
verden for at barna skal få en bedre fremtid både
utdanningsmessig og økonomisk. Generelt gir de fleste vestlige
land enslige mindreårige asylsøkere noe romsligere
mulighet for opphold, og derfor har man eksempler på såkalte
ankerbarn og på at myndig ungdom oppgir å være
mindreårige.
Komiteen er enig med Regjeringen
i at det må arbeides for å gjenforene barn med
sine foreldre eller andre nærstående omsorgspersoner
der de bor, hvis dette er trygt for barnet. Barn skal likevel ha
samme rett som voksne til å få sin asylsøknad
vurdert på individuelt grunnlag.
Komiteen mener det bør
iverksettes alderstesting av alle som hevder å være
mindreårige asylsøkere som ikke kan dokumentere
sin alder, og som ikke åpenbart er mindreårige.
Komiteen viser til at det er
flere forhold som er kritikkverdige ved dagens behandling av mindreårige asylsøkere.
At bosetting tar for lang tid er viktigst, men det er også åpenbart
at enkelte rettssikkerhetsmekanismer som er etablert for mindreårige
asylsøkere ikke fungerer. Dette gjelder særlig
vergesystemet som ikke synes å fungere. I dag tar det langt
tid å få oppnevnt verge, noen verger er verge
for svært mange barn, og det er liten og tilfeldig informasjon
som gis til verger om hva deres rolle faktisk er.
Komiteen mener det bør
etableres en ny type verger med et særskilt regelverk,
som skal ha en rolle mellom dagens vergerolle og en støttekontakt.
Asylsøkeren må kunne bruke vergen som en hjelp
til å håndtere problemer f.eks. overfor mottak
eller skole. Komiteen mener vergene bør
lønnes. Komiteen vil vise til at det i dag
gis svært varierende og dårlig informasjon fra
overformynderiene om hvilken rolle vergene faktisk skal ha. Det
er derfor behov for at det utarbeides skriftlig veiledningsmateriell.
Komiteen er overbevist om at
med en klarere definert rolle og en kompensasjon for arbeidet, vil
det være mulig å trekke på mange frivillige
ressurser i arbeidet som verger. Dagens tilfeldige og dårlig
organiserte system bidrar til å redusere rekrutteringen
av verger. Overformynderiene i de kommuner som har mottak for enslige
mindreårige asylsøkere må skoleres særlig
for denne veiledningsjobben.
Komiteen ber Regjeringen avklare
hvordan vergene skal lønnes.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at de i sitt alternative statsbudsjettet for 2001 foreslo å etablere
en ny vergeordning slik flertallet nå slutter seg til,
og foreslo 9 mill. kroner til tiltak for enslige mindreårige
asylsøkere.
Komiteen mener det
i dag bør være mulig å bruke fosterfamilier
som boordning for de yngste mindreårige asylsøkerne
i stedet for mottak. Dette kan være en fullt ut erstatning
for å bo på mottak eller delvis erstatning f.eks.
som besøksfamilier. I dag praktiseres det en form for direktebosetting
av mindreårige asylsøkere hvis disse har familie
eller kjente i Norge. Det har vært reist kritikk mot at
denne bosettingen ikke følges opp.
Komiteen viser til sine merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2000-2001) om bruk av fosterhjem for å få opp
bosettingsfarten for mindreårige asylsøkere. Komiteen viser
også til at Røde Kors fikk stor oppslutning for
sin appell om å melde seg som fosterforeldre for asylsøkere. Komiteen mener
det må arbeides videre med bosettingordninger basert på fosterforeldre.
Komiteen mener at det i disse
tilfellene kan være et behov for at den mindreårige
asylsøkeren får tildelt en verge utenom bofamilien,
og uansett må det etableres rutiner for oppfølging
av direkte bosatte mindreårige.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, mener at tilbudet i mottak
for de yngste enslige mindreårige asylsøkere bør
styrkes, og at det opprettes egne avdelinger med styrket bemanning for
dem. Flertallet er også enig i at det må innføres en
ordning med tilsyn av hvert enkelt barn, og at mindreårige
asylsøkere bør få et skoletilbud utenfor
asylmottaket. Det er også viktig at når mindreårige
asylsøkere forsvinner, skal disse forsvinningene etterforskes slik
at man er sikret at de ikke utsettes for kriminelle handlinger.
Flertallet mener dessuten at
mindreårige asylsøkere, som har vært
barnesoldater i sine hjemland, må få hjelp så tidlig
som mulig i asylmottaket til å bearbeide sine traumer.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet,
vil understreke det potensialet som fins når det gjelder
frivillig innsats på dette feltet. Frivillighet må likevel
ses på som et supplement, ikke som erstatning for det ansvar
det offentlige skal og må ha overfor denne gruppen mindreårige asylsøkere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at hovedretningslinjen i denne typen saker må være
hva som er "barnets" beste. I de fleste tilfeller er det gjenforening
med sin familie, men det må som hovedregel skje i hjemlandet. Disse
medlemmer er svært glad for at utlendingsmyndighetene langt
på vei støtter dette synet.
Disse medlemmer mener at når
det gjelder barnets eller ungdommens alder bør det etableres
rutiner for at denne blir fastsatt gjennom medisinske prøver. Man
undergraver systemet når enkelte asyladvokater omtaler
middelaldrende menn som barn i håp om at de skal få oppholdstillatelse.
Disse medlemmer ser det som viktig å prioritere
behandlingen av disse sakene.
Disse medlemmer vil for øvrig
vise til Fremskrittspartiets merknader til kap. 6.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil hevde at
ett av de områdene innen utlendingsforvaltningen hvor det
er mest ugjort er barn og unge som kommer alene som flyktninger.
Disse medlemmer mener dagens
praksis i altfor stor grad bærer preg av tilpassing til
et regelverk som gjelder voksne asylsøkere. Det er et klart
behov for en helhetlig tilnærming til hva som er det enkelte
barns beste. Det er dessuten nødvendig med en mer langsiktig
tenkning når det gjelder tiltak.
Disse medlemmer vil vise til
at FNs barnekonvensjon av 1989 er et viktig middel for å ivareta
barnets rettigheter og interesser.
FNs komité for barnets rettigheter
har anbefalt Norge å vurdere en ny samlet gjennomgang av
sin politikk i forbindelse med barn som søker asyl i lys
av konvensjonens prinsipper og bestemmelser. Gjennom Barnekonvensjonen
er Norge forpliktet til å sørge for at alle barn
som bor i Norge har de samme grunnleggende rettigheter. Utlendingsloven
skal ikke har forrett framfor Barnekonvensjonen.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener at for å tydeliggjøre
dette ville det være en fordel at Barnekonvensjonen ble
inkorporert i norsk lov. Disse medlemmer viser i
denne sammenhengen til det pågående arbeidet med å få innarbeidet
Barnekonvensjonen i norsk lov, og mener det er kritikkverdig at dette
har tatt så lang tid.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil vise til
det urimelige i at det nå stilles de samme kravene til
presisjon som de voksnes egenerklæringer og intervjuer,
selv om det for mange er urealistiske krav. Det må derfor
utvikles et eget intervju- og samtaleopplegg for mindreårige.
I saker hvor det er tvil, bør hensynet til barnets beste
tilsi at det fattes et positivt vedtak, heller enn at behandlingstiden blir
vesentlig forlenget på grunn av behovet for nærmere
utredninger.
Det bør innføres en frist
spesifikt for barn under 16 år som tilsier at dersom saken
ikke er ferdigbehandlet innen satt frist, bør opphold på humanitært
grunnlag innvilges.
Disse medlemmer vil hevde som
prinsipp at alle barn som kommer til Norge uten foreldre eller foresatte
er en bekymringssak og derfor et ansvar for barnevernet. Enslige
mindreårige asylsøkere har ulike behov for oppfølging,
men deres behov skal vurderes og dekkes på lik linje med
norske barn uten foreldre eller foresatte. Praksis nå diskriminerer
enslige asylsøkerbarn i forhold til norske barn, både
når det gjelder nivå på omsorg og tilsyn
i mottak, oppfølging ved plassering hos slektninger, ettersøking
ved forsvinning og mulighet til å gjenforenes med sine
foreldre dersom det er mulig. Disse medlemmer reagerer
sterkt på antydningen om at dette er å stemple
disse barna som "problembarn" eller å gjøre dem
til klienter. Det er etter disse medlemmers syn et
feilaktig syn på hva barnevernet er og et uakseptabelt
syn på de barna som på et eller annet tidspunkt
er i behov av bistand fra barnevernet.
Disse medlemmer vil vise til
brev av 29. januar 2001 fra Kommunal- og regionaldepartementet der
det går fram at myndighetene ikke har oversikt over hvor mange
asylsøkerbarn som er i fosterhjem. Dette er et eksempel
på at myndighetene har for liten oversikt over tilbudet
til asylsøkerbarna.
Enslige mindreårige asylsøkere
kan mer enn andre risikere å bli utsatt for overgrep, utnyttet
eller truet og lurt til kriminelle handlinger. Disse medlemmer vil
hevde at myndighetene har et stort ansvar for å sørge
for at dette ikke skjer, og at mottak og andre bosituasjoner for
denne gruppen må ta høyde for dette.
Noen av barna bosettes som privat plassering
hos slektninger eller personer med samme etniske bakgrunn som dem
selv, uten vedtak etter barnevernloven. Barnevernet har i liten
grad fulgt opp disse barna, og familiene har ikke fått
veiledning eller tilsyn. Dette er en ordning som har vesentlig lavere økonomiske
kostnader for myndighetene. Ordningen er ikke tilfredsstillende
og det er stor grunn til å stille seg kritisk til den slik
det fungerer i dag. Disse medlemmer vil vise til
noen av de konklusjonene som framkom i Høgskolen i Telemark-prosjektet
der de kartla hvordan det hadde gått med enslige mindreårige
asylsøkere etter ti år. Konklusjonen er at slik
plassering har vært vanskelig med mange omplasseringer
og problemer med å orientere seg i samfunnet. På bakgrunn
av disse funnene er det nødvendig å endre praksis
rundt privat plassering. Det må stilles krav til at plassering/bosetting skal
skje etter vedtak etter barnevernloven og stilles de samme krav
som til hjem som skal ivareta foreldreansvaret til norske barn som
ikke kan bo hos sine foreldre. Hensynet til stabilitet, evne til å hjelpe
barna med å finne seg til rette i samfunnet og gi god rettledning, må vektlegges
og vurderes sammen med behovet for ønsket om å beholde
og styrke tilknytningen til etnisk bakgrunn. En ordning med besøkshjem
kombinert med bofellesskap eller fosterhjem kan være en
god løsning.
Disse medlemmer vil fremme forslag
om at enslige mindreårige asylsøkere som prinsipp
skal ha samme rettigheter som barn under lov om barnevern og at
mottak for enslige mindreårige asylsøkere gis
status som barnevernsinstitusjoner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
til grunn for alt arbeid prinsippet om at enslige asylsøkerbarn
skal ha et tilbud på lik linje med norske barn under omsorg
fra barnevernet.
Mottak for enslige mindreårige asylsøkere
gis status som barnevernsinstitusjoner."
Disse medlemmer vil påpeke
at smugling av barn er et stort internasjonalt problem. Under dekke
at det er egne barn, tas de med over landegrenser og kan selges,
utnyttes både til vinningskriminalitet og seksuell kriminalitet.
Dessverre er det marked for slikt i alle land. Det er derfor svært
viktig at vi vet at barna som tas inn i landet er i lag med sine
reelle foresatte eller foreldre. I en del tilfeller kan det derfor
være god grunn til å bruke nødvendig
tid for å fastslå identitet og slektskap til barn
som ønskes tatt inn i landet.
Disse medlemmer vil be Regjeringen
komme med forslag til nye tiltak for å beskytte barn mot
slik utnytting. Det er imidlertid viktig at en i dette arbeidet også er
oppmerksom på at barn kan reddes ut av en utnyttingssituasjon
ved at slektninger eller andre enn foreldrene bringer barnet med
seg til et annet land. Det er viktig at kontroll og regelverk ikke
hindrer slike redningsaksjoner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet vil peke på FNs barnekomités
uttalelse om at mangelen på rettslig garanti kan føre
til at enkelte barn uten norsk statsborgerskap fratas rettigheter
og at det kan bli lagt begrensninger på slike barns adgang
til helsetjenester og skolegang. Disse medlemmer viser
videre til barnekomiteens påpeking av at de nasjonale ordningene
for familiegjenforening ikke utnyttes til fulle og til komiteens
oppfordring om å etablere en standardprosedyre for informasjon
til barn og andre berørte personer, for eksempel foreldre
eller verger, om mulighet og prosedyre for familiegjenforening. Disse medlemmer viser
også til komiteens understreking av behovet for tidlig
psykososial oppfølging, utviding av dagens tilbud om psykologhjelp
og betydningen av at asylsøkende barn integreres raskt
i skolen på stedet. Disse medlemmer mener
de ovenfor nevnte bemerkninger fra FNs barnekomité samt øvrige
merknader fra komiteen understreker behovet for en annen og langt
mer offensiv politikk overfor enslige asylsøkere.
Disse medlemmer viser til svar
av 27. mars 2001 der statsråden mener at hver enslig mindreårig
vil ha forskjellig behov for støtte og oppfølging. Disse medlemmer mener
at alle barn som er enslige asylsøkere har et spesielt
omsorgsbehov, og de må møtes og følges
opp med det som utgangspunkt.
Disse medlemmer viser til at
tall, ifølge statsråden, sier at hver tredje mindreårig
i 2000 ble direkte plassert i kommunene og med godt resultat. Disse medlemmer viser
til at de aller fleste i denne gruppa senere får bli i
Norge. Disse medlemmer mener på bakgrunn
av de erfaringer man har, at ordningen med direkteplassering må utvides
og gjøres permanent.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil vise til at Regjeringen
ikke kan dokumentere at påstått bruk av "ankerbarn"
har et stort omfang, og det er nødvendig for Regjeringen å dokumentere
slike påstander bedre enn i dag.
Disse medlemmer vil hevde at
alle asylsøkere som er alderstestet og gjennom det har
godtgjort at de er mindreårige, bør få familiegjenforening
på like vilkår med de under 16 år.
Disse medlemmer mener at det
må være en selvfølge at også slektninger
får godtgjøring som fosterhjemsfamilier.