Forslaget går ut på å be
regjeringen gjennomgå lover, forskrifter og praksis med
det formål å sikre forfulgte kvinner bedre beskyttelse
i samsvar med premissene i forslaget i dok. 8:67.
I slutten av januar i år varslet jeg
en gjennomgang av hele utlendingslovgivningen, blant annet med sikte
på bedre å ivareta kvinneperspektivet i lovgivningen.
For tiden arbeider departementet med å sette ned et lovutvalg,
samt å utarbeide et mandat for utvalget. Det er ventet
at utvalget vil være nedsatt før årsskiftet,
og at utvalget vil legge fram et forslag ved årsskiftet
2003/2004.
I mellomtiden vil jeg imidlertid ta initiativ
til at nødvendige endringer i lov og/eller forskrift
blir gjort for å gjøre loven og forskriftens kriterier
klarere.
Etter min mening gir dagens regelverk mulighet
for asyl eller oppholdstillatelse til personer som risikerer kjønnsbasert
forfølgelse. Jeg vil imidlertid vurdere om det er behov
for å lov- eller forskriftsfeste gjeldende rett på dette
området.
Kvinner som søker asyl eller beskyttelse
fordi de frykter kjønnsbasert forfølgelse har
krav på asyl i Norge, etter utlendingsloven § 17,
jf. § 16 dersom de er flyktninger i flyktningkonvensjonen
av 1951 sin forstand. Dette prinsipielle standpunktet ble slått
fast ved Justisdepartementets retningslinjer av 13. januar 1998.
I januar 1998 ble det gitt retningslinjer om
kriteriene for å få asyl i Norge. Målsettingen
med retningslinjene var at flere av de som inntil da fikk oppholdstillatelse på humanitært
grunnlag skulle få asyl, ikke at flere personer totalt
skulle få oppholdstillatelse i Norge. En av flere viktige
prinsipielle endringer som ble avklart med retningslinjene fra 1998
var at personer som blir forfulgt på grunn av kjønn
eller seksuell legning skulle gis asyl. Det er ikke riktig at det
ikke er gitt asyl etter de nye retningslinjene. Noen bosniske kvinner
har fått asyl etter voldtekt basert på etnisk
grunnlag. Også noen andre kvinner har fått asyl.
At få kvinner hittil har fått asyl på dette
grunnlaget, må ses i sammenheng med at få begrunner
en asylsøknad med at de risikerer kjønnsbasert
forfølgelse.
Det er i denne sammenhengen viktig å være
oppmerksom på at ikke all ekteskapelig vold, selv om det er
uakseptabelt, er forfølgelse i flyktningkonvensjonens forstand.
En kvinne som blir mishandlet av ektefellen kan være utsatt
for kjønnsbasert forfølgelse. Det forutsetter
imidlertid at hjemlandet ikke kan eller vil gi henne beskyttelse
mot volden fordi hun er kvinne.
Vurderingen av om en person risikerer forfølgelse
er framtidsretta. Det innebærer at det som hovedregel er irrelevant
for asylvurderingen om en kvinne blir forfulgt etter utreisen fra
hjemlandet. Det avgjørende for å få asyl
er om hun risikerer å bli forfulgt ved retur til hjemlandet.
Kjønnsbasert forfølgelse eller
forfølgelse på grunn av kjønn er for øvrig
begrep som ikke finnes i flyktningkonvensjonen. Da konvensjonen
ble laget var ikke kjønn nevnt som en av årsakene
til forfølgelse som skulle gi status som flyktning. Det
har siden konvensjonen ble ratifisert i 1951 vært mange
oppfatninger om forfølgelse på grunn av kjønn
og seksuell legning er omfattet av flyktningkonvensjonen. I noen
tilfeller kan slik forfølgelse skyldes en av de andre grunnene som
er nevnt i konvensjonens artikkel 1 A, som for eksempel politisk
oppfatning.
FN"s høykommissær
for flyktninger (UNHCR) har i flere år gitt uttrykk for
at flyktningkonvensjonen må tolkes i lys av at kjønn
er en relevant faktor ved vurderingen av om person er flyktning
- såkalt kjønnsperspektiv i flyktningvurderingen.
I en uttalelse fra oktober 1999 oppmuntret UNHCR"s Executive
Committee stater til å ha et kjønnsperspektiv
i sin asylpolitikk. Statene ble oppfordret til å ha en
videre forståelse av at forfølgelse kan være
kjønnsrelatert. Samme sted oppfordret UNHCR statene til å innføre
retningslinjer mv for kjønnsrelatert forfølgelse.
UNHCR har nylig utgitt et skriv hvor de uttrykker sin
forståelse av kjønnsbasert forfølgelse.
De mener at det må anerkjennes at visse anførsler
om kjønnsrelatert forfølgelse kan og skal falle
inn under flyktningkonvensjonen ved en riktig forståelse
av flyktningdefinisjonen. UNHCR understreker at det ikke er tilstrekkelig å konstatere
at det foreligger forfølgelse, idet konvensjonens art.
1 bruker begrepet "på grunn av". Dette indikerer at det
må være årsakssammenheng mellom forfølgelsen
og en eller flere av de fem grunnene som er nevnt i flyktningkonvensjonen
art. 1 A. UNHCR slår videre fast at for å kunne
konstatere om noen blir forfulgt på grunn av medlemskap
i en spesiell sosial gruppe, er det nødvendig å se
på politikken, lovverket, hvordan personer i samme situasjon
blir behandlet av lovverket og samfunnet øvrig i asylsøkerens
hjemland. De understreker også at kunnskap om forholdene
i hjemlandet er svært viktig i vurderingen av disse sakene.
Hvorvidt hjemlandet kan beskytte en kvinne mot mishandling,
er et sentralt moment i vurderingen av om kvinnen skal ha asyl.
Dersom et land ikke kan beskytte en kvinne mot dette, har hun krav
på asyl dersom mishandlingen er så alvorlig at
den karakteriseres som forfølgelse i flyktningkonvensjonens
forstand.
Kvinner som søker asyl sammen med sine
ektemenn blir avhørt separat. Intervjueren skal ta rede
på om kvinnen har et eget asylgrunnlag. Alle opplysninger som
kommer fram i søknadsprosessen skal vurderes. Dersom det
kommer fram nye omstendigheter som inntrådte etter at en
asylsøker forklarte seg for norske myndigheter, blir disse
alltid tatt i betraktning før en sak blir endelig avgjort.
Dersom kvinnen ikke er flyktning i konvensjonens forstand,
for eksempel fordi hjemlandet kan beskytte henne mot forfølgelse
ved å straffeforfølge overgriperen eller lignende,
skal det alltid vurderes om hun er vernet etter utlendingsloven § 15
eller om hun skal få oppholdstillatelse på humanitært
grunnlag etter lovens § 8 annet ledd.
Alle som risikerer tortur eller annen nedverdigende behandling
er beskyttet mot retur til et sted der de risikerer dette, jf. lovens § 15,
jf. § 4 som slår fast at utlendingsloven skal
anvendes i samsvar med internasjonale regler som Norge er bundet
av når disse har til formål å styrke
utlendingens rettsstilling. Den europeiske menneskerettskonvensjonen
(EMK) art. 3 og torturkonvensjonen som stiller opp forbud mot å returnere
utlendinger til tortur eller nedverdigende behandling eller straff,
er sentrale her.
Som kjent skal det alltid vurderes om en person
som etter reglene ligger an til å få avslag på asyl
likevel skal få tillatelse på grunn av sterke
menneskelige hensyn, jf. utlendingsloven § 8 annet ledd,
også kalt oppholdstillatelse på humanitært
grunnlag. Det skal foretas en helhetsvurdering, der tidligere overgrep
alltid er sentrale moment i vurderingen av om det foreligger sterke menneskelige
hensyn. Av de som søker asyl i Norge får nærmere
halvparten oppholdstillatelse på humanitært grunnlag.
Mange kvinner har fått og får
oppholdstillatelse på humanitært grunnlag nettopp
på grunn av mishandling eller fordi de har vært
utsatt for grove overgrep. Det forhold at en mishandlet kvinne ikke
har faktiske muligheter til å bryte ut av et ekteskap på grunn
av skilsmisselovgivning eller lignende i hjemlandet, er et annet
relevant moment. Disse kvinnene risikerer ikke forfølgelse
i flyktningkonvensjonens forstand ved retur. De har likevel fått
oppholdstillatelse fordi vi mener det foreligger sterke menneskelige
hensyn. Det finnes ikke statistikk over hvor mange kvinner som har fått
oppholdstillatelse på grunn av kjønnsbaserte overgrep,
fordi statistikken ikke skiller mellom årsaken til at oppholdstillatelse
etter lovens § 8 annet ledd blir gitt.
Kvinner som har tillatelse til opphold for familiegjenforening
har rett til fornyelse av tillatelsen på samme vilkår
under forutsetning av at ekteskapet/samlivsforholdet består
og partene bor sammen. Dersom en kvinne eller eventuelle barn har
blitt mishandlet i samlivsforholdet, skal kvinnen
få ny tillatelse etter lovens § 8 annet ledd,
jf. forskriften § 21 tredje ledd. Dette går fram
av forskriften § 37 sjette ledd. Formålet med
bestemmelsen er å legge til rette for at kvinner som blir
mishandlet av partneren sin ikke må bli værende
i ekteskapet av frykt for å miste oppholdsgrunnlaget i
Norge.
Rundskriv 44/99 som Dørum
refererer til, er et rundskriv utgitt av Utlendingsdirektoratet.
Rundskrivet gjelder søknad om fornyelse etter utlendingsforskriften § 37
sjette ledd for utenlandske kvinner som har oppholdstillatelse i
Norge i familiegjenforening etter utlendingsforskriften §§ 22
og 24. Rundskrivet gjelder med andre ord ikke for kvinner som ennå ikke
har fått noen oppholdstillatelse i Norge eller dersom oppholdstillatelsen
er gitt på et annet grunnlag enn familiegjenforening. Kvinner
som søker asyl, har ingen tillatelse til å oppholde
seg i Norge, og er derfor verken omfattet av bestemmelsen i forskriften § 37
sjette ledd eller rundskriv 44/99.
Rundskrivet ble utgitt fordi det var behov for å utfylle
utlendingsforskriften § 37 sjette ledd. Det er blant annet
sagt noe nærmere om hva som skal anses som "mishandlet
i samlivforholdet". Rundskrivet regulerer ikke spørsmål
om behovet for beskyttelse i forhold til forfølgelse ved
retur til hjemlandet, og det har heller aldri vært intensjonen.
Det er ingen uenighet om at overgrep mot kvinner må og
skal bekjempes. Norge har tiltrådt FN"s kvinnekonvensjon
av 1979. Overgrep mot kvinner er et universelt fenomen, som myndighetene
i ulik grad griper inn mot. De fleste land har straffesanksjoner
mot personer som mishandler andre, men det kan være ulikt hvordan
slike regler blir praktisert. Selv i stater der myndighetene har
regler om straff for overgripere, stilles det spørsmål
om kvinner har like stor grad av rettssikkerhet som menn mot visse
typer overgrep, jf. diskusjonen om straff for voldtekt her i landet.
Som en oppsummering av de to konkrete forslagene i
dokument 8:67 (2000-2001) vil jeg slå fast at kjønnsbasert
forfølgelse danner grunnlag for asyl i Norge, under forutsetning
av at de øvrige vilkårene i flyktningdefinisjonen
er oppfylt. Dette følger av tolkning av flyktningkonvensjonen
artikkel 1 A, og er i tillegg nedfelt i Justisdepartementets retningslinjer
av 13. januar 1998.
Videre blir Utlendingsdirektoratets rundskriv
44/99 fulgt. Det har som nevnt over imidlertid aldri vært meningen
at dette rundskrivet skal regulere kvinners behov for beskyttelse
mot forfølgelse.
Jeg ser ikke behov for å gjenoppta
behandlingen av asylsøknader fra kvinner som hadde samlivsbrudd under
søknadsbehandlingen. Jeg viser også til den bebudede
gjennomgangen av utlendingsloven spesielt med fokus på dette.