Jeg viser til brev av 11. mars 2001 fra Høyres
stortingsgruppe med 31 spørsmål til St.meld. 17
(2000-2001) Asyl- og flyktningpolitikken i
Norge. Videre viser jeg til mitt svar av 26.03.01 med svar
på spørsmål 6, 13, 16, 17, 18, 19, 21,
22, 30 og 31. Nedenfor følger svar på de øvrige
spørsmålene.
1. På s. 42 under
omtalen av hurtigbehandling av visse typer land er det listet en
rekke land som søkere vil bli hurtigbehandlet fra og at
listen vil jevnlig bli vurdert. Hvilke kriterier brukes for å plassere
land på denne listen?
Utlendingsdirektoratet har innført
nye rutiner for å sikre rask saksbehandling i asylsaker
hvis søkeren er borger av bestemte land. Listen med de
aktuelle landene er tatt inn som vedlegg 1 til Rundskriv UDI 01-06 JURA.
Det legges til grunn at menneskerettighetssituasjonen
er tilfredsstillende i disse landene og at grunnleggende rettsikkerhetsgarantier
blir ivaretatt. Hurtigprosedyre er derfor utgangspunktet. UDI vurderer fortløpende
hvilke land som er egnet for en slik hurtigprosedyre. Hvis det likevel
fremkommer opplysninger som tyder på et behov for ytterligere
opplysninger i saken, blir den behandlet på vanlig måte.
2. Blir landene på denne
listen også automatisk vurdert som sikre 1. asylsøkerland
for flykninger som kommer via disse landene til Norge?
Som nevnt ovenfor gjelder hurtigprosedyrene
for borgere av bestemte land. Det er som regel trygt å returnere
landets egne borgere til de aktuelle landene. Hvorvidt et land skal
anses som et trygt første asylland, beror derimot på hvordan
landet behandler utlendinger som søker asyl der.
Det er ikke slik at alle land som omfattes av
hurtigprosedyrene dermed er trygge første asylland. Det
kan f.eks. tenkes at menneskerettighetssituasjonen i et land er
god for landets egne borgere, men at regler og rutiner for behandlingen
av asylsaker ennå ikke er så trygge som en skulle ønske
i dette landet.
3. Under samme punktet
(s. 42) står det i 3. kriteriepunkt for hurtigbehandling
at søkeren er meldt, siktet eller dømt for straffbart
forhold - er dette forhold som skal ha skjedd i Norge eller i andre
land under flukt eller i hjemlandet?
Utlendingsdirektoratet har gitt retningslinjer
om hurtigbehandling av asylsaker der søkeren kan knyttes
til straffbare handlinger eller til mulig misbruk av asylinstituttet.
Jeg viser til Rundskriv UDI 01-06 JURA nevnt over under spørsmål
1.
Retningslinjene gjelder for asylsøkere
som er anmeldt, siktet eller domfelt for straffbare handlinger i Norge.
Normalt er den straffbare handlingen begått i Norge, men
norsk straffelov får i noen tilfeller anvendelse på handlinger
begått av utlending i utlandet, jf. straffelovens § 12
nr 4. Det er imidlertid sjelden at norske myndigheter på et
tidlig tidspunkt i søknadsprosessen blir kjent med eventuelle
straffbare handlinger som en utlending har begått før
vedkommende kom til Norge.
4. På s.41 i meldingen
skrives det at mange av de tiltak som ble pekt på i Statskonsults
rapport (rapport 2000:2) nå blir satt i verk. Jeg ber om å få en
oversikt over hvilke tiltak som er gjennomført på bakgrunn
av denne rapporten og hvilke tiltak UDI har valgt ikke å gjennomføre,
og eventuelt om departementet har vært delaktig i denne
beslutningsprosessen?
Jeg legger til grunn at det her ønskes
en oversikt over de tiltak Statskonsult foreslår når
det gjelder styring og organisering internt i UDI. Departementet
har blitt orientert av UDI om de tiltak i Statskonsults rapport
som er gjennomført. Nedenfor følger en oversikt
over tiltakene:
Statskonsults forslag (jf. rapporten s. 50-52)
1. Asylsøknader
bør alltid prioriteres ressursmessigPrioriteringen av asylsaker er gjennomført. Asylsaker
blir nå prioritert fremfor andre saker på utlendingsfeltet
(jf. og svar på spørsmål 5 som har en
nærmere redegjørelse for hvordan arbeidet nå er organisert.)
Forslaget om å ha en overkapasitet i Juridisk avdeling
i UDI er ikke gjennomført.
2. Asylsaker bør
skilles ut organisatoriskDette er gjennomført. Det er opprettet egne asylenheter.
I tillegg er det etablert en egen mobil enhet som settes inn der
presset er størst. Se for øvrig svar på spørsmål
5 nedenfor.
3. Det bør
i større grad styres på saksbehandlingstid og
produksjonDette arbeidet er påbegynt og må ses i sammenheng
med punktene 4, 6 og 9. Departementet har i tildelingsbrevet for
2001 bedt UDI om å utvikle et system for å måle
produktivitet.
Erfarne saksbehandlere blir i stor grad benyttet til annenhånds
saksbehandling.
4. Det bør
etableres controllerfunksjonerDette er gjennomført. Direktoratet har nylig ansatt en
controller/kvalitetsrådgiver. Målsettingen
er å utvikle et tilfredsstillende system for å måle
direktoratets produktivitet og kvalitet, slik at det er mulig å knytte
behovet for ressurser til de ulike oppgavene på en tilfredsstillende
måte. Controlleren skal også bidra til å utvikle
et såkalt ledelsesinformasjonssystem, for lettere å kunne
styre ressursbruken i forhold til resultatmålene. Videre
skal controlleren evaluere omorganiseringen og arbeidsprosessene
i Juridisk avdeling i 2000.
5. Det bør
vurderes å tilføre UDI oppgaver som kan nedprioriteres
ved økninger i antall asylsøkere og prioriteres
når antall asylsøkere minsker
Dette er ikke gjennomført.
6. Det bør
gjennomføres systematiske sammenligninger med utlendingsadministrasjonene
i Sverige og DanmarkDette arbeidet er påbegynt, og må ses i
sammenheng med pkt. 3 og 9. Departementet avla nylig utlendingsforvaltningene
i Sverige og Danmark et besøk.
7. Organisasjonsformen
for de deler av Juridisk avdeling i UDI som ikke jobber med asylsaker,
bør være slik at den i størst mulig grad
legger til rette for fleksibel og effektiv ressursbruk
Jeg vil vise til svar på spørsmål 5.
Etablering av en egen enhet som har ansvaret for utvikling og vedlikehold
av landkunnskap er gjennomført. Det er utviklet en egen
database som vil bli tatt i bruk i disse dager.
8. UDI bør
i større grad trekke på eksterne ressurser for å møte økninger
i antall asylsøkereDette er ikke gjennomført. UDI har imidlertid benyttet
en del hjelp fra vikarbyråer for å frigjøre saksbehandlere
til søknadsbehandling.
9. UDI må dokumentere
utgifter til asylsaksbehandling bedreDette arbeides det med. Det må ses i sammenheng med
pkt 3 og 6.
10. Økte
ressurser til UDI som følge av økning i antall asylsøkere
bør komme så raskt som muligSlik budsjettrutinene er lagt opp i dag, tar det forholdsvis
lang tid fra økningen i tallet på asylsøkere som
kommer, til det er gitt en ekstra bevilgning. Deretter må en
lyse ut stillinger og gi personalet en forsvarlig opplæring.
Samlet sett fører dette til at det kan gå et år
før myndighetene har økt den operative bemanningen
ved økt tilstrømming av asylsøkere. Dette
jobbes det kontinuerlig med for å forsøke å fange
opp svingningene raskere.
5. Statskonsult anbefalte
at man skulle fjerne landorganiseringen og organisere seg etter
sakstyper. I følge anonym kilde i Aftenpostens reportasje
fra UDI 10. mars er Norge, det eneste landet i Europa som velger å organisere
seg etter landgrupper og at dette krever ekstra koordinering for å sikre
likebehandling. Kan statsråden oppgi grunnen til at UDl
fortsatt velger denne organisasjonsformen?
Utlendingsdirektoratet gjennomførte
en omorganisering 1. juli 2000, fortrinnsvis for å skjerme
og prioritere asylsakene. Juridisk avdeling i UDI består
i dag av fire landseksjoner som har ansvar for å behandle enkeltsaker
fra forskjellige land. Det er opprettet en egen asylenhet i hver
landseksjon. Det er dessuten opprettet en ny mobil enhet med medarbeidere
som kan settes inn i saksbehandling i de enheter som i øyeblikket
opplever størst pågang. UDI mener dette bidrar
til økt fokus på asylsakene.
Utlendingsdirektoratet har valgt å beholde
en geografisk inndeling, fremfor en inndeling etter sakstype og
har bl.a. begrunnet dette med at en slik inndeling er fordelaktig
med tanke på å bygge opp og vedlikeholde landkunnskap.
UDI har i denne sammenheng påpekt at kunnskap om forhold
i søkernes hjemland er nødvendig både
i asylsaker og i andre sakstyper, for eksempel i familiegjenforeningssaker
og visumsaker. Om dette likevel er den mest hensiktsmessige måten å organisere arbeidet
på er ett av de spørsmål jeg håper å få belyst under
den forestående gjennomgangen av UDI.
7. Jeg ber om en oversikt
over hvor mange som i dag bor på mottak, hvor lenge de
har bodd der og i hvilke fase de er (ikke førstegangsbehandlet/avslag/klagebehandling/ venter
på bosetting/ skal sendes ut etc).
Se vedlagte tabell.
8. Jeg ber om en oversikt
over hvor mange som er bosatt i kommunene, men som ikke har permanent
opphold, eller opphold som leder til permanent bosettingstillatelse.
I alt er det nå bosatt 294 personer
med status uavklart søknad og/eller endelig avslag.
I tillegg kommer en gruppe irakere som har ett års midlertidig
oppholdstillatelse uten rett til familiegjenforening eller bosettingstillatelse,
ca. 850 personer.
9. Hvor mange ikke-avsluttede
saker ligger i UDI og Utlendingsnemnden pr. 1. mars? (alle saker)
Per 1. mars 2001 var det 22 720 saker i Utlendingsdirektoratet
som ikke er ferdig behandlet. Når det gjelder Utlendingsnemnda
er tallet om lag 3 300 ubehandlede saker, hvorav i overkant av 2000
saker er restanser overført fra JD.
10. Hva er oppdaterte saksbehandlingtider
pr. 1. mars? (alle saker)
I UDI:
I forbindelse med at Utlendingsdirektoratet
overtok politiets oppgave med å intervjue asylsøkerne,
ble målene for tidsbruk i slike saker lagt om. Det ble
mulig dels fordi intervjuet nå foretas av samme saksbehandler
som forbereder vedtak i saken, men også fordi arbeidet
med asylsakene er blitt organisert på en helt ny måte
og har fått høyere prioritet i forhold til andre sakstyper.
Asylintervjuet skal foretas innen 3 til 4 uker
etter at søknaden er registrert, og søkeren er
kommet til transittmottak. Søknader der det ikke
er behov for tilleggsopplysninger, skal avgjøres innen
5 uker. Hvis det er behov for ytterligere opplysninger, skal saken
avgjøres innen 3 måneder etter at all nødvendig
informasjon er mottatt. Å innhente tilleggsopplysninger
kan ta lang tid, men første skritt skal tas umiddelbart
etter intervjuet.
Å intervjue asylsøkere er
en stor oppgave som krever betydelige ressurser. Ett intervju tar
normalt én full arbeidsdag for én saksbehandler.
I tillegg innebærer denne oppgaven at Utlendingsdirektoratet
må ha et apparat som tar seg av koordinerings- og logistikkfunksjoner
i forbindelse med avviklingen av intervjuene. Bestilling av tolker
er en viktig del av dette.
Selv om Utlendingsdirektoratet ennå ikke
har nådd målene, viser det seg at saksbehandlingstiden
i asylsaker der det er tatt intervjuet, er gått vesentlig
ned i forhold til det som var situasjonen tidligere. Tall for november
og desember 2000 viser at rundt halvparten av asylsakene hvor UDI
fattet vedtak i denne måneden etter ny ordning, ble avgjort
innen 12 uker etter at søknaden var fremmet. I de samme
to månedene året før var det bare 11
prosent av asylsakene som ble behandlet like raskt. For saker som
ble avgjort i disse to månedene i 1999 var gjennomsnittlig
behandlingstid for politiet og Utlendingsdirektoratet samlet omlag
41 uker. Det må presiseres at de aller fleste saker der
det kreves innhenting av tilleggsopplysninger, ikke inngår i
disse tallene.
UDI prioriterer saker der intervjuet er tatt
av UDI. Prisen for dette er at de "gamle" sakene blir enda eldre. Det
er derfor et stor sprik mellom UDI sine yngste og eldste saker.
Utlendingsdirektoratet har gitt retningslinjer
i Rundskriv UDI 00-27 JURA om saksbehandlingstider i andre saker
etter utlendingslovgivningen.
Behandlingstidene i denne oversikten inkluderer politiets
forberedende arbeid og eventuell øvrig bistand fra politi
og utenriksstasjoner underveis i saksbehandlingen. Det er derfor
den antatte tiden fra den dagen en søknad leveres til den
dagen søkeren mottar svaret som angis. Unntak kan imidlertid
forekomme.
Saksbehandlingstidene kan imidlertid variere
sterkt både mellom land og innenfor enkelte land. Noen
ganger tar det særlig lang tid å skaffe tilleggsopplysninger eller
foreta undersøkelser. Saksbehandlingstiden vil dessuten
alltid være avhengig av antallet søknader som kommer
inn, herunder antallet asylsøknader.
Asylsøknader er høyest prioritert
blant UDI sine saker. Når antall asylsøkere øker,
vil dette føre til at saksbehandlingstiden øker
i andre saker. De lavest prioriterte sakene er saker hvor søkeren
i utgangspunktet allerede har en tillatelse (søknader om
reisedokumenter, bosettingstillatelser og søknader om statsborgerskap).
Visum: | 2 til 4 måneder |
Arbeidstillatelse: | 2 til 4 måneder |
Familiegjenforening: | 8 til 15 måneder |
Utdanning/skole: | 2 til 3 måneder |
Reisedokumenter: | 7 til 15 måneder |
EØS-tillatelser: | 6 måneder |
Statsborgerskap: | 8 til 15 måneder |
Bosettingstillatelse: | 8 til 15 måneder |
Utlendingsnemnda er i tildelingsbrevet for 2001
bedt om å rapportere på dette etter 01.04.2001.
11. Hvor mange asylsøker
saker har man med ukjent adresse ?
Hvis jeg forstår spørsmålet
riktig så kan jeg opplyse at UDI i sin database p.t. har
registrert ca. 5 000 personer (registeret fra 1994) som har forlatt
mottak uten å melde fra om ny adresse. Det er uklart hvor
mange av disse som fortsatt befinner seg i Norge. Det er grunn til å tro
at de fleste har forlatt landet.
12. Hvor store 1. intervjurestanser
er det nå? Og hvor lenge har de ventet? Stemmer det at
man prioriterer nye asylsøkere foran de som kom før
1.7.2000?
Det er i dag 907 personer som ikke er intervjuet.
Av disse er 433 klare til intervju. Det betyr blant annet at egenerklæring
er utfylt og oversatt av tolk. Blant de som ikke er intervjuet finnes
flere som har unnlatt å møte både en
og flere ganger.
Det er få søkere som venter
lenge på å bli intervjuet. Et fåtall
som søkte i januar, er ennå ikke intervjuet. Ellers
har alle som venter, levert søknad i februar eller mars.
I høst ble noen søkere flyttet fra transittmottak før
intervjuet var gjennomført. Dette fordi det var fullt i
transittmottaket. Enkelte av disse søkerne venter fortsatt
på å bli intervjuet, men de tas jevnlig inn til
intervju.
Asylsøkere som meldte seg før
1. juli 2000, skal intervjues av politiet. Politiet arbeider fortsatt
med å intervjue noen slike søkere. For enkelte
asylsaker er derfor saksbehandlingstiden vesentlig overskredet før sakene
kommer til oss.
14. Statsråden
varslet forenklet behandling av familiegjenforeningssaker, ifølge
oppslag i VG i slutten av februar skal disse reglene ikke gjelde
de søknadene som er levert. Kan statsraden klargjøre
og begrunne dette nærmere?
Regjeringen utreder for tiden forenklinger og
oppmykning av utlendingsregelverket på en rekke punkter. Det
er ikke tatt nærmere stilling til eventuelle endringer
i reglene for familiegjenforening. Før dette er nærmere
utredet er utgangspunktet at sakene vil bli behandlet etter gjeldende
regelverk. Et av siktemålene med forslagene til forenkling
av regelverket knyttet til arbeidsinnvandring er imidlertid at dette
også skal bidra til en reduksjon i saksbehandlingstiden
i andre typer saker - inkludert familiegjenforening.
15. Norge er blitt kritisert
av UNHCR for den lave innvilgelsen av asylsøknader.Så vidt
jeg har forstått ønsket den gang Høykommisæren å sende
noen til Norge for å gjennomgå et utvalg saker,
mens norske myndigheter svarte at den gjennomgangen skulle Norge
foreta selv. Stemmer dette, og er det gjort noen eksplisitt gjennomgang
av sakene av andre enn de som fatter vedtakene?
I 1995 påbegynte norske myndigheter
et omfattende arbeid med å se nærmere på praktiseringen
av flyktningdefinisjonen i flyktningkonvensjonen av 1951. I september
samme år ble en arbeidsgruppe nedsatt i Justisdepartementets
utlendingsavdeling for å vurdere enkelte spørsmål
i tilknytning til praktiseringen av flyktningdefinisjonen. I oktober
1995 var det et møte mellom justisminister Grete Faremo
og Dennis McNamara i UNHCR i Genève, hvor bl.a. Norges
praktisering av flyktningkonvensjonen var tema.
I mars 1996 fikk UDI en henvendelse fra UNHCR
i Stockholm hvor de satte fram et tilbud om at en av deres ansatte
kunne se nærmere på 50 tilfeldige asylsaker avgjort
i Norge. Bakgrunnen for henvendelsen var at UNHCR ønsket å få en
bedre forståelse av årsaken til at Norge var oppgitt å ha
en eksepsjonell lav anerkjennelsesrate av konvensjonsflyktninger.
Et par måneder før denne henvendelsen hadde Justisdepartementet
sendt et brev til UNHCR i Genève hvor det ble anført
at statistikken UNHCR baserte seg på, ikke var korrekt
for Norges del.
I svarbrev fra UDI av 23.05.1996 til UNHCR i Stockholm
ble det vist til at Justisdepartementet allerede var i gang med
et arbeid med å vurdere den norske praktiseringen av flyktningkonvensjonen,
og at forslaget fra UNHCR i Stockholm ville bli vurdert i den sammenhengen.
Samme dag sendte Justisdepartementet et brev til UNHCR i Genève
hvor det ble anført at statistikker fra forskjellige land
ikke uten videre er sammenlignbare. Det ble videre vist til at enkelte
land inkluderer overføringsflyktninger i asylstatistikken,
og at begreper som asyl og flyktning brukes på forskjellig måte.
Justisdepartementet understreket at de ønsket velkommen
et samarbeid med UNHCR, og inviterte UNHCR til et møte
i Oslo.
UNHCR svarte at de gjerne ville bistå Norge
på den måten som UNHCR Stockholm hadde tilbudt,
men understreket at det var opp til Norge å avgjøre
om det var ønskelig å fullføre vår
egen gjennomgang først, og deretter legge fram konklusjonene
for UNHCR. I løpet av 1996 og 1997 hadde Norge flere uformelle
møter og seminarer med UNHCR om temaet.
I september 1997 var det et radiointervju med
en representant for UNHCR Stockholm i NRK, hvor det kom fram at
UNHCR kritiserte norsk flyktningpolitikk. Etter intervjuet beklaget
UNHCR innholdet i intervjuet overfor norske myndigheter. I en uttalelse
et par dager etter radiointervjuet, sa UNHCR at den eneste bekymringen
de hadde uttrykt var at offentliggjøringen av konklusjonene
i den norske gjennomgangen av praktiseringen av flyktningkonvensjonen
var forsinket. UNHCR understrekte at det var et godt samarbeid mellom
dem og norske myndigheter i dette arbeidet. Dette var så vidt
meg bekjent for øvrig uttalt i radiointervjuet, men ble
klippet bort før sending.
Gjennomgangen av praktiseringen av flyktningkonvensjonen
førte til at Justisdepartementet ga retningslinjer for
nye asylkriterier 13. januar 1998, med virkning fra 15. januar 1998.
UNHCR uttrykte sin varmeste anerkjennelse av retningslinjene, og
mente at endringene var positive.
I den første fasen av arbeidet som
ledet fram til retningslinjene av 1998, var det et samarbeid mellom UDI
og Justisdepartementet om identifisering av aktuelle tema for nærmere
belysning. I den neste fasen ble vurderinger gjort på bakgrunn
av generelle erfaringer fra avgjørelse av enkeltsaker,
inkludert saker avgjort av norske domstoler. Det ble ikke foretatt
en systematisk gjennomgang av enkeltsaker, selv om et stort antall saker
ble brukt som eksempler for å belyse praksis og tidligere
standpunkt. Denne metoden ble valg fordi hovedformålet
med gjennomgangen var å lage retningslinjer for framtidig
norsk asylvurdering. Gjennomgangen av den norske praktiseringen
av flyktningkonvensjonen ble, slik jeg forstår det, foretatt
på ledelsesnivå i Justisdepartementet.
20. Personer med flyktningebakgrunn
som er bosatt i Norge har spesielle identifikasjonspapirer utstedt
av norske myndigheter. I januar slo VG opp en sak hvor en ung jente
hadde mistet sine "papirer" og fikk beskjed fra UDI om at det ville
ta 15 måneder å få utstedt nye papirer.
I den aktuelle saken skulle jenten på ferie som måtte
avlyses. For nordmenn er det fullt mulig å få utstedt
nødpass relativt raskt. Det burde ikke være umulig å få til
en nødutsteding av flyktningens indentitikasjonpapirer,
med kort varighet, i en slik situasjon. Hva skal til for å få etablert
en slik ordning og vil statsråden sikre at dette blir mulig?
Det er besluttet at UDI skal prioritere asylsaker
fremfor andre saker på utlendingsfeltet. Dette medfører
at blant annet søknader om fornyelse av utlendingspass/reisebevis
dessverre har så lang saksbehandlingstid som 15 måneder.
Jeg ønsker ikke konkret å kommentere
den enkelt saken det refereres til. Jeg vil likevel peke på at
det er et problem at mange mister pass/søker om
nytt pass, og at andre bruker de mistede passene for å komme
til Norge. Derfor er det ofte grunn til flere undersøkelser i
slike saker.
Hva som er å anse som en nødsituasjon
som tilsier at en sak tas ut av køen og behandles først,
vurderes av UDI konkret på bakgrunn av det som er opplyst
i saken.
I dag behandles søknader om reisedokumenter
for utlendinger av UDI, men selve reisedokumentet utstedes av det
lokale politidistriktet etter ordre fra UDI.
Direktoratet har foreslått at politiet
i større grad skal kunne ta stilling til søknader
om reisedokumenter, dvs. at politiet skal kunne innvilge når
det ikke er tvil om at vilkårene er oppfylt. Dette forslaget
krever dels lovendring og dels at det gis nye forskrifter.
23. I følge KS
er det flere kommuner som sa ja til å motta flyktninger
i år 2000 som ikke har fått tildelt flyktninger
for bosetting. Kan statsråden gi en oversikt over hvor
mange dette er? Komiteen er blitt opplyst at dette skyldes at spesielt
enslige menn ikke anbefales til bosetting i mindre distriktskommuner.
Statsrådens bosettingsmodell innebærer at alle
kommuner skal ta et tak, men blir ikke det illusorisk hvis i praksis
svært mange kommuner ikke kan brukes som bosettingskommuner
pga. flyktningenes sammensetting ?
Flere kommuner meldte sin interesse for bosetting etter
at det gikk ut brev til alle kommuner om å bosette flyktninger
i år 2000. Det var kommet mange kosovoalbanere til Norge
og en snakket om en nasjonal dugnad for bosetting. Når
det ble klart at disse ikke lenger hadde behov for beskyttelse,
var de ikke lenger prioritert for bosetting. Enkelte kommuner var
ikke interessert i andre grupper enn kosovoalbanere, enten fordi
de ble antatt lettere å integrere eller også fordi
de hadde bosatt personer fra Balkan tidligere.
Sammensetningen av flyktningene som skulle bosettes
endret seg, det var nå enslige somaliere og kurdere det
var mest av. UDI har ingen politikk på at enslige ikke
kan bosettes i mindre kommuner, men kommunene ønsker ikke
disse i like stort grad. UDI sier ikke at enslige ikke kan bo i
små kommuner, men kommunene vil helst ikke ha dem. De kommunene
som har prøvd, sier at flyktningene flytter veldig fort,
og at det er lettere å integrere familier på landsbygda.
UDI forhandler med kommunene om å ta imot noen enslige
i tillegg til familier (hvis det i det hele tatt er familier som
skal bosettes der og da.)
Det er også mindre kommuner som ønsker å bosette flyktninger,
men der de ber om å få bosette et veldig lavt
tall, kanskje 2-3 flyktninger i året. Dette mener UDI ikke
er tilrådelig. Det å bosette så få flyktninger
i en kommune fører til at det ikke blir en funksjonell gruppe
av flyktninger i kommunen, med mindre det bor et visst antall flyktninger
der fra før. All erfaring tilsier at dette vil være
det samme som å be om sekundærflytting. Flyktningene ønsker å ha
andre fra samme land og etnisitet rundt seg, gjerne personer med
lengre fartstid i Norge, men dette er det ingen krav om fra UDI
sin side.
UDI ved regionkontorene bruker en del ressurser
for å prøve å endre på kommuneavtaler
slik at de matcher bosettingsbehovet. Direktoratet ønsker
også å ha en dialog med kommunene om hvilke tilbud
som bør være tilstede for å bosette enkelte
grupper. For eksempel har kommunene i større grad vært
interessert i å bosette enslige mindreårige nå enn
tidligere. Det stiller større og andre krav til kommunene,
bl.a. ved at det er en voksenperson fra den enslige mindreåriges
hjemland, som kan være til støtte i kommunen.
24. Hvorfor tar ikke statsråden
konsekvenser av de tallene hun selv presenterer for sekundærbosetting?
Til tross for at data på s. 75 gir beskjed om at den svært desentraliserte
bosettingen fører til sekundærbosetting, hvorfor
velger statsråden da å foreslå en ennå mer
spredning av bosettingen enn dagens modell faktisk er?
Forslaget til ny bosettingsordning legger opp
til en bosetting som i større grad enn i dag tar utgangspunkt i
flyktningenes ønsker og behov, blant annet for nærhet til
eventuell slekt, og til muligheter for arbeid. Dersom ordningen
blir gjennomført, vil den kunne sikre en mer stabil bosetting.
25. Etter at flere asylsøkere
nå er i arbeid pga. midlertidig arbeidstillatelse oppstår
det et spørsmål om det er naturlig og integreringfremmende
at mottak ikke krever husleie fra de som er i jobb. Jeg har forstått
at det ikke finnes hjemmel eller regelverk for å gjøre
det. Vil, statsråden utarbeide et regelverk for dette og avklare
hvem som skal ha husleien etc?
Ytelser til beboere i statlige mottak er regulert
i Reglement for økonomisk hjelp til
personer i statlige mottak, som er ett av flere styringsdokumenter
som regulerer de avtaler UDI inngår med driftsoperatører for
statlige mottak, jf. s. 47 i meldingen. Ytelser etter dette reglementet
er subsidiære, det vil si at dersom beboerne selv er i
stand til å sørge for sitt eget livsopphold, skal
ytelsene falle helt eller delvis bort. Det har tidligere vært
få beboere i mottak som har hatt en slik type arbeid at
de har hatt en relativt god lønnsinntekt, selv om de ikke
mottar pengereglementsytelser. Denne problemstillingen er av relativt
ny dato, og har blitt aktualisert i forbindelse med kosovo-flyktningene, som
i motsetning til flertallet av beboere i mottak, har hatt arbeidstillatelser.
UDI tok opp denne problemstillingen med departementet før
jul, og foreslo at det skulle innarbeides regler i pengereglementet
for betaling av husleie i de tilfellene hvor beboerne har lønnsinntekt.
Departementet sluttet seg til dette, og avventer nå et
utkast til regler fra UDI som kan innarbeides i pengereglementet.
26. Praktisk yrkesprøving
var et viktig tiltak også i stortingsmeldingen om integreringspolitikken
for 4 år siden. Det synes som om dette har gått
svært tregt å få etablert. Kan statsråden
gi noe tidsestimat for når man kan få oppegående
ordninger som er tilgjengelige for hele landet - spesielt i håndverksfagene.
Det er riktig som antydet i spørsmålet
at det har tatt tid å få etablert en ordning med
praktisk yrkesprøving. Saksfeltet er komplekst, og grenseflatene
er mange i forhold til andre statlige etater og instanser som har ansvar
for deler av arbeidet med kvalifisering av innvandrere.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet sendte
våren 1998 på høring et utkast til retningslinjer for
yrkesprøving. Samtidig startet arbeidet med kompetansereformen
for alvor. Et viktig ledd i arbeidet med kompetansereformen var
voksnes rett til videregående opplæring og retten
til å få sin realkompetanse kartlagt, vurdert
og anerkjent i forbindelse med inntak og avkorting av opplæringsløpet.
Det ble tidlig klart at disse to elementene, yrkesprøving
og vurdering av realkompetanse hos voksne utdanningssøkende,
var to sider av samme sak. Ordningene burde derfor ses i sammenheng,
slik at det ikke ble etablert overlappende og lite kostnadseffektive
ordninger.
Voksne innvandrere født før
1. januar 1978 har nå rett til å få vurdert
sin realkompetanse/bli yrkesprøvd i forbindelse
med inntak til videregående opplæring. I medhold
av Opplæringslova er det i forskrift fastsatt at fylkeskommunen
som ansvarlig for den videregående opplæringa
skal oppfylle denne retten til å få vurdert sin
realkompetanse. Tilkjent realkompetanse kan gi uttelling i form
av kortere opplæringsløp, kompetansebevis eller
vitnemål. Vurderingen av realkompetanse blir foretatt for
alle fag og fagområder i videregående opplæring,
herunder håndverksfagene. Denne ordningen vil trolig fange
opp majoriteten av innvandrere som trenger yrkesprøving,
idet behovet for ytterligere opplæring i det norske utdanningssystemet
vil være til stede for et flertall i målgruppen.
Den etablerte ordningen for vurdering av realkompetanse
omfatter ikke innvandrere som ikke kan dokumentere sin utdanning
fra hjemlandet, men som ønsker å få sin
kompetanse kartlagt, vurdert og anerkjent med sikte på arbeid.
Fylkeskommunen har ikke plikt til å forestå en
slik vurdering.
Når ordningen utvides til personer
med behov for yrkesprøving med sikte på arbeid,
er det fra departementets side viktig at den allerede eksisterende
kompetansen i vurdering av voksnes realkompetanse blir brukt i arbeidet.
Gjennom deltakelse i realkompetanseprosjektet er nå denne
kompetansen helt eller delvis etablert i alle fylkeskommunene.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
kan ikke gi noe tidsestimat for når en ordning for yrkesprøving
med sikte på arbeid kan være etablert. Det er imidlertid
klart å ønske at ordningen kan etableres så snart
som mulig.
27. I områder
hvor det ikke er mulig å få til praktisk yrkesprøving
har bedrifter tatt kontakt med sentra i andre deler av landet som
kan gjøre dette. I dag finnes det ingen ordning for å dekke
utgiftene til reise/opphold i prøveperioden. Hvor
ligger ansvaret for å etablere slike refusjoner og vil
statsråden sikre at det finnes fleksibilitet i systemet
til å få dette ordnet.
Yrkesprøving er i dag ingen oppgave
som er pålagt fylkeskommunene, og det er derfor heller
ikke etablert en økonomisk ordning med dekning av fylkeskommunenes
utgifter til dekning av dette arbeidet.
Når det fra departementets side blir
påpekt den sterke parallelliteten i ordningene med yrkesprøving
og vurdering av realkompetanse, er en av grunnene at ordningen med
vurdering av realkompetanse nå etableres i alle fylkeskommuner
og oftest i flere deler av fylkeskommunen. Dersom yrkesprøvingen
med sikte på arbeid i det alt vesentlige gjør
seg nytte av de instanser fylkeskommunene oppretter for vurdering
av realkompetanse, kan yrkesprøvingen foretas i lokalmiljøet
og/eller regionen. På den måten etableres
lokale/regionale kostnadseffektive ordninger som ikke krever
lang reise, overnatting og lengre fravær fra familien for
den enkelte innvandrer som skal yrkesprøves.
I St.meld nr. 17 (2000-2001) anslås
de totale utgifter til 5,6 mill. kroner per år til selve
yrkesprøvingen og til kompetanseutviklingstiltak for personell
som skal forestå og administrere ordningen. Det er forutsatt
full refusjon av fylkeskommunens utgifter forbundet med yrkesprøvingen.
Estimatet av utgifter forbundet med yrkesprøvingen bygger
på en forutsetning om at yrkesprøvingen/vurderingen
av realkompetanse kan foretas lokalt. En ordning der det etableres
regionale sentraler for vurdering av innvandreres kompetanse vil
være en overlappende ordning i forhold til fylkeskommunens arbeid
med vurdering av realkompetanse inn mot videregående opplæring,
og vil innebære en betydelig merutgift for staten og en
ulempe for personer som skal yrkesprøves.
29. I dag forsøker
man å kartlegge en asylsøkers kvalifikasjoner
og kunnskaper både i asylmottak, i bosettingskommunene
og kanskje også i rebosettingskommunen. Dette gjøres
av saksbehandler både på mottak i A-etat og i
kommunen. Det klages over mangel på koordinering av informasjon
og at opplysninger ikke formidles elektronisk og at det dermed tar
lang tid. Ser statsråden noen muligheter for raskere og
mer effektiv samhandling mellom etatene?
En arbeidsgruppe med representanter fra A-etat, utdanningsmyndighetene,
Kommunenes Sentralforbund, Kontaktutvalget mellom innvandrere og
myndighetene og UDI, ser bl.a. på disse spørsmålene. Gruppas
foreløpige inntrykk er at det er mindre unødvendig
dobbeltarbeid enn forventet. At flere spør etter det samme,
kan i noen tilfeller ha en positiv effekt ved at informasjonen som
for eksempel ble gitt på et tidlig tidspunkt i en asylsøkers
Norges-opphold, blir utdypet og korrigert. Det kan være
i både asylsøkerens interesse, og til nytte for
arbeidet som de ulike instansene skal utføre. Arbeidsgruppa
mener likevel at det er effektiviseringsgevinster å hente
ved å lage klarere rutiner for hvilken informasjon som
skal innhentes av hvem, og hvordan informasjonen formidles og brukes. Gruppa
vil legge fram sitt forslag til forbedringer 15. august 2001.
Til spørsmål 7
Ventetid for personer i
mottak per 28.02.01 etter ankomstkategori og status. Antall personer
| 0 - 3 mnd | 4 - 6 mnd | 7 - 9 mnd | 10 - 12 mnd | 13 - 15 mnd | 16 - 18 mnd | 19 - 24 mnd | 25 - 36 mnd | 3 år | 4 år | 5 år | 6 år og mer | Totalt antall |
ASYLSØKERE | | | | | | | | | | | | | |
Søknad ikke avgjort | 837 | 708 | 524 | 413 | 253 | 230 | 174 | 45 | 6 | 4 | | 1 | 3 195 |
Avslag på søknad,
1. instans | 48 | 168 | 142 | 148 | 172 | 130 | 393 | 128 | 12 | 3 | | 1 | 1 345 |
Avslag på søknad,
2. instans | | 4 | 9 | 9 | 27 | 61 | 114 | 113 | 43 | 27 | 9 | 6 | 422 |
Avslag på søknad,
Domsavgjørelse | | | | | | | | | | | | 1 | 1 |
Innvilget asyl | 1 | | 4 | 1 | 4 | 11 | 21 | 4 | 1 | | | | 47 |
Innvilget opphold på humanitært
grunnlag | 12 | 98 | 174 | 72 | 216 | 203 | 576 | 163 | 21 | 1 | | 1 | 1 537 |
Midlertidig arbeids- og oppholdstillatelse
uten familiegjenforening | 1 | 7 | 12 | 9 | 82 | 95 | 494 | 22 | | | | | 722 |
Midlertidig arbeids-
og oppholdstillatelse
(6 måneder) | | | | | | | | 3 | | | | | 3 |
Midlertidig arbeids-
og oppholdstillatelse
(12 måneder) | 4 | 3 | 206 | 337 | 215 | 82 | 903 | 312 | 19 | | 1 | | 2 082 |
Trukket søknad | | 2 | 3 | | | | | 1 | | | | | 6 |
Uten/ukjent status
(følgepersoner) | 224 | 283 | 201 | 145 | 102 | 42 | 58 | 34 | 9 | | | | 1 098 |
GJENFORENING
MED FLYKTNING | | | | | | | | | | | | | |
Familiegjenforente | 41 | 16 | 15 | 9 | 21 | 37 | 20 | 4 | | | | 1 | 164 |
OVERFØRINGS-FLYKTNING | | | | | | | | | | | | | |
Overføringsflyktning | 38 | 33 | | | | | | | | | | | 71 |
| | | | | | | | | | | | | |
TOTALT | 1 206 | 1 322 | 1 290 | 1 143 | 1 092 | 891 | 2 753 | 829 | 111 | 35 | 10 | 11 | 10 693 |