Jeg viser til brev av 3. januar 2001 med spørsmål
til St. meld. nr. 17 (2000-2001) Asyl- og flyktningpolitikken i
Noreg. Nedenfor følger svar på spørsmålene.
Hvor mange mindreårige
enslige asylsøkere bor i fosterhjem?
Hvor mange bor i familier
av norsk opprinnelse?
Barne- og familiedepartementet (BFD) har ikke
egen statistikk som viser hvor mange enslige mindreårige som
bor i familier av norsk opprinnelse. Statistisk sentralbyrå (SSB)
har heller ikke slik statistikk. SSB opplyser at den vanlige barnevernstatistikken
ikke inneholder opplysninger om hvem som er enslige mindreårige
og som bor i fosterhjem. BFD vil vurdere å be kommunene
i forbindelse med de halvårlige rapporteringene på barnevernområdet,
om å gi informasjon om tiltak som er etablert for enslige
mindreårige.
De fleste enslige mindreårige som kommer
til Norge er mellom 16-18 år. Når en enslig mindreårig
har slekt som er bosatt i en kommune anmoder UDI denne kommunen
om å bosette den enslige mindreårige hos eller nær
slektningene. Bofellesskap etableres som regel for de eldre ungdommene
(over 15 år) uten slektstilknytning. Små barn
trenger en annen og tettere oppfølging av voksne omsorgspersoner
enn hva et bofellesskap har som mål å kunne gi.
Bosetting hos slektninger (både som fosterhjem eller som
privat plassering) er en bo- og omsorgsløsning som er særlig
egnet for de minste enslige mindreårige. For de yngste
enslige mindreårige uten slektninger eller egnede slektninger
er det derfor svært vanlig at kommunene etablerer fosterhjem som
bo- og omsorgsløsning, hvis mulig med fosterforeldre med
samme etniske bakgrunn som barnet.
Det er den enkelte enslige mindreåriges
situasjon og behov som må ligge til grunn for hvilke omsorgsløsninger
som etableres. Fosterhjem vil ikke være den beste løsningen
for alle. God bosetting av enslige mindreårige krever individuelt
tilpassede tiltak og tiltak som kan skape forbindelseslinjer mellom
fortid, nåtid og framtid. Omsorgsløsningen bør
ivareta behovet for trygghet, tillit, omsorg, kontinuitet, og oppdragelse. Omsorgsløsningen
bør i tillegg bidra til at den enslige mindreårige
gis mulighet til sosial tilknytning i det norske samfunnet. Ved
valg av omsorgsløsning må en også ta
i betraktning at enslige mindreårige i tenårene er
i livsfase hvor han/hun trenger en omsorgsløsning som
både kan være en base for tilknytning og løsrivelse.
Mindreårige asylsøkere
forsvinner fra mottak. Hvilket ansvar har norske myndigheter for
disse barna? Hvilke konkrete tiltak vil Regjeringen sette inn for å finne
dem?
Myndighetenes ansvar for disse barna er det
samme som for andre barn i Norge. På samme måte
som når et annet barn i Norge forsvinner, meldes det til
politiet. De må deretter vurdere om det er grunn til etterforske forsvinningen
som en kriminalsak. Ettersom disse barna ikke bor sammen med sine
foreldre eller med andre med foreldreansvar, varsles også hjelpevergen/vergen
og barnevernet.
For øvrig er det ikke uvanlig at en
del asylsøkere forsvinner fra mottak. I hovedsak gjelder
dette personer som har fått avslag på sin søknad
om asyl, eller regner med å få det. Ettersom de
fleste tar med seg sine personlige eiendeler, er det grunn til å tro
at de har planlagt å forlate mottaket. Dette gjelder også enslige
mindreårige. Det er likevel helt klart at det stiller seg
annerledes når det gjelder barn, og spesielt enslige mindreårige.
Nettopp av den grunn er det etablert klare rutiner for varsling
når de forsvinner.
En undersøkelse av forholdene omkring
enslige mindreårige som forsvinner, er nylig offentliggjort.
Ifølge rapporten er de skriftlige rutinene for varsling
gode nok, men det er behov for å klargjøre hvilket
ansvar de ulike offentlige instansene har. Jeg er ikke fornøyd med
at så mange barn forsvinner fra mottak, og går derfor
gjennom rutiner og regelverk.
Alle barn i Norge kommer
inn under barnevernloven. Hvilket ansvar pålegger dette
myndighetene for å verge barn mot overgrep og utnytting?
Barneverntjenesten har det samme ansvaret i
forhold til enslige mindreårige asylsøkere som
for andre barn og unge som oppholder seg i Norge. Kommunen har også ansvar
for å drive generell forebyggende virksomhet, jf. kapittel
3 i barnevernloven. Barnevernloven § 4-3, 3. ledd gir barneverntjenesten
myndighet til å undersøke forholdene hos den barnet
bor hos.
Hvilket ansvar har myndighetene
dersom barn som er blitt borte fra mottak blir utsatt for kriminelle
handlinger eller overgrep?
Myndighetenes ansvar for barn som er blitt borte
fra mottak er det samme som for andre barn i Norge. Iverksetting
av eventuelle tiltak er naturlig nok avhengig av at myndighetene,
for eksempel barnevernet eller politiet, kjenner til hvor barnet
oppholder seg. Svaret på dette spørsmålet
må for øvrig ses i sammenheng med spørsmålet
om enslige mindreårige som forsvinner fra mottak.
Hvilke konkrete krav til
bemanning og kvalifikasjoner vil nå bli stillet til mottak
for mindreårige enslige asylsøkere?
I tråd med styringsdokumentene for
statlige mottak, stilles det i dag krav om at den som har ansvaret
for arbeidet med barn og ungdom skal ha fagkompetanse eller tilsvarende
erfaring. Videre skal mottaket ha faste ansvarlige personer for
blant annet oppfølging av og omsorg for enslige mindreårige.
De enslige mindreårige er en svært uensartet
gruppe, med store forskjeller i alder, bakgrunn og behov for oppfølging.
Krav til bemanning og kvalifikasjoner hos de ansatte må ses
i forhold til dette. Det er òg viktig at de ansatte har
god, og gjerne variert, kompetanse i arbeidet med denne gruppa,
og at det er både kvinner og menn blant de ansatte. Kommunal-
og regionaldepartementet vil i samarbeid med Barne- og familiedepartementet
vurdere nærmere hvilke krav som skal stilles i tillegg
til de krav som stilles i dag.
Hvis økte bemanningskrav
er nødvendig, hvorfor foreslår ikke Regjeringen
dette som et strakstiltak som skal gjennomføres så raskt
det er praktisk mulig?
Regjeringen har til hensikt å gjennomføre
dette så raskt som mulig. En økning i bemanningen
ved avdelingene for enslige mindreårige i mottak, har imidlertid budsjettmessige
konsekvenser. Vi har i dag lange oppholdstider i mottak. Årsakene
er som kjent lange saksbehandlingstider og lange ventetider på bosetting. Dette
gjelder også enslige mindreårige. Regjeringen har
både i statsbudsjettet for 2001 og i meldingen vurdert
det slik at raskere saksbehandling og raskere bosetting må prioriteres,
slik at oppholdstidene blir redusert, og de som skal bli i landet
raskere blir bosatt i kommunene. Dette vil også komme enslige
mindreårige til gode.
Regjeringen nevner begrepet
ankerbarn i proposisjonen. Er det noe grunnlag for å hevde
at dette er et omfattende problem? I så fall hvilket omfang
kan dokumenteres i Norge?
Det opplyses som regel i forbindelse med asylsøknader
fra enslige mindreårige asylsøkere at de ikke
vet hvor foreldrene er, at de er døde, ikke kan ta seg
av dem eller er forsvunnet m.v. Etter at barna eventuelt har fått oppholdstillatelse,
fremmes det ofte søknader om familiegjenforening fra foreldre
og søsken. Dette viser at barna faktisk har foreldre og
at foreldrene ønsker å komme til Norge for å bli
gjenforent med sine barn her. Erfaringsmessig er det også slik
at barna faktisk har hatt kontakt med sine foreldre helt siden de
kom hit som asylsøkere, uten at utlendingsmyndighetene
har fått opplysninger om dette. Vi har ikke tilgjengelig
statistikk som viser omfanget av dette.
Regjeringen mener at enslige
mindreårige som har fått et nettverk og et støtteapparat
i den kommunen mottaket ligger i, også må bosettes
i den kommunen mottaket ligger i. Hvilke konsekvenser vil dette
få for hvor mottak skal etableres? Kommer dette i konflikt med
den nye bosettingsordningen?
Regjeringen legger vekt på hensynet
til barnets beste ved bosetting av enslige mindreårige.
Det betyr ikke nødvendigvis bosetting i kommunen der mottaket
ligger, men at det ved bosetting tas hensyn til det nettverk som
bygges opp i forhold til barnet, særlig i de tilfeller hvor
det iverksettes særskilte støttetiltak, og hvor
tiltakene innbærer opphold på institusjoner utenfor
kommunen der mottaket ligger.
Dette har ingen konsekvenser for lokalisering
av mottak. Ved etablering av avdelinger for enslige mindreårige
legges det vekt på et godt samarbeid med vertskommunen,
særlig i forhold til tjenesteområdene undervisning
og barnevern. Dette har heller ingen konsekvenser for den foreslåtte
bosettingsordningen. Hovedhensikten med forslaget til ny bosettingsordning er å redusere
ventetiden for personer som får opphold i Norge, og at
kommunen samlet skal planlegge for et tilstrekkelig høyt
antall. Dette vil også kunne bidra til raskere bosetting
av enslige mindreårige, da de fortsatt vil være
en prioritert gruppe. Bosetting av enslige mindreårige
asylsøkere vil imidlertid være basert på et nært
samarbeid mellom UDI og bosettingskommunen, slik at barnet sikres
en god og stabil situasjon i trygge omgivelser.
Hva er grunnen til at utdanning
og opplæring av tolker ikke har vært
prioritert de siste åra?
I 1985 tok Kommunal- og arbeidsdepartementet (KAD)
initiativet til og finansierte Senteret for tolkeutdanning som en
prøveordning ved Universitetet i Oslo (UiO). Denne grunnutdanninga
har siden vært tilbudt som semesteremne. På grunn
av prioriteringer fra UiO har tilbudet ligget nede i 3 år,
og vil først starte opp igjen fra høsten 2001.
For å øke tilbudet om kompetansegivende
grunnutdanning og for å få denne form for pedagogisk
erfaring forankret ved det regionale høgskolesystemet satte UDI
i gang forsøksprosjekt med et modulinndelt semesteremne
(250t/10 vekttall) i tolking: i 1993 ved Høgskolen
i Finnmark, i 1994 ved Høgskolen i Volda og i 1995 ved
Høgskolen i Agder. UDI fullfinansierte undervisningen samt
bisto med tolkefaglig konsulenthjelp i prøveperioden. Ingen
av de regionale høgskolene har etter dette fulgt
opp og gitt tilbud om tolkeutdanning.
For å sikre et høyt nivå på en
gruppe tolker og for at høyt kvalifiserte tolker skulle
kunne få vurdert sine kunnskaper og få en mulighet
for autorisasjon ble det satt i gang et forsøksprosjekt
i 1995 mellom KAD, UDI og UiO med en autorisasjonsordning. Ordningen
ble fast fra 1997 og til nå har vel 40 tolker i 11 språk
blitt statsautoriserte. Det foreligger til nå ikke noe
særskilt utdanningstilbud for personer som vil avlegge
autorisasjonsprøven. Ordningen ble først finansiert
av KAD, deretter i 2 år av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet,
og fra og med 1999 igjen av nåværende Kommunal-
og regionaldepartementet. Bevilgningen var i 2000 på kr
800 000. For 2001 er den økt til 1,2 mill kr.
Når det gjelder utredningen om tolkeutdanninga
fra Norgesnettrådet 1999, er den ikke ferdigbehandlet i Kirke-,
utdannings- og forskningsdepartementet, som har ansvaret for tolkeutdanning
på universitets- og høgskolenivå. Når
det gjelder opplæring av tolker har UDI kortere opplæringsprogrammer
for tolker som etaten bruker. Likeså gis det opplæring
i flere av de kommunene som har en kommunal tolketjeneste.
Hvor stor betydning har
mangelen på kvalifiserte tolker hatt for køproblemene
i UDI?
Jeg legger til grunn at det her siktes til saksbehandlingstidene
og avviklingen av asylintervjuer med asylsøkere. Mangelen
på kvalifiserte tolker har ikke hatt stor betydning for
dette. Derimot skyldes restansene flere forhold, blant annet at
det i ettertid har vist seg at asylintervjuene er mer ressurskrevende
enn forutsatt da UDI tok over ansvaret for disse. For øvrig
viser jeg til kap. 4.4.1 i meldingen når det gjelder årsakene
til lang saksbehandlingstid i asylsaker.
Hvilken tidsramme setter
Regjeringen for gjennomføringen av tiltakene som er listet
opp på side 111 i meldingen?
Kommunal- og regionaldepartementet vil ta for
seg tiltakene på side 111 i meldingen i 2001 og 2002. Universitetet
i Oslo vil gjennomføre ulike tiltak for å gjøre oppmeldte
kandidater bedre kjent med prøvesituasjonen i år
2001.
Rapportene om skoletilbudet
til enslige mindreårige skal sendes UDI som så skal
sende samlerapport til Statens utdanningskontor. Hvorfor ikke direkte
rapport til Statens utdanningsdirektør?
Det er det enkelte asylmottak som må se
til at enslige mindreårige får det opplæringstilbud
de har krav på eller rett til. For barn og ungdom i grunnskolealder innebærer
det at asylmottaket må melde fra til kommunen om at de
har barn som har rett og plikt til grunnskoleopplæring.
De som kan ha rett til videregående opplæring,
må stimuleres til å søke. Det er UDI
som ansvarlig for asylmottakene, som må se til at asylmottakene
følger opp i forhold til dette, og det er derfor rimelig
at rapporteringen skjer til UDI. Statens utdanningskontorer har
heller ingen fullmakt til å pålegge asylmottakene å rapportere
direkte til utdanningskontorene.
Mener Regjeringen det fremdeles
ikke skal stilles formelle krav til kompetanse til lærere
som skal undervise i norsk med samfunnskunnskap?
I meldingen er det foreslått at norskopplæring
for voksne innvandrere skal bli en individuell, lovfestet rett med
obligatorisk frammøte. I den sammenheng må en
vurdere om en skal sette krav om formell lærerkompetanse.
Jeg viser også til forslaget i meldingen om å kartlegge
kompetansen hos de som underviser i norsk med samfunnskunnskap for
voksne innvandrere. Vi har i dag ingen dokumentasjon for hvilke
kompetanse lærerne har. Resultatene av denne kartleggingen
vil være viktig for den videre vurdering. Krav om formell kompetanse
vil heller ikke automatisk føre til at kompetansen blir
høyere, dersom det ikke er tilstrekkelig med kvalifiserte
lærere i forhold til skoleverkets totale behov. En må også vurdere
i hvor stor grad staten skal detaljregulere kommunene. En må kunne
forvente at kommunene tilsetter den som er best kvalifisert for stillingen,
og at kommunene er i stand å vurdere dette uten at staten
regulerer.
Muligheten til å nytte
Aetats virkemidler er begrenset av dagens omfang på tiltakene.
I meldingen kap 7.3.3.2 sies det at Aetat skal gå inn tidligere
og mer systematisk med tiltak til nyankomne flyktninger. Vil Aetat
få tilført flere ressurser til dette arbeidet?
Har Regjeringen beregnet hvor mye ressurser som trengs for å yte
den nødvendige innsatsen?
I Arbeids- og administrasjonsdepartementets
tildelingsbrev til Aetat, hvor prioriteringer og strategier for arbeidsmarkedspolitikken
presenteres, er det for år 2001 lagt vekt på at
Aetat skal videreutvikle sin innsats når det gjelder kvalifisering
av nylig bosatte innvandrere og flyktninger. Innenfor rammen for
arbeidsmarkedstiltak for 2001 skal Aetat gå tidligere og
mer systematisk inn med tiltak for nylig bosatte som trenger arbeidsmarkedsrettet
kvalifisering. Aetat skal samarbeide med kommunene, som har ansvaret
for at innvandrere og flyktninger raskt når en språklig
fungeringsnivå. Aetat skal også samarbeide med
UDI om informasjon og kartlegging i mottaksfasen, blant annet med
sikte på å mobilisere arbeidskraft som arbeidsmarkedet
kan nyttiggjøre seg av.
Tidligere og mer systematisk innsats vil kreve økt bruk
av personellressurser og tiltaksplasser. Innsatsen i 2001 må tilpasses
det nivå på arbeidsmarkedstiltak og personellressurser
i Aetat som Stortinget har bevilget midler til, og ses i sammenheng
med innsatsen for andre prioriterte målgrupper som ungdom
og langtidsledige. Når det gjelder ressursinnsatsen overfor
denne gruppen fremover, må den vurderes i forbindelse med de årlige
statsbudsjetter, i lys av tilstrømming/bosetting
og de erfaringene som høstes fra arbeidet med grunnleggende
kvalifisering.
Tiltak er mest aktuelt
for personer som har vært lenge i mottak, står
det i meldinga. Hvorfor finner ikke Regjeringen det hensiktsmessig å sette
inn nødvendig opplæring og kvalifisering så raskt
som praktisk mulig? Hvilke positive virkninger har passiv ventetid?
Jeg viser til meldingens punkt 5.3.3.4, hvor
Regjeringen begrunner sin prioritering med hensyn til bruk av midler
til arbeidsmarkedstiltak. Hovedbegrunnelsene for at Regjeringen ønsker å vektlegge
systematisk tiltaksinnsats etter bosetting i kommunen, men samtidig
sikre mulig bruk av arbeidsmarkedstiltak overfor personer som har
hatt lange opphold i mottak, er: 1) å prioritere dem som
skal bli i landet, 2) at deltakelse i arbeidsmarkedstiltak er mest
effektivt med sikte på overgang til ordinært arbeid
når innvandreren har nådd et visst nivå i
norsk, samt 3) at en slik satsing kan medvirke til at flere kommuner
raskere ønsker å bosette nyankomne og dermed føre
til kortere opphold i mottak. Ut i fra at en må prioritere
ressursinnsatsen, er Regjeringens første valg å øke
innsatsen for å få ned saksbehandlingstiden og
stimulere til raskere bosetting og kortere opphold i mottak.
For øvrig vil jeg minne om at det er
mulig for asylsøkere å få en midlertidig
arbeidstillatelse, så snart det er gjennomført
asylintervju, og det ikke er tvil om identiteten til søkeren,
eller aktuelt å bortvise vedkommende eller fremme krav
om tilbaketakelse overfor et annet land, jf. meldingens punkt 5.2.3.4.
I forskningsrapporter om
norsk med samfunnskunnskap for voksne, rettes kritikk mot utforminga
av tilskuddsordningene og det påpekes at det er et stort behov
for å få lagt dem om. Vil Regjeringen følge
opp dette med konkrete forslag til endring?
Forskningsrapporten "Ressurser og vilkår
innen norskopplæringen for voksne innvandrere" bygger på intervju
med et utvalg informanter. På det tidspunktet intervjuene
ble gjennomført var tilskuddssatsene vesentlig lavere enn
nå. Tilskuddssatsen er nå kr 391 per undervisningstime
og kr 18 per deltaker per time. Den gang var tilskuddssatsen på henholdsvis
kr 346 og kr 16. Forskningsrapportens omtale av tilskuddsordningen
må vurderes på bakgrunn av dette. For øvrig viser
jeg til side 20 i meldingen er varslet at Regjeringen vil vurdere
om tilskuddet til norskopplæring for voksne "bør
byggjast inn i ordninga med integreringstilskudd".
I Statskonsults rapport
(2000:2), hevdes det at det trengs en viss overkapasitet i UDI for å sikre
seg mot restanser i asylsaker? Vil Regjeringen følge disse
tilrådningene?
UDI organiserer nå sin virksomhet slik
at de kan flytte personell dit der behovet er størst. Det
vil si at de uten å foreta omorganiseringer kan flytte
personell mellom arbeidsområder. Dette gir en fleksibilitet
som på noe sikt vil kunne bidra til at UDI kan unngå store restanser
på asylsaker. I tillegg har UDI til en hver tid en viss
beredskap når det gjelder mottaksplasser for å kunne
møte en situasjon med økt tilstrømning.
Hvilke særlige
vilkår er det som må oppfylles for å få anledning
til å få behandlet en omgjøringsbegjæring?
Når en søknad etter utlendingsloven
er behandlet i to instanser, er vedtaket endelig, og det kan i henhold
til forvaltningsloven ikke påklages videre. Dersom det kommer
fram nye opplysninger som kan få betydning for utfallet
av søknaden og som ikke var kjent for vedtaksinstansen
da de traff sitt endelige vedtak, har den instansen som traff vedtaket
adgang, men ikke plikt, til å vurdere søknaden
på nytt, på bakgrunn av de nye opplysningene som
har kommet fram.
I utlendingssaker var situasjonen at svært
mange som fikk endelig avslag begjærte vedtaket omgjort. Dette
var bakgrunnen for at Justisdepartementet laget retningslinjer om
at formelle vilkår må være oppfylt for
at saken kan tas under ny behandling, jf. vedlagte brev av 23.06.2000
til advokater og andre rettshjelpere m.v. om endret praksis for
behandling av omgjøringsbegjæringer. De formelle
vilkårene som må være oppfylt er bl.a.
at søkeren må gi skriftlig fullmakt til en person
som fremmer omgjøringsbegjæringen, at eventuelle
legeattester må fylle kravene fastsatt av Helsetilsynet,
at begjæringen maksimum må være på to
sider og at innholdet i tilleggsdokumenter skal redegjøres for
og at det skal opplyses hvilken betydning disse opplysningene antas å ha
for utfallet av søknaden. Videre skal utlendingens oppholdssted
og adressen klart fremgå av dokumentene. Endelig må personer som
har unndratt seg effektuering, som regel personer i kirkeasyl, ta
opphold på det sted søkeren hadde opphold før
vedkommende gikk i kirkeasyl, det vil normalt si et asylmottak.
Hva skjer dersom foreldre
setter seg mot at det skal holdes en samtale med barn som kommer
sammen med foreldrene?
Dersom foreldre motsetter seg at utlendingsmyndighetene
avholder en samtale med barn som søker asyl sammen med
foreldrene, jf. utlendingsforskriften § 54 femte ledd,
blir det ikke avholdt slik samtale. Samtale blir heller ikke holdt
dersom det anses åpenbart unødvendig.
Sjøl om asylsøker
ikke får asyl, kan søkeren ikke sendes til land
der de står i fare for tortur eller umenneskelig behandling.
Hva slags tilfeller er dette og hvorfor gir ikke slik risiko grunnlag
for asyl?
Vilkårene for å få asyl
går fram av utlendingsloven § 17 som sier at flyktning
i Norge eller på norsk grense har rett til asyl. Utlendingsloven
har samme definisjon av flyktning som flyktningkonvensjonens artikkel
1 A (2). En flyktning blir definert som "enhver person som … på grunn
av at han med rette frykter for forfølgelse på grunn
av rase, religion, nasjonalitet, medlemskap i en spesiell sosial
gruppe eller på grunn av politisk oppfatning, befinner
seg utenfor det land han er borger av, og er ute av stand til, eller
på grunn av slik frykt, er uvillig til å påberope
seg dette lands beskyttelse;". Det sentrale vurderingstemaet er
om vedkommende risikerer forfølgelse ved retur.
Utlendingsloven § 15 første
ledd gir også regler som skal sikre at alle som trenger
beskyttelse skal gis det uavhengig av om de fyller vilkårene
for å få asyl. Personer som risikerer grove overgrep
eller forfølgelse av andre grunner enn de som er nevnt
i flyktningkonvensjonen kan også ha behov for beskyttelse.
Dette kan være personer som risikerer umenneskelig eller
nedverdigende behandling eller straff i hjemlandet, som for eksempel
tortur eller dødsstraff for kriminelle handlinger. Det
kan også være personer som risikerer forfølgelse
av flyktningliknende grunner. Dette begrepet peker på faren
for at overgrep kan skje for eksempel på grunn av manglende
rettsorden eller under tilsidesettelse av grunnleggende normer for
behandling av mennesker. Begrepet vil blant annet kunne omfatte:
– Kvinner
som risikerer disfavoriserende særbehandling fordi det
stilles andre krav til dem enn til menn hva angår tillatte
handlinger
– Personer fra land som er i krig,
borgerkrig eller krigsliknende tilstander
– Personer fra land med andre
væpnede konflikter eller konflikter med utpreget bruk av
vold mellom ulike grupper.
Grunnen til at disse personene ikke blir innvilget asyl,
er at de faller utenfor definisjonen av en flyktning. Dette kan
være fordi årsaken til forfølgelsen ikke er
en av grunnene som er nevnt i flyktningkonvensjonen. For at det
skal være forfølgelse, stilles det krav til arten,
grovheten, varigheten og omfanget av forfølgelsen. Videre
er det en betingelse at vedkommende som søker beskyttelse
ikke kan få nødvendig beskyttelse av hjemlandets
myndigheter, ved for eksempel rettssikkerhetsgarantier eller mulighet
til å bosette seg andre steder i landet.
Kjønnsbasert forfølgelse
som kommer inn under begrepet "medlemskap i spesiell sosial gruppe",
kan gi rett til asyl. Kan departementet nevne eksempler på slike
grupper? Vil kvinner/jenter som trues av omskjæring
kunne komme inn under begrepet "medlemskap i spesiell sosial gruppe"?
Hva med kvinner som reelt frykter for å bli drept av sin
familie etter for eksempel samlivsbrudd?
Jeg vil forsøke å besvare
disse spørsmålene under ett. Begrepet "medlemskap
i en spesiell sosial gruppe" er ikke definert i flyktningkonvensjonen
eller utlendingsloven. Da asylkriteriene ble endret i januar 1998
ble det uttrykkelig sagt at forfølgelse på grunn
av en persons kjønn eller homofile legning skal gi flyktningstatus under
henvisning til kategorien medlemskap i en spesiell sosial gruppe.
Endringene medførte at forfølgelse på grunn
av kjønn og homofil legning som et prinsipielt utgangspunkt
skal trekkes inn under konvensjonens flyktningbegrep.
Det ble samtidig innført et nytt begrep,
"kjønnsrelatert forfølgelse". I første
rekke ble det siktet til situasjoner der kvinner ikke vil følge
skrevne og uskrevne regler i hjemlandet, for eksempel om påkledning
eller retten til å ta arbeid utenfor hjemmet. Dersom brudd
på slike regler blir straffet med reaksjoner av en så alvorlig
karakter at disse kan karakteriseres som forfølgelse i
henhold til flyktningkonvensjonen, skal det i utgangspunktet gis
asyl. Mer direkte offentlige meningsytringer fra kvinner om kvinners
rettigheter kan falle inn under kriteriet "politisk oppfatning",
og av den grunn være omfattet av begrepet flyktning. Et
annet eksempel på kjønnsrelatert forfølgelse
foreligger i tilfeller der de aktuelle reglene i prinsippet gjelder
begge kjønn, men der kvinners brudd på reglene
blir betydelig strengere straffet enn menns.
Det er riktig som stortingsrepresentanten skriver
at såkalt kjønnslemlestelse, som omskjæring
av jenter/kvinner er, kan danne grunnlag for asyl i Norge.
Også andre typer overgrep kan være kjønnsbasert
forfølgelse, for eksempel kvinnemishandling, voldtekt,
sexmisbruk, tvangsabort, tvangssterilisering, tvangsekteskap og
brudebrenning. Det er imidlertid viktig å understreke at
forfølgelsen må skyldes medlemskap i en spesiell
sosial gruppe (eller en av de andre årsakene som nevnes
i flyktningkonvensjonen) og at det kvinnen risikerer må kunne
karakteriseres som forfølgelse i flyktningkonvensjonens
forstand, jf. svar på spørsmålet over.
Det må foretas en konkret vurdering av dette i hvert enkelt
tilfelle av Utlendingsdirektoratet i første instans, og,
ved klage, av Utlendingsnemnda.
Norge innvilger svært
få politisk asyl i forhold til våre naboland.
Hva er grunnen til dette?
Man skal være oppmerksom på at
de nordiske land ikke fører statistikk over asylinnvilgelser
på samme måte. Antall asylinnvilgelser er derfor
ikke direkte sammenlignbart. For eksempel inkluderes normalt ikke
overføringsflyktninger (kvoteflyktninger) i antallet som
har fått asyl i Norge. I 1999 gjaldt dette 1480 overføringsflyktninger.
Disse kommer i tillegg til de 181 asylsøkerne som fikk
innvilget asyl.
Videre skiller ikke alle de nordiske landene
mellom kategorier, slik vi i Norge skiller mellom de som har fått
innvilget asyl og de som har fått innvilget oppholdstillatelser
på humanitært grunnlag. I 1999 fikk 3032 innvilget
oppholdstillatelser på humanitært grunnlag. Disse
kommer i tillegg til asylsøkerne og overføringsflyktningene
som fikk innvilget asyl. I Danmark skilles det mellom konvensjonsstatus
(flyktningkonvensjonen) og de facto status (denne statusen kan sammenlignes
med norske tillatelser på humanitært grunnlag),
mens Sverige ikke skiller nærmere mellom kategoriene.
For øvrig bør man være
oppmerksom på at Norges geografiske plassering i utkanten
av Europa betyr at vi får flere asylsøkere som
har kommet via andre land hvor de har hatt anledning til å fremsette
søknad om asyl. Det kan i denne sammenheng vises til at
et stort antall av de som kommer til Norge ikke kommer direkte med
fly, men derimot med bil eller tog fra andre land i Europa.
Har Regjeringen oversikt
over hvor mange barn på mottak som lever i forhold som
må betegnes som økonomisk fattigdom?
Beboere i mottak som ikke på annen
måte kan forsørge seg selv, får økonomiske
ytelser i form av det såkalte basisbeløpet. Situasjonen
for mange beboere i mottak er preget av trang økonomi.
I visse tilfeller fører dette til at beboerne ikke har
råd til nødvendige helsetjenester og medisiner.
Dette er uheldig, og spesielt når det går ut over
barn. Kommunal- og regionaldepartementet vil derfor i samarbeid
med Sosial- og helsedepartementet vurdere hvordan de beboerne som
har behov for det, kan få dekket utgifter knyttet til helse.
Under behandlinga av Utjamningsmeldinga
uttalte en enstemmig komité: "Komitéen har som
mål å fjerne fattigdommen og øke verdigheten
og tilhørigheten til samfunnet for personer og grupper
som faller utenfor." På hvilken måte mener Regjeringen
St. meld. nr. 17 (2000-2001) følger opp denne målsettingen?
For Regjeringen er det en målsetning
at nyankomne innvandrere skal få et godt tilbud om grunnleggende kvalifisering,
som bidrar at de snarest mulig kan få seg en jobb og bli
selvhjulpne. Deltakelse på arbeidsmarkedet er det viktigste
middel for å fjerne fattigdom, øke verdigheten
og tilhørigheten til samfunnet. For å oppnå dette
må vi ha et kvalifiseringstilbud som preges av planlegging,
kontinuitet og helhet. Det må være mest mulig
fri for administrative gråsoner og dødtid mellom tiltakene.
Derfor har Regjeringen foreslått å innføre introduksjonsprogram
som skal bidra til å gi en helhetlig kvalifisering, gjennom
blant annet individuelle handlingsplaner, programoppfølging,
og kombinasjonsopplegg mellom norsk og arbeidspraksis. Vi har videre
foreslått at det innføres rett til norskopplæring.
For øvrig vil flyktninger og asylsøkere,
som andre innbyggere, kunne falle inn under en eller flere av de grupper
som Utjamningsmeldinga omhandler. Regjeringens asyl- og flyktningpolitikk
er basert på sektoransvarsprinsippet, og det legges derfor
til grunn at de som har behov for særskilte tiltak vil
bli fanget opp av generelle ordninger for de grupper de faller in
under.
Hvor mange nye boliger
mener Regjeringen det trengs for å bosette flyktninger
og asylsøkere og hvor er behovet størst?
UDI anslår at om lag 11 000 flyktninger
skal bosettes i 2001. Hvor mange boliger som må skaffes
for å bosette disse er bl.a. avhengig av familiestørrelse.
Rolledelingen mellom stat og kommune på dette området
er som ellers i boligpolitikken: Staten tilbyr gunstig finansiering
via Husbanken og det er kommunene som kjøper eller bygger
boligene. Når kommunene bosetter flyktninger mottar de
som kjent også integreringstilskudd.
Behovet for boliger er størst i pressområdene.
Rammene for Husbankens låne- og tilskuddsordninger er imidlertid økt
betydelig fra i fjor til i år, og Husbanken kan derfor
gi et bedre tilbud til kommuner eller andre aktører som
skal kjøpe eller bygge boliger for flyktninger i pressområder.
Husbanken kan godkjenne høyere kostnader og det kan gis
høyere tilskudd. Bygging eller kjøp av boliger
til flyktninger er høyt prioritert og er sikret lån
og tilskudd i Husbanken.
Bygging av boliger tar for øvrig lang
tid. Dersom kommunene satser på nybygging for å bosette
flyktninger, vil det ta flere år før vi får
et tilfredsstillende boligtilbud til disse flyktningene. En rask
og hensiktsmessig gjennomføring av bosettingen vil derfor
kreve at kommunene heller satser på kjøp av brukte
boliger enn nybygging.