Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innstilling fra forsvarskomiteen om endringer på statsbudsjettet for 2000 under Forsvarsdepartementet

Innhold

Til Stortinget

Forsvarsdepartementet legger i St.prp. nr. 11 (2000-2001) fram forslag om visse endringer i bevilgninger i forsvarsbudsjettet for 2000 for å bringe bevilgningene under de enkelte kapitler og poster i samsvar med de endringer i budsjettforutsetningene som har funnet sted siden forsvarsbudsjettet for 2000 ble utarbeidet.

Avslutningen av regnskapet for 1999 viste et merforbruk på enkelte kapitler på totalt 73,595 mill. kroner. Disse midlene blir dekket ved at rammene for 2000 blir foreslått tilsvarende redusert, fordelt på de kapitlene som sto for overskridelsene.

I forhold til inntekter bevilget i Blå bok 2000 er det foreslått en netto mindreinntekt (brutto merinntekter minus mindreinntekter) på 225,523 mill. kroner. Disse mindreinntektene foreslås dekket ved en reduksjon av bevilgningen for 2000.

I forbindelse med forklaringene til statsregnskapet viste det seg at bevilgningene til avgangsstimulerende tiltak på kap. 1731 post 72 for årene 1998 og 1999 i sin helhet er omfordelt i forbindelse med omgrupperingsproposisjonene, og at midler fra bevilgningen i 1997 er overført til 2000. Dette er i strid med "bevilgnings­reglementet" § 7 b, og Forsvaret har vært nødt til å justere ned det overførte beløpet fra 1999-2000 på 2,568 mill. kroner på kap. 1731 post 1. Fordi midlene i sin tid ble tatt fra post 1 for å finansiere avgangsstimulerende tiltak på post 72, blir midlene nå søkt bevilget på nytt til post 1 under samme kapitlet.

I forbindelse med overføringene fra 1999 til 2000 ble det inndratt 1,853 mill. kroner fra kap. 1795 post 60 fordi posten ikke fikk stikkordet "kan overføres". Midlene var forutsatt bevilget som et tilskudd til Kråkvåg i 2000, og er derfor søkt bevilget på nytt til kap. 1795 post 60.

Det er for 2000 foreslått å føre 33,9 mill. kroner tilbake til statskassen i forbindelse med mindreutgifter på kap. 1792 Norske styrker i utlandet. Mindreutgiftene fordeler seg jevnt over utgiftskategoriene på kapitlet og blir siden midlene ble bevilget i tillegg til ordinær ramme, foreslått ført tilbake til statskassen.

Grunnlaget for omgrupperingene er det vedtatte budsjettet (Blå bok) for 2000 og senere endringer i bevilgningene som Stortinget har vedtatt, fullmakter gitt av Stortinget til Finansdepartementet som ikke kommer fram som bevilgningsendringer og midler overført fra 1999. Det er også tatt hensyn til Forsvarets del av lønnskompensasjon for 2000 som var på 210,647 mill. kroner. I 2000 er det for forsvarsbudsjettet foretatt endringer gjennom:

  • – St.prp. nr. 44 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 190 (1999-2000) om deltagelse og finansiering av norsk militært bidrag på Balkan for 2000 medførte en økning på utgiftsrammen på 1,289 mill. kroner.

  • – St.prp. nr. 84 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 254 (1999-2000) om endringer i regulativ for tillegg m.v. til utskrevne mannskaper som medførte en rammeøkning på 15,617 mill. kroner.

  • – St.prp. nr. 61 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 220 (1999-2000) om omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet 2000 som medførte en reduksjon på utgiftsrammen på 500 mill. kroner.

Faktisk bevilgning før omgrupperingen kommer fram slik (i 1 000 kroner):

Blå bok 2000

25 349 299

Tillegg nr. 1. St.prp. nr. 1 (1999-2000)

- 108 698

Innst. S. nr. 190 (1999-2000)

1 289 000

Innst. S. nr. 220 (1999-2000)

- 500 000

Innst. S. nr. 254 (1999-2000)

15 617

= Faktisk bevilgning før omgruppering

26 045 218

Midler ført over fra 1999

656 422

Lønnskompensasjon for 2000

210 647

Disponible midler i 2000 før omgruppering

26 912 287

Disponibel bevilgning på inntektssiden før omgruppering 2000 (i 1 000 kroner):

Blå bok 2000

809 570

= Bevilgning før omgruppering

809 570

Bevilgningsbehov på utgiftssiden i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):

Nedtrekk grunnet merforbruk i 1999

- 73 595

Midler ført tilbake til statskassen

- 33 900

Reduksjon bevilgning grunnet netto mindreinntekter

- 225 523

Tilleggsbevilgninger i 2000

4 421

= Sum behov ved omgrupperingen

- 328 597

+ Bevilging før omgruppering

26 045 218

= Total bevilgning etter omgrupperinga

25 716 621

Bevilgningsbehov på inntektssiden i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):

Bevilgning før omgruppering

809 570

Netto mindreinntekter

- 225 523

= Sum behov ved omgrupperingen

584 047

Departementet foreslår at bevilgningene blir endret med en reduksjon på 328,597 mill. kroner på utgiftsrammen og en reduksjon på 225 523 mill. kroner på inntektsrammen.

I forbindelse med utarbeidelsen av St.prp. nr. 1 (1999-2000) var det forutsatt å endre to poster med samme nummerering, men med ulik benevning. Dette var gjort i Forsvarsdepartementets proposisjon, men ble ved en feil ikke tatt med i Gul bok. Departementet foreslår derfor i proposisjonen at postene endres i samsvar med det som var lagt fram i Forsvarsdepartementets egen proposisjon, og forutsetter i den sammenheng at "gamle" overføringer på postene blir ført videre til de nye postene.

  • – Tidligere post 75 på kap. 1719 foreslås endret til post 78.

  • – Tidligere post 72 på kap. 1725 foreslås endret til post 74.

I brev av 21. november 2000 til Stortinget viser Forsvarsdepartementet til at Finansdepartementet har meddelt at endringer i postnummer i omgrupperingsproposisjonen vil skape uforholdsmessig store vanskeligheter for statsregnskapet. Postenes opprinnelige nummer, hhv. 70 og 72 må derfor beholdes. Forsvarsdepartementet har derfor meddelt Stortinget at det er ønskelig å trekke tilbake forslaget til vedtak III i proposisjonen.

Post

Formål

Mindreutgift -

Meirutgift +

Utgifter (i 1 000 kroner)

1

Driftsutgifter

74 448

21

Spesielle driftsutgifter

5 769

43

Til disposisjon for Forsvarsdepartementet

- 20 000

45

Store nyskaffingar

- 20 250

47

Nye bygg og anlegg

- 119 495

48

Fellesfinansierte bygg og anleggsarbeid

- 200 000

50

Overføringar til statsinstitusjonar

- 15 600

60

Tilskot til kommunar

1 853

70

Rentestønad

- 750

71

Overføringar til andre

500

72

Overføringar til andre

60

72

Avgangsstimulerende tiltak

- 6 129

75

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Norges tilskudd til infrastruktur- programmet i NATO

- 33 390

75

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Norges tilskudd til infrastruktur- programmet i NATO

- 613

90

Lån til private

- 1 000

92

Lån til private

6 000

Sum

- 328 597

Inntekter (i 1 000 kroner)

1

Driftsinntekter

13 800

11

Salgsinntekter

36 908

15

Refusjon av arbeidsmarknadstiltak

- 34 400

17

Refusjon lærlinger

- 2 340

45

Store nyskaffingar

22 750

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter

- 260 599

70

Renteinntekter

-308

90

Lån til boligformål

- 1 334

Sum

225 523

Tallene i tabellene viser netto endringer på de ulike poster. Utgiftstabellen er inklusiv fordeling av netto merinntekter.

Under hovedavsnitt 2 i proposisjonen redegjør departementet for hovedtrekkene i omdisponeringene og forklaringer på de største utgifts- og inntektsendringene på postnivå.

Under hovedavsnitt 3 i proposisjonen redegjør departementet nærmere for følgende saker:

Luftforsvarets bestillingsfullmakt på post 1 foreslås økt med 365 mill. kroner til totalt 1 325 mill. kroner. Heimevernets bestillingsfullmakt på post 1 foreslås redusert med 25 mill. kroner til totalt 0 mill. kroner. Bestillingsfullmakt på kap. 1760 post 1 foreslås bevilget med 280 mill. kroner til totalt 280 mill. kroner. Kystvaktens bestillingsfullmakt på post 1 foreslås redusert med 43 mill. kroner til totalt 23 mill. kroner. Redningshelikoptertjenestens bestillingsfullmakt på post 1 foreslås redusert med 14 mill. kroner til totalt 38 mill. kroner.

Forsvaret har mottatt ca. 35 mill. kroner som inntekter hittil i 2000 på kap. 4792, og Regjeringen foreslår å omgruppere 35 mill. kroner til kap. 1760, post 45 materiellinvesteringer.

Forsvarsdepartementet foreslår, med utgangspunkt i tidligere gitt fullmakt til å yte et rentefritt lån til stiftelsen Norsk museum for fotografi - Preus fotomuseum, at det blir omdisponert 6 mill. kroner fra kap. 1760 post 47 til ny post 92 lån til private på kap. 1795.

Latvia og Litauen har uttrykt ønske om å overta ytterligere 3 fartøyer hver av utfasede MTB-er av STORM-klassen. Nødvendig oppgradering vil finne sted ved Sjøforsvarets forsyningskommando. Oppgradering og levering av fartøyene vil koste 9,5 mill. kroner. For ikke å belaste Sjøforsvarets ordinære drift overføres 9,5 mill. kroner av ledige midler på kap. 1725 post 1 til kap. 1732 post 1. Midlene føres videre til 2001, eventuelt 2002 avhengig av hvordan fremdriften med oppgraderingsarbeidet går.

Det planlagte nivået for flytimer for F-16 i 2000 må reduseres. For at flytimeproduksjonen skal kunne holdes på et minimum av 9 500 timer foreslår departementet å tilføre Luftforsvaret 155 mill. kroner fra materiellinvesteringene. Av disse midlene er 25 mill. kroner øremerket flytimeproduksjonen for F-16, mens det resterende er nødvendig for å etterfylle lagre til et minimum.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen, Tore Nordseth, Anne Helen Rui og Åge Tovan, fra Fremskrittspartiet, lederen Hans J. Røsjorde og Per Ove Width, fra Kristelig Folkeparti, Lars Rise og Anne Brit Stråtveit, fra Høyre, Gunn Marit Helgesen, og fra Senterpartiet, Gudmund Restad, peker på at den fremlagte proposisjon er svært komplekst bygget opp, der overføringer går i flere ledd og i noen tilfelle frem og tilbake mellom kapitler og poster. Dette gjør at dokumentet ikke er lett tilgjengelig for bruker, noe også korrespondanse mellom komité og departement viser. Komiteen viser til Innst. S. nr. 53 (1995-1996), jf. St.prp nr. 8 (1995-1996) og opprettholder fastlagte prinsipper for presentasjon av omgrupperingen. Det er imidlertid nødvendig at hovedtallene underbygges tilstrekkelig slik at det vil være mulig å få gangen i hovedbevegelsene frem på en klar måte.

Komiteen finner at når det oppgis at planlagte materiellinvesteringer har blitt dyrere grunnet dollarkursen og at dette har ført til utsetting av anskaffelser, virker det ikke uproblematisk i en slik situasjon å flytte midler fra kap. 1760 post 45 til andre områder.

Komiteen har merket seg at det foreslås å flytte 154 mill kroner fra kap.1760 post 45 til kap.1733 post 1 (Luftforsvarets drift) for innkjøp av drivstoff og at 25 mill. kroner øremerkes flytimeproduksjon. Komiteen er kjent med at driftssituasjonen i Luftforsvaret har vært spesielt vanskelig, noe som har ført til en sterk reduksjon i produksjonen av flytimer, med tilsvarende konsekvenser for å møte kravene til operativ status.

Komiteen viser til at investeringsbudsjettet over kap.1760 er hardt presset, men finner under omstendighetene å bifalle den foreslått omgruppering for 2000.

Komiteen registrerer at Forsvarsdepartementet opplyser at budsjettet for 2000 ikke gir rom for de planlagte 11 600 flytimer, men må reduseres til et minimum av 9 500 timer bl.a. på grunn av høye drivstoffpriser og høy dollarkurs. Komiteen har merket seg at for å nå dette minimumsnivået må det tilføres gjennom omgruppering brutto 154 mill kroner.

Komiteen har merket seg at en ved å oppretteholde dette flytimenivået vil Forsvaret kunne ivareta våre IRF- og QRA- (Quick Reaction Alert) forpliktelser.

Komiteen er kjent med at det i nysalderingen av budsjettet for 2000, jf. St.prp nr. 32 (2000-2001) er foreslått en økning av bevilgningene til Luftforsvaret kap. 1733 post 1 med 123 mill. kroner som kompensasjon for utviklingen i drivstoffprisene i 2000. Komiteen er videre kjent med at Regjeringen foreslår beløpet anvendt til anskaffelse av drivstoff for inneværende år for å øke lagrene og dermed bedre beredskapen.

Komiteen ser med bekymring på at ressurssituasjonen kan føre til at en del flygere etter hvert kan miste sin kampklare status grunnet manglende flytid. Komiteen er bekymret for en slik utvikling og ber Forsvarsdepartementet snarest å treffe tiltak slik at flytimeproduksjonen bringes opp på et nivå som er forsvarlig, og som gir det nødvendige statusgrunnlag for våre jagerflyvere.

Komiteen er tilfreds med at merinntekter fra salg av materiell fra avviklingen av SFOR , tilbakebetaling fra andre land i forbindelse med "cost sharing" under SFOR-operasjoner og refusjoner fra FN tilfører kap.1760 post 45 materiellinvesteringer 35 mill. kroner.

Komiteen viser for øvrig til brev av 23. november 2000 fra forsvarsminister Bjørn Tore Godal der det fremgår at proposisjonens kap. 1.3.2 trekkes.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, sier seg fornøyd med at Forsvarsdepartementet følger opp Stortingets vedtak knyttet til rentefritt lån til Preus Fotomuseum.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til budsjettbehandlingen for 2000 der disse medlemmer motsatte seg at Forsvaret skulle pålegges å gi rentefritt lån på 6 mill. kroner til Preus Fotomuseum.

Komiteen vil understreke Stortingets forutsetning om at beløpet skal refunderes forsvarsbudsjettet med 1 mill. kroner hvert år i seks år.

Komiteen er enig i den disponering som er foreslått når det gjelder 9,5 mill. kroner til oppgradering av de MTBer som er planlagt overført til Latvia og Litauen.

Komiteen viser til proposisjonen og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

På statsbudsjettet for 2000 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

Utgifter

1700

Forsvarsdepartementet

1

Driftsutgifter, vert auka med

1 500 000

frå kr 129 611 000 til kr 131 111 000

1710

Fellesinstitusjoner og statsforetak under FD

1

Driftsutgifter, vert auka med

2 779 000

frå kr 419 349 000 til kr 422 128 000

70

Rentestønad, kan overførast, vert redusert med

750 000

frå kr 7 500 000 til kr 6 750 000

90

Lån til private, kan overførast, vert redusert med

1 000 000

frå kr 1 000 000 til kr 0

1719

Fellesutgifter under FD

1

Driftsutgifter, vert redusert med

5 300 000

frå kr 16 657 000 til kr 11 357 000

43

Til disposisjon for FD, vert redusert med

20 000 000

frå kr 20 000 000 til kr 0

71

Overføringar til andre, vert auka med

500 000

frå kr 48 478 000 til kr 48 978 000

75

Noregs tilskot til NATO sitt driftsbudsjett, kan overførast, vert redusert med

613 000

frå kr 97 000 000 til kr 96 387 000

1720

Felles leiing og kommandoapparat

1

Driftsutgifter, vert auka med

86 484 000

frå kr 1 041 212 000 til kr 1 127 696 000

1725

Fellesinstitusjonar og utgifter under FO

1

Driftsutgifter, vert redusert med

175 822 000

frå kr 1 188 393 000 til kr 1 012 571 000

50

Overføringar til statsinstitusjonar, kan overførast, vert redusert med

15 600 000

frå kr 106 846 000 til kr 91 246 000

72

Avgongsstimulerande tiltak, kan overførast, vert redusert med

6 129 000

frå kr 10 176 000 til kr 4 047 000

1731

Hæren

1

Driftsutgifter, vert redusert med

56 094 000

frå kr 4 696 321 000 til kr 4 640 227 000

1732

Sjøforsvaret

1

Driftsutgifter, vert redusert med

23 506 000

frå kr 2 853 189 000 til kr 2 829 683 000

1733

Luftforsvaret

1

Driftsutgifter, vert auka med

123 667 000

frå kr 3 717 026 000 til kr 3 840 693 000

1734

Heimevernet

1

Driftsutgifter, vert redusert med

9 362 000

frå kr 711 882 000 til kr 702 520 000

1735

Forsvarets etterretningsteneste

21

Spesielle utgifter, vert auka med

5 769 000

frå kr 535 335 000 til kr 541 104 000

1760

Nyskaffing av materiell og nye bygg og anlegg

1

Driftsutgifter, vert auka med

126 480 000

frå kr 340 067 000 til kr 466 547 000

45

Større utstyrskaffingar, kan overførast, vert redusert med

20 250 000

frå kr 5 130 745 000 til kr 5 110 495 000

47

Nye bygg og anlegg, kan overførast, kan nyttast under kap. 1760 postane 11 og 44, vert redusert med

119 495 000

frå kr 1 121 020 000 til kr 1 001 525 000

48

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, fellesfinansiert del, kan overførast, vert redusert med

200 000 000

frå kr 356 154 000 til kr 156 154 000

75

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Noregs tilskot til infrastrukturprogrammet i NATO, kan overførast, kan nyttast under kap. 1760 post 44, vert redusert med

33 390 000

frå kr 183 165 000 til kr 149 775 000

1790

Kystvakta

1

Driftsutgifter, vert aukamed

30 318 000

frå kr 532 530 000 til kr 562 848 000

1791

Redningstenesta

1

Driftsutgifter, vert aukamed

12 843 000

frå kr 187 218 000 til kr 200 061 000

1792

Norske styrkar i utlandet

1

Driftsutgifter, vert redusert med

33 900 000

frå kr 2 142 831 000 til kr 2 108 931 000

1795

Kulturelle og allmennyttige formål

1

Driftsutgifter, vert redusert med

5 639 000

frå kr 126 773 000 til kr 121 134 000

60

Tilskot til kommunar, vert auka med

1 853 000

frå kr 5 875 000 til kr 7 278 000

72

Overføringar til andre, kan overførast, vert auka med

60 000

frå kr 920 000 til kr 980 000

92

Lån til private, vert løyvd med

6 000 000

Inntekter

4710

Fellesinstitusjonar og statsforetak under FD

1

Driftsinntekter, vert auka med

11 500 000

frå kr 31 962 000 til kr 43 462 000

11

Salsinntekter, vert auka med

1 500 000

frå kr 13 104 000 til kr 14 604 000

70

Renter låneordning, vert redusert med

308 000

frå kr 2 544 000 til kr 2 236 000

90

Lån til bustadformål, vert redusert med

1 334 000

frå kr 6 618 000 til kr 5 284 000

4725

Felles leiing og kommandoapparat

1

Driftsinntekter, vert auka med

2 300 000

frå kr 2 841 000 til kr 5 141 000

11

Salsinntekter, vert auka med

408 000

frå kr 34 573 000 til 34 981 000

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak, vert redusert med

20 834 000

frå kr 20 834 000 til kr 0

4731

Hæren

15

Refusjon arbeidsmarkedstiltak, vert redusert med

13 566 000

frå kr 13 566 000 til kr 0

17

Refusjon lærlingar, vert redusert med

2 340 000

frå kr 2 340 000 til kr 0

4760

Nyskaffingar av materiell og nye bygg og anlegg

45

Store nyskaffingar, vert løyvd med

22 750 000

48

Fellesfinansierte byggje- og anleggsinntekter, vert redusert med

260 599 000

frå kr 355 135 000 til kr 94 536 000

4792

Norske styrkar i utlandet

11

Salsinntekter, vert løyvd med

35 000 000

II

Meirinntekter

Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet for 2000 kan nytte meirinntekter, med tilknytning til refusjonar frå FN, på kap. 4792 Norske styrkar i utlandet, postane 1 og 11 til større utstyrskaffingar på kap. 1760 post 45.

III

Overføring av Storm-klasse MTBar til Latvia og Litauen

Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet kan overføra 3 Storm-klasse MTBar kvar til Latvia og Litauen, mot at oppgraderingskostnadene på 9,5 mill. kroner vert betalt av mottakarlanda, men fyrst i 2001-2002.

IV

Bestillingsfullmakter

Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet kan endre bestillingsfullmaktene slik:

Kap. 1731 post 1 vert auka med

kr

510 000 000

frå kr 1 190 000 000 til kr 1 700 000 000

Kap. 1733 post 1 vert auka med

kr

365 000 000

frå kr 960 000 000 til kr 1 325 000 000

Kap. 1734 post 1 vert redusert med

kr

25 000 000

frå kr 25 000 000 til kr 0

Kap. 1760 post 1 vert løyvd med

kr

280 000 000

Kap. 1790 post 1 vert redusert med

kr

43 000 000

frå kr 66 000 000 til kr 23 000 000

Kap. 1791 post 1 vert redusert med

kr

14 000 000

frå kr 52 000 000 til kr 38 000 000

Oslo, i forsvarskomiteen, den 5. desember 2000

Hans J. Røsjorde

leder og ordfører

Åge Tovan

fung. sekretær