Innstilling fra forsvarskomiteen om endringer på statsbudsjettet for 2000 under Forsvarsdepartementet
Dette dokument
- Innst. S. nr. 72 (2000-2001)
- Kildedok: St.prp. nr. 11 (2000-2001)
- Dato: 05.12.2000
- Utgiver: Forsvarskomiteen
- Sidetall: 7
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- Formål og hovedoversikt
- Formål
- Forhold som endrer rammen for 2000-budsjettet
- Økonomisk grunnlag
- Forslag til omgruppering fordelt postvis
- Spesielle saker
- Bestillingsfullmakter
- Omgruppering av 35 mill. kroner fra kap. 4792 post 11 til kap. 1760 post 45
- Rentefritt lån til stiftelsen Norsk museum for fotografi - Preus fotomuseum
- Overføring av STORM-klasse MTB-er til Latvia og Litauen
- Drivstoffpriser og valutaendringer i 2000-budsjettet - konsekvenser for flytimenivå
- Komiteens merknader
- Komiteens tilråding
Til Stortinget
Forsvarsdepartementet legger i St.prp. nr. 11 (2000-2001) fram forslag om visse endringer i bevilgninger i forsvarsbudsjettet for 2000 for å bringe bevilgningene under de enkelte kapitler og poster i samsvar med de endringer i budsjettforutsetningene som har funnet sted siden forsvarsbudsjettet for 2000 ble utarbeidet.
Avslutningen av regnskapet for 1999 viste et merforbruk på enkelte kapitler på totalt 73,595 mill. kroner. Disse midlene blir dekket ved at rammene for 2000 blir foreslått tilsvarende redusert, fordelt på de kapitlene som sto for overskridelsene.
I forhold til inntekter bevilget i Blå bok 2000 er det foreslått en netto mindreinntekt (brutto merinntekter minus mindreinntekter) på 225,523 mill. kroner. Disse mindreinntektene foreslås dekket ved en reduksjon av bevilgningen for 2000.
I forbindelse med forklaringene til statsregnskapet viste det seg at bevilgningene til avgangsstimulerende tiltak på kap. 1731 post 72 for årene 1998 og 1999 i sin helhet er omfordelt i forbindelse med omgrupperingsproposisjonene, og at midler fra bevilgningen i 1997 er overført til 2000. Dette er i strid med "bevilgningsreglementet" § 7 b, og Forsvaret har vært nødt til å justere ned det overførte beløpet fra 1999-2000 på 2,568 mill. kroner på kap. 1731 post 1. Fordi midlene i sin tid ble tatt fra post 1 for å finansiere avgangsstimulerende tiltak på post 72, blir midlene nå søkt bevilget på nytt til post 1 under samme kapitlet.
I forbindelse med overføringene fra 1999 til 2000 ble det inndratt 1,853 mill. kroner fra kap. 1795 post 60 fordi posten ikke fikk stikkordet "kan overføres". Midlene var forutsatt bevilget som et tilskudd til Kråkvåg i 2000, og er derfor søkt bevilget på nytt til kap. 1795 post 60.
Det er for 2000 foreslått å føre 33,9 mill. kroner tilbake til statskassen i forbindelse med mindreutgifter på kap. 1792 Norske styrker i utlandet. Mindreutgiftene fordeler seg jevnt over utgiftskategoriene på kapitlet og blir siden midlene ble bevilget i tillegg til ordinær ramme, foreslått ført tilbake til statskassen.
Grunnlaget for omgrupperingene er det vedtatte budsjettet (Blå bok) for 2000 og senere endringer i bevilgningene som Stortinget har vedtatt, fullmakter gitt av Stortinget til Finansdepartementet som ikke kommer fram som bevilgningsendringer og midler overført fra 1999. Det er også tatt hensyn til Forsvarets del av lønnskompensasjon for 2000 som var på 210,647 mill. kroner. I 2000 er det for forsvarsbudsjettet foretatt endringer gjennom:
– St.prp. nr. 44 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 190 (1999-2000) om deltagelse og finansiering av norsk militært bidrag på Balkan for 2000 medførte en økning på utgiftsrammen på 1,289 mill. kroner.
– St.prp. nr. 84 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 254 (1999-2000) om endringer i regulativ for tillegg m.v. til utskrevne mannskaper som medførte en rammeøkning på 15,617 mill. kroner.
– St.prp. nr. 61 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 220 (1999-2000) om omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet 2000 som medførte en reduksjon på utgiftsrammen på 500 mill. kroner.
Faktisk bevilgning før omgrupperingen kommer fram slik (i 1 000 kroner):
Blå bok 2000 | 25 349 299 |
Tillegg nr. 1. St.prp. nr. 1 (1999-2000) | - 108 698 |
Innst. S. nr. 190 (1999-2000) | 1 289 000 |
Innst. S. nr. 220 (1999-2000) | - 500 000 |
Innst. S. nr. 254 (1999-2000) | 15 617 |
= Faktisk bevilgning før omgruppering | 26 045 218 |
Midler ført over fra 1999 | 656 422 |
Lønnskompensasjon for 2000 | 210 647 |
Disponible midler i 2000 før omgruppering | 26 912 287 |
Disponibel bevilgning på inntektssiden før omgruppering 2000 (i 1 000 kroner):
Blå bok 2000 | 809 570 |
= Bevilgning før omgruppering | 809 570 |
Bevilgningsbehov på utgiftssiden i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):
Nedtrekk grunnet merforbruk i 1999 | - 73 595 |
Midler ført tilbake til statskassen | - 33 900 |
Reduksjon bevilgning grunnet netto mindreinntekter | - 225 523 |
Tilleggsbevilgninger i 2000 | 4 421 |
= Sum behov ved omgrupperingen | - 328 597 |
+ Bevilging før omgruppering | 26 045 218 |
= Total bevilgning etter omgrupperinga | 25 716 621 |
Bevilgningsbehov på inntektssiden i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):
Bevilgning før omgruppering | 809 570 |
Netto mindreinntekter | - 225 523 |
= Sum behov ved omgrupperingen | 584 047 |
Departementet foreslår at bevilgningene blir endret med en reduksjon på 328,597 mill. kroner på utgiftsrammen og en reduksjon på 225 523 mill. kroner på inntektsrammen.
I forbindelse med utarbeidelsen av St.prp. nr. 1 (1999-2000) var det forutsatt å endre to poster med samme nummerering, men med ulik benevning. Dette var gjort i Forsvarsdepartementets proposisjon, men ble ved en feil ikke tatt med i Gul bok. Departementet foreslår derfor i proposisjonen at postene endres i samsvar med det som var lagt fram i Forsvarsdepartementets egen proposisjon, og forutsetter i den sammenheng at "gamle" overføringer på postene blir ført videre til de nye postene.
– Tidligere post 75 på kap. 1719 foreslås endret til post 78.
– Tidligere post 72 på kap. 1725 foreslås endret til post 74.
I brev av 21. november 2000 til Stortinget viser Forsvarsdepartementet til at Finansdepartementet har meddelt at endringer i postnummer i omgrupperingsproposisjonen vil skape uforholdsmessig store vanskeligheter for statsregnskapet. Postenes opprinnelige nummer, hhv. 70 og 72 må derfor beholdes. Forsvarsdepartementet har derfor meddelt Stortinget at det er ønskelig å trekke tilbake forslaget til vedtak III i proposisjonen.
Post | Formål | Mindreutgift - Meirutgift + |
Utgifter (i 1 000 kroner) | ||
1 | Driftsutgifter | 74 448 |
21 | Spesielle driftsutgifter | 5 769 |
43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet | - 20 000 |
45 | Store nyskaffingar | - 20 250 |
47 | Nye bygg og anlegg | - 119 495 |
48 | Fellesfinansierte bygg og anleggsarbeid | - 200 000 |
50 | Overføringar til statsinstitusjonar | - 15 600 |
60 | Tilskot til kommunar | 1 853 |
70 | Rentestønad | - 750 |
71 | Overføringar til andre | 500 |
72 | Overføringar til andre | 60 |
72 | Avgangsstimulerende tiltak | - 6 129 |
75 | Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Norges tilskudd til infrastruktur- programmet i NATO | - 33 390 |
75 | Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Norges tilskudd til infrastruktur- programmet i NATO | - 613 |
90 | Lån til private | - 1 000 |
92 | Lån til private | 6 000 |
| Sum | - 328 597 | |
Inntekter (i 1 000 kroner) | ||
1 | Driftsinntekter | 13 800 |
11 | Salgsinntekter | 36 908 |
15 | Refusjon av arbeidsmarknadstiltak | - 34 400 |
17 | Refusjon lærlinger | - 2 340 |
45 | Store nyskaffingar | 22 750 |
48 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter | - 260 599 |
70 | Renteinntekter | -308 |
90 | Lån til boligformål | - 1 334 |
| Sum | 225 523 | |
Tallene i tabellene viser netto endringer på de ulike poster. Utgiftstabellen er inklusiv fordeling av netto merinntekter.
Under hovedavsnitt 2 i proposisjonen redegjør departementet for hovedtrekkene i omdisponeringene og forklaringer på de største utgifts- og inntektsendringene på postnivå.
Under hovedavsnitt 3 i proposisjonen redegjør departementet nærmere for følgende saker:
Luftforsvarets bestillingsfullmakt på post 1 foreslås økt med 365 mill. kroner til totalt 1 325 mill. kroner. Heimevernets bestillingsfullmakt på post 1 foreslås redusert med 25 mill. kroner til totalt 0 mill. kroner. Bestillingsfullmakt på kap. 1760 post 1 foreslås bevilget med 280 mill. kroner til totalt 280 mill. kroner. Kystvaktens bestillingsfullmakt på post 1 foreslås redusert med 43 mill. kroner til totalt 23 mill. kroner. Redningshelikoptertjenestens bestillingsfullmakt på post 1 foreslås redusert med 14 mill. kroner til totalt 38 mill. kroner.
Forsvaret har mottatt ca. 35 mill. kroner som inntekter hittil i 2000 på kap. 4792, og Regjeringen foreslår å omgruppere 35 mill. kroner til kap. 1760, post 45 materiellinvesteringer.
Forsvarsdepartementet foreslår, med utgangspunkt i tidligere gitt fullmakt til å yte et rentefritt lån til stiftelsen Norsk museum for fotografi - Preus fotomuseum, at det blir omdisponert 6 mill. kroner fra kap. 1760 post 47 til ny post 92 lån til private på kap. 1795.
Latvia og Litauen har uttrykt ønske om å overta ytterligere 3 fartøyer hver av utfasede MTB-er av STORM-klassen. Nødvendig oppgradering vil finne sted ved Sjøforsvarets forsyningskommando. Oppgradering og levering av fartøyene vil koste 9,5 mill. kroner. For ikke å belaste Sjøforsvarets ordinære drift overføres 9,5 mill. kroner av ledige midler på kap. 1725 post 1 til kap. 1732 post 1. Midlene føres videre til 2001, eventuelt 2002 avhengig av hvordan fremdriften med oppgraderingsarbeidet går.
Det planlagte nivået for flytimer for F-16 i 2000 må reduseres. For at flytimeproduksjonen skal kunne holdes på et minimum av 9 500 timer foreslår departementet å tilføre Luftforsvaret 155 mill. kroner fra materiellinvesteringene. Av disse midlene er 25 mill. kroner øremerket flytimeproduksjonen for F-16, mens det resterende er nødvendig for å etterfylle lagre til et minimum.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen, Tore Nordseth, Anne Helen Rui og Åge Tovan, fra Fremskrittspartiet, lederen Hans J. Røsjorde og Per Ove Width, fra Kristelig Folkeparti, Lars Rise og Anne Brit Stråtveit, fra Høyre, Gunn Marit Helgesen, og fra Senterpartiet, Gudmund Restad, peker på at den fremlagte proposisjon er svært komplekst bygget opp, der overføringer går i flere ledd og i noen tilfelle frem og tilbake mellom kapitler og poster. Dette gjør at dokumentet ikke er lett tilgjengelig for bruker, noe også korrespondanse mellom komité og departement viser. Komiteen viser til Innst. S. nr. 53 (1995-1996), jf. St.prp nr. 8 (1995-1996) og opprettholder fastlagte prinsipper for presentasjon av omgrupperingen. Det er imidlertid nødvendig at hovedtallene underbygges tilstrekkelig slik at det vil være mulig å få gangen i hovedbevegelsene frem på en klar måte.
Komiteen finner at når det oppgis at planlagte materiellinvesteringer har blitt dyrere grunnet dollarkursen og at dette har ført til utsetting av anskaffelser, virker det ikke uproblematisk i en slik situasjon å flytte midler fra kap. 1760 post 45 til andre områder.
Komiteen har merket seg at det foreslås å flytte 154 mill kroner fra kap.1760 post 45 til kap.1733 post 1 (Luftforsvarets drift) for innkjøp av drivstoff og at 25 mill. kroner øremerkes flytimeproduksjon. Komiteen er kjent med at driftssituasjonen i Luftforsvaret har vært spesielt vanskelig, noe som har ført til en sterk reduksjon i produksjonen av flytimer, med tilsvarende konsekvenser for å møte kravene til operativ status.
Komiteen viser til at investeringsbudsjettet over kap.1760 er hardt presset, men finner under omstendighetene å bifalle den foreslått omgruppering for 2000.
Komiteen registrerer at Forsvarsdepartementet opplyser at budsjettet for 2000 ikke gir rom for de planlagte 11 600 flytimer, men må reduseres til et minimum av 9 500 timer bl.a. på grunn av høye drivstoffpriser og høy dollarkurs. Komiteen har merket seg at for å nå dette minimumsnivået må det tilføres gjennom omgruppering brutto 154 mill kroner.
Komiteen har merket seg at en ved å oppretteholde dette flytimenivået vil Forsvaret kunne ivareta våre IRF- og QRA- (Quick Reaction Alert) forpliktelser.
Komiteen er kjent med at det i nysalderingen av budsjettet for 2000, jf. St.prp nr. 32 (2000-2001) er foreslått en økning av bevilgningene til Luftforsvaret kap. 1733 post 1 med 123 mill. kroner som kompensasjon for utviklingen i drivstoffprisene i 2000. Komiteen er videre kjent med at Regjeringen foreslår beløpet anvendt til anskaffelse av drivstoff for inneværende år for å øke lagrene og dermed bedre beredskapen.
Komiteen ser med bekymring på at ressurssituasjonen kan føre til at en del flygere etter hvert kan miste sin kampklare status grunnet manglende flytid. Komiteen er bekymret for en slik utvikling og ber Forsvarsdepartementet snarest å treffe tiltak slik at flytimeproduksjonen bringes opp på et nivå som er forsvarlig, og som gir det nødvendige statusgrunnlag for våre jagerflyvere.
Komiteen er tilfreds med at merinntekter fra salg av materiell fra avviklingen av SFOR , tilbakebetaling fra andre land i forbindelse med "cost sharing" under SFOR-operasjoner og refusjoner fra FN tilfører kap.1760 post 45 materiellinvesteringer 35 mill. kroner.
Komiteen viser for øvrig til brev av 23. november 2000 fra forsvarsminister Bjørn Tore Godal der det fremgår at proposisjonens kap. 1.3.2 trekkes.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, sier seg fornøyd med at Forsvarsdepartementet følger opp Stortingets vedtak knyttet til rentefritt lån til Preus Fotomuseum.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til budsjettbehandlingen for 2000 der disse medlemmer motsatte seg at Forsvaret skulle pålegges å gi rentefritt lån på 6 mill. kroner til Preus Fotomuseum.
Komiteen vil understreke Stortingets forutsetning om at beløpet skal refunderes forsvarsbudsjettet med 1 mill. kroner hvert år i seks år.
Komiteen er enig i den disponering som er foreslått når det gjelder 9,5 mill. kroner til oppgradering av de MTBer som er planlagt overført til Latvia og Litauen.
Komiteen viser til proposisjonen og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
På statsbudsjettet for 2000 gjøres følgende endringer:
|
Kap. |
Post |
Formål: |
Kroner |
|
Utgifter |
|||
|
1700 |
Forsvarsdepartementet |
||
|
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
1 500 000 | |
|
frå kr 129 611 000 til kr 131 111 000 |
|||
|
1710 |
Fellesinstitusjoner og statsforetak under FD |
||
|
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
2 779 000 | |
|
frå kr 419 349 000 til kr 422 128 000 |
|||
|
70 |
Rentestønad, kan overførast, vert redusert med |
750 000 | |
|
frå kr 7 500 000 til kr 6 750 000 |
|||
|
90 |
Lån til private, kan overførast, vert redusert med |
1 000 000 | |
|
frå kr 1 000 000 til kr 0 |
|||
|
1719 |
Fellesutgifter under FD |
||
|
1 |
Driftsutgifter, vert redusert med |
5 300 000 | |
|
frå kr 16 657 000 til kr 11 357 000 |
|||
|
43 |
Til disposisjon for FD, vert redusert med |
20 000 000 | |
|
frå kr 20 000 000 til kr 0 |
|||
|
71 |
Overføringar til andre, vert auka med |
500 000 | |
|
frå kr 48 478 000 til kr 48 978 000 |
|||
|
75 |
Noregs tilskot til NATO sitt driftsbudsjett, kan overførast, vert redusert med |
613 000 | |
|
frå kr 97 000 000 til kr 96 387 000 |
|||
|
1720 |
Felles leiing og kommandoapparat |
||
|
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
86 484 000 | |
|
frå kr 1 041 212 000 til kr 1 127 696 000 |
|||
|
1725 |
Fellesinstitusjonar og utgifter under FO |
||
|
1 |
Driftsutgifter, vert redusert med |
175 822 000 | |
|
frå kr 1 188 393 000 til kr 1 012 571 000 |
|||
|
50 |
Overføringar til statsinstitusjonar, kan overførast, vert redusert med |
15 600 000 | |
|
frå kr 106 846 000 til kr 91 246 000 |
|||
|
72 |
Avgongsstimulerande tiltak, kan overførast, vert redusert med |
6 129 000 | |
|
frå kr 10 176 000 til kr 4 047 000 |
|||
|
1731 |
Hæren |
||
|
1 |
Driftsutgifter, vert redusert med |
56 094 000 | |
|
frå kr 4 696 321 000 til kr 4 640 227 000 |
|||
|
1732 |
Sjøforsvaret |
||
|
1 |
Driftsutgifter, vert redusert med |
23 506 000 | |
|
frå kr 2 853 189 000 til kr 2 829 683 000 |
|||
|
1733 |
Luftforsvaret |
||
|
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
123 667 000 | |
|
frå kr 3 717 026 000 til kr 3 840 693 000 |
|||
|
1734 |
Heimevernet |
||
|
1 |
Driftsutgifter, vert redusert med |
9 362 000 | |
|
frå kr 711 882 000 til kr 702 520 000 |
|||
|
1735 |
Forsvarets etterretningsteneste |
||
|
21 |
Spesielle utgifter, vert auka med |
5 769 000 | |
|
frå kr 535 335 000 til kr 541 104 000 |
|||
|
1760 |
Nyskaffing av materiell og nye bygg og anlegg |
||
|
1 |
Driftsutgifter, vert auka med |
126 480 000 | |
|
frå kr 340 067 000 til kr 466 547 000 |
|||
|
45 |
Større utstyrskaffingar, kan overførast, vert redusert med |
20 250 000 | |
|
frå kr 5 130 745 000 til kr 5 110 495 000 |
|||
|
47 |
Nye bygg og anlegg, kan overførast, kan nyttast under kap. 1760 postane 11 og 44, vert redusert med |
119 495 000 | |
|
frå kr 1 121 020 000 til kr 1 001 525 000 |
|||
|
48 |
Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, fellesfinansiert del, kan overførast, vert redusert med |
200 000 000 | |
|
frå kr 356 154 000 til kr 156 154 000 |
|||
|
75 |
Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Noregs tilskot til infrastrukturprogrammet i NATO, kan overførast, kan nyttast under kap. 1760 post 44, vert redusert med |
33 390 000 | |
|
frå kr 183 165 000 til kr 149 775 000 |
|||
|
1790 |
Kystvakta |
||
|
1 |
Driftsutgifter, vert aukamed |
30 318 000 | |
|
frå kr 532 530 000 til kr 562 848 000 |
|||
|
1791 |
Redningstenesta |
||
|
1 |
Driftsutgifter, vert aukamed |
12 843 000 | |
|
frå kr 187 218 000 til kr 200 061 000 |
|||
|
1792 |
Norske styrkar i utlandet |
||
|
1 |
Driftsutgifter, vert redusert med |
33 900 000 | |
|
frå kr 2 142 831 000 til kr 2 108 931 000 |
|||
|
1795 |
Kulturelle og allmennyttige formål |
||
|
1 |
Driftsutgifter, vert redusert med |
5 639 000 | |
|
frå kr 126 773 000 til kr 121 134 000 |
|||
|
60 |
Tilskot til kommunar, vert auka med |
1 853 000 | |
|
frå kr 5 875 000 til kr 7 278 000 |
|||
|
72 |
Overføringar til andre, kan overførast, vert auka med |
60 000 | |
|
frå kr 920 000 til kr 980 000 |
|||
|
92 |
Lån til private, vert løyvd med |
6 000 000 | |
|
Inntekter |
|||
|
4710 |
Fellesinstitusjonar og statsforetak under FD |
||
|
1 |
Driftsinntekter, vert auka med |
11 500 000 | |
|
frå kr 31 962 000 til kr 43 462 000 |
|||
|
11 |
Salsinntekter, vert auka med |
1 500 000 | |
|
frå kr 13 104 000 til kr 14 604 000 |
|||
|
70 |
Renter låneordning, vert redusert med |
308 000 | |
|
frå kr 2 544 000 til kr 2 236 000 |
|||
|
90 |
Lån til bustadformål, vert redusert med |
1 334 000 | |
|
frå kr 6 618 000 til kr 5 284 000 |
|||
|
4725 |
Felles leiing og kommandoapparat |
||
|
1 |
Driftsinntekter, vert auka med |
2 300 000 | |
|
frå kr 2 841 000 til kr 5 141 000 |
|||
|
11 |
Salsinntekter, vert auka med |
408 000 | |
|
frå kr 34 573 000 til 34 981 000 |
|||
|
15 |
Refusjon arbeidsmarkedstiltak, vert redusert med |
20 834 000 | |
|
frå kr 20 834 000 til kr 0 |
|||
|
4731 |
Hæren |
||
|
15 |
Refusjon arbeidsmarkedstiltak, vert redusert med |
13 566 000 | |
|
frå kr 13 566 000 til kr 0 |
|||
|
17 |
Refusjon lærlingar, vert redusert med |
2 340 000 | |
|
frå kr 2 340 000 til kr 0 |
|||
|
4760 |
Nyskaffingar av materiell og nye bygg og anlegg |
||
|
45 |
Store nyskaffingar, vert løyvd med |
22 750 000 | |
|
48 |
Fellesfinansierte byggje- og anleggsinntekter, vert redusert med |
260 599 000 | |
|
frå kr 355 135 000 til kr 94 536 000 |
|||
|
4792 |
Norske styrkar i utlandet |
||
|
11 |
Salsinntekter, vert løyvd med |
35 000 000 |
II
Meirinntekter
Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet for 2000 kan nytte meirinntekter, med tilknytning til refusjonar frå FN, på kap. 4792 Norske styrkar i utlandet, postane 1 og 11 til større utstyrskaffingar på kap. 1760 post 45.
III
Overføring av Storm-klasse MTBar til Latvia og Litauen
Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet kan overføra 3 Storm-klasse MTBar kvar til Latvia og Litauen, mot at oppgraderingskostnadene på 9,5 mill. kroner vert betalt av mottakarlanda, men fyrst i 2001-2002.
IV
Bestillingsfullmakter
Stortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet kan endre bestillingsfullmaktene slik:
|
Kap. 1731 post 1 vert auka med |
kr |
510 000 000 |
|
frå kr 1 190 000 000 til kr 1 700 000 000 |
||
|
Kap. 1733 post 1 vert auka med |
kr |
365 000 000 |
|
frå kr 960 000 000 til kr 1 325 000 000 |
||
|
Kap. 1734 post 1 vert redusert med |
kr |
25 000 000 |
|
frå kr 25 000 000 til kr 0 |
||
|
Kap. 1760 post 1 vert løyvd med |
kr |
280 000 000 |
|
Kap. 1790 post 1 vert redusert med |
kr |
43 000 000 |
|
frå kr 66 000 000 til kr 23 000 000 |
||
|
Kap. 1791 post 1 vert redusert med |
kr |
14 000 000 |
|
frå kr 52 000 000 til kr 38 000 000 |
Oslo, i forsvarskomiteen, den 5. desember 2000
|
Hans J. Røsjorde leder og ordfører |
Åge Tovan fung. sekretær |