Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra næringskomiteen om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 179/1999 av 17. desember 1999 om endring av EØS-avtalens vedlegg XIII (transport)

Innhold

Til Stortinget

Ved EØS-komiteens beslutning nr. 179/1999 av 17. desember 1999 ble det besluttet å endre EØS-avtalens vedlegg XIII (transport) til også å omfatte rådsdirektiv 1999/35/EF om en ordning med obligatoriske besiktelser med henblikk på sikker drift av roroferger og hurtiggående passasjerfartøyer i rutetrafikk.

Stortinget inviteres gjennom stortingsproposisjonen til å samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 179/1999.

Formålet med direktivet er å etablere krav til sikker drift av alle roroferger og hurtiggående passasjerfar-tøyer som går i rutetrafikk til eller fra havner innenfor EØS-området. Kravene vil også gjelde skip som går i utenriksfart eller i innenriksfart i havområder utenfor 20 sjømil fra kysten. De økte sikkerhetskravene skal gjennomføres ved å styrke kontrollen av fartøyene ved innføring av tekniske standarder og krav til sikkerhetsutstyr og beredskapsplaner.

Direktivet medfører krav om at passasjerskip og hurtiggående passasjerfartøyer skal utstyres med ferdskriver og oppfylle særlige stabilitetskrav. Videre stilles det ytterligere krav til navigasjonssystemer og beredskapsplaner.

Direktivets artikkel 12 gjelder undersøkelse av sjø-ulykker og regulerer hvilken medlemsstat som skal ha ansvaret for å igangsette undersøkelse av sjøulykker som er omfattet av direktivet. Bortsett fra enkelte grunnleggende krav om at undersøkelsen skal gjennomføres så effektivt og hurtig som mulig, og en bestemmelse om rapportering, er direktivet basert på at de enkelte stater gjennomfører undersøkelser av sjø-ulykker etter sine egne nasjonale regler og innebærer derfor ikke noen generell harmonisering av reglene om undersøkelse av sjøulykker.

Beslutningen i EØS-komiteen ble fattet med forbehold om Stortingets samtykke, da gjennomføringen etter norsk rett nødvendiggjør lovendring, jf. Grunn-loven § 26, annet ledd og EØS-avtalens artikkel 103.

Direktivet gjennomføres dels på forskriftsnivå og dels gjennom endringer i sjøloven. Endringene i sjøloven vil bli forelagt Stortinget i en egen odelstingsproposisjon.

De utvidede krav til skipenes stabilitet er allerede gjennomført nasjonalt i forskrift av 15. september 1992 nr. 695 om bygging av passasjer- og lasteskip og lektere.

Sjølovkommisjonen legger i sin utredning NOU 1999:30 frem forslag til en ny modell for undersøkelse av sjøulykker. Siden direktivet skal være gjennomført i norsk rett innen 1. desember 2000, kan ikke arbeidet med å gjennomføre artikkel 12 utstå til Sjølovkommisjonens lovforslag er ferdig behandlet. Ved eventuelle senere lovendringer i sjøloven som følge av Sjølovkommisjonens forslag i NOU 1999:30, vil også de bestemmelsene i sjøloven som gjennomfører artikkel 12 bli tilpasset et eventuelt nytt system for under-søkelse av sjøulykker.

Direktivet vil gjelde for alle roroferger som opererer mellom havner i Norge og i utlandet, de fleste hurtigrutene og for riksvegferger som opererer i liten kystfart.

Kostnader for næringen er hovedsakelig knyttet til kravet om ferdskriver og krav om beredskapsplaner, og er beregnet til ca. 9,4 mill. kroner.

Norge vil som vertsstat får økte utgifter i forbindelse med førstegangsbesiktigelse og uanmeldte tilsyn på fremmede roroferger og hurtigbåter. I tillegg oppstår økte kostnader ved besiktelser knyttet til eventuelt eierskifte og skifte av driftsselskap. Merkostnaden er ikke av en vesentlig størrelse.

Direktivet bidrar til å styrke myndighetenes kontroll med sikkerheten om bord på roroferger og hurtiggående passasjerskip, og sikrer en lik sikkerhetsstandard innenfor hele EØS-området.

Nærings- og handelsdepartementet tilrår at avgjørelsen til EØS-komiteen om å ta direktivet inn i EØS-avtalen blir godkjent. Utenriksdepartementet slutter seg til dette.

Utkast til innstilling har vært forelagt utenrikskomiteen, som ikke hadde noen merknader.

Komiteen har ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 179/1999 av 17. desember 1999 om endring av EØS-avtalens vedlegg XIII (transport).

Oslo, i næringskomiteen, den 13. juni 2000

Morten Lund

leder

Ansgar Gabrielsen

ordfører

Kjell Opseth

sekretær