2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Sylvia Brustad, Aud Gaundal, Leif Lund, Bjørnar Olsen og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen og Lodve Solholm, fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og Ivar Østberg, fra Høyre, Sverre J Hoddevik og Lars Arne Ryssdal, fra Senterpartiet, Morten Lund og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, vil peke på at tilsvarende forslag som er fremmet i dokumentet ble fremmet ved behandling av Ot.prp. nr. 35 (1995-1996) om lov om endringer i lov av 17. juni 1966 nr. 12 om folketrygd (dagpenger under arbeidsledighet), i lov av 27. juni 1947 nr. 9 om tiltak til å fremme sysselsetting og i visse andre lover. Ved behandling av denne saken ble det vedtatt å oversende til Regjeringen forslaget om å gi ansatte i ideelle organisasjoner rett til dagpenger ved permittering.

       Komiteen viser til brev av 17. februar 1998 fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet, ved statsråd Elbjørg Løwer (inntatt som vedlegg til innstillingen), der det pekes på at permitteringsinstituttet er regulert i avtaler mellom partene og skulle opprinnelig dekke et behov for å redusere arbeidsstokken i bedriftene ved produksjonssvingninger. Myndighetene har ikke ønsket verken å fortolke eller på annen måte begrense permitteringsadgangen, men har satt rammer for i hvilken grad omkostningene ved permitteringer skal dekkes av det offentlige. Rammene er satt i dagpengeforskriften og i lov om lønnsplikt ved permittering.

       Komiteen vil videre vise til at adgangen til permittering med dagpenger er hjemlet i folketrygdloven § 4-7. Et vilkår for permittering med dagpenger er at det er « mangel på arbeid eller andre forhold som arbeidsgiver ikke kan påvirke (---) ».

       Komiteen vil peke på at etter dagens regelverk er permittering med dagpenger søkt avgrenset til bedrifter og virksomheter som er underlagt ordinære markedsmessige betingelser. Disse virksomhetenes eksistens avhenger av inntektene som kommer fra salg av varer og tjenester. Permitteringer kan ved kortvarig svikt i inntektene bidra til at man bygger bro over en driftsstans.

       Komiteen vil videre vise til at dagens regelverk ikke gir anledning til permitteringer i statlig, fylkeskommunal eller kommunal virksomhet samt i kulturinstitusjoner. Årsaken til dette er at inntektene her i vesentlig grad kommer fra skatt og tilskudd, og ikke varer som selges.

       Komiteen er enig med departementet i at de ideelle organisasjonene kommer i en mellomstilling. Deres eksistens er normalt heller ikke avhengig av vare- eller tjenesteproduksjon, men av inntekter fra tilskudd, medlemskap og lotterier. Svikt i disse inntektene vil ofte være av mere permanent art og må møtes med mer permanent reduksjon av driften. Komiteen er videre enig med departementet i at inntekten i enkelte tilfeller kan være upåregnelig og sette organisasjonen i en akutt vanskelig situasjon. Komiteen er derfor enig i at det i en slik situasjon kan være et visst behov for permitteringer. Det synes urimelig at arbeidstakerne i disse organisasjonene ikke får dagpenger dersom de permitteres.

       Komiteen vil presisere at regelverket må utformes tilstrekkelig begrensende, og vil peke på at det normalt er situasjonens karakter som bør avgjøre om det skal tildeles dagpenger ved permittering, ikke arbeidsgivers organisasjonsform.

       Komiteen viser til brev fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet av 4. mars 1998, ved statsråden, der det opplyses at arbeidsmarkedsetaten kun er kjent med to tilfeller hvor spørsmålet om dagpenger ved permittering i ideelle organisasjoner er tatt opp de siste 15 år.

       Komiteen konstaterer at behovet ikke er stort, men er enig i at det er rimelig at også ideelle organisasjoner kommer inn under forskrift om dagpenger ved permittering. I slike tilfeller må en stans eller reduksjon i driften både være midlertidig og uforutsett.

       Komiteen vil fremme følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen endre bestemmelsen i dagpengeforskriften § 6-1 slik at også ansatte i ideelle organisasjoner får rett til dagpenger ved permittering. Videre bes Regjeringen vurdere om bestemmelsen i § 6-1 i dagpengeforskriften bør tas inn i folketrygdloven. Stortinget vil be om at Regjeringen orienterer Stortinget på egnet måte om forskriftsendringen dersom Regjeringen ikke finner å ville fremme en lovproposisjon. »

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre vil understreke at variasjoner i behovet for arbeidskraft i ideelle organisasjoner normalt bør håndteres på annen måte enn ved permittering. Eksempelvis vil en oppmykning i arbeidsmiljølovens bestemmelser om midlertidige ansettelse gi adgang til bedre bemanning av disse organisasjonene, og gi alternativer til oppsigelse og permittering.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil peke på at dagpengeforskriften også unntar de som arbeider i kulturinstitusjoner organisert som aksjeselskaper eller stiftelser o.l. fra retten til dagpenger ved permitteringer , dersom institusjonen i vesentlig grad får sin støtte til driften fra det offentlige. Arbeidsdirektoratet har fastsatt begrepet « vesentlig » til å være 50 % eller mer. Det er uklart om ansatte i slike institusjoner på samme måte som ansatte i offentlig sektor, er sikret trygghet for inntekt ved permitteringer og på hvilken måte dette er regulert slik at det tar hensyn til bestemmelsen om offentlig driftsstøtte på over og under 50 %. I enkelte tilfeller kan dette være regulert i avtaler mellom partene i arbeidslivet, men dette har Departementet ikke noen oversikt over. Dette betyr at det kan være huller i dette systemet som ikke er kartlagt.

       Dette medlem finner det urimelig dersom det finnes arbeidstakergrupper som er unntatt fra dagpengeforskriften, uten at de gjennom avtaleverk eller på annen måte er sikret trygghet for inntekt ved permitteringer. Folketrygdloven sikrer slik trygghet for andre arbeidstakergrupper, innbetaling til folketrygden er en tvungen ordning og bør derfor ikke stenge arbeidstakergrupper ute fra ordningen.

       Dette medlem ber derfor Regjeringen i arbeidet med å endre dagpengeforskriften sørge for at eventuelle arbeidstakergrupper som ikke gjennom lov eller avtaleverk er sikret trygghet for inntekt ved permittering, blir omfattet av forskriften.