Tilsyn er en kommunal oppgave og en kommunal plikt, og er avgrenset
mot kontroll i byggesaker, som er en del av foretaksansvaret. Tilsyn
er kommunenes virkemiddel for å følge opp byggesaker med hensyn til
lovlighet, kvalitet, prosess, foretakene og så videre. Tilsyn framheves
av både foretak og andre som ett av de viktigste virkemidler for
å få gode bygg.
I sine vurderinger og forslag i siste delutredning fastholder
Bygningslovutvalget at tilsyn er en svært viktig faktor i et effektivt
byggesakssystem etter dagens modell, og bør være en av grunnpilarene
i byggesaksgjennomføringen.
Etter departementets vurdering er det meget stort behov for å
få til en styrking av tilsynet. Behovet for forbedring av kvalitet
og reduksjon av byggskadene tilsier at det må settes inn sterkere
virkemidler enn hittil, som når videre enn til den seriøse del av
bygge- og anleggsnæringen. Næringen er uoversiktlig, og under halvparten
av foretakene er organisert. Det er derfor kommunene som i den enkelte
byggesak har best mulighet til å skaffe oversikt og følge opp foretakene
og tiltakene. Virkemidlene må brukes mer aktivt av kommunene.
Departementet mener at det ikke er ønskelig å gi bestemmelser
som binder opp kommunenes ressursbruk eller gir bestemte krav til
fagkompetanse og organisering. Det er likevel mulig å stille noe
strengere krav til når kommunene må føre tilsyn, i tillegg til å regelfeste
en generell plikt til tilsyn, og forskrifter om rutiner med mer.
Det er vanskelig å konkretisere kravene til tilsyn. Det er etter
departementets vurdering likevel nødvendig å innføre plikt til tilsyn
på noen bestemte områder for både å sikre et visst minimum av tilsyn,
og å tilstrebe større likebehandling på noen områder der det kan
være aktuelt. Kommunene bør imidlertid føre tilsyn i større utstrekning
enn det minimum som omtales her, i den grad de har muligheter til
det. Det vises til forslaget kapittel 25.
De områder hvor det innføres plikt til å føre tilsyn bør etter
departementets vurdering være:
Oppfølging av allerede gitte pålegg.
Dette kan fastlegges direkte i lov, og korresponderer med tilsvarende
krav i bestemmelsene om sanksjoner, se forslaget til ny § 32-1.
Når kommunen er klar over ulovligheter. Dette forutsetter
en viss skjønnsmessig kommunal vurdering, og reiser spørsmål om
kommunens rolle og undersøkelses- og handleplikt, for eksempel i forbindelse
med henvendelser fra berørte naboer. Det bør derfor foreligge klart
ulovlige og alvorlige forhold for å utløse en tilsynsplikt (i tillegg
til plikt til å følge opp ulovlige forhold).
"Tema-tilsyn" etter nærmere bestemmelser i forskrift gitt
av departementet, for eksempel i forbindelse med innføring av nye
forskriftskrav, eller der det er behov for særskilt innsats. Dette
kan for eksempel være aktuelt ved innføring av nye krav (energiløsninger,
universell utforming og så videre) eller etter ulykker med sammenstyrtning, eller
branner.
Tilsynet skal som hovedregel finansieres som overheadkostnad
i byggesaksgebyrene etter gjeldende § 109 i plan- og bygningsloven,
jf. forslag til ny § 33-1. Dette forutsetter at kommunene tar tilsynsfunksjonen
inn i sitt gebyrregulativ. Denne overheadkostnaden vil også kunne
omfatte utgifter til innleie av nødvendig kompetanse. Det bør presiseres
at når tilsyn er tatt med i overheaden i gebyrene, må kommunen benytte
tilsvarende ressurser til tilsyn.
Kommunen kan i tillegg ta et direkte gebyr der det reageres på
registrerte ulovligheter, men gebyret er begrenset til kostnaden
ved den saksbehandlingen ulovlighetsoppfølgingen medfører.
I lovforslaget ligger det ikke noe spesielt krav om særskilte
tilsynsformer, bare at kommunene skal være forpliktet til å føre
tilsyn i en del tilfeller. Det vil imidlertid være aktuelt for departementet
å gi retningslinjer og føringer for tilsynsarbeidet i rundskriv, veiledninger
og lignende, samt å sette opp noen måltall i forhold til aktuelle
problemstillinger, for eksempel hvor mange idrettshaller det skal
føres tilsyn med i løpet av ett bestemt år, hvor mange baderom i
eneboliger, eller liknende.
Departementet viser til at kommunen står fritt med hensyn til
valg av strategi for tilsynet. Kommunene bør styrke tilsynet, men
bør selv velge hvordan det skal gjøres, enten det gjøres ved tilføring
av ressurser, økt eller utvidet kompetanse, bedre samarbeidsformer,
organisasjonsendringer eller andre effektiviseringstiltak. Kommunen
må imidlertid ikke la tilsyn erstatte kontroll.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, støtter departementet i at det trengs en styrking
av det kommunale tilsynet med byggesaker, og er enig i at det er
nødvendig å innføre plikt til tilsyn på noen bestemte områder for
å sikre et visst minimum av tilsyn, og for å tilstrebe større likebehandling
på noen områder der dette er særlig viktig. Flertallet vil
særlig peke på at innføring av nye krav til inneklima, energiløsninger
og universell utforming vil medføre et behov for tilsyn rettet mot
disse bestemmelsene.
Flertallet vil peke på at ny bygningslov vil gi kommunene
nye oppgaver og økt ansvar i forhold til dagens situasjon. I mange
kommuner vil man måtte bygge opp ny kompetanse, og trolig også øke
bemanningen. Flertallet understreker at økte utgifter
til tilsyn skal dekkes av å øke byggesaksgebyrenes generelle del,
og derved ikke belastes det enkelte tiltaket det føres tilsyn med,
med mindre tilsyn skjer for å følge opp kjente ulovlige forhold,
og derfor ikke gå på bekostning av velferdstjenestene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin merknad om revisjonskontroll under punkt 7.2. Disse
medlemmer vil advare mot at det her gis en blankofullmakt
til kommunene om å tilsette tilsynskompetanse finansiert over byggesaksgebyrenes
generelle del. Byggesaksgebyrene er ment å skulle være selvfinansierende,
og der bør utvises varsomhet i å tillegge flere oppgaver som skal
søkes dekket inn over disse gebyrene bare fordi man kan. Disse
medlemmer mener slike tilsyn kan inkorporeres i de ansvarlige
foretaks internkontroll og at felleskapskontrollen av dette kan ivaretas
gjennom revisjonsplikten som disse medlemmer har foreslått.