Departementet foreslår at uavhengig kontroll blir obligatorisk
når bestemte kriterier foreligger, og at egenkontroll ikke lenger
skal være selvstendig kontrollform. Egenkontrollen av at plan- og
bygningslovgivningens krav er ivaretatt vil i stedet inngå i godkjenningskravene,
og være en naturlig og obligatorisk del av det alle foretak må ivareta
i sin kvalitetssikring.
Når egenkontroll ikke har hatt den forventede positive påvirkning
på kvaliteten, kan det ha sammenheng med manglende innarbeiding
av kontroll i foretakenes kvalitetssystemer, manglende faktisk etterfølgelse
av kvalitetssystemer og manglende oppfølging fra kommunenes side.
Det oppfattes gjerne som vanskelig for kommunene å kreve uavhengig
kontroll.
Tilbakemeldinger tyder på at det er større vilje hos aktørene
nå enn tidligere til å vurdere uavhengig kontroll som et reelt virkemiddel.
Departementet foreslår derfor å forsterke kravet til uavhengig kontroll,
og gjøre den til eneste kontrollform for hele eller deler av bestemte
tiltak, og for konstruksjoner og deler av tiltak av stor samfunnsmessig
betydning. Det vises til forslaget kapittel 24.
Det foreslås en todeling av kontrollreglene, der den første delen
angir kriterier for når det skal kreves kontroll. Uavhengig kontroll
foreslås å være obligatorisk ved viktige og kritiske områder for
tiltak eller problemområder som blir nærmere angitt i forskrift. Videre
foreslås det at kommunen selv kan kreve uavhengig kontroll der det
foreligger særlige lokale forhold, usikkerhet med hensyn til de
ansvarlige foretak med videre. Departementet kan fastsette i forskrift
at særskilte innsatsområder skal undergis kontroll, for eksempel
der det viser seg at visse konstruksjoner kan medføre fare.
Den andre delen av kontrollreglene gjelder gjennomføring av kontrollen.
Gjennomføringen skal skje på grunnlag av en omforent plan for gjennomføring av
hele tiltaket. Det bør synliggjøres visse milepæler der kontrollen
skal skje, for eksempel valg av løsninger i prosjekteringen eller
innebygging av bygningsdeler i utførelsen. Kontrollen kan gjennomføres
på forskjellige måter, for eksempel byggeplasskontroll og kontroll
med at foretakenes rutiner og egenkontroll følges. Intensiteten
i kontrollen kan tilpasses de ansvarlige foretakenes egenkontroll.
Både kriteriene og kravene til gjennomføring av kontrollen vil
fremgå av forskrift. Ettersom departementet foreslår en atskillig
sterkere vektlegging av uavhengig kontroll enn tidligere, må det
forventes at det vil gå noe tid til implementering og tilpasning, samt
til utvikling av tilstrekkelig kapasitet av kontrollforetak. Det
vurderes derfor en gradvis opptrapping av kontrollbruken i forskriftsarbeidet.
Økt bruk av uavhengig kontroll vil medføre kostnader, særlig
for tiltakshaver, men også til en viss grad for foretakene som må
tilpasse sin virksomhet til uavhengig kontroll i tillegg til sin
egenkontroll. Kostnadene ved utbedring i ettertid er likevel atskillig
høyere enn kostnadene ved kontroll.
Departementet foreslår at kontrollforetak må ha obligatorisk
sentral godkjenning. Dette vil gjøre det enklere å ivareta kvalifikasjonskravene
og å sikre en profesjonell, uavhengig kontrollbransje som kan ta ansvaret
for å avdekke, kartlegge og forebygge feil.
Komiteen viser til merknadene under
punkt 4.2 Kvalitet i byggesaker.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg
til at uavhengig kontroll av det enkelte tiltak blir obligatorisk, samtidig
som foretakenes system for egenkontroll med at plan- og bygningslovens
krav oppfylles, beholdes som krav for at foretakene gis ansvarsrett.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Venstre, er enig i at foretak som skal tilby uavhengig kontroll,
må ha sentral godkjenning bl.a. for å sikre like og høye kvalifikasjonskrav
og lik behandling i forhold for tiltakshavere, prosjekterende og
utførende foretak og kommuner.
Dette flertallet er enig i at uavhengig kontroll
må innføres gradvis, og at det ved vurdering av omfanget både må
legges vekt på at byggenæringen raskt innretter seg etter de nye
kravene og at kontrollforetak etableres. Målet med uavhengig kontroll
skal være bedret kvalitet. Slik kontroll må derfor settes inn på
de områder der erfaringene viser at det ofte skjer skader eller
feil, og hvor kostnadene ved feil er store enten økonomisk eller
helsemessig, slik at det både i et samfunnsøkonomisk- og forbrukerperspektiv
er mye å spare på en enkel og effektiv kontroll utført av kontrollører
med kompetanse innen flere fagområder. Dessuten må kontroll settes
inn på sikkerhetsmessige forhold i høye tiltaksklasser hvor konsekvensene
av feil er alvorlige.
Dette flertallet vil understreke at uavhengig kontroll
må bygge på nasjonale standarder for utførelse, og differensieres
etter tiltakets art og selskapets kompetanse. Blant annet kan en
godt dokumentert egenkontroll gjøre gjennomføringen av kontrollen mer
stikkprøvebasert og mindre omfattende enn i tiltak der egenkontrollen
ikke er dokumentert.
Dette flertallet vil understreke at omfanget av
den uavhengige kontrollen må vurderes ut fra det som til enhver
tid anses nødvendig for å komme kvalitetsmangler til livs. Dette
vil ved siden av å øke fokus på kvalitet, også bidra til å heve
kvaliteten på foretakene generelt.
Dette flertallet har merket seg at Byggenæringens
Landsforbund har pekt på geotekniske forhold/naturfare, konstruksjonssikkerhet
og brannsikkerhet som de mest sentrale tema for uavhengig kontroll.
I tillegg bør nasjonale standarder for uavhengig kontroll av universell
utforming, miljøvennlige energiløsninger og inneklima utarbeides.
Dette flertallet vil peke på at omfanget må vurderes
ut fra tiltakets kompleksitet og kost-/nyttevurderinger for tiltakshaver.
Større og kompliserte tiltak hvor konsekvensene av feil er store
vil kreve mer omfattende kontroll enn små og enkle tiltak. Kontrollen
må tilpasses entreprisen og fremdriften i prosjektet, slik at det
i størst mulig grad blir en naturlig del av prosjektet.
Komiteen viser til at Norges Astma-
og Allergiforbund (NAA) i høringen med komiteen tok opp betydningen
av å forsterke tiltak for å sikre tilstrekkelig inneklima i skoler
og barnehager. Over 10 pst. av norske barn har diagnosen astma. Komiteen ber Regjeringen
i det videre arbeidet med forskrifter og veiledere til loven følge
opp behovet for å sikre et godt inneklima i skoler og barnehager.
Det bør basere seg på entydige målbare helsefunksjonskrav for inneklima.
I den forbindelse viser komiteen til at NAA har i
samarbeid med de fremste fagmiljøene utarbeidet 8 kriterier som
er enkle å kontrollere og som har stor betydning for inneklima. Komiteen mener
at NAA må trekkes med i det videre arbeidet med å utarbeide forskrifter
og veiledere på området.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det i Regjeringens forslag til ny
bygningslov legges til grunn et omfattende system med uavhengig
kontroll av tiltakene. Den uavhengige kontrollen skal foregå i ulike faser
av byggeprosessen og omfatte svært mange forhold, jf. side 148 i
Ot.prp. nr. 45 (2007–2008). Disse medlemmer viser
til at en samlet byggenæring går imot denne tilnærmingen til kontroll
og sikring av kvalitet. Disse medlemmer mener at
den beste måten å sikre kvaliteten på tiltakene er gjennom kompetanse
og gode rutiner i foretakene.
Disse medlemmer mener også at Regjeringens forslag
vil forsinke og fordyre byggeprosessene. Med det omfanget av uavhengig
kontroll som loven hjemler vil det også være behov for et betydelig
antall uavhengige kontrollforetak. Disse foretakene vil tappe både
selskapene og kommunene for nødvendig byggfaglig kompetanse. Det
i seg selv vil svekke selskapenes evne til å faktisk etterleve kravene
i loven. Kontrollene kan i liten grad foretas når bygget er ferdig,
men må foretas koordinert i byggefasen. Dette vil være svært krevende
og vil kunne forsinke fremdriften betydelig.
På denne bakgrunn mener disse medlemmer at forslaget
til lov må gjennomgå omfattende endringer. Disse endringene er så
omfattende at de krever en helt ny proposisjon fra Regjeringen.
Disse medlemmer mener at fokus må rettes mot gode
rutiner og kvalitetssikringssystemer i virksomhetene. Basert på
nye revisjonsarbeidsmetoder må det etableres gode kontrollrutiner
og styringssystemer hvor medarbeiderne lærer av feil og det foregår systematisk
erfaringsoverføringer.
Disse medlemmer foreslår derfor at det i loven
innføres krav til periodisk revisjonsplikt hvor uavhengige revisjonsforetak
kontrollerer virksomhetens systemer og bruken av styringssystemet
i forbindelse med gjennomføring av tiltakene. I revisjonskontrollen
må virksomhetene dokumentere gode kvalitetssikringssystemer og gjennom
stikkprøvekontroller fremlegge dokumentasjon som viser at systemet
brukes. Det skal utstedes revisorerklæringer når revisjon er foretatt.
Dette vil innbære at alle virksomheter underlegges tilsyn. Godkjent
revisorerklæring må forelegges ved søknad om og fornying av sentral
godkjenning og lokal vurdering for ansvarsrett. Disse medlemmer mener
at dette også skal innebære økt krav til dokumentasjon på kritiske
tidspunkt fra utførelsen av tiltaket.
Disse medlemmer mener at det også skal etableres
systemer og krav om uavhengig kontroll av tiltaket. Dette skal imidlertid
avgrenses etter følgende kriterier:
1. Kontroll av forhold som er kritiske,
slik som bærende konstruksjoner, geoteknisk prosjektering og brann.
Det kan også gjelde ytterligere forhold, men det må da foreligge
Norsk Standard for forholdet som skal kontrolleres slik at dette
er forutsigbart og tydelig for alle parter.
2. Tiltakets art. Det innføres uavhengig kontroll på bygg
hvor det er stor fare hvis feil oppstår, for eksempel idrettshaller,
konsertarenaer og andre bygg med store mengder publikum, jf. bygg
i pålitelighetsklasse 3 og 4 (NS 3490).
3. Foretakets kvalifikasjoner. Det må graderes på om tiltaket
gjennomføres av foretak med sentral godkjenning, lokal godkjenning
eller uten godkjenning. Kommunen skal gis myndighet til å kreve
uavhengig kontroll hvis en er usikker på foretakets evne og egenkontroll.
4. Kommunal myndighet til å kreve uavhengig kontroll. Kommunene
gis hjemmel til å kreve uavhengig kontroll ved tiltak basert på
vurderinger av tiltakets art og kompleksitet, lokale kritiske forhold,
og vurderinger av foretaket.
På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer:
"Stortinget sender Ot.prp. nr. 45 (2007–2008) tilbake og ber
Regjeringen utarbeide et forslag til ny bygningslov der lovens hovedløsning
blir revisjonskontroll av virksomhetenes internkontrollsystem og kompetanse
(egenkontroll), kombinert med uavhengig kontroll innenfor avgrensede
områder."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre er enig i å innføre uavhengig kontroll for å
få bedre kvalitet i byggenæringen og slutter seg til argumentasjonen
for uavhengig kontroll. Disse medlemmer mener imidlertid
at Regjeringen burde ha gjennomført mer detaljerte beregninger av
de økonomiske konsekvensene av bruk av uavhengig kontroll før proposisjonen
ble framlagt for Stortinget. Det vises til svarbrev fra statsråd
Meltveit Kleppa av 25. februar 2002 der det fra statsråden vises
til at kostnaden vil være liten i forhold til byggekostnadene for
øvrig. Disse medlemmer forutsetter at departementet
har fokus på lave kostnader når omfanget av kontrollene fastlegges
i forskriftene.
Komiteen viser til at Byggekostnadsprogrammet
er i ferd med å avslutte sitt arbeid. Programmet har vist at det
er behov for et kontinuerlig arbeid for å øke kompetansen om byggekostnader
og reduksjon av byggefeil i den norske byggenæringen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener det er
behov for utredning av en mer permanent FoU-modell.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre mener at det er behov for å etablere selvstendig
senter for forskning og utvikling spesielt for byggenæringen i samarbeid
med myndigheten. Senteret bør etableres i forbindelse med eksisterende
kompetansemiljøer i et samarbeid mellom byggenæringen og staten.
På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake i statsbudsjettet for
2010 med forslag om oppfølging av Byggekostnadsprogrammet gjennom
etablering av et permanent senter for FoU for bygge-, anleggs- og
eiendomsnæringen."