Gjeldende regler om ekspropriasjon foreslås videreført i lovens
kapittel 16 med noen mindre presiseringer. Bygningslovutvalget fant
ikke anledning til å foreta gjennomgang av lovens ekspropriasjonskapittel.
Departementet vil derfor ikke foreslå endringer i et regelverk som
kan medføre endringer i eiendomsretten uten at eventuelle forslag
har vært på høring. Det er imidlertid foretatt noen presiseringer
i lovteksten, siden plantypen bebyggelsesplan utgår etter Miljøverndepartementets
forslag til ny plandel, jf. Ot.prp. nr. 32 (2007–2008). Ekspropriasjon
på grunnlag av reguleringsplan omfatter derfor ekspropriasjon på
grunnlag av eksisterende bebyggelsesplaner. Fristangivelsen på ti
år for ekspropriasjon på grunnlag av reguleringsplan, flyttes fra
kapittelet om rettsvirkning av planer til ekspropriasjonskapittelet. Kravet
om at det skal være en frist framgår fremdeles av kapitlet om rettsvirkning
av reguleringsplan. Ettersom formålet fornyelse etter Miljøverndepartementets
forslag nå inngår i de mer generelle formålene for reguleringsplan,
finner Miljøverndepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet
det ikke nødvendig å opprettholde en egen frist på fem år for ekspropriasjon
til gjennomføring av dette formålet. Fristen blir dermed ti år for
all ekspropriasjon til gjennomføring av reguleringsplan.
Bestemmelsene om innløsning og erstatning framgår etter departementenes
forslag av eget kapittel 15 i loven, for å holde disse reglene atskilt
fra reglene om ekspropriasjon, som framgår av kapittel 16.
Bestemmelsene om utbyggingsavtaler videreføres uendret. Det vises
til lovforslaget kapittel 17.
Etter forslag fra Justis- og politidepartementet foreslås de
særskilte skjønnsrettene i byggesaker nedlagt, jf. gjeldende lov
§ 60. Det er i dag bare Stavanger, Bergen og Trondheim som har slike
særskilte skjønnsretter. Det er grunn til å anta at det praktiske behovet
for slike skjønnsretter er begrenset. Sakstypen er heller ikke så
spesiell at det tilsier noe behov for å opprettholde dette. Det
foreslås en overgangsperiode på fem år av hensyn til de 3 kommunene
som har opprettet slike skjønnsretter. Skjønn skal deretter utføres
av de ordinære domstoler.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, støtter Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
med skepsis på en rettstilstand hvor man gir hjemler for ekspropriasjon
hvor vesentlige samfunnsinteresser ikke er i spill. Følgelig er disse
medlemmer motvillig til å gi en særskilt ekspropriasjonshjemmel
for tomtearrondering, da disse medlemmer mener at
de private parter seg imellom må finne løsninger uten at fellesskapet
trer inn med ekspropriasjonsvirkemidlet for å sikre bedre eller
mer hensiktsmessige arealer for en utbygger på bekostning av omkringliggende
grunneiere.
Følgelig foreslår disse medlemmer følgende ordlyd
i § 16-6:
"§ 16-6 Tomtearrondering skal lyde:
Kommunen kan sette som vilkår for å gi byggetillatelse for tiltak
etter §§ 20-1 og 20-2 at søkeren erverver mindre stykker ubebygd
grunn for at tomten skal få en mer hensiktsmessig grense eller form."