Etter helsepersonelloven § 59 er det adgang til å begrense helsepersonells
autorisasjon dersom helsepersonellet til tross for at vilkårene
for fullt tilbakekall er oppfylt, anses skikket til å utøve virksomhet med
begrensninger.
Statens helsetilsyn har påpekt at det i saker hvor en advarsel
ikke anses å være tilstrekkelig for å oppnå lovens formål, samtidig
som vilkårene for tilbakekall av autorisasjonen ikke er til stede,
ikke foreligger noe egnet reaksjonsalternativ for å sikre at helsepersonellets
fortsatte virksomhet er forsvarlig.
Departementet viser til at det kan forekomme enkelte tilsynssaker
hvor man best kan sikre kvalitet for helsetjenesten og pasientsikkerhet
dersom Statens helsetilsyn gis adgang til å begrense helsepersonellets
autorisasjon også uten at vilkårene for fullt tilbakekall av autorisasjonen
er oppfylt. Departementet foreslår at det innføres en ny bestemmelse
med adgang til å begrense helsepersonells autorisasjon uten at vilkårene
for fullt tilbakekall er til stede. Bestemmelsen foreslås inntatt
som ny § 59 a. Det foreslås at det ved vurderingen av om det skal
fattes vedtak om begrensninger, særlig skal legges vekt på om det
er grunn til å tro at helsepersonellet av årsaker som nevnt i helsepersonelloven
§ 57 kan bli uegnet til å utøve sitt yrke forsvarlig dersom autorisasjonen
ikke begrenses. Departementet foreslår at Statens helsetilsyn kan
begrense helsepersonellets autorisasjon til å gjelde utøvelse av
bestemt virksomhet under bestemte vilkår dersom advarsel ikke fremstår
som tilstrekkelig for å sikre lovens formål.
Av hensyn til sammenheng i regelverket foreslår departementet
at det også av helsepersonelloven § 59 skal framgå at det enkelte
helsepersonell selv kan søke om å få begrensningen opphevet når
personellet mener å kunne dokumentere at det er grunnlag for å inneha
full autorisasjon. Departementet mener at avslag på en slik søknad
er vedtak som bør kunne påklages til Statens helsepersonell, og
foreslår at nåværende tredje ledd (nytt fjerde ledd) endres slik
at dette framgår.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, støtter departementets forslag til ny helsepersonellov
§ 59 a og viser i hovedsak til den begrunnelse for forslaget som fremgår
av Ot.prp. nr. 25 (2007-2008) pkt. 10.5. Flertallet viser
til at den foreslåtte § 59 a har et videre anvendelsesområde enn
Graver-gruppens forslag til § 62 a, og at den derfor har fått en
mer generell utforming. Flertallet legger imidlertid
til grunn at den foreslåtte § 59 a blant annet vil omfatte de situasjoner
som Graver-gruppen ønsket å ramme med sitt forslag til § 62 a, samtidig
som det også vil være adgang til å fastsette andre begrensninger
enn tap av "attestasjonsretten". Flertallet er derfor
av den oppfatning at det vil være mindre behov for en slik spesialbestemmelse
som Graver-gruppen foreslo i form av § 62 a, dersom den mer generelle
tilbakekallsbestemmelsen i § 59 a vedtas.
Flertallet vil imidlertid vise til proposisjonens påpeking
av at § 59 a skal praktiseres strengt og at det ikke skal være adgang
til å begrense autorisasjonen med mindre saken er av en slik alvorlighet
at vilkårene for å gi advarsel er oppfylt. Bestemmelsen er slik
sett kun ment å skulle fange opp de spesielle sakene hvor vilkårene
for fullt tilbakekall ikke er oppfylt, samtidig som advarsel fremstår
som en for mild eller mindre egnet reaksjon sett ut fra helsepersonellovens
formål.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
viser til sine merknader under pkt. 4.2 og går mot forslaget i Ot.prp.
nr. 25 (2007-2008) til ny § 59 a.