7. Ny sanksjonsbestemmelse i helsepersonelloven - begrensning av autorisasjon uten at vilkårene for tilbakekall er oppfylt

7.1 Sammendrag

Etter helsepersonelloven § 59 er det adgang til å begrense helsepersonells autorisasjon dersom helsepersonellet til tross for at vilkårene for fullt tilbakekall er oppfylt, anses skikket til å utøve virksomhet med begrensninger.

Statens helsetilsyn har påpekt at det i saker hvor en advarsel ikke anses å være tilstrekkelig for å oppnå lovens formål, samtidig som vilkårene for tilbakekall av autorisasjonen ikke er til stede, ikke foreligger noe egnet reaksjonsalternativ for å sikre at helsepersonellets fortsatte virksomhet er forsvarlig.

Departementet viser til at det kan forekomme enkelte tilsynssaker hvor man best kan sikre kvalitet for helsetjenesten og pasientsikkerhet dersom Statens helsetilsyn gis adgang til å begrense helsepersonellets autorisasjon også uten at vilkårene for fullt tilbakekall av autorisasjonen er oppfylt. Departementet foreslår at det innføres en ny bestemmelse med adgang til å begrense helsepersonells autorisasjon uten at vilkårene for fullt tilbakekall er til stede. Bestemmelsen foreslås inntatt som ny § 59 a. Det foreslås at det ved vurderingen av om det skal fattes vedtak om begrensninger, særlig skal legges vekt på om det er grunn til å tro at helsepersonellet av årsaker som nevnt i helsepersonelloven § 57 kan bli uegnet til å utøve sitt yrke forsvarlig dersom autorisasjonen ikke begrenses. Departementet foreslår at Statens helsetilsyn kan begrense helsepersonellets autorisasjon til å gjelde utøvelse av bestemt virksomhet under bestemte vilkår dersom advarsel ikke fremstår som tilstrekkelig for å sikre lovens formål.

Av hensyn til sammenheng i regelverket foreslår departementet at det også av helsepersonelloven § 59 skal framgå at det enkelte helsepersonell selv kan søke om å få begrensningen opphevet når personellet mener å kunne dokumentere at det er grunnlag for å inneha full autorisasjon. Departementet mener at avslag på en slik søknad er vedtak som bør kunne påklages til Statens helsepersonell, og foreslår at nåværende tredje ledd (nytt fjerde ledd) endres slik at dette framgår.

7.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, støtter departementets forslag til ny helsepersonellov § 59 a og viser i hovedsak til den begrunnelse for forslaget som fremgår av Ot.prp. nr. 25 (2007-2008) pkt. 10.5. Flertallet viser til at den foreslåtte § 59 a har et videre anvendelsesområde enn Graver-gruppens forslag til § 62 a, og at den derfor har fått en mer generell utforming. Flertallet legger imidlertid til grunn at den foreslåtte § 59 a blant annet vil omfatte de situasjoner som Graver-gruppen ønsket å ramme med sitt forslag til § 62 a, samtidig som det også vil være adgang til å fastsette andre begrensninger enn tap av "attestasjonsretten". Flertallet er derfor av den oppfatning at det vil være mindre behov for en slik spesialbestemmelse som Graver-gruppen foreslo i form av § 62 a, dersom den mer generelle tilbakekallsbestemmelsen i § 59 a vedtas.

Flertallet vil imidlertid vise til proposisjonens påpeking av at § 59 a skal praktiseres strengt og at det ikke skal være adgang til å begrense autorisasjonen med mindre saken er av en slik alvorlighet at vilkårene for å gi advarsel er oppfylt. Bestemmelsen er slik sett kun ment å skulle fange opp de spesielle sakene hvor vilkårene for fullt tilbakekall ikke er oppfylt, samtidig som advarsel fremstår som en for mild eller mindre egnet reaksjon sett ut fra helsepersonellovens formål.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader under pkt. 4.2 og går mot forslaget i Ot.prp. nr. 25 (2007-2008) til ny § 59 a.