Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

6. Endring av helsepersonelloven § 56 - utvidet adgang til å gi advarsel til helsepersonell

Slik departementet vurderer det, bør helsepersonellovens formålsbestemmelse i størst mulig utstrekning gjenspeiles i vurderingene av om helsepersonell skal kunne gis en administrativ reaksjon eller ikke. Dette vil innebære at advarselsbestemmelsen i helsepersonelloven § 56 første ledd i så fall gjenspeiler de tre likestilte formål som helsepersonelloven skal sikre; pasientsikkerhet, kvalitet i helsetjenesten og tillit til helsepersonell og helsetjeneste. Det påpekes at slik advarselsbestemmelsen i dag er utformet, vil det i praksis sjelden være hjemmel for å gi advarsel til helsepersonell som har begått pliktbrudd som bare er egnet til å svekke tilliten til helsepersonell eller helsetjeneste. Departementet mener det bør være mulig å kunne reagere med advarsel også i såkalte tillitsbruddssaker.

Departementet foreslår å endre helsepersonelloven § 56 første ledd slik at det også skal være adgang til å gi advarsel for uaktsom eller forsettlig overtredelse av plikter etter helsepersonelloven eller bestemmelser gitt i medhold av loven, dersom pliktbruddet er egnet til i vesentlig grad å svekke tilliten til helsepersonell eller helsetjenesten.

I tråd med departementets forslag i Ot.prp. nr. 13 (1998-1999) ble helsepersonelloven opprinnelig vedtatt med en advarselsbestemmelse som åpnet for at det også kunne gis advarsel i saker hvor helsepersonell utenfor yrkesutøvelsen hadde utvist atferd av en slik karakter at den var egnet til å svekke tilliten til vedkommende yrkesgruppe, jf. Innst. O. nr. 58 (1998-1999). I forbindelse med høring av enkelte nye lovendringsforslag forut for lovens ikrafttredelse argumenterte Legeforeningen for at denne bestemmelsen burde tas ut av loven. I Innst. O. nr. 38 (2000-2001) foreslo sosialkomiteen med henvisning til Legeforeningens argumentasjon å oppheve bestemmelsen.

Etter departementets oppfatning kan det oppstå situasjoner hvor helsepersonells atferd utenfor yrkesutøvelsen er egnet til å svekke tilliten til yrkesgruppen, samtidig som forholdet ikke er så alvorlig at det foreligger grunnlag for en så inngripende reaksjon som tilbakekall av autorisasjonen. Det påpekes at slik gjeldende advarselsbestemmelse er utformet, vil det være vanskelig å gi advarsel i slike saker, og at tilsynsmyndigheten dermed i praksis ikke vil kunne gi noen form for administrativ reaksjon.

Departementet viser til at Statens helsetilsyn har hatt til behandling saker knyttet til kritikkverdig atferd utenfor yrkesutøvelsen. Tilsynet har i disse sakene vurdert det som en mangel ved lovens reaksjonssystem at man ikke har kunnet gi en formell reaksjon i form av advarsel, og har gitt uttrykk for at det i slike saker bør være anledning til å vurdere ileggelse av en advarsel.

Departementet foreslår et nytt andre ledd i helsepersonelloven § 56 hvor det framgår at helsepersonell kan gis en advarsel dersom personellet har utvist en atferd som er egnet til i vesentlig grad å svekke tilliten til vedkommende yrkesgruppe.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, støtter departementets forslag om endring av helsepersonelloven § 56 første og andre ledd og viser i den forbindelse til den begrunnelse som fremgår av henholdsvis pkt. 9.5.1 og pkt. 9.5.2 i Ot.prp. nr. 25 (2007-2008).

Slik flertallet ser det, bør helsepersonelloven § 56 første ledd endres slik at det oppstår samsvar mellom lovens formålsbestemmelse og lovens advarselsbestemmelse. Flertallet mener det er en svakhet med loven at det i dag er vanskelig å reagere med advarsel i såkalte tillitsbruddssaker, blant annet saker om overtredelse av helsepersonelloven § 15. Endringene av § 56 første ledd vil gi tilsynsmyndighetene en egnet mulighet til å reagere i slike saker. I forlengelsen av dette vil flertallet også påpeke at forslaget til ny helsepersonellov § 62 a ikke vil være anvendelig i de saker som ikke er så alvorlige at det er aktuelt å vurdere tilbakekall av attestasjonsretten. Dette taler for at helsepersonelloven § 56 første ledd, uavhengig av ny § 62 a eller ikke, bør endres i tråd med forslaget i proposisjonen.

Når det gjelder forslaget om nytt andre ledd i helsepersonelloven § 56, viser flertallet som nevnt til den begrunnelse som fremgår av proposisjonens pkt. 9.5.2. Flertallet vil særlig vise til at det kan oppstå situasjoner hvor helsepersonells atferd utenfor yrkesutøvelsen er egnet til i vesentlig grad å svekke tilliten til yrkesgruppen, samtidig som forholdet ikke er så alvorlig at det foreligger grunnlag for en så inngripende reaksjon som tilbakekall av autorisasjon. Det vil være uheldig dersom tilsynsmyndigheten i slike saker i praksis ikke skal ha anledning til å gi administrativ reaksjon i form av advarsel.

Flertallet vil imidlertid understreke at den foreslåtte § 56 andre ledd skal være en streng bestemmelse som det bare unntaksvis bør være aktuelt å benytte. Bestemmelsen bør med andre ord være forbeholdt de svært alvorlige sakene, og da i hovedsak saker hvor tilsynsmyndighetene etter en konkret vurdering kommer til at vilkårene for tilbakekall av autorisasjon ikke er oppfylt, samtidig som saken er av en slik alvorlighet at tilsynsmyndighetene bør ha mulighet for å reagere med en formell reaksjon.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader under pkt. 4.2 og går mot forslagene i Ot.prp. nr. 25 (2007-2008) når det gjelder endring av helsepersonelloven § 56.