Komiteen stiller seg bak Regjeringens
målsetting om å redusere ventetiden for å komme
inn til behandling for rusmiddelavhengige under 23 år. Komiteen vil
understreke at utviklingen de senere år ikke har vært
i tråd med målsettingene i rusreformen, og mener
derfor det er positivt at man nå ønsker å gjøre
noe knyttet til ventetidsproblematikken.
Komiteen vil imidlertid påpeke at også rusmiddelavhengige
over 23 år bør få redusert ventetidene,
og at det er den enkeltes helsetilstand som må være
hovedprinsippet knyttet til helsetjenesten. Komiteen ønsker å understreke
at en slik garanti ikke må få uheldige konsekvenser
ved at situasjonen forverres med tanke på ventetider for
andre aldersgrupper.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, forutsetter
at Regjeringen følger opp med de nødvendige bevilgninger for å sikre
at en slik garanti ikke får negative konsekvenser for andre
aldersgrupper innenfor samme diagnosegruppe.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet forutsetter at ventetidsgarantien ikke
får negative konsekvenser for andre aldersgrupper. Disse
medlemmer viser videre til St.prp. nr. 1 (2007-2008), der
det framgår at spesialisthelsetjenesten foreslås
styrket i 2008 med midler fra Opptrappingsplanen for psykisk helse
og fra Opptrappingsplanen for rusfeltet.
Komiteen merker seg at proposisjonen
legger til grunn en utvidelse av rettighetsfestingen til å gjelde
all institusjonsbehandling, og ikke bare ved sykehus og DPS (distriktspsykiatrisk
senter) slik situasjonen er i dag. Videre legger Regjeringen i proposisjonen
frem forslag om at også personell med sosialfaglig utdanning
skal kunne fastsette frister og ikke bare personell med helsefaglig
bakgrunn slik det er i dag. Komiteen understreker
at RHF-ene er pålagt å ha et tverrfaglig tilbud
innen rus (jf. spesialisthelsetjenesteloven § 2-1a).
Henvisning til tverrfaglig spesialisert behandling innebærer
at pasientene ofte må vurderes både på et
helsefaglig og et sosialfaglig grunnlag ved valg av behandlingstilbud
og fristfastsettelse.
Komiteen vil påpeke at retten til akutt
rusbehandling omfattes av allerede gjeldende lov, og at det synes å være
manglende oppfølging i samsvar med lovverket som kan ha
vært noe av problemet knyttet til eventuelle mangler for
denne pasientgruppen. Komiteen stiller seg derfor
positivt til at helseforetakene får
plikt til å sørge for at det finnes nok akuttplasser.
Komiteen viser videre til at det i proposisjonen
foreslås å gi departementet hjemmel for gjennom forskrift å kunne
gi instrukser knyttet til LAR-behandling. Komiteen er
opptatt av at LAR-behandlingen gir de beste resultatene for de grupper
som er aktuelle for en slik behandling, og at dermed tilbudet står
i samsvar med disse målsettinger. Komiteen viser
blant annet til at systemet med individuell plan ikke har fungert
tilfredsstillende, og mener Regjeringen må fatte de nødvendige
grep slik at individuell plan og andre virkemidler blir benyttet
på en slik måte at hver enkelt får den
individuelle oppfølgingen og behandlingsformen som er mest
formålstjenlig.
Ved oppstart av LAR var forutsetningen at oppfølging
skulle skje lokalt, men det er senere valgt mange ulike modeller
og samarbeidsformer. Komiteen kjenner til at behandlingstilbudet
varierer med lokale praksiser og bosted. Man ser i dag at det reelle behovet
for LAR var feil anslått, og komiteen registrerer
at det i dag er lange ventetider, og at behovet for LAR ikke registreres.
Den kjemiske delen av behandlingen er standardisert, men den sosialiserende er
fremdeles diffus, og ulike tilbud begrunnes ikke alltid ut ifra
en faglig vurdering. Komiteen ser i mange tilfeller
manglende oppfølging fra kommunen og fastlegen og også manglende
dokumentasjon på hva som benyttes av metoder og rehabiliteringstilbud.
For å oppnå gode resultater over tid mener komiteen at
bedre sosial botrening og ettervern må vektlegges.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, er av den
oppfatning at det må være mulig med større
valgfrihet knyttet til behandlingssted der det samsvarer med et
helhetlig tilbud, og mener Regjeringen gjennom proposisjonen ikke
i tilstrekkelig grad legger til rette for en slik valgfrihet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet ser imidlertid behovet for å begrense
valgfriheten der kriteriene for et helhetlig behandlingstilbud ikke
samsvarer med pasientens behov.
Komiteen ønsker å påpeke
viktigheten av at andre behandlingsformer og tilbud er tilgjengelige for
denne pasientgruppen. Det er etter komiteens syn
svært individuelt hva som er best behandlingsform, og det
må derfor legges til rette for et vidt spekter hva gjelder
muligheter og tilbud.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"I lov 2. juli 1999 nr. 63 om pasientrettigheter skal § 2-4
første ledd annet punktum lyde:
Det er ikke en forutsetning at institusjonen eies av et regionalt
helseforetak eller har avtale med et regionalt helseforetak som
gir pasienten en slik valgrett, men at den totale kapasiteten i
godkjente institusjoner utnyttes."
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til
den nye kravspesifikasjonen for rusbehandling ved private klinikker
som har avtale med RHF Sør-Øst.
Flertallet er svært bekymret over de
nye premissene og mener dette er et brudd på Stortingets
intensjon da rusreformen ble behandlet i 2003. Flertallet viser
blant annet til at langtidsopphold nå skal begrenses til
ett år, som for mange vil bety en dramatisk reduksjon i
behandlingstilbudet. Videre vil flertallet vise til
at alle behandlingstiltak nå må ta inn pasienter
som benytter seg av medikamentell behandling som metadon og subutex,
og at kun 2-3 institusjoner som behandler unge under 23 år,
kan reservere seg.
Flertallet har merket seg at Rusmiddelmisbrukernes
interesseorganisasjon (RIO) har uttalt seg svært skeptisk
til dette, blant annet fordi det nå vil bli svært
vanskelig å motta medikamentfri behandling for unge under
23 år, og helt umulig for personer over 23 år.
I tillegg viser flertallet til at det nå legges opp
til å kutte antallet langtidsplasser med 20 prosent, noe
som er svært alvorlig for de som trenger lengre oppfølging
i behandlingen.
Flertallet viser videre til at de private avtalepartene
ikke er blitt rådspurt i forkant av dette, og frykter at
konsekvensen av Regjeringens politikk er at flere viktige og sentrale
institusjoner forsvinner. Flertallet mener resultatet
er at tilbudet til rusmiddelmisbrukere blir dårligere,
og valgfriheten reduseres. Flertallet mener Regjeringens
politikk innebærer et stort tilbakeskritt i forhold til
det arbeidet som Bondevik II-regjeringen igangsatte for å gi rusmiddelmisbrukerne
et bedre behandlingstilbud med redusert ventetid og flere rettigheter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til statsrådens
svar på spørsmål nr. 184 fra Vigdis Giltun,
der det fremgår at Helse Sør-Øst etter
dialog med brukerutvalg og brukerorganisasjoner vil komme med presiseringer
i det utsendte konkurransegrunnlaget. Dette omhandler blant annet
institusjonenes mulighet til å reservere seg mot LAR-behandling,
klargjøring av viktigheten av skolegang og arbeidstrening
som en del av behandlingsoppholdet, og en presisering av at noen
pasienter vil ha behov for langvarig døgnbehandling.
Komiteen er kjent med at unge mennesker med
alkoholproblemer ikke blir fanget opp av dagens behandlingstilbud,
blant annet fordi dagens behandlingstilbud i all hovedsak retter
seg mot illegale rusmidler. Komiteen er kjent med
at konsumet er stort i enkelte aldersgrupper, og at behovet for
en endring i livsmønstret er stort. Komiteen mener det
er nødvendig å se på hele spekteret av
rusmiddelmisbruk og hvilke behandlingsformer som kreves for de ulike
problemene. I tillegg til manglende tilbud for unge med alkoholproblemer
er komiteen også kjent med at flere av behandlingsformene
som etableres, ikke fanger opp utfordringene når
det gjelder nye misbruksmønstre, som for eksempel kokain
og amfetamin.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti vil påpeke at legemiddelassistert
rehabilitering kan være riktig for rusmisbrukere med langvarig
misbruk av heroin, når andre behandlingsformer er prøvd
ut. LAR-behandling er ikke et alternativ for den voksende gruppen
misbrukere av sentralstimulerende midler som kokain og amfetamin
eller for blandingsmisbrukere. Disse medlemmer vil
også understreke at målet med LAR var og bør
være bruk i en overgangsperiode, der man på sikt
skal over på medikamentfri behandling med mål
om å bli helt fri fra rusavhengighet. Disse medlemmer vil
stille seg kritisk til en eventuell økende bruk av LAR
som konsekvens av overgang fra retningslinjer for LAR gjennom rundskriv
til forskrift om LAR. Disse medlemmer mener det er viktig å opprettholde
et mangfoldig behandlingstilbud til rusmisbrukere, og at medikamentfrie
behandlingstilbud bør fremheves som førstevalg. Disse medlemmer vil
også påpeke at det er langtids og medikamentfri
behandling som viser seg å ha best resultater, og vil påpeke
at det ikke eksisterer god nok informasjon om hvordan LAR virker.
Disse medlemmer mener dagens retningslinjer for
bruk av LAR med særskilte inntaks- og utskrivningskriterier
bør videreføres i forskrift om LAR. Disse
medlemmer er bekymret for at overgang til forskrift om LAR
vil bety en mer liberal praksis på området.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sikre at de særskilte reglene
for legemiddelassistert behandling (LAR) i forskrift fortsatt vil
stille krav til at medikamentfri behandling skal være prøvd,
gjerne flere ganger, og at dette bare i særskilte tilfeller
kan fravikes. Reglene for LAR i forskrift må også innebære
krav om kontroll til urinprøver, krav om individuell plan
og krav om at pasienten skal ha langvarig bruk av narkotika bak
seg, og at dagens utskrivningskriterier hjemles i forskrift."
Disse medlemmer er bekymret over økningen
i antall barn som blir født av LAR-pasienter, og for de
skadevirkningene som metadon og lignende stoffer påfører
disse barna.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere en innføring av
rett til å tvangsbehandle LAR-pasienter som er gravide."