I proposisjonen fremmes forslag til ny lov om gjennomføring
av fengselsstraff, strafferettslige særreaksjoner, varetekt
og samfunnsstraff.
Kriminalomsorgens sentrale forvaltning erstatter Fengselsstyret,
og vil sammen med departementsavdelingen utgjøre den sentrale
ledelsen for fengselsvesenet og friomsorgen. Lovforslaget hjemler
opprettelsen av et regionalt nivå som på de fleste
områdene vil fungere som klageinstans for avgjørelser
fattet på lokalt nivå.
I lovens kapittel 3 reguleres gjennomføringen av fengselsstraff
og strafferettslige særreaksjoner. Lovutkastet innebærer
samlet sett en betydelig innstramming når det gjelder reglene
for gjennomføring av fengselsstraff. Det foreslås
bl.a. å etablere fengselsavdelinger med særlig
høyt sikkerhetsnivå og en rekke nye kontrollbestemmelser
for å hindre smugling og bruk av narkotika. Departementet
foreslår videre at rømning gjøres straffbart.
Departementet ønsker å videreføre
den senere tids innstramming av praksisen rundt prøveløslatelse
ved 2/3 tid, samtidig som det legges opp til større
effektivitet i reaksjonene ved brudd på prøveløslatelsesvilkår.
Lovutkastet har flere bestemmelser som viderefører gjeldende
rett. Domfelte skal fortsatt som hovedregel påbegynne gjennomføringen
av straffen i fengsel med høyt sikkerhetsnivå,
og alle skal vurderes for «normal utslusing» fra
strengere til mindre restriktive fengsler i løpet av soningstiden.
Domfelte skal bare innvilges permisjon når det ikke er
grunn til å anta svikt i form av nye straffbare handlinger
eller rømning. Det legges videre opp til at postsendinger,
telefonering og besøk som hovedregel skal kontrolleres
i fengsler med høyt sikkerhetsnivå. For øvrig
videreføres dagens praksis når det gjelder adgangen
til å gi innsatte permisjoner, frigang og straffavbrudd.
På noen områder foreslås det en oppmyking
av dagens regler. Adgangen til å la domfelte påbegynne/gjennomføre
straffen i fengsel med lavere sikkerhetsnivå foreslås
utvidet, og i særlige unntakstilfelle skal domfelte kunne
gjennomføre deler av straffen utenfor fengsel.
Kapittel 4 i lovforslaget regulerer forholdene for varetektsinnsatte.
For å bedre forholdene for varetektsinnsatte underlagt
restriksjoner, foreslår departementet lovfestet at tiltak
som kan dempe skadevirkningene av isolasjon skal prioriteres. For øvrig
er reglene om varetektsinnsatte en videreføring
av gjeldende rett.
Kapittel 5 i lovforslaget regulerer gjennomføringen
av samfunnsstraff. Samfunnsstraff blir foreslått å være
en hovedstraff som «tar opp i seg» samfunnstjeneste,
betinget dom med tilsyn og tilsynsprogram (promilleprogram blir
fortsatt en prøveordning). Adgangen til å ilegge
tilsyn ved betinget dom oppheves som følge av dette. Muligheten
til å idømme betinget dom med andre særvilkår
blir imidlertid opprettholdt.
Normen for hvor mange timer samfunnsstraff den domfelte skal
gjennomføre økes i forhold til reglene om samfunnstjeneste
fra 20 til 30 timer pr. måned, og det maksimale timetallet økes
fra 360 til 420 timer som i hovedregel skal gjennomføres
i løpet av ett år. Kriminalomsorgen skal, innenfor
gitte rammer, fastsette det konkrete innholdet av reaksjonen for
den enkelte. Kriminalomsorgen får kompetanse til å fremme begjæring
om gjennomføring av subsidiær fengselsstraff.
Innskjerping og fastsettelse av nye vilkår skal være
forsøkt før slik begjæring fremmes.
Loven erstatter gjeldende fengselslov av 1958.