Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra næringskomiteen om lov om endringer i lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. (gjennomføring av EØS-tilpasset rådsdirektiv 98/25/EF om havnestatskontroll)

Innhold

Til Odelstinget

Ved EØS-komiteens beslutning nr. 39 av 26. mars 1999 ble rådsdirektiv 98/25/EF om endring av rådsdirektiv 95/21/EF om håndhevelse og kontroll av skip som benytter Fellesskapets havner og farvann for å påse at disse oppfyller internasjonale krav til sikkerhet, vern av det marine miljø, samt helse og arbeidsmiljø om bord (havnestatskontroll) besluttet inkludert i EØS-avtalen. Regelverket vil gå inn i EØS-avtalens vedlegg XIII om transport.

Gjennomføringen av beslutningen krever lovendring. Anmodningen om Stortingets samtykke til godkjenning av beslutningen i medhold av Grunnloven § 26 annet ledd blir fremlagt som egen proposisjon fra Utenriksdepartementet.

Det følger av direktivene 95/21/EF og 98/25/EF at skip skal nektes anløp til en annen EU-havn dersom skipet blir tilbakeholdt ved kontroll i EU-havn, ikke går til angitt reparasjonsverft, eller «stikker av». Den havn som har foretatt havnestatskontrollen skal gi melding om anløpsforbud til andre EU-havner gjennom et felles meldingssystem. Nektelse av anløp i annen EU-havn opphører først når eier eller reder kan dokumentere utbedring av mangelen(e) overfor den havn hvor skipet ble tilbakeholdt.

Formålet med en koordinert nektelse av anløp er å forhindre at eier eller reder spekulerer i kvaliteten på kontroll innen EU-havner, og/eller at havnemyndighetene ikke har kapasitet til å holde skip tilbake.

Saken har vært sendt på høring til berørte organisasjoner og departementer som stiller seg positive til lovforslaget.

På grunnlag av gjennomføringsfristen for rådsdirektiv 98/25/EF gitt ved EØS- komiteens beslutning 39/1999, foreslås det at loven trer i kraft straks.

Direktivet innebærer ingen vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.

Komiteen viser til proposisjonen, har ingen merknader og råder Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov

om endringer i lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødyktighed m.v. (gjennomføring av EØS-tilpasset rådsdirektiv 98/25/EF om havnestatskontroll)

I

I lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. gjøres følgende endringer:

§ 3 annet ledd skal lyde:

Den alminnelige kontroll med skip som nevnt i § 1 første ledd og de forhold som betinger deres sjødyktighet, og kontroll som nevnt i § 3 a, hører under et særskilt direktorat, Sjøfartsdirektoratet, som står under vedkommende departement.

Ny § 3 a skal lyde:

Når et skip ankommer norsk sjøterritorium på vei til norsk havn, skal det kunne dokumentere at det oppfyller krav i relevante internasjonale regler om sikkerhet, vern av det marine miljø, samt helse og arbeidsmiljø om bord. Hvis slik dokumentasjon ikke gis, kan skipet nektes anløp til norsk havn.

Det skal rapporteres dersom skipet ved havnestatskontroll i en annen stat er funnet ikke å tilfredsstille krav til dokumentasjon som nevnt i første ledd. Hvis slik rapportering ikke gis, kan skipet nektes anløp til norsk havn. Med havnestatskontroll menes kontroll av utenlandske skip for å påse at disse oppfyller krav som nevnt i første ledd.

Kongen kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser om gjennomføringen av denne paragraf.

II

Denne lov trer i kraft straks.

Oslo, i næringskomiteen, den 9. desember 1999

Morten Lund Ansgar Gabrielsen Kjell Opseth
leder ordfører sekretær