Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 1: Brev fra Finansdepartementet v/statsråden til finanskomiteen, datert 12. november 1999.

I forbindelse med forslaget til statsbudsjett for 2000 er det behov for enkelte korreksjoner i dokumenter som er forelagt Stortinget. Behovet for korreksjoner blir gjennomgått i punktene A til E nedenfor.

_ _ _

Jeg viser til forslagene til lovendringer i Ot.prp. nr. 1 (1999-2000) Skatte- og avgiftsopplegget 2000. Etter at proposisjonen ble fremmet, er Finansdepartementet blitt oppmerksom på at det er behov for enkelte mindre korreksjoner i forslagene til proposisjonen. Dette gjelder følgende områder:

  • Endringer i reglene om formuesverdsettelsen av ikke-børsnoterte aksjer (pkt. 4 i proposisjonen)

  • Skatte- og avgiftsmessige tilpasninger til regnskapsloven (pkt. 16 i proposisjonen).

  • Ajourføring av og overgangsregler til ny skattelov (pkt. 18 og 19 i proposisjonen).

  • Betaling av restskatt, forhåndsskatt og resterende skatt (pkt. 21 i proposisjonen).

  • Nedenfor vil det bli redegjort for disse forholdene i tilknytning til de aktuelle lovbestemmelsene.

Jeg viser til forslag i Ot.prp. nr. 1 (1999-2000) punkt 4.4.2, jf. punkt 4.5, om å endre selskapsskatteloven § 2-2 nr. 4 første punktum med virkning fra og med inntektsåret 1999. Bestemmelsen inneholder regler om formuesverdsettelsen av ikke-børsnoterte aksjer i selskapets stiftelsesår.

I forslaget til lovendring er det ikke sagt noe om når endringen skal få virkning i forhold til fastsettelse av arveavgiften. En mulig tolkning er at arveavgiften skal fastsettes etter de verdsettelsesregler som gjaldt ved arvefallet når ikke annet er uttalt. En slik tolkning er imidlertid ikke opplagt, og det bør derfor presiseres fra hvilket tidspunkt endringen skal få virkningen for fastsettelse av arveavgiften.

Med hensyn til arveavgift skal endringen i selskapsskatteloven § 2-2 nr. 4 første punktum ikke gjelde for rådighetserverv i 1999. Jeg henstiller derfor til komiteen om å fremme forslag i samsvar med følgende utkast:

II

Endringene under I trer i kraft straks med virkning for inntektsåret 1999.

I forhold til arveavgift skal endringen i § 2-2 nr. 4 første punktum likevel ikke gjelde for rådighetserverv i 1999.

I Ot.prp. nr. 1 (1999-2000) har departementet blant annet foreslått følgende endring i lov av 13. juni 1980 nr. 24 om ligningsforvaltning (ligningsloven):

«Ligningsloven kapittel 5 oppheves.»

Departementet viser i denne sammenheng til at det i medhold av ligningsloven § 5-2 er gitt enkelte forskrifter som blant annet omhandler regnskapsplikt for skattytere som driver næringsvirksomhet av bestemt art.

Etter en nærmere vurdering antar departementet at det fremdeles er behov for å videreføre disse forskriftene. Vi foreslår derfor at forslaget om at ligningsloven kapittel 5 oppheves utgår, og at bestemmelsen i ligningsloven § 5-2 inntil videre beholdes. Jeg henstiller derfor til komiteen om å fremme forslag til følgende endring i ligningsloven kapittel 5:

«§§ 5-1 og 5-3 oppheves.»

Departementet vil på et senere tidspunkt komme tilbake til spørsmålet om nevnte forskriftshjemmel bør overføres til regnskapsloven.

I Ot.prp. nr. 1 (1999-2000) er det på side 130 en avskriftsfeil i forslaget til lov om endringer i lov av 18. august 1911 nr. 8 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) § 50 annet ledd tredje punktum.

Proposisjonens forslag lyder:

«Kongen kan gi forskrifter om at enkelte grupper av skattepliktige uavhengige av bestemmelsene i regnskapsloven ved utbyttet skal ta hensyn til endringer i varebeholdning, utestående fordringer og gjeld.»

I forslaget er ordene «beregningen av» falt ut. Jeg henstiller derfor til komiteen om å fremme følgende forslag til endring i skatteloven:

§ 50 annet ledd tredje punktum skal lyde:

«Kongen kan gi forskrifter om at enkelte grupper av skattepliktige uavhengig av bestemmelsene i regnskapsloven ved beregningen av utbyttet skal ta hensyn til endringer i varebeholdning, utestående fordringer og gjeld.»

Vedrørende skatteloven av 1911 § 50 nytt sjette ledd og ny skattelov § 14-4 nytt sjette ledd:

Departementet har i Ot.prp. nr. 1 (1999-2000) foreslått at skatteloven av 1911 § 50 nytt sjette ledd og skatteloven 1999 § 14-4 nytt sjette ledd skal lyde:

«Kostnader til egen forskning og utvikling knyttet til konkrete prosjekter som kan bli eller er blitt til driftsmidler, skal aktiveres som en del av kostprisen for vedkommende driftsmiddel. Andre kostnader til egen forskning og utvikling skal fradragsføres etter § 14-2 annet ledd.»

Departementet har mottatt enkelte henvendelser som påpeker at begrepet «aktiveres» strengt tatt er et regnskapsrettslig uttrykk, og at det derfor ikke burde benyttes i en skattelovtekst.

Jeg er enig i dette, og henstiller derfor til komiteen om å fremme følgende forslag til endring i skatteloven av 1911 § 50 nytt sjette ledd og skatteloven 1999 § 14-4 nytt sjette ledd:

«Kostnader til egen forskning og utvikling knyttet til konkrete prosjekter som kan bli eller er blitt til driftsmidler, skal behandles som en del av kostprisen for vedkommende driftsmiddel. Andre kostnader til egen forskning og utvikling skal fradragsføres etter § 14-2 annet ledd.»

Det presiseres at forslaget ikke innebærer noen realitetsendring i forhold til det opprinnelige forslaget i Ot.prp. nr. 1 (1999-2000).

Ny skattelov § 5-14 første ledd a om ansattes fordel av kjøp av aksjer til underkurs svarer til forskrift av 2. september 1977 om skattefritak for visse naturalytelser mv. § 3 første ledd. Ved endringsforskrift av 15. januar 1999 nr. 23 ble beløpsgrensen for den skattefrie fordelen som kan oppnås etter sist nevnte bestemmelse endret fra 1000 kroner til 1500 kroner. Ved en inkurie er denne endringen ikke fulgt opp med forslag til tilsvarende endring i ny skattelov i Ot.prp. nr. 1 (1999-2000). Jeg henstiller derfor til komiteen om å fremme følgende forslag til endring i ny skattelov:

§ 5-14 første ledd bokstav a siste punktum skal lyde:

Den skattefrie fordelen kan likevel ikke overstige 1 500 kroner pr. inntektsår.

Ny skattelov § 10-44 har følgende overskrift:

«Gevinst og tap ved realisasjon av andel»

Denne overskriften er dekkende slik bestemmelsen nå lyder, da § 10-44 i sin nåværende form kun regulerer realisasjon av selskapsandeler. I Ot.prp. nr. 1 er det imidlertid foreslått en ny fullmaktsbestemmelse i bestemmelsens femte ledd. Denne fullmaktsbestemmelsen gjelder realisasjon av et deltakerlignet selskaps eiendom, og ikke realisasjon av andel i selskapet. Overskriften i bestemmelsen er ikke foreslått endret i Ot.prp. nr. 1 (1999-2000). For å sikre at bestemmelsens overskrift blir dekkene også i forhold til det foreslåtte femte leddet i bestemmelsen, henstiller jeg til komiteen om å fremme forslag til følgende overskrift til ny skattelov § 10-44:

§ 10-44 overskriften skal lyde:

«Gevinst og tap ved realisasjon av andel mv.»

Ved en trykkfeil er et linjeskift i ny skattelov § 14-5 fjerde ledd b falt ut. Bestemmelsen har nå følgende ordlyd:

«Tap på utestående kundefordringer kan nedskrives med virkning for inntektsfastsettelsen. Nedskrivningen beregnes ved hjelp av en nedskrivningsfaktor som settes lik forholdet mellom

  • 1. endelig konstatert tap på kundefordringer fratrukket merverdiavgift i løpet av det inntektsåret nedskrivningen gjelder og i det foregående året, og

  • 2. de siste to års kredittsalg, fratrukket merverdiavgift, multiplisert med et faktortall som fastsettes av departementet.»

Siste del av siste setning i denne bestemmelsen refererer til forholdet mellom nr. 1 og 2, og skulle derfor ikke vært plassert innenfor punkt 2, men i stedet på en ny linje. Jeg henstiller derfor til komiteen om å fremme forslag til endring i ny skattelov:

§ 14-5 fjerde ledd bokstav b skal lyde:

«Tap på utestående kundefordringer kan nedskrives med virkning for inntektsfastsettelsen. Nedskrivningen beregnes ved hjelp av en nedskrivningsfaktor som settes lik forholdet mellom

1. endelig konstatert tap på kundefordringer fratrukket merverdiavgift i løpet av det inntektsåret nedskrivningen gjelder og i det foregående året, og

2. de siste to års kredittsalg, fratrukket merverdiavgift, multiplisert med et faktortall som fastsettes av departementet.»

I Ot.prp. nr. 1 (1999-2000) er det foreslått et nytt annet ledd i ny skattelov § 14-70. Gjennom dette forslaget blir ny skattelov ajourført mht. endringer som har funnet sted i skatteloven av 18. august 1911 nr. 8 § 45 åttende ledd b fjerde punktum. Forslaget til nytt § 14-70 annet ledd inneholder imidlertid i siste punktum en mindre feilskrift. I proposisjonen foreslås følgende ordlyd:

«Departementet kan i forskrift bestemme hva som skal anses for binæring etter forrige punktum.»

Korrekt ordlyd skal være:

«Departementet kan i forskrift bestemme hva som skal anses som binæring etter forrige punktum.»

Jeg henstiller derfor til komiteen om å fremme forslag til endring i ny skattelov i samsvar med sistnevnte formulering.

Ny skattelov kapittel 19 har følgende overskrift:

«Ikrafttredelse og endringer i andre lover»

I Ot.prp. nr. 1 (1999-2000) er det foreslått en ny § 19-2 om overgangsbestemmelser i ny skattelov. Overskriften til kapittel 19 er ikke foreslått endret. At kapittel 19 også inneholder overgangsbestemmelser, bør imidlertid fremgå av overskriften til kapitlet. Jeg henstiller derfor til komiteen om å fremme forslag til følgende overskrift til kapittel 19 i ny skattelov:

«Ikrafttredelse, overgangsbestemmelser og endringer i andre lover»

Forslaget i Ot.prp. nr. 1 (1999-2000) til ny skattelov § 19-2 annet ledd a første punktum inneholder en henvisning til «selskapsskatteloven av 20. juli 1991 nr. 65 § 10-2 annet og tredje ledd». Denne henvisningen er dessverre ufullstendig. Riktig henvisning er:

«selskapsskatteloven av 20. juli 1991 nr. 65 § 10-2 nr. 4 annet og tredje ledd».

Jeg henstiller derfor til komiteen om å fremme forslag til endring i ny skattelov i samsvar med dette.

I forbindelse med vedtakelsen av ny skattelov ble folketrygdloven § 23-3 endret, fordi denne bestemmelsen inneholder flere henvisninger til skatteloven. Folketrygdlovven § 23-3 oppstiller blant annet beløpsgrenser for når det skal svares trygdeavgift. Etter at Ot.prp. nr. 86 (1997-98) Ny skattelov ble fremmet, ble beløpsgrensen i folketrygdloven § 23-3 endret fra 17 000 kroner til 21 400 kroner, jf. endringslov av 18. desember 1998 nr. 81. Ved en inkurie er denne endringen ikke fulgt opp i forslagene til ajourføring av ny skattelov i Ot.prp. nr. 1 (1999-2000). Jeg henstiller derfor til komiteen om å fremme følgende forslag til endring i lov av 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven):

§ 23-3 fjerde ledd skal lyde:

Det skal ikke betales avgift når inntekten er mindre enn 21 400 kroner. Avgiften må ikke utgjøre mer enn 25 pst. av den del av inntekten som overstiger 21 400 kroner.

I Ot.prp. nr. 1 (1999-2000) har departementet på side 132 i forslaget til lov om endring i lov av 21. november 1952 nr. 2 om betaling og innkreving av skatt foreslått at avsnitt IV skal lyde:

«Endringene under I trer i trer i kraft straks med virkning fra og med skatteavregningen for inntektsåret 1999. Endringen under II trer i kraft 1. januar 2000. Endringene under III trer i kraft 1. januar 2001 med virkning for betaling av skatt for inntektsåret 2000 og senere»

I forslaget er ordene «trer i» ved en feil gjentatt i første punktum, mens «endringen» mangler en «e» i annet punktum.

Jeg henstiller derfor til komiteen om å fremme følgende forslag:

«Endringene under I trer i kraft straks med virkning fra og med skatteavregningen for inntektsåret 1999. Endringene under II trer i kraft 1. januar 2000. Endringene under III trer i kraft 1. januar 2001 med virkning for betaling av skatt for inntektsåret 2000 og senere»

_ _ _